SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det? :?

/fth
Gissningsvis går det snabbare på sträckorna med högre hastighetsbegränsning än att man kör 130 km/h oavsett vad skylten säger.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jimel »

fth skrev:
Dansson skrev:
Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..

Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/

Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det? :?

/fth
Märkligt att ”skryta” om sådant beteende tycker jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
-21 M3LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jerker »

Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.

Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Tycker vi hamnat en bit ifrån trådämnet nu.

Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.

Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå. :)
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.) :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.

Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
Det var precis min poäng, om vi antar att "strax under 8h" är 7:45h, och det behövdes sammanlagt 30 minuter för fika/toa/tanka under vägen så blir snitthastigheten >140 km/h. :shock: :shock:

För att hålla den snittfarten på en sträcka av 1020 km så måste man ha kört 50-100% för fort hela vägen, oavsett hastighetsbegränsning, som är 80-100 km/h huvuddelen av den sträckan.

Fullkomligt ansvarslöst om det är sant, det är synd att det inte är fler hastighetskontroller längs vägarna, då skulle nog många, med all rätt, bli av med körkortet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.

Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.

På glest trafikerad motorväg är det inga större problem att åtminstone köra 160-170 km/h. Vid uppåt 200 km/h så börjar det kännas lite knepigt dock.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

joel80 skrev:
Tycker vi hamnat en bit ifrån trådämnet nu.

Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.

Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå. :)
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.) :D
Jepp, och jag utgår från att vi kommer hålla oss till samma regler i år så man kan jämföra tidena? Skyltad hastighet gäller strikt, förutom när man behöver öka farten för att köra om på ett säkert sätt. Och hastighetsvisning på i Glympse. Rätt eller fel, det var iallafall så vi gjorde förra året.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Lophornis »

joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av krille »

Lophornis skrev:
joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?
GPS-fart är väl det enda som är likvärdigt och rättvist?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

krille skrev:
Lophornis skrev:
joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?
GPS-fart är väl det enda som är likvärdigt och rättvist?
Håller med, och det var så vi körde senast.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

iAkita skrev:
krille skrev:
Lophornis skrev:
joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?
GPS-fart är väl det enda som är likvärdigt och rättvist?
Håller med, och det var så vi körde senast.
Vill minnas att bland annat generalbogge höll sig strikt till 2km/h över hastigheten i glympse ifjol och säkert fler med. Det är ändå inom polisens toleranser för fortkörning och det underlättar ju även jämförelsen av tider mot tidigare år om man fortsätter med samma regler
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Jojje167 skrev:
iAkita skrev:
krille skrev:
Lophornis skrev:
joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?
GPS-fart är väl det enda som är likvärdigt och rättvist?
Håller med, och det var så vi körde senast.
Vill minnas att bland annat generalbogge höll sig strikt till 2km/h över hastigheten i glympse ifjol och säkert fler med. Det är ändå inom polisens toleranser för fortkörning och det underlättar ju även jämförelsen av tider mot tidigare år om man fortsätter med samma regler
Det var för två år sedan. Senast höll vi hastigheten exakt. Det var lite diskussioner innan racet och jag var själv öppen för att tillåta några km/h extra. Men så blev det inte och det var kanske bra. Det gör det lättare att jämföra tider framöver och ingen tvingas köra för fort för att ha en chans att vinna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Segelflygaren »

Minns att jag konsekvent ställde autopiloten på en kilometer över gällande hastighetsgräns förra året för GPSen skulle visa gällande hastighetsgräns.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jerker »

Segelflygaren skrev:
Minns att jag konsekvent ställde autopiloten på en kilometer över gällande hastighetsgräns förra året för GPSen skulle visa gällande hastighetsgräns.
Min bil visar också 1 km/h för lite jämfört med GPS.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Leo »

Tror det är bra av ”politiska skäl” att en sån här aktivitet förhåller sig oantastligt och därmed exakt i förhållande till skyltad hastighet. Dessutom ger det då jämförbarhet och plockar bort godtycke. I mål efter jaktstart från Haparanda blev ju resultatet 4 bilar inom 11 minuter OCH alla valde rafflande nog olika vägar ner ner till Ystad på slutet.

En rekommendation är också att vara två personer i varje bil, gärna två förare som kan bytas av. 18tim i sträck 2ggr inom tre dygn ÄR drygt. Så för att kunna bytas av och kolla vägval/laddplatser under körning är det en stor fördel att man är två.

I fjol då vi körde kollade vi inledningsvis ”kalibreringen” av hastighetsmätaren mot två olika hastighetsappar vid olika hastigheter. Då såg vi att min Enyaq visade 3km/h för fort. Så utifrån det var det enkelt att ställa farthållaren exakt på skyltad hastighet enligt GPS.

På bilden nedan kör vi alltså 120km/h vid det rafflande momentet vid Värnamo på väg ner. Pga regn fick alla det tight med ström :shock:
15451CAA-B93E-4BE3-993B-1A22833AEF7E.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av mikaELbil »

Jag följde er förra året på den där appen (Glymse?) och även Joels livesändning på Youtube. Tänk vad kul det vore att se hur mycket laddning ni har i batteriet under rallyt! Fast det kanske ger för mycket information er tävlande emellan?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av fth »

Eftersom ”elbilsnördarna” sannolikt är hyfsat överrepresenterade bland deltagarna så antar jag att dom flesta har ABRP-abonnemang, vore det inte grymt om @blincoln och det övriga ABRP-gänget kunde göra en tävlings-app eller hemsida där alla deltagare visas med position, SoC, hastighet etc? :D :D

EDIT: med deltagarnas godkännande såklart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av mikaELbil »

fth skrev:
Eftersom ”elbilsnördarna” sannolikt är hyfsat överrepresenterade bland deltagarna så antar jag att dom flesta har ABRP-abonnemang, vore det inte grymt om @blincoln och det övriga ABRP-gänget kunde göra en tävlings-app eller hemsida där alla deltagare visas med position, SoC, hastighet etc? :D :D

EDIT: med deltagarnas godkännande såklart.

