Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

TeslaKotte skrev:
Bara jag som är imponerad över Model Ys räckvidd i kylan (även om det kanske inte var extremt kallt) jämfört med 3an och resterande?
Något som väl dessutom kommer förbättras ytterligare med nya batteriet på 79kWh, om än marginellt kanske.
Jo, trots allt så håller Tesla fortsatt ledningen gällande både praktisk effektivitet och räckvidd. Trodde faktiskt att de andra skulle kommit ikapp. Klart imponerande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Nect »

TeslaKotte skrev:
Bara jag som är imponerad över Model Ys räckvidd i kylan (även om det kanske inte var extremt kallt) jämfört med 3an och resterande?
Något som väl dessutom kommer förbättras ytterligare med nya batteriet på 79kWh, om än marginellt kanske.
Model Y hade väl ingen fungerade värme som drog någon ström :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

Hvem kommer lengst? I elbiltesten konkurrerer bilene primært mot seg selv. Samtidig er rekkevidde viktig for svært mange. Bare spør alle som gjorde Tesla Model 3 til fjorårets mest kjøpte bil. Model 3 er med i testen i egenskap av å være målestokken på dette feltet, og en indikator på hvor langt relativt folkelig prisede elbiler kan komme. Holder den stand mot de dobbelt så dyre luksusdoningene fra BMW (iX) og Mercedes (EQS)?
Mercedes-Benz EQS stoppet på 513 km. Tesla Model 3 Long Range stanset med 521 km på kilometertelleren. Også BMW iX xDrive50 passerte 500 km på veien.

Men det var kinesiske BYD Tang som relativt sett leverte best, med bare 11 prosent avvik fra de lovede 400 kilometrene (den gikk 356 km).

Imponerte gjorde også nye Tesla Model Y – som gikk 451 km og hadde et avvik på 11,05 prosent. Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten.
Topp 10 blev:

1. Tesla Model 3 LR: 521 km
2. MB EQS 580 4matic: 513 km
3. BMW iX xDrive50: 503 km
4. Tesla Model Y LR: 451 km
5. VW ID.3 PRO S: 435 km
6. Kia EV6 2WD: 429 km
7. Kia EV6 4WD: 423 km
8. NIO ES8 LR: 425 km
9. VW ID.4 Pro: 414 km
10. Hyundai Ioniq 5 2WD: 408 km
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av R_Edvinsson »

Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.

Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.

Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.

Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??

För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.

Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.

Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.

Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??

För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Jo, Tesla är ju helt klart fortsatt referensen inom branschen.

Gällande olika förbrukning så kan det nog förklaras över att det är mycket upp/ner för berg. Drar ju mycket energi uppför, och laddar ju batterier till en del när man åker nerför.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Sämst på att uppfylla sin WLTP räckvidd är alltså åter igen Peugeot.
(74%)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev:
Sämst på att uppfylla sin WLTP räckvidd är alltså åter igen Peugeot.
(74%)
Märkligt att de missar så helt.

Testerna är väl standardiserade, så beror det främst på WLTP eller på Peugeot?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av BEV[e-Rage] »

martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Sämst på att uppfylla sin WLTP räckvidd är alltså åter igen Peugeot.
(74%)
Märkligt att de missar så helt.

Testerna är väl standardiserade, så beror det främst på WLTP eller på Peugeot?
Kanske lärt sig fuska av VW.. ;)

WLTP-cykeln går väl bara över 90 km/h under en bråkdel av tiden och hela testen sker med 23-graders omgivningstemperatur.
Dvs, har tex elbilen ett högt luftmotstånd och en usel värmepump så märks det inte förens i verkligheten.
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av expat »

R_Edvinsson skrev:
Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.

Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.

Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.

Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??

För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Beror kanske på att det börjar gå upp och fyrhjulsdriften går in
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Dodde »

expat skrev:
R_Edvinsson skrev:
Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.

Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.

Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.

Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??

För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Beror kanske på att det börjar gå upp och fyrhjulsdriften går in
Möjligt men det skulle även gälla IV80x som är typ likadan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
Varför har IV80x så mycket bättre räckvidd jämfört med vanliga IV80 fast vanliga ska ha längre räckvidd?
De är själva förvånade över det resultatet.

De skall nu därför göra om testen: https://www.tv2.no/a/14528146/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
Lacho skrev:
Varför har IV80x så mycket bättre räckvidd jämfört med vanliga IV80 fast vanliga ska ha längre räckvidd?
De är själva förvånade över det resultatet.

De skall nu därför göra om testen: https://www.tv2.no/a/14528146/
Detta bevisar lite att tanken med testet är bra men att den mänskliga faktorn är/kan vara en stor påverkan och framför allt att MEB plattformen kan ställa till en del spratt när och var den väljer att värma batteriet just nu.
Skall bli spännande att se hur detta justeras med 3.0 under mars/april.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Lacho skrev:
Dom verkar ha blandat ihop 80 och 80x
Märkligt att de inte upptäcker sånt vid en genomläsning innan de publicerar.
Detta skriver NAF på Elbiltest-sidan på Facebook:
Vi og Motor har fått masse reaksjoner og spørsmål om Enyaq iV80-tallene i testen – med god grunn. Tallene vi har oppgitt er de vi målte, og vi er 100 prosent sikker på at vi ikke har blandet tallene: iV80X gikk 403 km, iV80 gikk 347 km.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Dinsdale »

Frågan är om det här testet är relevant att gå efter? Slår man in en resa i navigationen på bilen börjar den ju omedelbart förvärma batteriet, varpå energiförbrukningen skjuter i höjden och räckvidden rasar. Slår jag in en resa som är så pass lång som testet säger att jag skall kunna komma, då lägger bilen in ett laddstopp fast det inte behövs (till synes enbart pga att förvärmningen drar så pass mycket ström att laddstoppet blir nödvändigt enbart för att underhålla den funktionen).

Jag känner igen mig i förbrukningssiffrorna för SR+ med förvärmningen avslagen däremot.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev:
Frågan är om det här testet är relevant att gå efter?
Jag tycker personligen det är väldigt bra med ett objektivt test som enkelt och ärligt visar hur långt bilen kommer i verkligheten (och inte det som bilens navigator, ABRP, Google Maps, WLTP, eller föraren, gissar på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av iAkita »

Den enda nackdelen med NAF's test är att det går i väldigt kuperad terräng. Det kan av slumpen ge upphov till stora skillnader i räckvidd mellan två bilar som egentligen går ungefär lika långt. Till exempel om man får slut på energi precis innan toppen av ett pass eller precis efter. Klarar man sig över toppen kan man regenerera mycket energi om höjdskillnaden är flera hundra meter. Undrar om det var något sådant som hände med de två Skodorna?

Men det är en petitess i sammanhanget. Vilken utveckling det skett på elbilssidan sen 2018-2019, och vad många vettiga alternativ det finns! Framförallt är det roligt att se att Tesla gått från att vara sämst i klassen vad det gäller att komma i närheten av WLTP räckvidden, till att nästan vara bäst i klassen. Är det värmepumpen som gör nytta tro? Sen var det för mig glädjande att EV6 gick så pass långt och snålt. Näst bäst i den klassen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Den enda nackdelen med NAF's test är att det går i väldigt kuperad terräng. Det kan av slumpen ge upphov till stora skillnader i räckvidd mellan två bilar som egentligen går ungefär lika långt. Till exempel om man får slut på energi precis innan toppen av ett pass eller precis efter. Klarar man sig över toppen kan man regenerera mycket energi om höjdskillnaden är flera hundra meter. Undrar om det var något sådant som hände med de två Skodorna?

Men det är en petitess i sammanhanget. Vilken utveckling det skett på elbilssidan sen 2018-2019, och vad många vettiga alternativ det finns! Framförallt är det roligt att se att Tesla gått från att vara sämst i klassen vad det gäller att komma i närheten av WLTP räckvidden, till att nästan vara bäst i klassen. Är det värmepumpen som gör nytta tro? Sen var det för mig glädjande att EV6 gick så pass långt och snålt. Näst bäst i den klassen.
Jo, det blir lite slumpartat med både berg/backar och väder.

De kommentar just att Model Y fick köra köra procentuellt mer i uppförsbacke än kinensen, och mer snöoväder, men att tog man med det i beräkningen så är MY den som kommer allra närmast WLTP.

Tror du även har rätt i att det är värmepump och Octovalve som bidrar till detta. WLTP mäts ju inomhus i bänk i 23 grader med klimatanläggning avstängd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Lacho »

Ska bli intressant att se vad nya testet visar
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Tellus »

14,8kW per mil :lol:
Det var lågt effektuttag
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:


Ja det bevisar ju hur ointressant testets resultat faktiskt blir.

1-2km kvar i räckvidd på toppen och tack vare nedförsbacken efter klarade de över 50km extra.

Så rakt ner i papperskorgen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
14,8kW per mil :lol:
Det var lågt effektuttag
Helt Ok. Speciellt med tanke på att det inte var platt väg, utan en hel del berg och fjäll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Gustafsson »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:


Ja det bevisar ju hur ointressant testets resultat faktiskt blir.

1-2km kvar i räckvidd på toppen och tack vare nedförsbacken efter klarade de över 50km extra.

Så rakt ner i papperskorgen.
Min erfarenhet är att upp och nerförsbackar inte påverkar medelförbrukningen mätt över långa sträckor speciellt mycket. Då kör jag regelbundet över fjällen i Norge sommar som vinter. I ett test kan det naturligtvis bli frågan om tröskeleffekter för de som stannar i uppförsbacken.
Jag har lite svårt att förstå de som hävdar att ett test är dåligt. Redovisar man bara hur testet är gjort säger det ju en hel del. Man får läsa många olika tester för att få en ”sann” bild. Eller prova själv typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

Skoda-rekkevidde-mysteriet:
Slik gikk det da vi tok Skodaen på ny test …
Hvorfor presterer bakhjulsdrevne Skoda iV80 så elendig i vår rekkeviddetest? Vi tok et nytt eksemplar av samme bil på samme rute. Men svaret var ikke egnet til å berolige noen.
https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... est/217555
Rekkeviddeprestasjonen til Skoda iV80 var så dårlig at vi ba om å få ta en ny test med et annet eksemplar av denne modellen. Det har vi aldri gjort tidligere med noen av de nesten 120 elbilene vi har kjørt i denne testen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Dodde »

Presterar den verkligen så mycket sämre än ID.4? Känns inte rimligt men datan säger något annat. Intressant med ett tredje test.
Skriv svar