Håller med.. Vi tittade på en enyaq idag och gillade bilen.. Gick sönder dan in för att kolla priser, fick en chock, de äe ju dyrare än en Tesla. Jag har ju alltis sett Tesla som dyra och skoda som billiga.. /.../
Skodan är ju alldeles för dyr, får fortsätta köra Volvo (den var volvon vi vill ersätta) och id3 ett tag till helt enkelt.
Hur mycket gick det att pruta på Skodan?
Vi pratade aldrig priser på de sättet.. Jag ville mest koll om de var en bil för oss men när jag sen kom hem och kollade så insåg jag att även om jag prutar bra så är de för mycket för en skoda åtminstone i mina ögon.
Vi får nog köra Volvo diesel ett tag till helt enkelt tills vi hittar något mer vettig.. Vi kör ju typ nästan alla mil med vår id3, tankar vår Volvo typ var varannan månad, ja kapital förstöring i princip.
Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?
Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.
Audi har väldigt lite utrustning i baspriset. När du kryssat för några rutor drar priset iväg....
Skoda Enyaq 80x 4x4 kostar från 648300:- (0-100kmh på 6.9 sek)
Audi Q4 Q45 Quattro kostar från 610500 sek (0-100kmh på 6.9 sek)
Jämförsle med Audi Q4 Q45 är mer rimlig än Q50.
Det finns alltså ca 38000:- i tillgodo att speca Audin i nivå med Skoda.
Värmepump är standard på båda.
38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?
Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.
Provbyggde en Enyaq nu i veckan för skoj skull och vill minnas att jag slutade på norr om 760 kkr, så visst 100 mindre än Q4 och ja mycket mindre än min nästa bil men för mycket för en Skoda tycker jag och för kort räckvidd för mig.
38 000 på audi räcker till typ matrixstrålkastare och lädersäten. Byggde ihop en Q4 med utrustning som jag skulle vilja ha och den hamnade på 750-800” vad jag minns. Det har den alldeles för mycket hårdplast i inredningen för att kunna berättiga. Men fick samma känsla av id4, det sticker iväg snabbt och blir dyrt för en fin men ändå rätt standard elbil.
Sen har de ruggiga marginaler på många tillval så prutmånen ökar.
Och vad hade Skodan kostat med likvärdig utrustning?
Snickrade ihop en q4 50 s-line med det mesta som fanns, slutade på 862”. Bygger jag skoda så kraschar konfiguratorn innan jag kommer till tillvalen . Alltså lull-lull. Innan lull-lull ligger den på 670” inklusive läder och 21”. Så kan tänka mig att man kan komma en bit över 700” men det är en bit kvar till 862”. Så tror devisen håller att man får mer för pengarna med Skoda ändå. Finare interiör får man också i min bok.[/quote]
Provbyggde en Enyaq nu i veckan för skoj skull och vill minnas att jag slutade på norr om 760 kkr, så visst 100 mindre än Q4 och ja mycket mindre än min nästa bil men för mycket för en Skoda tycker jag och för kort räckvidd för mig.[/quote]
Helt enig att det är för mycket, gäller båda bilarna för mig. Möjligen om de hade lyft audin till en interiörnivå som var minst på fat e-tron-nivå att den kunnat funka för mig. Om man utrustar tex en A6 upp till 860” så får du en riktigt lyxig och fin interiör med läderklädda paneler osv. Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel.
Jag tror mer att strypa volymer kommer vara verklighet en bra tid framöver.
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Priset beror på att efterfrågan är högre än tillgången. Av lite olika anledningar. Covid i Kina och krig i Ukraina sänker tillgången medan högt oljepris och dyra skatter höjer efterfrågan på elbilar. Är lite av en perfect storm just nu.
Om bilen vore så gratis att tillverka så skulle den ändå kosta vad folk är villiga att betala. Biltillverkare är inga snällisar som nöjer sig med typ 10% marginal på vad bilen kostar att tillverka.
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel.
Jag tror mer att strypa volymer kommer vara verklighet en bra tid framöver.
Vi kan ju börja med att ta bort den där elbilsbonusen. Det finns inget behov av att stimulera efterfrågan i det här läget.
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Håller med.. Skoda säljaren pratade om de höjt priset 5 gånger nu på senaste tiden. Beställde jag idag så var de leverans i februari ungefär.. Jag tror de höjer priserna för de säljer ju ändå mer än de kan leverera just nu.
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel.
Jag tror mer att strypa volymer kommer vara verklighet en bra tid framöver.
Vi kan ju börja med att ta bort den där elbilsbonusen. Det finns inget behov av att stimulera efterfrågan i det här läget.
Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna ?
Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
Jag tror att nya bilmodeller nu måste ha backkamera i EU. Men modeller som har registrerats för tidigt men inte kommit ut på marknaden förrän nu faller mellan stolarna. Jag håller ju koll på Sono Sion och den ska väl registreras under det här året, om allt går som det ska, och det var inte tänkt att den skulle ha backkamera men de har nu blivit tvingade till det.
Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.
Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?
Priset beror på att efterfrågan är högre än tillgången. Av lite olika anledningar. Covid i Kina och krig i Ukraina sänker tillgången medan högt oljepris och dyra skatter höjer efterfrågan på elbilar. Är lite av en perfect storm just nu.
Om bilen vore så gratis att tillverka så skulle den ändå kosta vad folk är villiga att betala. Biltillverkare är inga snällisar som nöjer sig med typ 10% marginal på vad bilen kostar att tillverka.
Den största gruppen på bilmarknaden idag är ju den som skjuter upp sitt bilinköp. Den gruppen är ju orsaken till att bilförsäljningen totalt sjunker.
Det har väl en rad orsaker. Allt från den stundande konjunkturen till att utbudet av bilar har blivit magert.
Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
Jag tror att nya bilmodeller nu måste ha backkamera i EU. Men modeller som har registrerats för tidigt men inte kommit ut på marknaden förrän nu faller mellan stolarna. Jag håller ju koll på Sono Sion och den ska väl registreras under det här året, om allt går som det ska, och det var inte tänkt att den skulle ha backkamera men de har nu blivit tvingade till det.
Jaha, så kan det vara. Då får vi snart se att VW och Audi & Co höjer priset ytterligare med några tusenlappar, för de kommer knappast trycka in den numera obligatoriska kameran utan att ta betalt för den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel. /...
Så fungerade det väl inte på original-e-tron för ett tag sen. Vill minnas att det var rejäl rea på den under en period. Men vad som har hänt med den bilens pris på sistone har jag dock inte koll på...
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel. /...
Så fungerade det väl inte på original-e-tron för ett tag sen. Vill minnas att det var rejäl rea på den under en period. Men vad som har hänt med den bilens pris på sistone har jag dock inte koll på...
Rean har ju påverkat andrahandspriset på tidiga e-tron rätt enormt. Min 2019 tappade värde som en sten i och med att det plötsligt fanns helt nya bilar som kostade nästan samma som restvärdet på min bil var efter 2,5 år. Jag fick lägga 20-tusen emellan för att överhuvdtaget bli av med den. Nu på senare tid har ju begagnatpriserna gått upp igen, riktigt så illa är det nog inte längre.
Tesla gjorde nåt liknande 2019. Över natt blev vissa Model S-varianter flera 100-tusen billigare. Det är inte schysst mot kunderna, men biltllverkarna brukar ju skita i sina kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel. /...
Så fungerade det väl inte på original-e-tron för ett tag sen. Vill minnas att det var rejäl rea på den under en period. Men vad som har hänt med den bilens pris på sistone har jag dock inte koll på...
Rean har ju påverkat andrahandspriset på tidiga e-tron rätt enormt. Min 2019 tappade värde som en sten i och med att det plötsligt fanns helt nya bilar som kostade nästan samma som restvärdet på min bil var efter 2,5 år. Jag fick lägga 20-tusen emellan för att överhuvdtaget bli av med den. Nu på senare tid har ju begagnatpriserna gått upp igen, riktigt så illa är det nog inte längre.
Tesla gjorde nåt liknande 2019. Över natt blev vissa Model S-varianter flera 100-tusen billigare. Det är inte schysst mot kunderna, men biltllverkarna brukar ju skita i sina kunder.
Lite läskigt att sitta med samma bilmodell som dig Mati. Du har ju inte riktigt haft tur där...
Rean har ju påverkat andrahandspriset på tidiga e-tron rätt enormt. Min 2019 tappade värde som en sten i och med att det plötsligt fanns helt nya bilar som kostade nästan samma som restvärdet på min bil var efter 2,5 år. Jag fick lägga 20-tusen emellan för att överhuvdtaget bli av med den. Nu på senare tid har ju begagnatpriserna gått upp igen, riktigt så illa är det nog inte längre.
Tesla gjorde nåt liknande 2019. Över natt blev vissa Model S-varianter flera 100-tusen billigare. Det är inte schysst mot kunderna, men biltllverkarna brukar ju skita i sina kunder.
The needs of the many outweigh the needs of the few. Or the one.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Lite läskigt att sitta med samma bilmodell som dig Mati. Du har ju inte riktigt haft tur där...
Hihi. Just det. Men hittills ser det ju ut som man faktiskt haft tur för en gångs skull. Det var dessutom du som fick mig att ringa åf och förboka en Ioniq 5. Det är alltså egentligen ditt fel att jag har en Ioniq 5. Därmed är oddsen mycket bättre att detta inte går åt helvete.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14