Prishöjningar på elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av MWall »

Raptor skrev:
Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna :lol: ?
Operera min pappas dåliga höft?
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av Raptor »

MWall skrev:
Raptor skrev:
Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna :lol: ?
Operera min pappas dåliga höft?
Landet är alldeles för fyrkantigt för att man ska få igenom något sånt :D .
Ta pengar från ICEbilister och operera din pappas dåliga höft.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
Jag tror att nya bilmodeller nu måste ha backkamera i EU. Men modeller som har registrerats för tidigt men inte kommit ut på marknaden förrän nu faller mellan stolarna. Jag håller ju koll på Sono Sion och den ska väl registreras under det här året, om allt går som det ska, och det var inte tänkt att den skulle ha backkamera men de har nu blivit tvingade till det.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Maw skrev:
macky skrev:

Tydligt att det inte är några marginaler i elbilar ännu för de gamla märkena då det sparas på materialen å det grövsta.
Jag tror du har helt fel. Det höga priset har inget med tillverkningskostnaden att göra.

Drar du även slutsatsen att Tesla har låg marginal eftersom deras bilar är dyra och har uppenbart billig intedning?

Priset beror på att efterfrågan är högre än tillgången. Av lite olika anledningar. Covid i Kina och krig i Ukraina sänker tillgången medan högt oljepris och dyra skatter höjer efterfrågan på elbilar. Är lite av en perfect storm just nu.

Om bilen vore så gratis att tillverka så skulle den ändå kosta vad folk är villiga att betala. Biltillverkare är inga snällisar som nöjer sig med typ 10% marginal på vad bilen kostar att tillverka. ;)
Den största gruppen på bilmarknaden idag är ju den som skjuter upp sitt bilinköp. Den gruppen är ju orsaken till att bilförsäljningen totalt sjunker.
Det har väl en rad orsaker. Allt från den stundande konjunkturen till att utbudet av bilar har blivit magert.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

MWall skrev:
Raptor skrev:
Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna :lol: ?
Operera min pappas dåliga höft?
Fixa vägarna här i norr hade ju också funkat.
BMW i4 M50 -22
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av Raptor »

ObscureEconomist skrev:
MWall skrev:
Raptor skrev:
Och vad ska de göra med alla rånpengar från ICEbilisterna :lol: ?
Operera min pappas dåliga höft?
Fixa vägarna här i norr hade ju också funkat.
Då kommer ICEbilister gnälla och undra varför inte elbilister också ska vara med och fixa vägarna :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Att backkamera fortfarande inte är standard på en modern elbil som kostar i basutförande en bra bit över en halv miljon är bara skandalöst.
Jag tror att nya bilmodeller nu måste ha backkamera i EU. Men modeller som har registrerats för tidigt men inte kommit ut på marknaden förrän nu faller mellan stolarna. Jag håller ju koll på Sono Sion och den ska väl registreras under det här året, om allt går som det ska, och det var inte tänkt att den skulle ha backkamera men de har nu blivit tvingade till det.
Jaha, så kan det vara. Då får vi snart se att VW och Audi & Co höjer priset ytterligare med några tusenlappar, för de kommer knappast trycka in den numera obligatoriska kameran utan att ta betalt för den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Raptor skrev:
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel. /...
Så fungerade det väl inte på original-e-tron för ett tag sen. Vill minnas att det var rejäl rea på den under en period. Men vad som har hänt med den bilens pris på sistone har jag dock inte koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Raptor skrev:
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel. /...
Så fungerade det väl inte på original-e-tron för ett tag sen. Vill minnas att det var rejäl rea på den under en period. Men vad som har hänt med den bilens pris på sistone har jag dock inte koll på...
Rean har ju påverkat andrahandspriset på tidiga e-tron rätt enormt. Min 2019 tappade värde som en sten i och med att det plötsligt fanns helt nya bilar som kostade nästan samma som restvärdet på min bil var efter 2,5 år. Jag fick lägga 20-tusen emellan för att överhuvdtaget bli av med den. Nu på senare tid har ju begagnatpriserna gått upp igen, riktigt så illa är det nog inte längre.
Tesla gjorde nåt liknande 2019. Över natt blev vissa Model S-varianter flera 100-tusen billigare. Det är inte schysst mot kunderna, men biltllverkarna brukar ju skita i sina kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Raptor skrev:
Samtidigt tror jag det är farligt att höja för mycket. För när de väl får igång tillverkningen tror jag inte det är lätt att sänka priserna efteråt. Det blir lixom fel. /...
Så fungerade det väl inte på original-e-tron för ett tag sen. Vill minnas att det var rejäl rea på den under en period. Men vad som har hänt med den bilens pris på sistone har jag dock inte koll på...
Rean har ju påverkat andrahandspriset på tidiga e-tron rätt enormt. Min 2019 tappade värde som en sten i och med att det plötsligt fanns helt nya bilar som kostade nästan samma som restvärdet på min bil var efter 2,5 år. Jag fick lägga 20-tusen emellan för att överhuvdtaget bli av med den. Nu på senare tid har ju begagnatpriserna gått upp igen, riktigt så illa är det nog inte längre.
Tesla gjorde nåt liknande 2019. Över natt blev vissa Model S-varianter flera 100-tusen billigare. Det är inte schysst mot kunderna, men biltllverkarna brukar ju skita i sina kunder.
Lite läskigt att sitta med samma bilmodell som dig Mati. Du har ju inte riktigt haft tur där...
Elbilist sedan 2014
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
Rean har ju påverkat andrahandspriset på tidiga e-tron rätt enormt. Min 2019 tappade värde som en sten i och med att det plötsligt fanns helt nya bilar som kostade nästan samma som restvärdet på min bil var efter 2,5 år. Jag fick lägga 20-tusen emellan för att överhuvdtaget bli av med den. Nu på senare tid har ju begagnatpriserna gått upp igen, riktigt så illa är det nog inte längre.
Tesla gjorde nåt liknande 2019. Över natt blev vissa Model S-varianter flera 100-tusen billigare. Det är inte schysst mot kunderna, men biltllverkarna brukar ju skita i sina kunder.
The needs of the many outweigh the needs of the few. Or the one. ;)

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prishöjningar på elbilar

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Lite läskigt att sitta med samma bilmodell som dig Mati. Du har ju inte riktigt haft tur där...
Hihi. Just det. Men hittills ser det ju ut som man faktiskt haft tur för en gångs skull. Det var dessutom du som fick mig att ringa åf och förboka en Ioniq 5. Det är alltså egentligen ditt fel att jag har en Ioniq 5. Därmed är oddsen mycket bättre att detta inte går åt helvete. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar