Kul! Du får rapportera när du kört lite. Inte fått produktionsdatum ännu.Legato skrev:På torsdag nästa vecka ska jag få min bil. Spännande
Cupra Born
Moderator: Redaktion
Re: Cupra Born
Re: Cupra Born
Sådär bilen hämtad!
Första intryck:
Positivt
* Härligt tight i Performance-läge med DCC. Faktiskt bästa jag haft hittills bland elbilar i detta avseende!
* Grymt sköna framstolar med lagom skålning.
* Skönt med trådlös Android Auto äntligen (har trådad i Audin, och hade trådad i Hondan).
* Riktigt bra HUD, det har jag saknat.
* Tycker fortfarande den är riktigt snygg både invändigt och utvändigt.
Negativt
* Vi lyckades ej para ihop bilen med appen. Säljaren hade levererat två bilar igår med samma problem men den ena köparen hade iaf återkommit om att han lyckats hemma sen.
* Beats Audio är verkligen ingen höjdare hittills. Massor av inställningar men verkligen inte imponerad av ljudet. Hoppas den bara behöver spelas in...
Första intryck:
Positivt
* Härligt tight i Performance-läge med DCC. Faktiskt bästa jag haft hittills bland elbilar i detta avseende!
* Grymt sköna framstolar med lagom skålning.
* Skönt med trådlös Android Auto äntligen (har trådad i Audin, och hade trådad i Hondan).
* Riktigt bra HUD, det har jag saknat.
* Tycker fortfarande den är riktigt snygg både invändigt och utvändigt.
Negativt
* Vi lyckades ej para ihop bilen med appen. Säljaren hade levererat två bilar igår med samma problem men den ena köparen hade iaf återkommit om att han lyckats hemma sen.
* Beats Audio är verkligen ingen höjdare hittills. Massor av inställningar men verkligen inte imponerad av ljudet. Hoppas den bara behöver spelas in...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Intressant, jag som plockade på beats för att få lite bättre ljud. Tyckte standardljudet var ok men ville ha bättre. Var ju en rätt liten slant Har inte valt DCC men den ska ju vara lite hårdare i chassit än ID3 så der blir nog en ok kompromiss. Hur är förbrukningen när du inte pressar i dynamicläget .
Re: Cupra Born
Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.MWall skrev:Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
27,8 kWp solceller
Re: Cupra Born
1 decimeter är ju rätt mycket dock. Speciellt som den har 11 cm kortare axelavstånd. Proportionerna blir helt andra.Dafro skrev:Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.MWall skrev:Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
Re: Cupra Born
Sant och allt är ju relativt, tycker min E-tron är ganska låg jämfört med min X5.MWall skrev:1 decimeter är ju rätt mycket dock. Speciellt som den har 11 cm kortare axelavstånd. Proportionerna blir helt andra.Dafro skrev:Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.MWall skrev:Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
27,8 kWp solceller
Cupra Born
ID3 fick iaf jag busskänsla i
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Cupra Born
Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Re: Cupra Born
Kan bara gratulera en annan stackare har en e-tron och en leaf och får byta ut E-tron mot IX.Lacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
27,8 kWp solceller
Re: Cupra Born
Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Ja, därför jag frågarLegato skrev:Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Re: Cupra Born
Förstår faktiskt inte frågan då. Du undrar alltså hur man kan ha råd att ha alla tre under en vecka eller två?Lacho skrev:Ja, därför jag frågarLegato skrev:Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela hahaLegato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
Re: Cupra Born
Tack!MrRun skrev:Grymt snygg, grattis till bilen!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Tack! Tycker Vapor är snygg också. Aurora var den enda jag tyckte var värd att betala extra för så velade själv mellan de tvåSpeedy83 skrev:Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela hahaLegato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
HUDen tycker jag dock är grym så är det antingen eller för dig så hade jag tagit HUD! Beats hade jag i efterhand skippat dock.
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Det var en väldigt bra resa (där HUDen bidrog till njutningen). Hade dock hoppats på aningen bättre laddkurva. Började runt 125 kW vilket var som väntat men var neråt 40 kW vid ca 80% SOC vilket var lite sämre än jag hade väntat mig. Skulle jag beställt idag hade jag valt största batteriet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Cupra Born
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Cupra Born
Oj, det var påläst Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.SwedishAdvocate skrev:Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Cupra Born
Jag antog att det var Tesla original 20''. Men det blev ju en hyfsad gissning ändå...Legato skrev:Oj, det var påläst Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.SwedishAdvocate skrev:Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Cupra Born
Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.