Jo, trots allt så håller Tesla fortsatt ledningen gällande både praktisk effektivitet och räckvidd. Trodde faktiskt att de andra skulle kommit ikapp. Klart imponerande.TeslaKotte skrev:Bara jag som är imponerad över Model Ys räckvidd i kylan (även om det kanske inte var extremt kallt) jämfört med 3an och resterande?
Något som väl dessutom kommer förbättras ytterligare med nya batteriet på 79kWh, om än marginellt kanske.
Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Moderator: Redaktion
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Model Y hade väl ingen fungerade värme som drog någon strömTeslaKotte skrev:Bara jag som är imponerad över Model Ys räckvidd i kylan (även om det kanske inte var extremt kallt) jämfört med 3an och resterande?
Något som väl dessutom kommer förbättras ytterligare med nya batteriet på 79kWh, om än marginellt kanske.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Hvem kommer lengst? I elbiltesten konkurrerer bilene primært mot seg selv. Samtidig er rekkevidde viktig for svært mange. Bare spør alle som gjorde Tesla Model 3 til fjorårets mest kjøpte bil. Model 3 er med i testen i egenskap av å være målestokken på dette feltet, og en indikator på hvor langt relativt folkelig prisede elbiler kan komme. Holder den stand mot de dobbelt så dyre luksusdoningene fra BMW (iX) og Mercedes (EQS)?
Topp 10 blev:Mercedes-Benz EQS stoppet på 513 km. Tesla Model 3 Long Range stanset med 521 km på kilometertelleren. Også BMW iX xDrive50 passerte 500 km på veien.
Men det var kinesiske BYD Tang som relativt sett leverte best, med bare 11 prosent avvik fra de lovede 400 kilometrene (den gikk 356 km).
Imponerte gjorde også nye Tesla Model Y – som gikk 451 km og hadde et avvik på 11,05 prosent. Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten.
1. Tesla Model 3 LR: 521 km
2. MB EQS 580 4matic: 513 km
3. BMW iX xDrive50: 503 km
4. Tesla Model Y LR: 451 km
5. VW ID.3 PRO S: 435 km
6. Kia EV6 2WD: 429 km
7. Kia EV6 4WD: 423 km
8. NIO ES8 LR: 425 km
9. VW ID.4 Pro: 414 km
10. Hyundai Ioniq 5 2WD: 408 km
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.
Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.
Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.
Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??
För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.
Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.
Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.
Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??
För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Jo, Tesla är ju helt klart fortsatt referensen inom branschen.R_Edvinsson skrev:Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.
Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.
Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.
Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??
För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Gällande olika förbrukning så kan det nog förklaras över att det är mycket upp/ner för berg. Drar ju mycket energi uppför, och laddar ju batterier till en del när man åker nerför.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Sämst på att uppfylla sin WLTP räckvidd är alltså åter igen Peugeot.
(74%)
(74%)
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Märkligt att de missar så helt.BEV[e-Rage] skrev:Sämst på att uppfylla sin WLTP räckvidd är alltså åter igen Peugeot.
(74%)
Testerna är väl standardiserade, så beror det främst på WLTP eller på Peugeot?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Kanske lärt sig fuska av VW..martinot skrev:Märkligt att de missar så helt.BEV[e-Rage] skrev:Sämst på att uppfylla sin WLTP räckvidd är alltså åter igen Peugeot.
(74%)
Testerna är väl standardiserade, så beror det främst på WLTP eller på Peugeot?
WLTP-cykeln går väl bara över 90 km/h under en bråkdel av tiden och hela testen sker med 23-graders omgivningstemperatur.
Dvs, har tex elbilen ett högt luftmotstånd och en usel värmepump så märks det inte förens i verkligheten.
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Beror kanske på att det börjar gå upp och fyrhjulsdriften går inR_Edvinsson skrev:Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.
Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.
Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.
Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??
För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Möjligt men det skulle även gälla IV80x som är typ likadan.expat skrev:Beror kanske på att det börjar gå upp och fyrhjulsdriften går inR_Edvinsson skrev:Mycket intressant test.
Och som vanligt sjukt impad av den låga förbrukningen hos både M3.
Här borde fler tillverkare hamna när deras bilar börjar fylla på med data att ta lärdom av, annars är de illa ute.
Men som ID4 ägare är jag mest intresserad av de siffrorna och tycker nog de stämmer ganska bra överens med vad jag själv erfar.
Men helt klart händer det något med GTXen efter 50km då förbrukningen blir oproportionerligt högre än RWD modellen.
Att den har lägre förbrukning första etappen och sen typ 10% högre under följande skulle vara intresserande att grotta ner sig i.
Går den snålt när det är platt och drar mer när det är kuperat, eller gick den snålt för att den inte värnade batteriet första och sen öste på resten av resan??
För några 60km borde det inte skilja mellan dessa ekipage.
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
De är själva förvånade över det resultatet.Lacho skrev:Varför har IV80x så mycket bättre räckvidd jämfört med vanliga IV80 fast vanliga ska ha längre räckvidd?
De skall nu därför göra om testen: https://www.tv2.no/a/14528146/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Detta bevisar lite att tanken med testet är bra men att den mänskliga faktorn är/kan vara en stor påverkan och framför allt att MEB plattformen kan ställa till en del spratt när och var den väljer att värma batteriet just nu.martinot skrev:De är själva förvånade över det resultatet.Lacho skrev:Varför har IV80x så mycket bättre räckvidd jämfört med vanliga IV80 fast vanliga ska ha längre räckvidd?
De skall nu därför göra om testen: https://www.tv2.no/a/14528146/
Skall bli spännande att se hur detta justeras med 3.0 under mars/april.
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Detta skriver NAF på Elbiltest-sidan på Facebook:Maw skrev:Märkligt att de inte upptäcker sånt vid en genomläsning innan de publicerar.Lacho skrev:Dom verkar ha blandat ihop 80 och 80x
Vi og Motor har fått masse reaksjoner og spørsmål om Enyaq iV80-tallene i testen – med god grunn. Tallene vi har oppgitt er de vi målte, og vi er 100 prosent sikker på at vi ikke har blandet tallene: iV80X gikk 403 km, iV80 gikk 347 km.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 722
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Frågan är om det här testet är relevant att gå efter? Slår man in en resa i navigationen på bilen börjar den ju omedelbart förvärma batteriet, varpå energiförbrukningen skjuter i höjden och räckvidden rasar. Slår jag in en resa som är så pass lång som testet säger att jag skall kunna komma, då lägger bilen in ett laddstopp fast det inte behövs (till synes enbart pga att förvärmningen drar så pass mycket ström att laddstoppet blir nödvändigt enbart för att underhålla den funktionen).
Jag känner igen mig i förbrukningssiffrorna för SR+ med förvärmningen avslagen däremot.
Jag känner igen mig i förbrukningssiffrorna för SR+ med förvärmningen avslagen däremot.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Jag tycker personligen det är väldigt bra med ett objektivt test som enkelt och ärligt visar hur långt bilen kommer i verkligheten (och inte det som bilens navigator, ABRP, Google Maps, WLTP, eller föraren, gissar på).Dinsdale skrev:Frågan är om det här testet är relevant att gå efter?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Den enda nackdelen med NAF's test är att det går i väldigt kuperad terräng. Det kan av slumpen ge upphov till stora skillnader i räckvidd mellan två bilar som egentligen går ungefär lika långt. Till exempel om man får slut på energi precis innan toppen av ett pass eller precis efter. Klarar man sig över toppen kan man regenerera mycket energi om höjdskillnaden är flera hundra meter. Undrar om det var något sådant som hände med de två Skodorna?
Men det är en petitess i sammanhanget. Vilken utveckling det skett på elbilssidan sen 2018-2019, och vad många vettiga alternativ det finns! Framförallt är det roligt att se att Tesla gått från att vara sämst i klassen vad det gäller att komma i närheten av WLTP räckvidden, till att nästan vara bäst i klassen. Är det värmepumpen som gör nytta tro? Sen var det för mig glädjande att EV6 gick så pass långt och snålt. Näst bäst i den klassen.
Men det är en petitess i sammanhanget. Vilken utveckling det skett på elbilssidan sen 2018-2019, och vad många vettiga alternativ det finns! Framförallt är det roligt att se att Tesla gått från att vara sämst i klassen vad det gäller att komma i närheten av WLTP räckvidden, till att nästan vara bäst i klassen. Är det värmepumpen som gör nytta tro? Sen var det för mig glädjande att EV6 gick så pass långt och snålt. Näst bäst i den klassen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Jo, det blir lite slumpartat med både berg/backar och väder.iAkita skrev:Den enda nackdelen med NAF's test är att det går i väldigt kuperad terräng. Det kan av slumpen ge upphov till stora skillnader i räckvidd mellan två bilar som egentligen går ungefär lika långt. Till exempel om man får slut på energi precis innan toppen av ett pass eller precis efter. Klarar man sig över toppen kan man regenerera mycket energi om höjdskillnaden är flera hundra meter. Undrar om det var något sådant som hände med de två Skodorna?
Men det är en petitess i sammanhanget. Vilken utveckling det skett på elbilssidan sen 2018-2019, och vad många vettiga alternativ det finns! Framförallt är det roligt att se att Tesla gått från att vara sämst i klassen vad det gäller att komma i närheten av WLTP räckvidden, till att nästan vara bäst i klassen. Är det värmepumpen som gör nytta tro? Sen var det för mig glädjande att EV6 gick så pass långt och snålt. Näst bäst i den klassen.
De kommentar just att Model Y fick köra köra procentuellt mer i uppförsbacke än kinensen, och mer snöoväder, men att tog man med det i beräkningen så är MY den som kommer allra närmast WLTP.
Tror du även har rätt i att det är värmepump och Octovalve som bidrar till detta. WLTP mäts ju inomhus i bänk i 23 grader med klimatanläggning avstängd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
14,8kW per mil
Det var lågt effektuttag
Det var lågt effektuttag
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Ja det bevisar ju hur ointressant testets resultat faktiskt blir.martinot skrev:
1-2km kvar i räckvidd på toppen och tack vare nedförsbacken efter klarade de över 50km extra.
Så rakt ner i papperskorgen.
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Helt Ok. Speciellt med tanke på att det inte var platt väg, utan en hel del berg och fjäll.Tellus skrev:14,8kW per mil
Det var lågt effektuttag
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Min erfarenhet är att upp och nerförsbackar inte påverkar medelförbrukningen mätt över långa sträckor speciellt mycket. Då kör jag regelbundet över fjällen i Norge sommar som vinter. I ett test kan det naturligtvis bli frågan om tröskeleffekter för de som stannar i uppförsbacken.R_Edvinsson skrev:Ja det bevisar ju hur ointressant testets resultat faktiskt blir.martinot skrev:
1-2km kvar i räckvidd på toppen och tack vare nedförsbacken efter klarade de över 50km extra.
Så rakt ner i papperskorgen.
Jag har lite svårt att förstå de som hävdar att ett test är dåligt. Redovisar man bara hur testet är gjort säger det ju en hel del. Man får läsa många olika tester för att få en ”sann” bild. Eller prova själv typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Skoda-rekkevidde-mysteriet:
Slik gikk det da vi tok Skodaen på ny test …
Slik gikk det da vi tok Skodaen på ny test …
https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... est/217555Hvorfor presterer bakhjulsdrevne Skoda iV80 så elendig i vår rekkeviddetest? Vi tok et nytt eksemplar av samme bil på samme rute. Men svaret var ikke egnet til å berolige noen.
Rekkeviddeprestasjonen til Skoda iV80 var så dårlig at vi ba om å få ta en ny test med et annet eksemplar av denne modellen. Det har vi aldri gjort tidligere med noen av de nesten 120 elbilene vi har kjørt i denne testen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022
Presterar den verkligen så mycket sämre än ID.4? Känns inte rimligt men datan säger något annat. Intressant med ett tredje test.