Cupra Born

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Cupra Born

Inlägg av Legato »

Ingen dedikerad tråd för denna bil så jag skapar en.

Tycker personligen det är den läckraste elbilen på marknaden med prislapp under miljonen. Väldigt tråkigt att den har så måttliga prestanda, jag tror de hade kunnat sälja ännu fler och verkligen stärkt sitt varumärke om de tryckte upp effekten till runt 300 hästar istället för de 231 hästar som erbjuds nu i toppversionen.

För mig personligen är det en långt intressantare bil än ID3, med i mina ögon snyggare yttre, mindre plastig interiör, större skärm och något sportigare egenskaper. Prisskillnaden är ju marginell, framförallt om man kollar på privatleasing-erbjudandena (oklart varför de inte verkar satsa på företag alls).

I övermorgon ska jag låna hem en, ska blir intressant att testa den!
Born.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
bellais12
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jan 2022 14:00

Re: Cupra Born

Inlägg av bellais12 »

Följer tråden! Kommentera gärna vad du tyckte är nämligen inne på att köpa en cupra born
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Cupra Born

Inlägg av MrRun »

Den är riktigt snygg!
Ioniq 5 FE AWD
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Cupra Born

Inlägg av juristen »

Hoppas den är bättre ljudisolerad. Den ID3 jag provkörde bullrade något bedrövligt i landsvägsfart.

ID3 var nog den tristaste elbilen jag provkört i modern tid. Den är vettig på papperet men verkligheten var en trist upplevelse för mig. Peugeot e-208 var däremot en rätt trevlig överraskning, och prisvärd i leasing. e-Soul var trevlig också, större än man tror, tyst i stan men mycket vindbrus på landsväg.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Cupra Born

Inlägg av Flagada »

Fick prova att köra en snabbsväng igår, en jobbarkompis hade fått en Cupra Born som lånebil från Svenstigs, läcker bil, tycker Cupras/Seats nya formspråk är riktigt skarpt! Man hajade till direkt när man gick förbi den på parkeringen, milsvid skillnad från kusinen ID3 som jag tycker är är rätt intetsägande och trist.

Tråkigt dock att de envisas med den kopparfärgade dekoren oavsett lackfärg, tycker den passar illa på många alternativ, påminner mig om gamla Hyundai Ioniq, ska väl associera till kopparkablar och elektricitet?

Kan tänka mig att prestandan känns medioker om man kommer från en Tesla, men oavsett lite olika siffror jag sett - 204hk 7,3 sek
150hk 0-100 på 8,9? eller 0-50 på 2,9sek, så tror jag många kommer finna det är tillräckligt, i en elbil med alla 300Nm från start.

Jämfört med min gamla diesel som till slut sparkar ur sig 440Nm vid 2000rpm men död innan kändes den här riktigt rapp!

https://www.dagensps.se/motor/test-cupr ... -till-sig/
https://alltomelbil.se/video-en-titt-pa ... ffa-kusin/
https://www.drivingelectric.com/cupra/born
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... o-be-wild/
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Cupra Born

Inlägg av Gargamel »

Jag hade Cupra, kombi-varianten när den låg under SEAT. 285 ponnisar, du hörde inget över 110kmh (obefintlig isolering)

Har inte provsuttit denna, så jag vet inte om den kan vara intressant för mig.
Men grundpris på ca 435tkr är halva av vad min merca kostade loss, de grejer jag la till tog priset till typ 530tkr eller nåt sådant (ca 85tkr i extragrejer).
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Cupra Born

Inlägg av MWall »

Javisst, men för mig så avtar upphetsningen en aning när jag kommer ihåg att det är en förklädd ID.3. Den verkar dock ha vassare vägegenskaper också enligt nåt test jag läste häromdagen.

Var lite inne på att ersätta i3:an med en sån här i höstas men sen rann det ut i sanden. Hade kontakt med nån säljare som "erbjöd" privatleasing för 5500:-/mån eller vad det var. Blev så kränkt att jag nog raderade alla mail han skickat. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

bellais12 skrev:
Följer tråden! Kommentera gärna vad du tyckte är nämligen inne på att köpa en cupra born
Det ska jag absolut göra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Flagada skrev:
Fick prova att köra en snabbsväng igår, en jobbarkompis hade fått en Cupra Born som lånebil från Svenstigs, läcker bil, tycker Cupras/Seats nya formspråk är riktigt skarpt! Man hajade till direkt när man gick förbi den på parkeringen, milsvid skillnad från kusinen ID3 som jag tycker är är rätt intetsägande och trist.

Tråkigt dock att de envisas med den kopparfärgade dekoren oavsett lackfärg, tycker den passar illa på många alternativ, påminner mig om gamla Hyundai Ioniq, ska väl associera till kopparkablar och elektricitet?

Kan tänka mig att prestandan känns medioker om man kommer från en Tesla, men oavsett lite olika siffror jag sett - 204hk 7,3 sek
150hk 0-100 på 8,9? eller 0-50 på 2,9sek, så tror jag många kommer finna det är tillräckligt, i en elbil med alla 300Nm från start.

Jämfört med min gamla diesel som till slut sparkar ur sig 440Nm vid 2000rpm men död innan kändes den här riktigt rapp!

https://www.dagensps.se/motor/test-cupr ... -till-sig/
https://alltomelbil.se/video-en-titt-pa ... ffa-kusin/
https://www.drivingelectric.com/cupra/born
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... o-be-wild/
150 hästarsversionen (med minsta batteriet) kommer inte till Sverige som jag förstår det.
204 hästarsversionen (med mellanbatteriet) är den enda som kan beställas nu.
231 hästarsversionen (med största batteriet plus boost-tillval) ska gå att beställa om ca 2 månader.

Kommer man från en "normal" fossilbil så tror jag absolut den kommer kännas pigg! Personligen hade jag dock väldigt gärna velat ha en bil i denna kostym med prestanda i nivå med en Model 3. Men man kan inte få allt :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Javisst, men för mig så avtar upphetsningen en aning när jag kommer ihåg att det är en förklädd ID.3. Den verkar dock ha vassare vägegenskaper också enligt nåt test jag läste häromdagen.

Var lite inne på att ersätta i3:an med en sån här i höstas men sen rann det ut i sanden. Hade kontakt med nån säljare som "erbjöd" privatleasing för 5500:-/mån eller vad det var. Blev så kränkt att jag nog raderade alla mail han skickat. :D
Japp, lite bättre vägegenskaper ska den ha. Den är något sänkt samt har dynamiska dämpare som tillval (vet ej om det finns på ID3). Jag har sett 5 olika recensioner hittills och alla är eniga om att den är mer sportig än ID3, men ändå långt ifrån en riktig "hot hatch".

5500:- hade varit orimligt håller jag med om, men leasing får man ju numera från 3500:-/månad utan kontantinsats.

Om jag skulle skaffa denna skulle jag dock köpa den privat och med en hel del utrustning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
snajk
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 feb 2022 17:30

Re: Cupra Born

Inlägg av snajk »

Jag var och provkörde en Born i lördags. Blev rätt imponerad av det mesta, förutom infotainment. Men fick med mig tjejen på söndagen då planen var att provsitta och göra en beställning. Säljaren var lite upptagen så han gav mig nyckeln för att provköra lite allihop. Tyvärr blev tjejen åksjuk typ direkt, hur försiktigt jag än körde så fixade hon inte den bilen, så det blev inget.

Efteråt sökte jag lite på detta och det var ett par tester där de upplevt något liknande, alltså åksjuka som passagerare. Jag vet inte hur vanligt det ärellet vad det beror på, men det kan nog vara idé att ta med den som kommer att åka med på en provkörning innan ni bestämmer er i alla fall.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

snajk skrev:
Jag var och provkörde en Born i lördags. Blev rätt imponerad av det mesta, förutom infotainment. Men fick med mig tjejen på söndagen då planen var att provsitta och göra en beställning. Säljaren var lite upptagen så han gav mig nyckeln för att provköra lite allihop. Tyvärr blev tjejen åksjuk typ direkt, hur försiktigt jag än körde så fixade hon inte den bilen, så det blev inget.

Efteråt sökte jag lite på detta och det var ett par tester där de upplevt något liknande, alltså åksjuka som passagerare. Jag vet inte hur vanligt det ärellet vad det beror på, men det kan nog vara idé att ta med den som kommer att åka med på en provkörning innan ni bestämmer er i alla fall.
Intressant. Är oroad över infotainment också, baserat på recensionerna jag sett. Men detta med passageraren hade jag inte hört förut, ska låta några prova!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
snajk
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 feb 2022 17:30

Re: Cupra Born

Inlägg av snajk »

Legato skrev:
snajk skrev:
Jag var och provkörde en Born i lördags. Blev rätt imponerad av det mesta, förutom infotainment. Men fick med mig tjejen på söndagen då planen var att provsitta och göra en beställning. Säljaren var lite upptagen så han gav mig nyckeln för att provköra lite allihop. Tyvärr blev tjejen åksjuk typ direkt, hur försiktigt jag än körde så fixade hon inte den bilen, så det blev inget.

Efteråt sökte jag lite på detta och det var ett par tester där de upplevt något liknande, alltså åksjuka som passagerare. Jag vet inte hur vanligt det ärellet vad det beror på, men det kan nog vara idé att ta med den som kommer att åka med på en provkörning innan ni bestämmer er i alla fall.
Intressant. Är oroad över infotainment också, baserat på recensionerna jag sett. Men detta med passageraren hade jag inte hört förut, ska låta några prova!
Jag tror ju att de kommer att lösa infotainment med tiden, funktionellt har det ju vad man vill ha men responsen är hemsk.

Sen är min tjej ganska känslig för sådana saker, så det kanske inte är något större problem egentligen. Men se exempelvis vad de säger här (om id3 visserligen): https://carup.se/test-fy-bubblan-vilken ... olkswagen/
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Cupra Born

Inlägg av Flagada »

Tyvärr blev tjejen åksjuk typ direkt, hur försiktigt jag än körde så fixade hon inte den bilen, så det blev inget.

Efteråt sökte jag lite på detta och det var ett par tester där de upplevt något liknande, alltså åksjuka som passagerare..
Läste samma fenomen i den länkade artikeln.
2022-02-08_184029.jpg
https://carup.se/test-fy-bubblan-vilken ... olkswagen/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Flagada skrev:
Tyvärr blev tjejen åksjuk typ direkt, hur försiktigt jag än körde så fixade hon inte den bilen, så det blev inget.

Efteråt sökte jag lite på detta och det var ett par tester där de upplevt något liknande, alltså åksjuka som passagerare..
Läste samma fenomen i den länkade artikeln.
2022-02-08_184029.jpg
https://carup.se/test-fy-bubblan-vilken ... olkswagen/
Om problemet är "sjögång" i bilen som de skriver i artikeln så tycker jag det bör gå att lösa mer eller mindre med den adaptiva fjädringen. DCC-tillvalet kostar "bara" 9100:-:

"Dynamic Chassis Control (DCC) is an innovative system that allows you to choose your driving style via a button in the central console. It offers three settings: Normal, Sport and Comfort.

For each mode, the system operates the electrically regulated dampers and steering. In Sport mode, for example, the dampers are stiffened and the steering feedback is greater. This provides a driving experience like that of an agile sports car.

The damping also adapts itself to the respective road conditions. Each shock absorber is connected to a control which calculates the optimal setting for each wheel using sensor data and other information received from the steering, braking, engine, transmission and driving assistance systems. This allows the DCC to continually react (up to a thousand times per second) to bumps in the road, changing lanes or winding roads. This reduces pitch and roll motion and provides optimal settings for every driving situation."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Cupra Born

Inlägg av nek0 »

snajk skrev:
Jag var och provkörde en Born i lördags. Blev rätt imponerad av det mesta, förutom infotainment. Men fick med mig tjejen på söndagen då planen var att provsitta och göra en beställning. Säljaren var lite upptagen så han gav mig nyckeln för att provköra lite allihop. Tyvärr blev tjejen åksjuk typ direkt, hur försiktigt jag än körde så fixade hon inte den bilen, så det blev inget.

