Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Cupra Born
Moderator: Redaktion
Re: Cupra Born
Re: Cupra Born
Kan bara gratulera en annan stackare har en e-tron och en leaf och får byta ut E-tron mot IX.Lacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
27,8 kWp solceller
Re: Cupra Born
Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Ja, därför jag frågarLegato skrev:Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Re: Cupra Born
Förstår faktiskt inte frågan då. Du undrar alltså hur man kan ha råd att ha alla tre under en vecka eller två?Lacho skrev:Ja, därför jag frågarLegato skrev:Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela hahaLegato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
Re: Cupra Born
Tack!MrRun skrev:Grymt snygg, grattis till bilen!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Tack! Tycker Vapor är snygg också. Aurora var den enda jag tyckte var värd att betala extra för så velade själv mellan de tvåSpeedy83 skrev:Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela hahaLegato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
HUDen tycker jag dock är grym så är det antingen eller för dig så hade jag tagit HUD! Beats hade jag i efterhand skippat dock.
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Det var en väldigt bra resa (där HUDen bidrog till njutningen). Hade dock hoppats på aningen bättre laddkurva. Började runt 125 kW vilket var som väntat men var neråt 40 kW vid ca 80% SOC vilket var lite sämre än jag hade väntat mig. Skulle jag beställt idag hade jag valt största batteriet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Cupra Born
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Cupra Born
Oj, det var påläst Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.SwedishAdvocate skrev:Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Cupra Born
Jag antog att det var Tesla original 20''. Men det blev ju en hyfsad gissning ändå...Legato skrev:Oj, det var påläst Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.SwedishAdvocate skrev:Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Cupra Born
Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Re: Cupra Born
Jag kollade runt på Blocket och det var ganska stor spridning i priserna. Sen vet jag inte om priserna i sin tur var förhandlingsbara.Speedy83 skrev:Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
För mig slutade det i företagsleasing och jag var positivt överraskad med att få nära 10% rabatt på listpriset.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Ja det går. Ställ dom mot varandra och förhandla ner prisetSpeedy83 skrev:Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Re: Cupra Born
Låter bra!Lacho skrev:Ja det går. Ställ dom mot varandra och förhandla ner prisetSpeedy83 skrev:Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Tack för input.
Re: Cupra Born
Förhandling vet jag inte om det var, men hade fått pris från Möller Bil i Uppsala på både Enyaq och Q4.Speedy83 skrev:Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?
Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Var av en tillfällighet i Norrtälje av en annan anledning och gick in och frågade på Norrbil om pris på en Enyaq, samma spec och miltal och priset hos Norrbil var över 600kr billigare i månaden på Skodan.
Sen frågade jag även på en Q4 och det skilde nästan 700kr till Norrbils fördel, bilen togs ut genom Norrbil.
Re: Cupra Born
Körde inte du tesla förut ?Legato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
Re: Cupra Born
Jodå, Cupran är min åttonde elbil som du även ser i min signatur Hur så?Snap02 skrev:Körde inte du tesla förut ?Legato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Nu när du kört den ett par månader till, hur är upplevelsen idag. Jag hämtar ut en med stora batteriet om några veckor. Det som saknas är panorama och 20 tummarna. Mörkgrå metallic. Förbeställd av handlaren, så väntetid från beställning ca 4 veckor bara.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Cupra Born
Jag gissar att frågan var riktad till mig?cosmos skrev:Nu när du kört den ett par månader till, hur är upplevelsen idag. Jag hämtar ut en med stora batteriet om några veckor. Det som saknas är panorama och 20 tummarna. Mörkgrå metallic. Förbeställd av handlaren, så väntetid från beställning ca 4 veckor bara.
Vi är fortfarande väldigt nöjda med bilen. Kanske resten av familjen än mer än mig faktiskt, det har varit dagar när småttingarna storgråter när man hämtar dem i e-Tronen för att de så gärna vill åka "Blåa bilen". Sambon har aldrig riktigt accepterat e-Tronen heller, hon saknar vår X, trots att det faktiskt var pga henne det blev en e-tron istället för en ny Model 3 . Cupran är hon dock riktigt nöjd över.
Jag börjar med nackdelarna i ordning:
1.) Den känns lite seg. Är såklart bortskämd med snabba bilar, men jag önskar verkligen att man hade minst 100 hästar till som matchade bilens fina egenskaper och utseende i övrigt.
2.) Ljudet. Jag tycker en bra ljudanläggning är viktigt och denna är faktiskt dålig trots Beats. Rankar tom standardanläggningen i e-tron högre. Jämfört med "Premium" i Model 3 så är den helt chanslös.
3.) Infotainment är helt ok sett till logik/GUI imo, men däremot är det alldeles för långsamt. Händer fortfarande ofta att jag trycker två gånger på en knapp för att det går så segt att jag tror den ej reagerat på första trycket, med följden att man kommer tillbaka där man startade... Som tur är funkar trådlösa Android Auto helt klanderfritt.
Som tur är så är fördelarna viktigare och fler (ej ordning):
* Fjädringen är fantastisk med DCC. Den ligger bättre på vägen än någon annan elbil jag ägt och är samtidigt riktigt bekväm när man vill köra lugnare. DCC är ett måste!
* Både styrning och ratt är mycket bra!
* Tycker den är jättesnygg invändigt och snygg (men inte lika snygg) utvändigt.
* Förbrukningen är lägre än väntat trots 20" fälgarna. Den drar betydligt mindre än min Model 3 gjorde.
* HUDen är grym. Lite synd är att man inte får full funktionalitet på den ihop med Android Auto, men ändå superbra.
* Bekväma stolar både fram och bak.
* Appen fungerar stabilt även om det är lite tunt på funktionalitet.
* Hyfsat tyst. Klart tystare än min Model 3 var. Gissningsvis ungefär samma nivå som en ny Model 3.
* Väldigt mycket bil för pengarna med tanke på bra rabatter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Låter lovande tycker jag. Tråkigt att Beats inte presterar. Hur som helst tror jag att det blir en kul liten bil att leva med. Väntar med spänning på leveransdag.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum