Cupra Born

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Speedy83 skrev:
Legato skrev:
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag :)
PXL_20220619_122225526~2.jpg
Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela haha
Tack! Tycker Vapor är snygg också. Aurora var den enda jag tyckte var värd att betala extra för så velade själv mellan de två :D

HUDen tycker jag dock är grym så är det antingen eller för dig så hade jag tagit HUD! Beats hade jag i efterhand skippat dock.

Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").

Det var en väldigt bra resa (där HUDen bidrog till njutningen). Hade dock hoppats på aningen bättre laddkurva. Började runt 125 kW vilket var som väntat men var neråt 40 kW vid ca 80% SOC vilket var lite sämre än jag hade väntat mig. Skulle jag beställt idag hade jag valt största batteriet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Cupra Born

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev:
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...
Oj, det var påläst ;) Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Cupra Born

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...
Oj, det var påläst ;) Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.
Jag antog att det var Tesla original 20''. Men det blev ju en hyfsad gissning ändå... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: Cupra Born

Inlägg av Speedy83 »

Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?

Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Speedy83 skrev:
Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?

Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Jag kollade runt på Blocket och det var ganska stor spridning i priserna. Sen vet jag inte om priserna i sin tur var förhandlingsbara.

För mig slutade det i företagsleasing och jag var positivt överraskad med att få nära 10% rabatt på listpriset.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Cupra Born

Inlägg av Lacho »

Speedy83 skrev:
Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?

Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Ja det går. Ställ dom mot varandra och förhandla ner priset
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: Cupra Born

Inlägg av Speedy83 »

Lacho skrev:
Speedy83 skrev:
Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?

Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Ja det går. Ställ dom mot varandra och förhandla ner priset
Låter bra!

Tack för input.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Cupra Born

Inlägg av Erxon »

Speedy83 skrev:
Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?

Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.
Förhandling vet jag inte om det var, men hade fått pris från Möller Bil i Uppsala på både Enyaq och Q4.
Var av en tillfällighet i Norrtälje av en annan anledning och gick in och frågade på Norrbil om pris på en Enyaq, samma spec och miltal och priset hos Norrbil var över 600kr billigare i månaden på Skodan.
Sen frågade jag även på en Q4 och det skilde nästan 700kr till Norrbils fördel, bilen togs ut genom Norrbil.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Cupra Born

Inlägg av Snap02 »

Legato skrev:
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag :)
PXL_20220619_122225526~2.jpg
Körde inte du tesla förut ?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

Snap02 skrev:
Legato skrev:
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag :)
PXL_20220619_122225526~2.jpg
Körde inte du tesla förut ?
Jodå, Cupran är min åttonde elbil som du även ser i min signatur :) Hur så?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Cupra Born

Inlägg av cosmos »

Nu när du kört den ett par månader till, hur är upplevelsen idag. Jag hämtar ut en med stora batteriet om några veckor. Det som saknas är panorama och 20 tummarna. Mörkgrå metallic. Förbeställd av handlaren, så väntetid från beställning ca 4 veckor bara.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Cupra Born

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

cosmos skrev:
Nu när du kört den ett par månader till, hur är upplevelsen idag. Jag hämtar ut en med stora batteriet om några veckor. Det som saknas är panorama och 20 tummarna. Mörkgrå metallic. Förbeställd av handlaren, så väntetid från beställning ca 4 veckor bara.
Jag gissar att frågan var riktad till mig? :)

Vi är fortfarande väldigt nöjda med bilen. Kanske resten av familjen än mer än mig faktiskt, det har varit dagar när småttingarna storgråter när man hämtar dem i e-Tronen för att de så gärna vill åka "Blåa bilen". Sambon har aldrig riktigt accepterat e-Tronen heller, hon saknar vår X, trots att det faktiskt var pga henne det blev en e-tron istället för en ny Model 3 :D . Cupran är hon dock riktigt nöjd över.

Jag börjar med nackdelarna i ordning:
1.) Den känns lite seg. Är såklart bortskämd med snabba bilar, men jag önskar verkligen att man hade minst 100 hästar till som matchade bilens fina egenskaper och utseende i övrigt.
2.) Ljudet. Jag tycker en bra ljudanläggning är viktigt och denna är faktiskt dålig trots Beats. Rankar tom standardanläggningen i e-tron högre. Jämfört med "Premium" i Model 3 så är den helt chanslös.
3.) Infotainment är helt ok sett till logik/GUI imo, men däremot är det alldeles för långsamt. Händer fortfarande ofta att jag trycker två gånger på en knapp för att det går så segt att jag tror den ej reagerat på första trycket, med följden att man kommer tillbaka där man startade... Som tur är funkar trådlösa Android Auto helt klanderfritt.

Som tur är så är fördelarna viktigare och fler (ej ordning):
* Fjädringen är fantastisk med DCC. Den ligger bättre på vägen än någon annan elbil jag ägt och är samtidigt riktigt bekväm när man vill köra lugnare. DCC är ett måste!
* Både styrning och ratt är mycket bra!
* Tycker den är jättesnygg invändigt och snygg (men inte lika snygg) utvändigt.
* Förbrukningen är lägre än väntat trots 20" fälgarna. Den drar betydligt mindre än min Model 3 gjorde.
* HUDen är grym. Lite synd är att man inte får full funktionalitet på den ihop med Android Auto, men ändå superbra.
* Bekväma stolar både fram och bak.
* Appen fungerar stabilt även om det är lite tunt på funktionalitet.
* Hyfsat tyst. Klart tystare än min Model 3 var. Gissningsvis ungefär samma nivå som en ny Model 3.
* Väldigt mycket bil för pengarna med tanke på bra rabatter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Cupra Born

Inlägg av cosmos »

Låter lovande tycker jag. Tråkigt att Beats inte presterar. Hur som helst tror jag att det blir en kul liten bil att leva med. Väntar med spänning på leveransdag.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Cupra Born

Inlägg av Imolarot »

ID3/Born GTX/GTI borde bli en perfekt stadsbil. Born ser ju riktigt bra ut och verkar iaf ha betydligt roligare inredning än ID3.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Cupra Born

Inlägg av taliz »

Imolarot skrev:
ID3/Born GTX/GTI borde bli en perfekt stadsbil. Born ser ju riktigt bra ut och verkar iaf ha betydligt roligare inredning än ID3.
Sägs ju komma en facelift av ID3 nästa år. Lär bli fokus på inredningen då misstänker jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Cupra Born

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Sägs ju komma en facelift av ID3 nästa år. Lär bli fokus på inredningen då misstänker jag.
Törs man hoppas på dragkrok?... :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Cupra Born

Inlägg av SwedishAdvocate »

Och möjlighet till takbox...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Cupra Born

Inlägg av Bjelke »

Går det att få tag i en sån här snabbt, eller är det (lång) leveranstid på dom?
Legatos beskrivning gjorde den ju inte mindre intressant direkt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Cupra Born

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
Går det att få tag i en sån här snabbt, eller är det (lång) leveranstid på dom?
Legatos beskrivning gjorde den ju inte mindre intressant direkt :)
Sist som någon ställde den här frågan (för inte så länge sedan) så fanns det ett antal nybilsex. för omedelbar leverans ifall man kikade runt bland bilhandlarsidorna som t.ex. bytbil... Den här gången pallar jag inte googla runt själv... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Cupra Born

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
Och möjlighet till takbox...
T.o.m. de tröga utvecklarna hos Ford har ju klarat att få till taklast på Mach-E och ordentlig krokvikt (1500kg), så kanske även VW fixar biffen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Cupra Born

Inlägg av macky »

Fick reda på att min bil nu är i produktion sedan igår. Så den kan väl vara här inom ngn månad. Blir spännande. Beställde i slutet av maj så inte så blodigt. Hinner man rimligen med att få ut bonusen också.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Cupra Born

Inlägg av macky »

Upphämtning på fredag. Ska bli kul med ngt nytt. Kanske testar en långtur på direkten. Se vad man får ur 58kWh. Verkar motsvara 86kWh e-tron. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Cupra Born

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Upphämtning på fredag. Ska bli kul med ngt nytt. Kanske testar en långtur på direkten. Se vad man får ur 58kWh. Verkar motsvara 86kWh e-tron. :)
Kul, hoppas du blir nöjd! Japp, snarlik räckvidd med e-tron skulle jag säga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar