Prishöjningar på elbilar
Moderator: Redaktion
Prishöjningar på elbilar
ELBILARNA SOM ÖKAT I PRIS
Ordinarie pris på den svenska marknaden för grundversionen. Priserna är inhämtade 2022-04-05 och jämförs med priserna från 2022-03-02.
Bilmodell Pris nu Förändring
Cupra Born 58 466 900 +14 000
Cupra Born e-Boost 58 483 900 +14 000
Cupra Born e-Boost 77 508 900 +14 000
DS 3 Crossback E-Tense 495 000 +15 000
Ford Mustang Mach-e AWD Long Range 799 900 +52 000
Ford Mustang Mach-e AWD Standard Range 719 900 +45 000
Ford Mustang Mach-e GT 929 900 +55 000
Ford Mustang Mach-e RWD Long Range 719 900 +50 000
Ford Mustang Mach-e RWD Standard Range 649 900 +63 000
Hyundai Kona Electric 39 kWh 424 900 +45 000
Hyundai Kona Electric 64 kWh 474 900 +35 000
Kia e-Soul 64 kWh 461 900 +9 000
Mercedes EQA 250 543 900 +10 000
Mercedes EQA 300 4Matic 583 900 +10 000
Mercedes EQA 350 4Matic 613 900 +10 000
Mercedes EQB 250 581 900 +10 000
Mercedes EQB 300 4Matic 607 900 +10 000
Mercedes EQB 350 4Matic 637 900 +10 000
Mercedes EQS 580 4Matic 1 593 900 +18 900
Opel Corsa-e 442 400 +7 500
Opel Mokka-e 514 900 –5 000
Peugeot e-2008 504 900 +75 000
Peugeot e-208 469 900 +10 000
Renault Megane E-Tech Electric 160 kW 60 kWh 485 900 +32 000
Renault Megane E-Tech Electric 96 kW 40 kWh 435 900 +32 000
Renault Zoe R110 450 990 +48 000
Renault Zoe R135 472 990 +48 000
Tesla Model 3 604 990 +45 000
Tesla Model 3 Long Range 682 990 +53 000
Tesla Model 3 Performance 724 990 +35 090
Tesla Model Y Long Range 724 990 +5 090
Volkswagen ID.3 Pro Performance 499 900 +18 000
Volkswagen ID.4 GTX 609 900 +25 000
Volkswagen ID.4 Pro Performance 544 900 +20 000
Volkswagen ID.5 GTX 634 900 +25 000
Volkswagen ID.5 Pro Performance 569 900 +20 000
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... kar-i-pris
Ordinarie pris på den svenska marknaden för grundversionen. Priserna är inhämtade 2022-04-05 och jämförs med priserna från 2022-03-02.
Bilmodell Pris nu Förändring
Cupra Born 58 466 900 +14 000
Cupra Born e-Boost 58 483 900 +14 000
Cupra Born e-Boost 77 508 900 +14 000
DS 3 Crossback E-Tense 495 000 +15 000
Ford Mustang Mach-e AWD Long Range 799 900 +52 000
Ford Mustang Mach-e AWD Standard Range 719 900 +45 000
Ford Mustang Mach-e GT 929 900 +55 000
Ford Mustang Mach-e RWD Long Range 719 900 +50 000
Ford Mustang Mach-e RWD Standard Range 649 900 +63 000
Hyundai Kona Electric 39 kWh 424 900 +45 000
Hyundai Kona Electric 64 kWh 474 900 +35 000
Kia e-Soul 64 kWh 461 900 +9 000
Mercedes EQA 250 543 900 +10 000
Mercedes EQA 300 4Matic 583 900 +10 000
Mercedes EQA 350 4Matic 613 900 +10 000
Mercedes EQB 250 581 900 +10 000
Mercedes EQB 300 4Matic 607 900 +10 000
Mercedes EQB 350 4Matic 637 900 +10 000
Mercedes EQS 580 4Matic 1 593 900 +18 900
Opel Corsa-e 442 400 +7 500
Opel Mokka-e 514 900 –5 000
Peugeot e-2008 504 900 +75 000
Peugeot e-208 469 900 +10 000
Renault Megane E-Tech Electric 160 kW 60 kWh 485 900 +32 000
Renault Megane E-Tech Electric 96 kW 40 kWh 435 900 +32 000
Renault Zoe R110 450 990 +48 000
Renault Zoe R135 472 990 +48 000
Tesla Model 3 604 990 +45 000
Tesla Model 3 Long Range 682 990 +53 000
Tesla Model 3 Performance 724 990 +35 090
Tesla Model Y Long Range 724 990 +5 090
Volkswagen ID.3 Pro Performance 499 900 +18 000
Volkswagen ID.4 GTX 609 900 +25 000
Volkswagen ID.4 Pro Performance 544 900 +20 000
Volkswagen ID.5 GTX 634 900 +25 000
Volkswagen ID.5 Pro Performance 569 900 +20 000
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... kar-i-pris
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Prishöjningar på elbilar
Jag har ingen aning om vad som ligger bakom besluten till dessa prishöjningar men jag hoppas att det är någon fancy algoritm. För om det är en eller flera personer som beslutat efter överläggningar så är det lite åpet tycker jag med dessa två höjningar. Betalar man så mkt pengar för en bil så spelar de procentuellt mkt blygsamma höjningarna knappast någon större roll men det gör det hela nästan mera oförskämt. Om vinstmarginalen är så dålig att man måste höja så här lite pga så kallade rådande omständigheter, har man nog andra fel någonstans i produktionskedjan kan man tycka.Zalman3 skrev:
Mercedes EQS 580 4Matic 1 593 900 +18 900
Tesla Model Y Long Range 724 990 +5 090
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 722
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Prishöjningar på elbilar
Det är konstigt för den generation som vuxit upp med ständigt sjunkande priser.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Prishöjningar på elbilar
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -pandemin/
https://www.vibilagare.se/nyheter/forts ... t-strommen
Krig, Covid19, kraftig ekonomisk inflation (pengar tappar 20% i värde), logistikproblem, höjda energipriser, halvledarbrist, komponentbrister, batteribrister, ökad kundefterfrågan (pga. ökade fossilpriser).
Jag är förvånad att priserna inte gått upp bra mycket mer och tidigare. Men det är nog bara en tidsfråga. Tror det kommer många fler prishöjningar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/forts ... t-strommen
Krig, Covid19, kraftig ekonomisk inflation (pengar tappar 20% i värde), logistikproblem, höjda energipriser, halvledarbrist, komponentbrister, batteribrister, ökad kundefterfrågan (pga. ökade fossilpriser).
Jag är förvånad att priserna inte gått upp bra mycket mer och tidigare. Men det är nog bara en tidsfråga. Tror det kommer många fler prishöjningar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prishöjningar på elbilar
Det är väl inte sant? En bil kostade mindre för 20 år sen. Det mesta annat också.Dinsdale skrev:Det är konstigt för den generation som vuxit upp med ständigt sjunkande priser.
Re: Prishöjningar på elbilar
Jag reagerade inte på prishöjningarna i allmänhet utan att de var så blygsamma på några stycken, speciellt på de dyrare modellerna. Jag är tidig 70-talist och har varit med på några prishöjningar i mitt liv...
Jag kommer ihåg när en Kalle Anka kostade typ 2:50 eller nåt.
Seså, kliv av min gräsmatta!
Jag kommer ihåg när en Kalle Anka kostade typ 2:50 eller nåt.
Seså, kliv av min gräsmatta!
Re: Prishöjningar på elbilar
Ja, det är helt klart mycket som hänt på kort tid. Allt annat har gått upp så inte så konstigt att bilar gör det också. Förhoppningsvis kommer inget nytt (who knows, kanske dinosaruiser börjar gå igen) och världen får stabilisera sig under mitten av 20-talet.martinot skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -pandemin/
https://www.vibilagare.se/nyheter/forts ... t-strommen
Krig, Covid19, kraftig ekonomisk inflation (pengar tappar 20% i värde), logistikproblem, höjda energipriser, halvledarbrist, komponentbrister, batteribrister, ökad kundefterfrågan (pga. ökade fossilpriser).
Jag är förvånad att priserna inte gått upp bra mycket mer och tidigare. Men det är nog bara en tidsfråga. Tror det kommer många fler prishöjningar.
Re: Prishöjningar på elbilar
Omg, vad händer med VAG-gruppen??
En AWD Enyaq kostar mer än en AWD Audi Q4?
Och en ID4 GTX (AWD) kostar ungefär som en Audi Q4 45 (AWD).
En AWD Enyaq kostar mer än en AWD Audi Q4?
Och en ID4 GTX (AWD) kostar ungefär som en Audi Q4 45 (AWD).
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Prishöjningar på elbilar
Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Prishöjningar på elbilar
Backkamera och elhissar även på bakdörrarna så är man uppe i ID4-nivå sedan. Lägg på MMI med färgskärm också så blir det bankrutt.. aux-ingång? Omöjligt tyvärr. Typ så var det förr med Audi.Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Model Y LR AWD 2022
Re: Prishöjningar på elbilar
Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prishöjningar på elbilar
Särskilt nu när bakåtsikten i många bilar är urusel pga "design".mati skrev:Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Prishöjningar på elbilar
Precis.krille skrev:Särskilt nu när bakåtsikten i många bilar är urusel pga "design".mati skrev:Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prishöjningar på elbilar
Håller med.. Vi tittade på en enyaq idag och gillade bilen.. Gick sönder dan in för att kolla priser, fick en chock, de äe ju dyrare än en Tesla. Jag har ju alltis sett Tesla som dyra och skoda som billiga..Raptor skrev:Omg, vad händer med VAG-gruppen??
En AWD Enyaq kostar mer än en AWD Audi Q4?
Och en ID4 GTX (AWD) kostar ungefär som en Audi Q4 45 (AWD).
Nej tack någon skoda blir de inte, vi gick dig för vi trodde vi skulle få en förnuftig bil till bra pris trots jag är lite tveksam till designen av bilen på utsidan.
Skodan är ju alldeles för dyr, får fortsätta köra Volvo (den var volvon vi vill ersätta) och id3 ett tag till helt enkelt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Prishöjningar på elbilar
Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Re: Prishöjningar på elbilar
38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
-
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Prishöjningar på elbilar
Hur mycket gick det att pruta på Skodan?chaffis75 skrev:Håller med.. Vi tittade på en enyaq idag och gillade bilen.. Gick sönder dan in för att kolla priser, fick en chock, de äe ju dyrare än en Tesla. Jag har ju alltis sett Tesla som dyra och skoda som billiga.. /.../
Skodan är ju alldeles för dyr, får fortsätta köra Volvo (den var volvon vi vill ersätta) och id3 ett tag till helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Prishöjningar på elbilar
Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Re: Prishöjningar på elbilar
Vi kollade på Enyaq, men beställde IONIQ 5 Advanced AWD istället. 615000kr. 0-100 på 5 sekunder... Och i Advanced ingår det massvis med utrustning (360-kamera, travel assist (HDA), auto lane change, HUD, lädersäten, uppgraderat ljud, dubbelglas fram och bak med mera). Sjukt att Skodan är så dyr.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Prishöjningar på elbilar
Vi pratade aldrig priser på de sättet.. Jag ville mest koll om de var en bil för oss men när jag sen kom hem och kollade så insåg jag att även om jag prutar bra så är de för mycket för en skoda åtminstone i mina ögon.SwedishAdvocate skrev:Hur mycket gick det att pruta på Skodan?chaffis75 skrev:Håller med.. Vi tittade på en enyaq idag och gillade bilen.. Gick sönder dan in för att kolla priser, fick en chock, de äe ju dyrare än en Tesla. Jag har ju alltis sett Tesla som dyra och skoda som billiga.. /.../
Skodan är ju alldeles för dyr, får fortsätta köra Volvo (den var volvon vi vill ersätta) och id3 ett tag till helt enkelt.
Vi får nog köra Volvo diesel ett tag till helt enkelt tills vi hittar något mer vettig.. Vi kör ju typ nästan alla mil med vår id3, tankar vår Volvo typ var varannan månad, ja kapital förstöring i princip.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Prishöjningar på elbilar
Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.Raptor skrev:Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Re: Prishöjningar på elbilar
Provbyggde en Enyaq nu i veckan för skoj skull och vill minnas att jag slutade på norr om 760 kkr, så visst 100 mindre än Q4 och ja mycket mindre än min nästa bil men för mycket för en Skoda tycker jag och för kort räckvidd för mig.macky skrev:Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.Raptor skrev:Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
27,8 kWp solceller
Re: Prishöjningar på elbilar
Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.[/quote]Dafro skrev:Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:
38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Provbyggde en Enyaq nu i veckan för skoj skull och vill minnas att jag slutade på norr om 760 kkr, så visst 100 mindre än Q4 och ja mycket mindre än min nästa bil men för mycket för en Skoda tycker jag och för kort räckvidd för mig.[/quote]
Helt enig att det är för mycket, gäller båda bilarna för mig. Möjligen om de hade lyft audin till en interiörnivå som var minst på fat e-tron-nivå att den kunnat funka för mig. Om man utrustar tex en A6 upp till 860” så får du en riktigt lyxig och fin interiör med läderklädda paneler osv. Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Re: Prishöjningar på elbilar
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?