Efteråt sökte jag lite på detta och det var ett par tester där de upplevt något liknande, alltså åksjuka som passagerare. Jag vet inte hur vanligt det ärellet vad det beror på, men det kan nog vara idé att ta med den som kommer att åka med på en provkörning innan ni bestämmer er i alla fall.
Hade i början liknande problem med min Leon . Tror att det är styrningen som är väldigt känslig.
Innan man vänjer sig vid styrningen blir körningen ganska simmig och ryckigt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Lånade hem bilen igår kväll och fick behålla den till i eftermiddags. Tyvärr hann jag inte vara ute och köra så mycket som jag hoppades men tycker jag fick en bra känsla för bilen trots allt. Här kommer mina plus, neutralt och minus :D

+ Interiören - Tycker den är riktigt lyckad. Både design, material och belysning har de verkligen gjort bra.
+ Sätena - Äntligen en elbil under miljonen med riktiga sportstolar. Sköna och snygga!
+ Huden - Wow! Hade Hud redan i min M5 från 2007 men har aldrig riktigt saknat den. Borde såklart fattat att det hänt en hel del på 15 år. Nu kändes det som ett måste, otroligt mycket och bra information. Kanske är precis lika bra i andra moderna bilar dock...
+ Exteriören - Lika snygg i verkligheten som på bild. Kan inte fatta att alla andra tillverkare låter Cupra bli först med en elbil som ser aggressiv och snabb ut. Precis min stil!
+ Väghållningen - Den känns väldigt stabil på vägen. Lite stötig/struttig fjädring dock. Tyvärr ingen DCC på provkörningsbilen.

Neutral - Infotainment. Fått ganska ljummen kritik. Tycker ändå det kändes helt ok och hyfsat logiskt.
Neutral - Touchknapparna. Något som kritiserats i typ alla recensioner jag sett. Jag tycker de funkar, kanske inte så jag hade valt dem framför vanliga fysiska knappar, men inte säker på det omvända heller.
Neutral - Regen. Ganska klen, men upplevde den ändå något bättre än i min e-tron.
Neutral - Ljudnivån. Tystare än den Model 3 jag hade, men klart mer vindbrus än i min e-tron. Exakt som förväntat.

- Effekten - I låga hastigheter duger den, men i lite högre fart känns bilen tyvärr ganska trött. Jag är såklart väldigt bortskämd med Teslor osv, men är ändå besviken. Helt klart den största nackdelen för mig.
- Appen - Kanske fel att säga något alls då jag inte ens provat den, men har tyvärr läst åsikter från ett antal ägare nu där den inte fungerar alls. Säljaren verkade dessutom väl medveten om problemen.

Summa, summarum... En riktigt trevlig bil men med några rejäla svagheter. Den imponerande ändå på mig tillräckligt för att ge ett rejält köpsug. Får jag en vettig rabatt så blir det nog affär. Vis av erfarenheten blir det dock bara 2-årslease i så fall :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Cupra Born

Inlägg av Gargamel »

Legato skrev:
Lånade hem bilen igår kväll och fick behålla den till i eftermiddags. Tyvärr hann jag inte vara ute och köra så mycket som jag hoppades men tycker jag fick en bra känsla för bilen trots allt. Här kommer mina plus, neutralt och minus :D

+ Interiören - Tycker den är riktigt lyckad. Både design, material och belysning har de verkligen gjort bra.
+ Sätena - Äntligen en elbil under miljonen med riktiga sportstolar. Sköna och snygga!
+ Huden - Wow! Hade Hud redan i min M5 från 2007 men har aldrig riktigt saknat den. Borde såklart fattat att det hänt en hel del på 15 år. Nu kändes det som ett måste, otroligt mycket och bra information. Kanske är precis lika bra i andra moderna bilar dock...
+ Exteriören - Lika snygg i verkligheten som på bild. Kan inte fatta att alla andra tillverkare låter Cupra bli först med en elbil som ser aggressiv och snabb ut. Precis min stil!
+ Väghållningen - Den känns väldigt stabil på vägen. Lite stötig/struttig fjädring dock. Tyvärr ingen DCC på provkörningsbilen.

Neutral - Infotainment. Fått ganska ljummen kritik. Tycker ändå det kändes helt ok och hyfsat logiskt.
Neutral - Touchknapparna. Något som kritiserats i typ alla recensioner jag sett. Jag tycker de funkar, kanske inte så jag hade valt dem framför vanliga fysiska knappar, men inte säker på det omvända heller.
Neutral - Regen. Ganska klen, men upplevde den ändå något bättre än i min e-tron.
Neutral - Ljudnivån. Tystare än den Model 3 jag hade, men klart mer vindbrus än i min e-tron. Exakt som förväntat.

- Effekten - I låga hastigheter duger den, men i lite högre fart känns bilen tyvärr ganska trött. Jag är såklart väldigt bortskämd med Teslor osv, men är ändå besviken. Helt klart den största nackdelen för mig.
- Appen - Kanske fel att säga något alls då jag inte ens provat den, men har tyvärr läst åsikter från ett antal ägare nu där den inte fungerar alls. Säljaren verkade dessutom väl medveten om problemen.

Summa, summarum... En riktigt trevlig bil men med några rejäla svagheter. Den imponerande ändå på mig tillräckligt för att ge ett rejält köpsug. Får jag en vettig rabatt så blir det nog affär. Vis av erfarenheten blir det dock bara 2-årslease i så fall :D

Jahapp, då är cupra inget för mig, kan inte sitta i sportstolar, blir då alltid sittandes på ena "flänsen"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Neutral - Touchknapparna. Något som kritiserats i typ alla recensioner jag sett. Jag tycker de funkar, kanske inte så jag hade valt dem framför vanliga fysiska knappar, men inte säker på det omvända heller.
Om man absolut måste ha knappar så tycker jag alltid att det är bättre och trevligare med fysiska sådana än touchknappar. För mig är touchknappar som att kombinera det sämsta från touchskärmar och mekaniska knappar i en ohelig skapelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Bil beställd :D

Blev nästan fullutrustad. Fick en bra rabatt.

Återstår att se när man får den, maj tror de men känns som det kan dröja till sensommaren...
Born.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Cupra Born

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Bil beställd :D

Blev nästan fullutrustad. Fick en bra rabatt.

Återstår att se när man får den, maj tror de men känns som det kan dröja till sensommaren...
Born.jpg

Har du sålt Hondan?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Bil beställd :D

Blev nästan fullutrustad. Fick en bra rabatt.

Återstår att se när man får den, maj tror de men känns som det kan dröja till sensommaren...
Born.jpg

Har du sålt Hondan?
Nope, men lutar åt att sälja både Tesla och Honda när leverans av denna närmar sig.

Sen byta Audin mot Plaid X när den väl kommer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Bil beställd :D

Blev nästan fullutrustad. Fick en bra rabatt.

Återstår att se när man får den, maj tror de men känns som det kan dröja till sensommaren...
Born.jpg

Har du sålt Hondan?
Nope, men lutar åt att sälja både Tesla och Honda när leverans av denna närmar sig.

Sen byta Audin mot Plaid X när den väl kommer.
Så ni har fått ändrat behov, och går från 3 bilar till 2?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Bil beställd :D

Blev nästan fullutrustad. Fick en bra rabatt.

Återstår att se när man får den, maj tror de men känns som det kan dröja till sensommaren...
Born.jpg

Har du sålt Hondan?
Nope, men lutar åt att sälja både Tesla och Honda när leverans av denna närmar sig.

Sen byta Audin mot Plaid X när den väl kommer.
Så ni har fått ändrat behov, och går från 3 bilar till 2?
Vi har aldrig behövt 3 bilar ;) Hondan blev kvar ändå pga en kombination av att jag älskar den och att andrahandsvärdet är dåligt.

Audin var däremot ett felköp, vi hade inte behövt två stora SUVar som det blev med Corona osv, men det är lätt att vara efterklok.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Bil beställd :D

Blev nästan fullutrustad. Fick en bra rabatt.

Återstår att se när man får den, maj tror de men känns som det kan dröja till sensommaren...
Born.jpg

Har du sålt Hondan?
Nope, men lutar åt att sälja både Tesla och Honda när leverans av denna närmar sig.

Sen byta Audin mot Plaid X när den väl kommer.
Så ni har fått ändrat behov, och går från 3 bilar till 2?
Vi har aldrig behövt 3 bilar ;) Hondan blev kvar ändå pga en kombination av att jag älskar den och att andrahandsvärdet är dåligt.

Audin var däremot ett felköp, vi hade inte behövt två stora SUVar som det blev med Corona osv, men det är lätt att vara efterklok.
Ok, Corona har absolut ändrat mycket. Har använt min M3 mycket mindre pga. det. Annars så hade jag kört bra många fler mil i tjänsten, men vi hade också troligen rest mer privat. Sådana saker är inte lätta att förutse.

Gällande E; kanske ni har några barn som snart tar körkort, och som är intresserade av den?

Som du säger; synd att dumpa iväg den om ni inte får så mycket för den. Har aldrig kört den, men man kan ju inte annat än älska formgivningen på den! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar