SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Lophornis »

M3_MIC_SUC_250kW.JPG
M3_MIC_SUC_150kW.JPG
Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Lophornis skrev:
M3_MIC_SUC_250kW.JPG
M3_MIC_SUC_150kW.JPG
Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.
Intressant att det är så lite skillnad på din bil.
Men för racets skull så vill man kanske bara ladda upp till 35-50 procent för att komma vidare till nästa laddstation. Och då känns 250kW laddarna som en liten fördel. Aningen snabbare, och ingen risk att behöva dela par med någon annan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev:
P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Kul!
Hoppas du är med nästa år också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Kul!
Hoppas du är med nästa år också.
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.
Dock är jag osäker på om det skulle ge en snabbare tid totalt då vädret var så gynsamt under hela resan upp, vilket säkert bidrog till en del tidsbesparing som kan bli svårt att köra in nästa gång.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev:
Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.
Dock är jag osäker på om det skulle ge en snabbare tid totalt då vädret var så gynsamt under hela resan upp, vilket säkert bidrog till en del tidsbesparing som kan bli svårt att köra in nästa gång.
Ja, både Ö-vik och Skellefteå toppade på ungefär 125 kW för mig och det var väl ungefär samma för dig. Där finns helt klart tid att spara om dessa kunde ersättas med V3. Vädret var bra i Götaland och Svealand. I Norrland var det dock ganska kallt på natten. Lite högre nattemperatur hade nog kunnat spara några Wh/km, men å andra sidan kan man råka ut för regnväder av den sort ni fick på vägen söderut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Datzun »

Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av MrRun »

Datzun skrev:
Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Samma här, och framförallt.... varför hade ni med dom? :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Datzun skrev:
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Vi hade gjort inbrott på ett bibliotek :)
Nej, men det var en rent tillfällig grej. Min farbror gick bort i slutet av förra året och han var en stor bokslukare. Dessutom sammanfaller flera av hans intressen med mina och min sons. Nu skulle hans änka sälja deras hus och det var därför nödvändigt att göra sig av med en stor mängd böcker. På vägen till Ystad tog vi därför rutten förbi hennes hus i Ålem i Småland och tänkte att vi kanske kunde få med oss några få böcker. När vi gick igenom alla hans bokhyllor hittade vi så mycket intressanta böcker att det nog rörde sig om cirka sex hyllmeter. Vi trodde inte vi skulle få in allt i bagageutrymmet, men med noggrann packning gick det bra, delvis tack vare utrymmet under bagagerumsgolvet.
Nu har vi mycket läsning framför oss. Denna extralast var dock inget som ökade chanserna till en bra tid i SECC
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Datzun »

Niklas Z skrev:
Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.
Jepp, såg att de börjat på dem när vi var där i somras. Där är visst två st Virta i Kalix nu också. Nu är det bara ett gäng stolpar runt Skellefteå eller Luleå så blir livet lite enklare med icke-Tesla på ev kommande SECC.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Datzun skrev:
Niklas Z skrev:
Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.
Jepp, såg att de börjat på dem när vi var där i somras. Där är visst två st Virta i Kalix nu också. Nu är det bara ett gäng stolpar runt Skellefteå eller Luleå så blir livet lite enklare med icke-Tesla på ev kommande SECC.
Även som Tesla-ägare skulle jag gärna utnyttja andra operatörers laddare i Skellefteå/Luleå om de erbjuder mer än den låga laddeffekt SuC Skellefteå (och även SuC Örnsköldsvik) bjöd på när vi körde SECC. Jag förstår att det är bättre att ha några laddare som man vet ger hygglig effekt än inga laddare alls, men även som förare av Model 3 är det lätt att beklaga sig över laddsituationen norr om Hudiksvall.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Bjelke »

Jojje167 skrev:
joel80 skrev:
Jojje167 skrev:
20220725_145533.jpg
Förbereder inför helgen. Från 19" till 18" :geek:
Har som mål att komma före Joel
Hahaha!! Har jag blivit din arch enemy utan att ens veta om det! :lol:
;)

Tror du faktiskt inte får några problem med det, längre räckvidd, snabbare laddning (har du väl?) samt bättre nätverk än mig ovanför Sundsvall.
Stor risk att jag hamnar på en 50-80kW-stolpe en bra stund någonstans längst norrlandskusten. :)

Sen är det ju fusk med 18", jag kör ju med 19"!

:lol:
Haha, det var bara något jag kom på när jag skrev inlägget. Tänkte att det kanske är bra att ha ett mål med turen. :D

250kW är max i laddning på min, men den håller inte det så länge
Jag fick 260kW på en m3 LR loaner igår i Hudiksvall, var inte 250kW max på dom? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Jag fick 260kW på en m3 LR loaner igår i Hudiksvall, var inte 250kW max på dom? :)
Det sägs att 250 kW är max, men jag har fått över det flera gånger. Som mest 256 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av ObscureEconomist »

Generalbogge skrev:
Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.
BMW i4 M50 -22
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Jag hade missat att augusti-numret av Elbilen hade en trevlig artikel (av Tibor?) om tävlingen, med snyggt sammanställda resultat. Ändå imponerande att EV6 bara behövde ladda 4 minuter längre på nervägen än vad vinnande Model 3 gjorde på uppvägen när rekordet slogs, trots dryga 30% (!) högre förbrukning.

Det finns en grym potential i eGMP plattformen. Blir Ioniq 6 så snål som utlovats kommer den bli svårslagen, om någon hinner få leverans och ställer upp med den nästa år.
Screenshot_20220926-223345_Readly.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Arctic Drifter »

Vilken hastighet är mest ekonomisk skulle ni som kört detta säga?

Alltså förbrukning i relation till laddtid?

Tittar man på vinnaren för resan till Haparanda så är snitthastigheten drygt 96 km/h om man räknar bort laddtiden (Jag har räknat på 163 mil och 16,88 h). Så med tanke på avfarter/påfarter till alla laddställen och gissar jag att 110 km/h har hållits när detta varit hastighetsbegränsningen.

Semesterns resmål låg 100 mil bort och körde 110-120 h som max på vägen dit och höll 140 km/h överallt där det gick på vägen hem. Min och famlijens känsla är att totaltiden blev typ samma, men vi mätte inte så noggrant.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Arctic Drifter skrev:
Vilken hastighet är mest ekonomisk skulle ni som kört detta säga?

Alltså förbrukning i relation till laddtid?

Tittar man på vinnaren för resan till Haparanda så är snitthastigheten drygt 96 km/h om man räknar bort laddtiden (Jag har räknat på 163 mil och 16,88 h). Så med tanke på avfarter/påfarter till alla laddställen och gissar jag att 110 km/h har hållits när detta varit hastighetsbegränsningen.

Semesterns resmål låg 100 mil bort och körde 110-120 h som max på vägen dit och höll 140 km/h överallt där det gick på vägen hem. Min och famlijens känsla är att totaltiden blev typ samma, men vi mätte inte så noggrant.
Ju långsammare man kör desto billigare blir det. Elbilen är som effektivast runt 30km/h, men optimalast sett till restid runt 190km/h för en Model 3 performance vid snabba snabbladdare (beror mycket på väder och vind också). Men nu vill man väl varken ligga i 30km/h eller 190km/h, så då tycker jag att skyltad hastighet är en bra avvägning.

Min prio under hela resan var tiden. Oavsett vad så skulle jag hålla hastigheten för att få en bra tid och anpassade därför laddningarna därefter för att klara detta.
Vill man köra sträckan med så låg förbrukning som möjligt så kan man lägga sig bakom en lastbil eller så, men då på bekostnad av tid.

Tabellen här är gjord av Björn Nyland där han testade Model 3 performance i olika hastigheter.
Screenshot_20220927_102629.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Arctic Drifter »

Jojje167 skrev:
Ju långsammare man kör desto billigare blir det. Elbilen är som effektivast runt 30km/h, men optimalast sett till restid runt 190km/h för en Model 3 performance vid snabba snabbladdare (beror mycket på väder och vind också). Men nu vill man väl varken ligga i 30km/h eller 190km/h, så då tycker jag att skyltad hastighet är en bra avvägning.

Min prio under hela resan var tiden. Oavsett vad så skulle jag hålla hastigheten för att få en bra tid och anpassade därför laddningarna därefter för att klara detta.
Vill man köra sträckan med så låg förbrukning som möjligt så kan man lägga sig bakom en lastbil eller så, men då på bekostnad av tid.

Tabellen här är gjord av Björn Nyland där han testade Model 3 performance i olika hastigheter.
Screenshot_20220927_102629.jpg
Tack, intressant!

Jo jag helt med på att långsamt är billigt, men det jag var intresserad av var vad som blir den snabbaste totallösningen från A-B, känns som den där tabellen besvarade det.

Min lärdom inför nästa längre tripp blir att optimera utifrån var det finns bra laddare och att rulla in med "rätt" SOC.
T.ex. Supercharger Skellefteå (130 kW) och Mora (120 kW) var nog de som sinkade oss mest sist. Med bättre planering hade jag skippat dessa samt vågat rulla in med lägre SOC till övriga.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Arctic Drifter skrev:
Jojje167 skrev:
Ju långsammare man kör desto billigare blir det. Elbilen är som effektivast runt 30km/h, men optimalast sett till restid runt 190km/h för en Model 3 performance vid snabba snabbladdare (beror mycket på väder och vind också). Men nu vill man väl varken ligga i 30km/h eller 190km/h, så då tycker jag att skyltad hastighet är en bra avvägning.

Min prio under hela resan var tiden. Oavsett vad så skulle jag hålla hastigheten för att få en bra tid och anpassade därför laddningarna därefter för att klara detta.
Vill man köra sträckan med så låg förbrukning som möjligt så kan man lägga sig bakom en lastbil eller så, men då på bekostnad av tid.

Tabellen här är gjord av Björn Nyland där han testade Model 3 performance i olika hastigheter.
Screenshot_20220927_102629.jpg
Tack, intressant!

Jo jag helt med på att långsamt är billigt, men det jag var intresserad av var vad som blir den snabbaste totallösningen från A-B, känns som den där tabellen besvarade det.

Min lärdom inför nästa längre tripp blir att optimera utifrån var det finns bra laddare och att rulla in med "rätt" SOC.
T.ex. Supercharger Skellefteå (130 kW) och Mora (120 kW) var nog de som sinkade oss mest sist. Med bättre planering hade jag skippat dessa samt vågat rulla in med lägre SOC till övriga.
Strategin påverkas helt klart av hur laddarna är belägna och hur mycket effekt de kan leverera, men också av förbrukningen. Min planering inför SECC slog fel i Norrland. Jag hade inte kört E4 norr om Tönnebro på flera år och jag trodde, pga vägstandarden, att det skulle vara ont om sträckor med 110 km/h som fartgräns, vilket visade sig helt fel. Vi körde i Norrland på natten och det blev kallt, vilket jag räknat med. Givetvis driver det upp förbrukningen, men jag hade antagit att lägre fart skulle kompensera för det, något som visade sig vara fel. Norr om Sundsvall är det runt 12 mil mellan SuC-stationerna och jag valde att hoppa över varannan. Det hade varit ett bra beslut om förbrukningen hade varit densamma som under de inledande etapperna, men inte så bra under de faktiska omständigheterna. Jag laddade uppemot 70 %, vilket inte är optimalt. Det hade nog varit bättre att ladda oftare, men mindre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Arctic Drifter »

Niklas Z skrev:
Strategin påverkas helt klart av hur laddarna är belägna och hur mycket effekt de kan leverera, men också av förbrukningen. Min planering inför SECC slog fel i Norrland. Jag hade inte kört E4 norr om Tönnebro på flera år och jag trodde, pga vägstandarden, att det skulle vara ont om sträckor med 110 km/h som fartgräns, vilket visade sig helt fel. Vi körde i Norrland på natten och det blev kallt, vilket jag räknat med. Givetvis driver det upp förbrukningen, men jag hade antagit att lägre fart skulle kompensera för det, något som visade sig vara fel. Norr om Sundsvall är det runt 12 mil mellan SuC-stationerna och jag valde att hoppa över varannan. Det hade varit ett bra beslut om förbrukningen hade varit densamma som under de inledande etapperna, men inte så bra under de faktiska omständigheterna. Jag laddade uppemot 70 %, vilket inte är optimalt. Det hade nog varit bättre att ladda oftare, men mindre.
Jo, även om det byggs ut mer i Norrland så kommer såklart avstånden mellan orterna spela roll initialt. Ska man optimera Ystad-Haparanda så är det ju tacksamt med snabbladdare var 5'e mil men det tar nog ett tag innan varenda mack har snabbladdare.

Positivt ändå att det nu mer handlar mer om att få ladda där det är lämpligt jämfört mot tidigare då det mer handlade om man över huvud taget kunde ta sig dit med tanke på laddinfrastrukturen.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

ObscureEconomist skrev:
Generalbogge skrev:
Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.
Ja, den i Töre blir ju helt isolerad om det inte kommer några andra mellan. Så det kommer säkert fler och då ligger nog Umeå väldigt bra till.
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar