Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av tobiaslej »

var på tinderöd laddstation i helgen. vi med tesla var ok, jag behövde bara vänta några min. men fattar inte hur icketesla klarar det. kom in tre icke tesla och skulle ladda på mer-laddaren. som var trasig....
då gäller det att hantera laddångest...

förresten, har dom öppnat tesla suc i sverige för andra bilar? stod 2 icketeslor som sa att det stod i nån app att det skulle funka. men dom fick det aldrig att funka.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Det är numera rätt vanligt med köer. Brukar kolla hur det ser ut ibland och bland annat Gävle verkar kunna vara full när det är sportlov i dyl. Hudiksvall också...
Hur länge brukar man behöva vänta?

För familje- och semesterresor är jag beredd att vänta lite på laddning. Någon form av omställning för miljön är jag absolut beredd att göra.

Det är såklart värre om man reser i tjänsten, och har en tid att passa. Men jag gissar att kö är ovanligt utanför helger/storhelger och semester?
Inte kul att behöva kliva upp klockan 0300 för att vara säker på att inte komma försent till ert viktigt möte pga laddkö, om 0600 hade räckt…


(Har aldrig behövt, om man nu får säga det i den här tråden ;) Passerade Töre i bägge riktningar i Påsk, noll fordon där. Har laddat i Jokkmokk 4ggr sista månaderna m.ht mitt nya jobb och då vart helt själv alla gångerna. Man blir ju nästan mörkrädd när man är själv :mrgreen: )

På det temat har jag faktiskt köat i år, hyrbil / laddhybrid som behövde bensin.
Macken i värmland hade bara två pumpar, varav en trasig( det har vart Två bilar framför i kön, så jag stod nog fem-tio minuter innan det var min tur.
Sedan lämnade jag bilen vid pumpen när jag gick jag in för att betala. Om blickar hade kunnat döda när jag kom ut….
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av chaffis75 »

AAKEE skrev:
MWall skrev:
Det är numera rätt vanligt med köer. Brukar kolla hur det ser ut ibland och bland annat Gävle verkar kunna vara full när det är sportlov i dyl. Hudiksvall också...
Hur länge brukar man behöva vänta?

För familje- och semesterresor är jag beredd att vänta lite på laddning. Någon form av omställning för miljön är jag absolut beredd att göra.

Det är såklart värre om man reser i tjänsten, och har en tid att passa. Men jag gissar att kö är ovanligt utanför helger/storhelger och semester?
Inte kul att behöva kliva upp klockan 0300 för att vara säker på att inte komma försent till ert viktigt möte pga laddkö, om 0600 hade räckt…


(Har aldrig behövt, om man nu får säga det i den här tråden ;) Passerade Töre i bägge riktningar i Påsk, noll fordon där. Har laddat i Jokkmokk 4ggr sista månaderna m.ht mitt nya jobb och då vart helt själv alla gångerna. Man blir ju nästan mörkrädd när man är själv :mrgreen: )

På det temat har jag faktiskt köat i år, hyrbil / laddhybrid som behövde bensin.
Macken i värmland hade bara två pumpar, varav en trasig( det har vart Två bilar framför i kön, så jag stod nog fem-tio minuter innan det var min tur.
Sedan lämnade jag bilen vid pumpen när jag gick jag in för att betala. Om blickar hade kunnat döda när jag kom ut….
På familje semestern behöver man också passa tider. Färjan från Rostock går inte så ofta och måste oftast bokas på sommaren.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Oh the irony… laddade strategiskt fullt i Mora för att undvika laddkö i Värmland — nu sitter jag i världens matkö på McDonalds i Kristinehamn istället. :lol:

Blir bra när Tesla öppnar upp. Fyra icke-teslor i kö till två öppna laddare. Samtidigt 16/20 lediga Teslaladdare.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av themax »

MWall skrev:
Pontus skrev:
themax skrev:
EnTraktor skrev:
Kört Tesla i 8 år och köat 0 minuter. Fattar inte varför man ska ha ångest för det.
Tre år (och 15000 mil) här. Köat en gång i Braak 2019, då Tesla ännu inte hade lagt till CCS på alla sina laddare. Fast där finns ju så goda wienerbröd, så det gjorde inte så mycket …
Om man anknyter till frågan så är era svar lite som att säga till en cancersjuk person "Jag är frisk och har aldrig behövt bry mig om läskiga behandlingar" när denna frågar hur behandlingen är.
Ja de här "jag har inte köat så då existerar ej problemet"-inläggen fyller ingen funktion.

Det är numera rätt vanligt med köer. Brukar kolla hur det ser ut ibland och bland annat Gävle verkar kunna vara full när det är sportlov i dyl. Hudiksvall också...
Det är en åsikt. Men det är lika fel att hävda att köer är ett vanligt problem. För uppenbarligen är det inte det ens för mig som laddat en majoritet av mina SuC-kWh i Gävle.

Men det är klart. Vi låter de som hävdar att köer är ett vanligt problem höras mest så blir det snart en sanning. För vi som hävdar annat betraktas uppenbarligen som att vi vilseleder.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av fth »

themax skrev:
Det är en åsikt. Men det är lika fel att hävda att köer är ett vanligt problem. För uppenbarligen är det inte det ens för mig som laddat en majoritet av mina SuC-kWh i Gävle.

Men det är klart. Vi låter de som hävdar att köer är ett vanligt problem höras mest så blir det snart en sanning. För vi som hävdar annat betraktas uppenbarligen som att vi vilseleder.
Jag håller helt med, jag har fortfarande aldrig behövt köa till SuC, trots att jag rätt ofta laddar i Gävle, Fullerö, Löddeköpinge, och andra ställen som av vissa anses vara "problemstationer".

Det är helt klart så att det är fler bilar som använder nätverket nu, och jag tvivlar inte alls på att det förekommer köer, men jag är också helt övertygad om att det forfarande är extremt ovanligt, och dom få tillfällen det sker så är jag lika övertygad om att kötiderna vanligen är några få minuter.

Är det någon här som har fått vänta mer än typ 15 minuter på en stolpe på SuC?

(Bredden gills förstås inte ;) )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Niklas Z »

Hmpftfhdns skrev:
Oh the irony… laddade strategiskt fullt i Mora för att undvika laddkö i Värmland — nu sitter jag i världens matkö på McDonalds i Kristinehamn istället. :lol:
Kö vid matställena har jag också varit med om. I fredags laddade vi i Herzsprung nordväst om Berlin. Jag fick upp till 250 kW, trots hög beläggning på superchargerstationen. Dock var det kö inne på Burger King, så bilen hann få så mycket i batteriet att vi gasade på i 160 km/h till färjan i Rostock – och fick sitta där nästan en timme och vänta. :D
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker inte det har kommit så många bra tips ännu.

Det är ju mest enstaka stora resdagar det brukar kunna bli laddköer, än så länge.

Med det kan ändå dyka upp en viss ångest 10-15 minuter innan jag är framme vid laddstationer. Sen visar det sig att alla är lediga.

Det behövs en mental förberedelse, verkar det som.

Saker som kan komma upp i huvudet är förstås om det är lång kö, funkar laddaren, kommer jag lyckas starta laddningen, funkar appen, hade jag registrerat mig hos denna operatör, har Visakortet gått ut, är batteriet tillräckligt varmt etc.

Tipset att ladda när man kan, istället för när man behöver, kan ju vara en variant.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Remuz »

För er som aldrig sett kö på SuC kan jag rekommendera

viewtopic.php?f=45&t=27983&start=60#p591616
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Curik »

themax skrev:
Men det är klart. Vi låter de som hävdar att köer är ett vanligt problem höras mest så blir det snart en sanning. För vi som hävdar annat betraktas uppenbarligen som att vi vilseleder.
Åh herregud vad svårt det måste vara. :lol:

Köa är inget kul. Hoppas Tesla fixar systemstöd för detta, det hade varit grymt. Typ så att man kan se vilken position man har och hur lång beräknad tid det är kvar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av fth »

Curik skrev:
Köa är inget kul. Hoppas Tesla fixar systemstöd för detta, det hade varit grymt. Typ så att man kan se vilken position man har och hur lång beräknad tid det är kvar.
Ja, det har ju efterfrågats länge, det känns som att det vore en tämligen enkel sak att fixa.

Det borde också kunna bli ett sätt för Tesla att styra bilarna till "rätt" plats, vilket kan bli nog så viktigt när SuC öppnas för andra märken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av mati »

Hmpftfhdns skrev:
Oh the irony… laddade strategiskt fullt i Mora för att undvika laddkö i Värmland — nu sitter jag i världens matkö på McDonalds i Kristinehamn istället. :lol:

Blir bra när Tesla öppnar upp. Fyra icke-teslor i kö till två öppna laddare. Samtidigt 16/20 lediga Teslaladdare.
Visst är Kristinehamn extra frustrerande? Två ynka (upptagna) laddare för vanliga dödliga medan man har fri utsikt över 20 lediga Tesla-laddare. Det finns en anledning varför vi inte längre ger oss ut på långresa. Det är inte värt stressen. Man får helt enkelt balansera frågorna, dålig stämning eftersom man aldrig åker nånstans eller stå ut med tjatet när man står i laddkö. Pest och kolera liksom.
Vi har löst detta genom att inte längre åka tillsammans på semester. Sambon tar tåget utomlands och jag stannar hemma med djuren. Ska vi åka vi tillsammans så är det kortare dagsturer med god marginal inom bilens räckvidd. En ganska bra kompromiss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Pontus »

fth skrev:
themax skrev:
Det är en åsikt. Men det är lika fel att hävda att köer är ett vanligt problem. För uppenbarligen är det inte det ens för mig som laddat en majoritet av mina SuC-kWh i Gävle.

Men det är klart. Vi låter de som hävdar att köer är ett vanligt problem höras mest så blir det snart en sanning. För vi som hävdar annat betraktas uppenbarligen som att vi vilseleder.
Jag håller helt med, jag har fortfarande aldrig behövt köa till SuC, trots att jag rätt ofta laddar i Gävle, Fullerö, Löddeköpinge, och andra ställen som av vissa anses vara "problemstationer".

Det är helt klart så att det är fler bilar som använder nätverket nu, och jag tvivlar inte alls på att det förekommer köer, men jag är också helt övertygad om att det forfarande är extremt ovanligt, och dom få tillfällen det sker så är jag lika övertygad om att kötiderna vanligen är några få minuter.

Är det någon här som har fått vänta mer än typ 15 minuter på en stolpe på SuC?

(Bredden gills förstås inte ;) )

/fth
Men frågan gällde framför allt icke SuC och därav blir det ganska ointressant i denna tråden att höra om folk som aldrig har köat till SuC skulle jag säga.
Tror att alla är helt överens om att det fortfarande är ovanligt med köer på SuC men att det är ganska vanligt på icke SuC laddare och då var väl frågan hur man hanterar dessa köer eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
Ska vi åka vi tillsammans så är det kortare dagsturer med god marginal inom bilens räckvidd. En ganska bra kompromiss.
Stora fördelen med att inte ha barn är ju annars att det går att undvika de stora reshelgerna. Då borde risken för kö vara minimal.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
mati skrev:
Ska vi åka vi tillsammans så är det kortare dagsturer med god marginal inom bilens räckvidd. En ganska bra kompromiss.
Stora fördelen med att inte ha barn är ju annars att det går att undvika de stora reshelgerna. Då borde risken för kö vara minimal.
Sant. Men även vi är ju båda lediga vid stora helger, så som nu till exempel till påsk. Min sambo kan inte välja när hon ska ha semester, det är hennes chef som bestämmer detta. Och det är tyvärr oftast när alla andra också har semester. Det är de stora helgerna som man har tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av martinot »

Jo, har man inte jobb (semester som small synkas med kollegor och chefer) eller barn (skola och lov) att ta hänsyn till så kan man säkert leva med kompromissen och konsekvensen av att välja en elbil (iaf. icke-tesla) genom att välja udda restider eller udda semestertider för sina långresor.

Annars så håller jag med mati att i verkligheten är livet inte fullt så enkelt för alla/många att det alltid låter sig göras (mig själv inkluderat).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av jonasl »

Nej, det är lätt att bara tänka på sin egen situation i vanlig ordning.

För oss förändrades allt kring resor och ledigheter när äldsta barnet började skolan och vi inte kunde åka bort när vi ville. Har båda ganska flexibla jobb så det har aldrig varit ett problem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
Nej, det är lätt att bara tänka på sin egen situation i vanlig ordning.

För oss förändrades allt kring resor och ledigheter när äldsta barnet började skolan och vi inte kunde åka bort när vi ville. Har båda ganska flexibla jobb så det har aldrig varit ett problem.

Man kan vända på det lite också. När barnen blir lite äldre så kan man istället åka på obekvämare tider om det krävs. Om man kör genom en natt t ex och har en 2-3 åring som sover hela natten så kan man ju glömma att kunna vila ikapp dagen efter. Men har du en 8-10-åring så klarar hen sig själv.

Vår 6-åring är fortfarande lite "småbarn" så vi är inte riktigt fria än. Men snart så! :) Ser fram emot det orimligt mycket. Är mysigt med småbarn men det har nog aldrig riktigt varit min grej.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Dinsdale »

Undrar hur problemet kommer åtgärdas - bygger man bort problemet med hjälp av fler snabbladdare eller får bilarna större batterier så man inte längre behöver ladda på vägen?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av LarsL »

Dinsdale skrev:
Undrar hur problemet kommer åtgärdas - bygger man bort problemet med hjälp av fler snabbladdare eller får bilarna större batterier så man inte längre behöver ladda på vägen?

Det vettiga är ju att bygga fler laddare. Batterier vet vi ju är en trång sektor där det är svårt att få fram tillräckligt för att tillverka alla bilar. En brist på delar till snabbladdare tror jag inte vi ser på samma sätt, alltså ska det lösas med fler laddare.
Användarvisningsbild
Shua7
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 apr 2022 22:42

Re: Hur hantera laddkö ångest på bästa sätt?

Inlägg av Shua7 »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
themax skrev:
EnTraktor skrev:
Kört Tesla i 8 år och köat 0 minuter. Fattar inte varför man ska ha ångest för det.
Tre år (och 15000 mil) här. Köat en gång i Braak 2019, då Tesla ännu inte hade lagt till CCS på alla sina laddare. Fast där finns ju så goda wienerbröd, så det gjorde inte så mycket …
Om man anknyter till frågan så är era svar lite som att säga till en cancersjuk person "Jag är frisk och har aldrig behövt bry mig om läskiga behandlingar" när denna frågar hur behandlingen är.
Ja de här "jag har inte köat så då existerar ej problemet"-inläggen fyller ingen funktion.

Det är numera rätt vanligt med köer. Brukar kolla hur det ser ut ibland och bland annat Gävle verkar kunna vara full när det är sportlov i dyl. Hudiksvall också...
Det handlar nog inte om att hävda att köer inte existerar, utan att visa på att det kanske inte är så utbrett. Jag hör till dem som aldrig fått köa. Det skulle vara intressant att se statistik över hur ofta det är kö på SuC.
Problemet existerar absolut, även om det inte är så stort. Jag har kört M3 LR i snart tre år och har vid flera tillfällen fått vänta. Det är egentligen inte så farligt men oerhört irriterande när man inte räknat med det och har en tid att passa. Man vänjer sig nog i takt med att antal elbilar ökar. För min egen del stör jag mig mer på att Tesla inte har någon verkstad i Värmland men det får väl bli en egen tråd...
Skriv svar