/fth
Mums för alla följare!! :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av fth »

mikaELbil skrev:
Mums för alla följare!! :D
Eller hur? En översiktsbild med karta och positioner, och en graf per deltagare där man ser ”real time”-data som i appen, med SoC, sträcka, höjdprofil etc. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av MWall »

Leo skrev:
Tror det är bra av ”politiska skäl” att en sån här aktivitet förhåller sig oantastligt och därmed exakt i förhållande till skyltad hastighet. Dessutom ger det då jämförbarhet och plockar bort godtycke. I mål efter jaktstart från Haparanda blev ju resultatet 4 bilar inom 11 minuter OCH alla valde rafflande nog olika vägar ner ner till Ystad på slutet.

En rekommendation är också att vara två personer i varje bil, gärna två förare som kan bytas av. 18tim i sträck 2ggr inom tre dygn ÄR drygt. Så för att kunna bytas av och kolla vägval/laddplatser under körning är det en stor fördel att man är två.

I fjol då vi körde kollade vi inledningsvis ”kalibreringen” av hastighetsmätaren mot två olika hastighetsappar vid olika hastigheter. Då såg vi att min Enyaq visade 3km/h för fort. Så utifrån det var det enkelt att ställa farthållaren exakt på skyltad hastighet enligt GPS.

På bilden nedan kör vi alltså 120km/h vid det rafflande momentet vid Värnamo på väg ner. Pga regn fick alla det tight med ström :shock:

Frågan är om det inte är ett större trafiksäkerhetsproblem med 18-timmars körpass än om man råkar köra lite för fort på motorvägen? Jag har kört Alkmaar-Uppsala och Innsbruck-Åhus i in ungdom och då har jag nog inte varit jättelämplig sista 20-30 milen.

Jag tycker det skulle vara ok att köra lite som folk gör mest. Dvs lite för fort. Skulle ta bort lite av det präktiga och självgoda kring elbilar också. Göra det hela lite mer sexigt helt enkelt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Leo skrev:
Tror det är bra av ”politiska skäl” att en sån här aktivitet förhåller sig oantastligt och därmed exakt i förhållande till skyltad hastighet. Dessutom ger det då jämförbarhet och plockar bort godtycke. I mål efter jaktstart från Haparanda blev ju resultatet 4 bilar inom 11 minuter OCH alla valde rafflande nog olika vägar ner ner till Ystad på slutet.

En rekommendation är också att vara två personer i varje bil, gärna två förare som kan bytas av. 18tim i sträck 2ggr inom tre dygn ÄR drygt. Så för att kunna bytas av och kolla vägval/laddplatser under körning är det en stor fördel att man är två.

I fjol då vi körde kollade vi inledningsvis ”kalibreringen” av hastighetsmätaren mot två olika hastighetsappar vid olika hastigheter. Då såg vi att min Enyaq visade 3km/h för fort. Så utifrån det var det enkelt att ställa farthållaren exakt på skyltad hastighet enligt GPS.

På bilden nedan kör vi alltså 120km/h vid det rafflande momentet vid Värnamo på väg ner. Pga regn fick alla det tight med ström :shock:

Frågan är om det inte är ett större trafiksäkerhetsproblem med 18-timmars körpass än om man råkar köra lite för fort på motorvägen? Jag har kört Alkmaar-Uppsala och Innsbruck-Åhus i in ungdom och då har jag nog inte varit jättelämplig sista 20-30 milen.

Jag tycker det skulle vara ok att köra lite som folk gör mest. Dvs lite för fort. Skulle ta bort lite av det präktiga och självgoda kring elbilar också. Göra det hela lite mer sexigt helt enkelt.
Att man under ett 18 timmars körpass inte hela tiden är på topp är inte ett brs argument för att köra för fort, tvärt om..
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Lophornis skrev:
joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?
GPS-hastighet. Vi har alla Glympse, och olika bilar visar olika fel.
Jag tyckte ett antal sträckor var rätt dryga att hålla skyltad hastighet på, men är med på att det nog är det bästa sättet att få ett "jämnt" race och att inte få skit i media etc om det blir uppmärksammat. Enstaka km/h (1-3) över låg flera bilar i under vissa sträckor förra året men det kändes verkligen som inom marginalen.

Förbruknings och räckviddssiffrorna som sen redovisas blir ju också lite trevligare. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

joel80 skrev:
Förbruknings och räckviddssiffrorna som sen redovisas blir ju också lite trevligare. ;)
Kanske lika bra ja. Senast jag höll hastigheten så såg det ut såhär. :roll:

(Detta var dock med 19" för några veckor sedan. Har 18" aero liggandes som ska på innan tävlingen)
20220612_035310.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Imponerande! :)
Men det kanske inte var så mycker 110/120-vägar på den resan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar