SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Jag uppfattade intervjun (videon) som att det skulle rullas ut i större skala men att man redan öppnat på flera ställen i Europa.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

joel80 skrev:
Jag uppfattade intervjun (videon) som att det skulle rullas ut i större skala men att man redan öppnat på flera ställen i Europa.
Nederländerna, Frankrike och Norge har redan öppnat ett gäng stationer och senast i höst tror jag att de öppnar i Sverige också.

Tesla (TM Sweden AB) har ju ansökt om och blivit beviljade bidrag av trafikverket för 6st laddstationer (lista här: https://bransch.trafikverket.se/content ... latser.pdf) och ett av kraven för bidraget är att stationerna ska vara öppna för allmänheten. Om jag har uppfattat det hela rätt så ska dessa vara i drift senast i sept/okt 2022, vilket betyder att åtminstone dessa ska vara öppna tills dess, men förhoppningsvis fler.
Mer info om det här: https://bransch.trafikverket.se/tjanste ... -elfordon/
suc.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Jojje167 skrev:
joel80 skrev:
Jag uppfattade intervjun (videon) som att det skulle rullas ut i större skala men att man redan öppnat på flera ställen i Europa.
Nederländerna, Frankrike och Norge har redan öppnat ett gäng stationer och senast i höst tror jag att de öppnar i Sverige också.

Tesla (TM Sweden AB) har ju ansökt om och blivit beviljade bidrag av trafikverket för 6st laddstationer (lista här: https://bransch.trafikverket.se/content ... latser.pdf) och ett av kraven för bidraget är att stationerna ska vara öppna för allmänheten. Om jag har uppfattat det hela rätt så ska dessa vara i drift senast i sept/okt 2022, vilket betyder att åtminstone dessa ska vara öppna tills dess, men förhoppningsvis fler.
Mer info om det här: https://bransch.trafikverket.se/tjanste ... -elfordon/
Ja, för tävlingens skull vore det super om alla SUC öppnats upp innan den drar igång. Men som Tesla-ägare är man kanske inte lika entusiastisk. :)

Har du bestämt dig Jojje167, om du ska/kan vara med?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Generalbogge skrev:
Har du bestämt dig Jojje167, om du ska/kan vara med?
Jag ska vara med! Anpassade nyligen semestern efter tävlingen :)
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Jojje167 skrev:
Generalbogge skrev:
Har du bestämt dig Jojje167, om du ska/kan vara med?
Jag ska vara med! Anpassade nyligen semestern efter tävlingen :)
Trevligt, trevligt. Då uppdaterar jag listan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av ReNewAble »

Blir tyvärr ingen tävling för mig i år då datumen inte funkar men jag kommer att följa tävlingen online. Hoppas att det fylls på med några fler bilar. Det behövs en Model Y och även någon Mercedes och Audi hade varit trevligt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

ReNewAble skrev:
Blir tyvärr ingen tävling för mig i år då datumen inte funkar men jag kommer att följa tävlingen online. Hoppas att det fylls på med några fler bilar. Det behövs en Model Y och även någon Mercedes och Audi hade varit trevligt.
Synd att det inte passade.
Ja en Mercedes EQS 450+ med sina 740+km räckvidd hade varit väldigt intressant att ha med.
Model S 90D -2017 Titanium
HOsterlindh
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2022 20:27

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av HOsterlindh »

Hej Alla
Ny i tesla forumet (men kanske inte så ny i elbils sverige)

Jag skulle vilja ställa upp i SECC2022 och se hur min något energihungriga Ioniq5 awd Advanced 72,6kWh står sig, kanske inte kan räkna med nån pallplats men kul att ställa upp.

/Henric
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av jonasl »

Följde förra året på Glympse och Joels livesändning, riktigt kul. Skulle absolut kunna få med mig min fru på trippen men ungarna är det svårare med..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av krille »

jonasl skrev:
Följde förra året på Glympse och Joels livesändning, riktigt kul. Skulle absolut kunna få med mig min fru på trippen men ungarna är det svårare med..
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... e5vwjgFrOO
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

HOsterlindh skrev:
Hej Alla
Ny i tesla forumet (men kanske inte så ny i elbils sverige)

Jag skulle vilja ställa upp i SECC2022 och se hur min något energihungriga Ioniq5 awd Advanced 72,6kWh står sig, kanske inte kan räkna med nån pallplats men kul att ställa upp.

/Henric
Trevligt Henric, jag lägger till dig i listan. Kul med fler icke Teslor, Ska bli kul att se hur olika laddstrategier och/eller olika vägval kommer att spela in.
Model S 90D -2017 Titanium
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Generalbogge skrev:
Preliminär deltagarlista:
iAkita - KIA EV6 -22
Lophornis - M3 LR -21 MIC 18" utan kåpa.
Generalbogge - MS 90D -17
joel80 - Polestar LRDM, 19" däck
Niklas z - M3 LR -20
robin_j - MS P85+ -14
Datzun - ID.4 ?
EnTraktor - MY eller MX
Wilson - Ioniq 5 LR RWD
Jojje167 - M3 LR -21 82kWh 18" med aerokåpor
HOsterlindh - Ioniq5 awd Advanced 72,6kWh

Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?

Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug.. :)
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

joel80 skrev:

Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?

Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug.. :)
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.

Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC. :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Generalbogge skrev:
joel80 skrev:

Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?

Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug.. :)
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.

Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC. :)
Vad jag kan se så finns det totalt 16st publika AC-stolpar i området där varav två av dessa är tesla destination chargers.
Jag har en trefas UMC, så hittas det ett sånt uttag så är det inga problem för mig att stå där
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Grimlos
elbilist
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Grimlos »

Hade varit kul att ställa upp med Ioniqen för att se hur den står sig, men tyvärr krockar racet med Rolling Stones...
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jag har också en kabel så jag kan ladda från rött 16A trefasuttag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jwe »

Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Det var en nerfad Model S med förra året. Den klarade sig förvånansvärt bra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Jojje167 skrev:

Vad jag kan se så finns det totalt 16st publika AC-stolpar i området där varav två av dessa är tesla destination chargers.
Jag har en trefas UMC, så hittas det ett sånt uttag så är det inga problem för mig att stå där
Det fanns/finns två tesla destination chargers vid före detta Frasses, men de kommer man nog inte åt längre dessvärre, nu när de har stängt igen.
Och de vid stadshotellet ger nog bara 10A så de hjälper oss bara för att toppa upp. Hade varit skönt om vi hade lite fler pålitligta alternativ.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Jwe skrev:
Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir. :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av fth »

Generalbogge skrev:
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir. :)
Det är lätt att smulera i ABRP, precis som du säger så gör det mindre skillnad än man kanske tror.

Jag gjorde själv en hel del beräkningar och simuleringar när mitt 90-batteri blev (tillfälligt) nerfat, och kom fram till att tidsförlusten på mina normala långresor var i det närmaste försumbar.

Man får komma ihåg att det främst är maxeffekt som begränsats, stora delar av laddkurvan, dvs vid högre SoC, är i princip oförändrad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jwe »

Då har min bil drabbat av helt annan nerfning än din.

Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.

När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Robin med en P85 kom fyra förra året:

https://teslaclubsweden.se/secc-2021-2/

Då stannade ändå Robin på vägen för att reparera parkeringsbromsen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av fth »

Jwe skrev:
Då har min bil drabbat av helt annan nerfning än din.

Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.

När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.
Ok, det låter ju inte roligt, min nerfning satte alltså ett "tak" på c:a 90 kW, men den senare delen av kurvan var oförändrad, det gav som sagt tämligen obetydlig effekt på den total restiden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jwe »

Eftersom laddkurvorna är som de är, spelar toppeffekten mindre roll än integralen under kurvan.

Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.

Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.
Skriv svar