Backkamera och elhissar även på bakdörrarna så är man uppe i ID4-nivå sedan. Lägg på MMI med färgskärm också så blir det bankrutt.. aux-ingång? Omöjligt tyvärr. Typ så var det förr med Audi.Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Prishöjningar på elbilar
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Prishöjningar på elbilar
Model Y LR AWD 2022
Re: Prishöjningar på elbilar
Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prishöjningar på elbilar
Särskilt nu när bakåtsikten i många bilar är urusel pga "design".mati skrev:Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Prishöjningar på elbilar
Precis.krille skrev:Särskilt nu när bakåtsikten i många bilar är urusel pga "design".mati skrev:Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prishöjningar på elbilar
Håller med.. Vi tittade på en enyaq idag och gillade bilen.. Gick sönder dan in för att kolla priser, fick en chock, de äe ju dyrare än en Tesla. Jag har ju alltis sett Tesla som dyra och skoda som billiga..Raptor skrev:Omg, vad händer med VAG-gruppen??
En AWD Enyaq kostar mer än en AWD Audi Q4?
Och en ID4 GTX (AWD) kostar ungefär som en Audi Q4 45 (AWD).
Nej tack någon skoda blir de inte, vi gick dig för vi trodde vi skulle få en förnuftig bil till bra pris trots jag är lite tveksam till designen av bilen på utsidan.
Skodan är ju alldeles för dyr, får fortsätta köra Volvo (den var volvon vi vill ersätta) och id3 ett tag till helt enkelt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Prishöjningar på elbilar
Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Re: Prishöjningar på elbilar
38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Prishöjningar på elbilar
Hur mycket gick det att pruta på Skodan?chaffis75 skrev:Håller med.. Vi tittade på en enyaq idag och gillade bilen.. Gick sönder dan in för att kolla priser, fick en chock, de äe ju dyrare än en Tesla. Jag har ju alltis sett Tesla som dyra och skoda som billiga.. /.../
Skodan är ju alldeles för dyr, får fortsätta köra Volvo (den var volvon vi vill ersätta) och id3 ett tag till helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Prishöjningar på elbilar
Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Re: Prishöjningar på elbilar
Vi kollade på Enyaq, men beställde IONIQ 5 Advanced AWD istället. 615000kr. 0-100 på 5 sekunder... Och i Advanced ingår det massvis med utrustning (360-kamera, travel assist (HDA), auto lane change, HUD, lädersäten, uppgraderat ljud, dubbelglas fram och bak med mera). Sjukt att Skodan är så dyr.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Prishöjningar på elbilar
Vi pratade aldrig priser på de sättet.. Jag ville mest koll om de var en bil för oss men när jag sen kom hem och kollade så insåg jag att även om jag prutar bra så är de för mycket för en skoda åtminstone i mina ögon.SwedishAdvocate skrev:Hur mycket gick det att pruta på Skodan?chaffis75 skrev:Håller med.. Vi tittade på en enyaq idag och gillade bilen.. Gick sönder dan in för att kolla priser, fick en chock, de äe ju dyrare än en Tesla. Jag har ju alltis sett Tesla som dyra och skoda som billiga.. /.../
Skodan är ju alldeles för dyr, får fortsätta köra Volvo (den var volvon vi vill ersätta) och id3 ett tag till helt enkelt.
Vi får nog köra Volvo diesel ett tag till helt enkelt tills vi hittar något mer vettig.. Vi kör ju typ nästan alla mil med vår id3, tankar vår Volvo typ var varannan månad, ja kapital förstöring i princip.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Prishöjningar på elbilar
Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.Raptor skrev:Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Re: Prishöjningar på elbilar
Provbyggde en Enyaq nu i veckan för skoj skull och vill minnas att jag slutade på norr om 760 kkr, så visst 100 mindre än Q4 och ja mycket mindre än min nästa bil men för mycket för en Skoda tycker jag och för kort räckvidd för mig.macky skrev:Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.Raptor skrev:Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.Raptor skrev:Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)Off Grid Byggaren skrev:Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
27,8 kWp solceller
Re: Prishöjningar på elbilar
Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.[/quote]Dafro skrev:Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?macky skrev:
38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Provbyggde en Enyaq nu i veckan för skoj skull och vill minnas att jag slutade på norr om 760 kkr, så visst 100 mindre än Q4 och ja mycket mindre än min nästa bil men för mycket för en Skoda tycker jag och för kort räckvidd för mig.[/quote]
Helt enig att det är för mycket, gäller båda bilarna för mig. Möjligen om de hade lyft audin till en interiörnivå som var minst på fat e-tron-nivå att den kunnat funka för mig. Om man utrustar tex en A6 upp till 860” så får du en riktigt lyxig och fin interiör med läderklädda paneler osv. Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Re: Prishöjningar på elbilar
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Re: Prishöjningar på elbilar
Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.Maw skrev:Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Prishöjningar på elbilar
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel.chaffis75 skrev:Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.Maw skrev:Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Jag tror mer att strypa volymer kommer vara verklighet en bra tid framöver.
Re: Prishöjningar på elbilar
Maw skrev:Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Priset beror på att efterfrågan är högre än tillgången. Av lite olika anledningar. Covid i Kina och krig i Ukraina sänker tillgången medan högt oljepris och dyra skatter höjer efterfrågan på elbilar. Är lite av en perfect storm just nu.
Om bilen vore så gratis att tillverka så skulle den ändå kosta vad folk är villiga att betala. Biltillverkare är inga snällisar som nöjer sig med typ 10% marginal på vad bilen kostar att tillverka.
Re: Prishöjningar på elbilar
Vi kan ju börja med att ta bort den där elbilsbonusen. Det finns inget behov av att stimulera efterfrågan i det här läget.Raptor skrev:Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel.chaffis75 skrev:Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.Maw skrev:Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Jag tror mer att strypa volymer kommer vara verklighet en bra tid framöver.
Re: Prishöjningar på elbilar
Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna ?MWall skrev:Vi kan ju börja med att ta bort den där elbilsbonusen. Det finns inget behov av att stimulera efterfrågan i det här läget.Raptor skrev:Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel.chaffis75 skrev:Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.Maw skrev:Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Jag tror mer att strypa volymer kommer vara verklighet en bra tid framöver.
Re: Prishöjningar på elbilar
Operera min pappas dåliga höft?Raptor skrev:Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna ?
Re: Prishöjningar på elbilar
Landet är alldeles för fyrkantigt för att man ska få igenom något sånt .MWall skrev:Operera min pappas dåliga höft?Raptor skrev:Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna ?
Ta pengar från ICEbilister och operera din pappas dåliga höft.
Re: Prishöjningar på elbilar
Jag tror att nya bilmodeller nu måste ha backkamera i EU. Men modeller som har registrerats för tidigt men inte kommit ut på marknaden förrän nu faller mellan stolarna. Jag håller ju koll på Sono Sion och den ska väl registreras under det här året, om allt går som det ska, och det var inte tänkt att den skulle ha backkamera men de har nu blivit tvingade till det.mati skrev:Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
Re: Prishöjningar på elbilar
Den största gruppen på bilmarknaden idag är ju den som skjuter upp sitt bilinköp. Den gruppen är ju orsaken till att bilförsäljningen totalt sjunker.MWall skrev:Maw skrev:Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.macky skrev:
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Priset beror på att efterfrågan är högre än tillgången. Av lite olika anledningar. Covid i Kina och krig i Ukraina sänker tillgången medan högt oljepris och dyra skatter höjer efterfrågan på elbilar. Är lite av en perfect storm just nu.
Om bilen vore så gratis att tillverka så skulle den ändå kosta vad folk är villiga att betala. Biltillverkare är inga snällisar som nöjer sig med typ 10% marginal på vad bilen kostar att tillverka.
Det har väl en rad orsaker. Allt från den stundande konjunkturen till att utbudet av bilar har blivit magert.
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Prishöjningar på elbilar
Fixa vägarna här i norr hade ju också funkat.MWall skrev:Operera min pappas dåliga höft?Raptor skrev:Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna ?
BMW i4 M50 -22