Cupra Born

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:

Sen byta Audin mot Plaid X när den väl kommer.
Så ni har fått ändrat behov, och går från 3 bilar till 2?
Vi har aldrig behövt 3 bilar ;) Hondan blev kvar ändå pga en kombination av att jag älskar den och att andrahandsvärdet är dåligt.

Audin var däremot ett felköp, vi hade inte behövt två stora SUVar som det blev med Corona osv, men det är lätt att vara efterklok.
Ok, Corona har absolut ändrat mycket. Har använt min M3 mycket mindre pga. det. Annars så hade jag kört bra många fler mil i tjänsten, men vi hade också troligen rest mer privat. Sådana saker är inte lätta att förutse.

Gällande E; kanske ni har några barn som snart tar körkort, och som är intresserade av den?

Som du säger; synd att dumpa iväg den om ni inte får så mycket för den. Har aldrig kört den, men man kan ju inte annat än älska formgivningen på den! :)[/quote]

Äldsta barnet är 13, så det är tyvärr ingen framkomlig väg ;)

Hade jag ägt den privat kanske jag hade behållit den trots allt, men det gör såklart inte alls lika ont i bolaget med smällen i andrahandsvärde.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Hade jag ägt den privat kanske jag hade behållit den trots allt, men det gör såklart inte alls lika ont i bolaget med smällen i andrahandsvärde.
Jo, det är det som gör att man kan kosta på sig att byta bilar rätt ofta när man har förmånsbilar (speciellt när det gäller andra elbilar som dessutom hållit andrahandsvärden extremt bra). Blir ju oskattade pengar som kan ta den värdeminskningen på ett förmånligt sätt.

Hur mycket har den tappat från inköp till nu? Kan det inte vara en idé att köpa ut den privat, om den värsta "smällen" redan skett i bolaget?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Cupra Born

Inlägg av Jimel »

Kul med en liten tråd om denna bil, beställde en idag, blir min första elbil :) 6-12 månaders leveranstid är lite tråkigt dock :(
-21 M3LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Jimel skrev:
Kul med en liten tråd om denna bil, beställde en idag, blir min första elbil :) 6-12 månaders leveranstid är lite tråkigt dock :(
Kul, grattis! Svettigt med 6-12 månader, har inte fått någon update men med tanke på Ukraina-konflikten så skulle det inte förvåna mig om jag får vänta lika länge...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Cupra Born

Inlägg av OvePaHornet »

4-5 men månader fick jag info om för ~1 månad sedan (i dagsläget förstår jag 6-12 månader dock). Nu i mars (åtminstone planen innan kriget) släpps även det större batteriet. Till årsmodell 2023 kommer Pilot L-paketet också (Travel Assist) :)
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Cupra Born

Inlägg av Jimel »

Vad är travel assist?
-21 M3LR
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Cupra Born

Inlägg av PapaD »

Självstyrning om du har en hand på ratten. Typ.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Cupra Born

Inlägg av OvePaHornet »

Jimel skrev:
Vad är travel assist?
Precis som nämnt ovan, ”självkörning”. Har det på min nuvarande Skoda Octavia och skulle aldrig köpa en bil utan den igen. Otroligt skönt och fungerar förvånansvärt bra i dom allra flesta lägena :)
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Cupra Born

Inlägg av Jimel »

OvePaHornet skrev:
Jimel skrev:
Vad är travel assist?
Precis som nämnt ovan, ”självkörning”. Har det på min nuvarande Skoda Octavia och skulle aldrig köpa en bil utan den igen. Otroligt skönt och fungerar förvånansvärt bra i dom allra flesta lägena :)
Kul! Får bli på nästa bil Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
-21 M3LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Leverans slutet av maj/början av juni fick jag veta nu.

Var sugen på att uppgradera till stora batteriet men det skulle medföra september/oktober och så länge vill jag inte vänta ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Cupra Born

Inlägg av macky »

Legato skrev:
Leverans slutet av maj/början av juni fick jag veta nu.

Var sugen på att uppgradera till stora batteriet men det skulle medföra september/oktober och så länge vill jag inte vänta ;)
Lite sugen på denna med e-boost då det ingår en del vettig utrustning där. Pratat med säljare som indikerade ca 6m leverans. Fråga till dig Legato, du nämnde bra rabatt. Vad blev det?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Legato skrev:
Leverans slutet av maj/början av juni fick jag veta nu.

Var sugen på att uppgradera till stora batteriet men det skulle medföra september/oktober och så länge vill jag inte vänta ;)
Lite sugen på denna med e-boost då det ingår en del vettig utrustning där. Pratat med säljare som indikerade ca 6m leverans. Fråga till dig Legato, du nämnde bra rabatt. Vad blev det?
Mmm med e-boost är prisvärdare än det jag köper och jag hade gärna bytt om det hade gått att få leverans inom rimlig tid. Jag fick strax över 9% vid företagsköp. Det var en väldigt märklig förhandling då säljaren uppenbarligen var opåläst. När jag provkörde så frågade jag om rabatt. Då sa han "10% på företag, 8% privat". Jag blev positivt överraskad (räknade med runt 5%) och bad om offert. När offerten kom så låg dock rabatten på ca 7% och det visade sig att han hade utgått ifrån rabattnivåer han bara kunde ge på deras fossiler. Efter förhandling blev det precis över 9%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Cupra Born

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Legato skrev:
Leverans slutet av maj/början av juni fick jag veta nu.

Var sugen på att uppgradera till stora batteriet men det skulle medföra september/oktober och så länge vill jag inte vänta ;)
Lite sugen på denna med e-boost då det ingår en del vettig utrustning där. Pratat med säljare som indikerade ca 6m leverans. Fråga till dig Legato, du nämnde bra rabatt. Vad blev det?
Mmm med e-boost är prisvärdare än det jag köper och jag hade gärna bytt om det hade gått att få leverans inom rimlig tid. Jag fick strax över 9% vid företagsköp. Det var en väldigt märklig förhandling då säljaren uppenbarligen var opåläst. När jag provkörde så frågade jag om rabatt. Då sa han "10% på företag, 8% privat". Jag blev positivt överraskad (räknade med runt 5%) och bad om offert. När offerten kom så låg dock rabatten på ca 7% och det visade sig att han hade utgått ifrån rabattnivåer han bara kunde ge på deras fossiler. Efter förhandling blev det precis över 9%.
Riktigt bra rabatt på en elbil som man tänker har viss efterfrågan. Börjar med den första ÅF jag besökt så får vi se. Brukar jobba ganska brett när jag tar in offerter men vet inte om jag orkar med det nu för den sista halva procenten. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Legato skrev:
macky skrev:
Legato skrev:
Leverans slutet av maj/början av juni fick jag veta nu.

Var sugen på att uppgradera till stora batteriet men det skulle medföra september/oktober och så länge vill jag inte vänta ;)
Lite sugen på denna med e-boost då det ingår en del vettig utrustning där. Pratat med säljare som indikerade ca 6m leverans. Fråga till dig Legato, du nämnde bra rabatt. Vad blev det?
Mmm med e-boost är prisvärdare än det jag köper och jag hade gärna bytt om det hade gått att få leverans inom rimlig tid. Jag fick strax över 9% vid företagsköp. Det var en väldigt märklig förhandling då säljaren uppenbarligen var opåläst. När jag provkörde så frågade jag om rabatt. Då sa han "10% på företag, 8% privat". Jag blev positivt överraskad (räknade med runt 5%) och bad om offert. När offerten kom så låg dock rabatten på ca 7% och det visade sig att han hade utgått ifrån rabattnivåer han bara kunde ge på deras fossiler. Efter förhandling blev det precis över 9%.
Riktigt bra rabatt på en elbil som man tänker har viss efterfrågan. Börjar med den första ÅF jag besökt så får vi se. Brukar jobba ganska brett när jag tar in offerter men vet inte om jag orkar med det nu för den sista halva procenten. ;)
Tyckte det också! De (hela koncernen) ar ju uppenbarligen stora problem med att möta efterfrågan så personligen har jag svårt att förstå att de överhuvudtaget ger rabatter. Men jag tycker den känns riktigt fin och prisvärd, de "enda" uppenbara nackdelarna för mig är prestandan samt risken att appen strular (verkar vara binärt, precis som med min Honda E, antingen funkar den eller så funkar den inte alls...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Cupra Born

Inlägg av macky »

Så då var en born beställd. Blev en e-boost med 58kWh batteriet och en del lull-lull. Ca 6 månaders leverans så hoppas den är reggad innan bonusen krymper.

Får man se om det är min TTs eller e-tron som får stryka på foten. Båda ska bort vad det lider men ver inte vad jag ska ersätta e-tron med ännu så den blir nog kvar ett tag till. Tanken är iaf att vara helt elektrifierad. Nog så kul med en sportbil som TT:n men den används mest som pendlings och shoppingbil. Kan inte motiveras längre men den kommer vara saknad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Så då var en born beställd. Blev en e-boost med 58kWh batteriet och en del lull-lull. Ca 6 månaders leverans så hoppas den är reggad innan bonusen krymper.

Får man se om det är min TTs eller e-tron som får stryka på foten. Båda ska bort vad det lider men ver inte vad jag ska ersätta e-tron med ännu så den blir nog kvar ett tag till. Tanken är iaf att vara helt elektrifierad. Nog så kul med en sportbil som TT:n men den används mest som pendlings och shoppingbil. Kan inte motiveras längre men den kommer vara saknad.
Kul, grattis!

Min skulle ha producerats förra veckan men det verkar inte ha skett. Oklart varför :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Cupra Born

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Så då var en born beställd. Blev en e-boost med 58kWh batteriet och en del lull-lull. Ca 6 månaders leverans så hoppas den är reggad innan bonusen krymper.

Får man se om det är min TTs eller e-tron som får stryka på foten. Båda ska bort vad det lider men ver inte vad jag ska ersätta e-tron med ännu så den blir nog kvar ett tag till. Tanken är iaf att vara helt elektrifierad. Nog så kul med en sportbil som TT:n men den används mest som pendlings och shoppingbil. Kan inte motiveras längre men den kommer vara saknad.
Kul, grattis!

Min skulle ha producerats förra veckan men det verkar inte ha skett. Oklart varför :lol:
Tack! Lite det man är rädd för nu. Att angivna levtider som angivits till mellan 4-7 mån beroende på säljare kommer bli ngt helt annat. Men kanske kan bli en julklapp iaf. Du får berätta lite mer när du kört den ett tag.
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: Cupra Born

Inlägg av Speedy83 »

Lite inne på en Born men velar lite mellan det och en beggad SR. Leveranstiden är ju tyvärr trist men verkar ändå vara betydligt bättre än vad Tesla har på nya.

Någon som kört båda oc kan ge en jämförelse mellan en 19-20 men SR och en Born 58kwh?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Speedy83 skrev:
Lite inne på en Born men velar lite mellan det och en beggad SR. Leveranstiden är ju tyvärr trist men verkar ändå vara betydligt bättre än vad Tesla har på nya.

Någon som kört båda oc kan ge en jämförelse mellan en 19-20 men SR och en Born 58kwh?
Inte SR men har ägt LR.

Jag tycker Cupran har fördelar i form av mycket snyggare/aggressivare utseende (såklart subjektivt), kul teknik som tex HUDen med AR, riktigt fina skålade stolar och snygg inredning. Bättre lastutrymme som också är smidigare att lasta. Uppskattar också att DCC finns som (ett för mig självklart) tillval.

Tesla har bättre och stabilare app (detta är enda orosmomentet för mig med Born), bättre infotainment/skärm, bättre prestanda (såklart mest påtagligt med LR/P, vet ej hur stor skillnad man upplever med SR) samt autopilot.

Som helhet tycker jag 3 är en bättre bil, men Born är ju avsevärt billigare (särskilt som man faktiskt får rabatt). Jag ser fram emot en bil jag verkligen tycker är snygg :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Min bil är för övrigt byggd så antar man får den någon gång i juni :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Cupra Born

Inlägg av SwedishAdvocate »

Speedy83 skrev:
Lite inne på en Born men velar lite mellan det och en beggad SR. Leveranstiden är ju tyvärr trist men verkar ändå vara betydligt bättre än vad Tesla har på nya.

Någon som kört båda oc kan ge en jämförelse mellan en 19-20 men SR och en Born 58kwh?
Cross-postar pga av relevans...

När jag kikar på bytbil så verkar det finnas nya Cupra Born med batteriet du vill ha för omedelbar leverans...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: Cupra Born

Inlägg av Speedy83 »

Med risk för att ställa en korkad fråga men kommer Born kunna ladda på de subC stationer som öppnat upp?
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Cupra Born

Inlägg av krille »

Speedy83 skrev:
Med risk för att ställa en korkad fråga men kommer Born kunna ladda på de subC stationer som öppnat upp?
subC? Menar du SuC? Born är en MEB-bil, så förutsätter att den kan ladda överallt där ID-bilarna kan ladda... och vi som har spdana kan ladda på de SuC som öppnat upp.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: Cupra Born

Inlägg av Speedy83 »

krille skrev:
Speedy83 skrev:
Med risk för att ställa en korkad fråga men kommer Born kunna ladda på de subC stationer som öppnat upp?
subC? Menar du SuC? Born är en MEB-bil, så förutsätter att den kan ladda överallt där ID-bilarna kan ladda... och vi som har spdana kan ladda på de SuC som öppnat upp.
Menar så klart SuC, fastnade på klockspråket där SubC är en submariner Ceramic :)

Det låter ju bra då får man alltså lite utökat antal stationer numera då.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

På torsdag nästa vecka ska jag få min bil. Spännande :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar