SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Jag vilade några timmar i Ystad efter målgång innan jag fortsatte de 99 milen norrut till Sundsvall igen och kom hem inatt. Gjorde relativt täta laddningar på ionity på vägen upp för att få sträcka på benen lite mer, men orkade inte optimera tiden så blev lite för mycket vid vissa stopp. Låg dessutom i vänsterfilen i momsfart nästan hela vägen upp pga hemlängtan.

Ni gillar ju siffror, så här är laddningarna under hemresan:

Ystad 84%
Ionity Gränna, 3-44%, 12min, peak 186kW
Ionity Norrköping, 15-41%, 7min, 185kW
Ionity Södertälje, 9-31%, 6min, 177kW
Ionity Uppsala, 20-53%, 16min, 185kW
Ionity Hudiksvall, 6-31% 7min, 185kW
Sundsvall 11%

Total sträcka 99mil
Total laddtid 48min
Snittförbrukning 158Wh/km
Låg på 170Wh/km i 130km/h på 120-sträckan innan Jönköping, medvind.

Bilen kan inte förvärma inför de flesta ionity-stationer, så fick lura navigatorn att den skulle till teslas SuC, men missade det inför Södertälje så därav lägre effekt. (Bilen tar max 200kW på tredjepartsladdare och 250kW på teslas laddare.)

Ska sammanställa Haparanda - Ystad i protokollet också. Återkommer
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Wilson skrev:
Att tidsoptimera på detta sätt i verkliga livet skulle vara outhärdligt. Det hade blivit skilsmässa och socialen skulle ta barnen på en gång.
Håller med. Jag har aldrig tidigare behövt köra på det sätt jag försökte göra under SECC. En tanke jag fick var att första laddstoppet gjordes efter drygt 46 mil och mer än fyra och en halv timmes körning. I normala livet hade jag då stannat för lunch eller kvällsmat. När jag gjort sådana stopp och ätit vid t ex en V3 SuC har bilen fått minst 90 % innan maten är uppäten. Möjligen bara drygt 80 % om jag äter vid BK, McD, Max eller liknande ställen. Med tanke på bilens låga förbrukning betyder det ändå runt 40 mil i "tanken". Laddtiden är i sådana situationer närmast en icke-fråga.
När jag åkte hem från Haparanda till Uppsala stannade vi på lite olika ställen för att se oss omkring, äta eller övernatta. Ingen gång stannade vi för att ladda, utan vi passade på att ladda när vi ändå parkerat.
En lustig sak inträffade när jag var vid SuC Gävlebro. Vi hade 21 % i batteriet, vilket kunde ha räckt hem om vi kört lugnt, men klockan var ändå 18.00 och vi var hungriga, så det var ändå läge att stanna. Vi kopplade in bilen på en stolpe (kan ha varit 7B), men efter att ha gått till restaurangen såg jag i appen bilen bara laddade med knappt 70 kW. Av ren vana tänkte jag givetvis att det var oacceptabelt lite, så jag sprang ut till bilen och kopplade in mig på en annan stolpe och då hoppade laddningen upp till det dubbla. I själva verket var det helt onödigt. Knappa 70 kW räckte ju gott och väl medan vi åt mat. Nu hann bilen få knappt 90 %, vilket var helt onödigt för att köra till Uppsala och dessutom dyrare, eftersom jag kan ladda gratis hemma. Ett rent korkat beslut att byta stolpe, men det sitter på något vis i ryggmärgen att maximera laddeffekten vid supernabbladdare (om nu V2-SuC kan kallas det).
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Lophornis »

Pga av att man skriver som en kratta så har jag renskrivit det och lägger det här.
Dag 1
Som nybörjare på Tesla´s bilar så har man aldrig låtit den komma under 10% - 20% soc vid superladdning. Så dum som man var lät man bilen bestämma rutten och laddning upp till Haparanda, det innebar att mycket extra laddning och om ledningar pga fulla suc och även en som stängdes (Hudiksvall). Man hade kollat lite på hur man skulle kört och bilen la från början upp de laddare som jag tänkte också.
1. Suc Jönköping anländer med 22% åker med 55% medelförbrukning 154Wh/km laddar 12min och kostnad 141,19kr för 25kWh.
2. Suc Norrköping anländer med 18% åker med 66% medelförbrukning 154Wh/km laddar 21min och kostnad 212,30kr för 35kWh. Högsta effekt på 155kW.
3. Suc Bredden anländer med 30% åker med 68% medelförbrukning 150Wh/km laddar 18min och kostnad 141,38kr för 28kWh högsta effekt 163kW.
4. Suc Söderhamn anländer med 14% åker med 53% medelförbrukning 170Wh/km laddar 17min och kostnad 133,74kr för 29kWh.
5. Suc Sundsvall anländer med 20% åker med 54% medelförbrukning 181Wh/km laddar 14min och kostnad 125,69kr för 26kWh.
6. Suc Örnsköldsvik anländer med 16% åker med 77% medelförbrukning 180Wh/km laddar 27min och kostnad 216,20kr för 45kWh.
7. Suc Skellefteå anländer med 14% åker med 52% medelförbrukning 179Wh/km laddar 14min och kostnad 143,69kr för 28kWh högsta effekt 120kW.
8. Suc Töre anländer med 7% åker med 33% medelförbrukning 187Wh/km laddar 10min och kostnad 108,15kr för 19kWh högsta effekt 145kW.
Anländer Haparanda med 17% i batteriet efter 19tim 41min körning och 2tim 21min laddning. Totalt 8 laddningar och 235kWh medelförbrukning 169Wh/km till kostnad 1222,29kr.

Dag 2
Efter lite vila och en trevlig middag med mycket matnyttig elbils tips hur man ska ladda etc så vågar man köra lägre i soc och ladda kortare. Men regn och diverse andra saker så blev det inte som man tänkte, jo det blev ett mindre stopp. Men man laddade alldeles för mycket varje gång.
1. Suc Umeå anländer med 10% åker med 81% medelförbrukning 155Wh/km laddar 34min och kostnad 253,60kr för 52kWh högsta effekt 134kW.
2. Suc Sundsvall anländer med 19% åker med 36% medelförbrukning 164Wh/km laddar 8min och kostnad 58,50kr för 13kWh högsta effekt 141kW (denna skulle inte behövts om inte himlen öppnat sig).
3. Suc Hudiksvall anländer med 14% åker med 83% medelförbrukning 190Wh/km laddar 28min och kostnad 222,78kr för 50kWh högsta effekt 204kW.
4. Suc Bredden anländer med 10% åker med 66% medelförbrukning 188Wh/km laddar 21min och kostnad 206,40kr för 41kWh högsta effekt 207kW.
5. Suc Linköping anländer med 10% åker med 74% medelförbrukning 175Wh/km laddar 32min och kostnad 282,51kr för 47kWh högsta effekt 207kW.
6. Suc Jönköping anländer med 37% åker med 50% medelförbrukning 212Wh/km laddar 5min och kostnad 64,40kr för 10kWh högsta effekt 141kW.
7. Suc Markaryd anländer med 5% åker med 36% medelförbrukning 153Wh/km laddar 8min och kostnad 147,70kr för 23kWh högsta effekt 235kW.
Anländer Ystad med 8% i batteriet efter 19tim 57min körning och 2tim 26min laddning. Totalt 7 laddningar och 236kWh medelförbrukning 179Wh/km till kostnad 1235,89kr.

Över lag ett hyfsat resultat. Det man blir mest besviken över är att Tesla Supercharger ska vara så premium så är inte faciliteter runt stationer under all kritik många ställen finns inget öppet och toa får bli skogen eller busken. Varför lägger man en suc på en stor parkeringsplats i ett köpområde som stänger tidigt. Trodde i min enfald att Tesla hade lite krav på servicen runt omkring. Nästa gång tar man med porta potti.
Bilen är ju som sagt var en Model 3 LR 2021 från Kina med WLTP på 580km så batteriet är den stora skillnaden pga laddhastigheter, sedan skiljer säkert förbrukningen mellan Kina och USA bilarna. Men överlag nöjd med bilen och man måste alltid under normala förhållanden flytta bilen innan mat, toa och paus är klar.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Bo99 »

Niklas Z skrev:
Ja, det vore roligt med en större och mer varierad bilpark bland deltagarna nästa år.
Det finns väl en nedre gräns vad gäller elbilar? Kollade med ABRP och jag med min VW e-up 2020 med ett 32,3 kWh batteri hade behövt knappt 24 timmar totalt till Haparanda med 10 laddstopp på över 6 timmar. Kanske att jag hade fått starta 4-5 timmar innan er? :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Bo99 skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, det vore roligt med en större och mer varierad bilpark bland deltagarna nästa år.
Det finns väl en nedre gräns vad gäller elbilar? Kollade med ABRP och jag med min VW e-up 2020 med ett 32,3 kWh batteri hade behövt knappt 24 timmar totalt till Haparanda med 10 laddstopp på över 6 timmar. Kanske att jag hade fått starta 4-5 timmar innan er? :)
Om det blir fler bilar kanske det ändå är nödvändigt att starta i omgångar, för att inte överbelasta laddstationerna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Tessi19 »

Bo99 skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, det vore roligt med en större och mer varierad bilpark bland deltagarna nästa år.
Det finns väl en nedre gräns vad gäller elbilar? Kollade med ABRP och jag med min VW e-up 2020 med ett 32,3 kWh batteri hade behövt knappt 24 timmar totalt till Haparanda med 10 laddstopp på över 6 timmar. Kanske att jag hade fått starta 4-5 timmar innan er? :)
Haha Bild kollade ABRP för Leaf 24 KWh 2015 med 15% degradering:
Bild
Med lite optimering enligt SECC kan man komma ner till:
Bild som jag dock inte tror på…. Finns lite skumma saker i ABRP så som att det plötsligt skulle vara laddat till 100% vid ett stopp utan att laddtiden anges. Men men Leafen är nog inte en deltagare för SECC som kommer dessutom ha ännu mer degradering i 2023 ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Haparanda - Ystad

Första laddstoppet, Örnsköldsvik
Efter att ha sträckkört från Haparanda i 5tim 39min så anlände jag Övik med 1% kvar efter att bilen i flera timmar varnat med en röd skylt på skärmen om att laddning krävs för att nå destinationen. Screw that tänkte jag och fortsatte ändå. Höll ner förbrukningen genom att planera körningen lite mer, som tex att använda så lite regenerering som möjligt och frirulla sig ner i fart där det gick.
I Skellefteå var det dock tvärstopp på E4 som var avstängd tillfälligt. Blev stående i kö och började leta alternativa vägar då det skulle vara fortsatt kaos även efter att de släppt på trafiken igen. Inte helt smärtfritt att ta sig förbi en stad med massa rödljus vid 16-tiden en vardag, där vägen dessutom är avstängd.
Kollade andra rutter lite snabbt i google maps och såg att det fanns en till bro längre ut mot kusten, så den fick det bli.

Andra laddstoppet, Hudiksvall
Inga konstigheter att ta sig hit. Regnet vräkte dock ner nu och tog höjd för det när jag räknade på vad jag behövde till nästa.

Tredje laddstoppet, Uppsala
Då regnet var mer intensivt än jag trodde så stack förbrukningen iväg. Trots det så drog jag aldrig ner på hastigheten då bilen konstant sa 0% vid ankomst till Sollentuna och det var jag nöjd med. Men efter ett tag så sjönk den ytterligare till -3% och då fick det bli Uppsala en snabbis för att ta mig vidare.

Fjärde laddstoppet, Sollentuna
Här blev första pisspausen då jag i Övik höll mig intill bilen utifall man behövde förhandla med någon som försökte sno laddparets andra stolpe, men det behövdes aldrig. I Hudik öste regnet ner som sagt så blev inget där heller.
Både ABRP och bilen måste fått fnatt efter förbrukningschocken (kommande rubrik i aftonbladet) i hällregnet. De båda tyckte att jag behövde ladda än mer för att ta mig till linköping, så då gjorde jag det, men väl på väg dit så ändrades beräknad ankomst till 17%.

Femte laddstoppet, Linköping
Anlände med 11%, vilket var på tok för mycket. Hade här kommit ikapp generalbogge såpass att vi hann heja innan han drog iväg.

Sjätte laddstoppet, Jönköping
Anlände med 4% och inget dramatiskt hände längs vägen. Temperaturen hade dock börjat sjunka en del vilket med erfarenhet från ett par nätter innan visat sig vara en förbrukningsdödare. Fyllde på med någon procent extra, vilket senare visades vara klokt.

Sjunde laddstoppet, Markaryd
Anlände med 2% och kopplade in mig, men upptäckte att jag inte fick ut mer än 139kW. Visste att stationen hade V3 250kW så blev lite brydd och kollar mot stolpen och ser två kablar. V2!! Jag min tröttmössa hade ställt mig vid fel stolpe. Snabbt koppla ur, lägga i backen och koppla in på rätt stolpe. Var mest stressad över att jag faktiskt passerat Joel strax innan och att jag hade möjlighet att köra om honom. Generalbogge var redan på plats, men han visste jag behövde ladda lite längre än jag behövde.
Joel passerade, men jag behövde ändå ett par minuter till. Hade jag inte klantat till det så kanske jag hade sparat in den tiden

Summerat så kändes resan ner mer oplanerad från min sida då det fanns många minuter att spara in på vid flera av laddningarna. Plus stoppet i Skellefteå då som ställde till det.
Men är ändå nöjd då tiden trots allt blev 9min snabbare än Segelflygarens rekordtid ifjol. Ser fram emot vad hans kommande plaid kan leverera!
20220803_131742.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av MWall »

Ingen EQS med?
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av B99 »

Wilson skrev:
"Men jag kom ju ändå fram till Umeå och väl där får man riktigt bra hastighet i laddarna från Eviny. Men det är en norsk operatör som uppenbarligen placerat stationen för att bäst serva de som kommer till och från just Norge. För oss andra blir det en ganska rejäl omväg genom stan som ändå tar en bra stund, speciellt dagtid som idag."
Den där placeringen blir bra när västra länken öppnar nästa år, knappt någon omväg jämfört med E4.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av TiborBlomhall »

Bilder från tävlingen emottages tacksamt! Speciellt en (högupplöst) bild med de tävlande i rad!
Skriver artikel till tidningen Elbilen i Sverige.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Vi hade riktigt mysigt väder kring Gävle. Det här fångade min dashcam. :)


**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
Bilder från tävlingen emottages tacksamt! Speciellt en (högupplöst) bild med de tävlande i rad!
Skriver artikel till tidningen Elbilen i Sverige.

Vet inte om forumet komprimerar. Isåfall får du skicka mig din mail så skickar jag en nerladdningslänk till dig.
Inte hunnit redigera bort regplåtar eller färgjusterat nått. Du kanske kan fixa...
SECC2022 Översikt starten.jpg
SECC2022 Översikt starten2.jpg
SECC2022 Översikt starten3.jpg
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

Förresten, det här med laddutbudet i Norrland. Det är i princip bara Tesla som tagit någon form av ansvar här, och Ionity funkar fint upp till Sundsvall. Men sedan då? Det är lite av ett mysterium för det finns hyggligt stora städer i form av Umeå/Skellefteå/Luleå. Visst har det funnits enskaka initiativ för att få till lite snabbare laddning, men ensamma laddare som visar sig fungera dåligt, eller inte alls gör ingen glad. Skellefteå borde visa på lite ambition här, speciellt nu när batterifabriken tar form och många resor dit kommer ske med elbil.
Det handlar säkerligen om kundunderlag och därför har satsningarna fokuserats till södra Sverige. Men jag vill hävda att yttäckning, med laddare av bra kvalitet är viktig för att omställningen till eldrift skall gå så fort som möjligt. Varje enstaka laddstolpe behöver inte gå med vinst. Bara att den finns där är viktig för viljan gå över till eldrift. Bilen har alltid varit en frihetssymbol. Jag kan åka vart jag vill, när jag vill. Och även om jag aldrig får för mig att åka till Korpolombolo, vill jag ändå ha möjligheteten och det måste finnas laddare som stöder det.
Och här borde stödsystemen från staten och dylikt utformas för att premiera detta. ”Visst hjälper vi dig att sätta upp 30 laddare på prime-locations, men då får du också åta dig att sätta upp ett par likadana i Korpolombolo”.

Finnarna verkar resonera annorlunda, för precis över gränsen finns en Kempower-anläggning på delade 250kW och en Recharge stolpe som delar upp 300kW vid behov. Förutom SuC är nästa snabbare laddare på svenska sidan en rätt sorglig syn. På en grusplan i Luleå finns en ensam 175kW stolpe, som i helgen inte gav mer än ca 60kW. 2022 borde vi ha kommit lite längre.

Gillar den här intervjun med en representant Fortum inför att ett nätverk av 150kW laddare skulle sättas upp i norska Finnmark. En bra bit norr om Haparanda alltså. Visar på hur diskussionerna gått mellan myndigheter och operatörer, för att kunna få till en affärsmodell och tekniska förutsättningar för att få detta till stånd. Detta var för tre år sedan, men vi här i Sverige kan nog lära oss en del av deras resa.

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
Bilder från tävlingen emottages tacksamt! Speciellt en (högupplöst) bild med de tävlande i rad!
Skriver artikel till tidningen Elbilen i Sverige.
En från marken:
2022-07-30 deltagarna.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Zalman3 »

Wilson skrev:
Förresten, det här med laddutbudet i Norrland. Det är i princip bara Tesla som tagit någon form av ansvar här, och Ionity funkar fint upp till Sundsvall. Men sedan då? Det är lite av ett mysterium för det finns hyggligt stora städer i form av Umeå/Skellefteå/Luleå. Visst har det funnits enskaka initiativ för att få till lite snabbare laddning, men ensamma laddare som visar sig fungera dåligt, eller inte alls gör ingen glad. Skellefteå borde visa på lite ambition här, speciellt nu när batterifabriken tar form och många resor dit kommer ske med elbil.
Det handlar säkerligen om kundunderlag och därför har satsningarna fokuserats till södra Sverige. Men jag vill hävda att yttäckning, med laddare av bra kvalitet är viktig för att omställningen till eldrift skall gå så fort som möjligt. Varje enstaka laddstolpe behöver inte gå med vinst. Bara att den finns där är viktig för viljan gå över till eldrift. Bilen har alltid varit en frihetssymbol. Jag kan åka vart jag vill, när jag vill. Och även om jag aldrig får för mig att åka till Korpolombolo, vill jag ändå ha möjligheteten och det måste finnas laddare som stöder det.
Och här borde stödsystemen från staten och dylikt utformas för att premiera detta. ”Visst hjälper vi dig att sätta upp 30 laddare på prime-locations, men då får du också åta dig att sätta upp ett par likadana i Korpolombolo”.

Finnarna verkar resonera annorlunda, för precis över gränsen finns en Kempower-anläggning på delade 250kW och en Recharge stolpe som delar upp 300kW vid behov. Förutom SuC är nästa snabbare laddare på svenska sidan en rätt sorglig syn. På en grusplan i Luleå finns en ensam 175kW stolpe, som i helgen inte gav mer än ca 60kW. 2022 borde vi ha kommit lite längre.

Gillar den här intervjun med en representant Fortum inför att ett nätverk av 150kW laddare skulle sättas upp i norska Finnmark. En bra bit norr om Haparanda alltså. Visar på hur diskussionerna gått mellan myndigheter och operatörer, för att kunna få till en affärsmodell och tekniska förutsättningar för att få detta till stånd. Detta var för tre år sedan, men vi här i Sverige kan nog lära oss en del av deras resa.

Det byggs faktisk febrilt med laddare i Västerbotten och Norrbotten nu.
Målet är att det max ska vara 10 mil mellan laddare med minst 150kW.
Och det ska stå klart i oktober i år.
Dock vet vi redan nu att man inte kommer nå ända fram till oktober. Men det blir klart bättre.

OKQ8 är ju stora i Norrland och de bygger mycket snabbladdare nu.
Exempel IKEA Umeå ska få 24 snabbladdare.

Och landets snabbaste laddare finns faktiskt i Sollefteå med 360kW.

Frågan man ställer sig dock.
Hur många laddare har man per site.
Det kan nog dröja innan BÅDE laddhastihet och antal är tillräckligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jag funderade lite kring detta med förbrukningsskillnaden mellan min bil och Jojjes ett år nyare. En faktor var att vi var två i bilen och dessutom hade ungefär 100 kg böcker i bagageluckan. Vi hade alltså ungefär 180 kg extra i bilen. Från starten i Ystad till Linköping låg Jojje bakom mig, så vi körde samma sträcka och höll samma hastighet. Båda hade 18 " Aerohjul. Min drog 149 Wh/km och hans drog 142 Wh/km. När jag växlar mellan 0 kg last och 180 kg last i ABRP får jag 4 Wh/km högre förbrukning, så ungefär halva skillnaden kan förklaras av vikten. På sträckorna längre norrut var skillnaden större och det förklaras nog huvudsakligen av värmepumpen i de nyare bilarna, eftersom temperaturen sjönk på kvällen och natten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Wilson skrev:
Förresten, det här med laddutbudet i Norrland. [...]
Det byggs faktisk febrilt med laddare i Västerbotten och Norrbotten nu. [...]
Har för mig att jag läste för ett tag sedan att trots löften om omfattande stöd så hade ingen anmält sig att bygga laddare på många av platserna i norr som fanns med i underlaget. Håller med Wilson om att stöd till laddare i attraktiva områden skulle villkoras med bygge i mindre attraktiva.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Jojje167 skrev:
Haparanda - Ystad

Första laddstoppet, Örnsköldsvik
Efter att ha sträckkört från Haparanda i 5tim 39min så anlände jag Övik med 1% kvar efter att bilen i flera timmar varnat med en röd skylt på skärmen om att laddning krävs för att nå destinationen. Screw that tänkte jag och fortsatte ändå. Höll ner förbrukningen genom att planera körningen lite mer, som tex att använda så lite regenerering som möjligt och frirulla sig ner i fart där det gick.
I Skellefteå var det dock tvärstopp på E4 som var avstängd tillfälligt. Blev stående i kö och började leta alternativa vägar då det skulle vara fortsatt kaos även efter att de släppt på trafiken igen. Inte helt smärtfritt att ta sig förbi en stad med massa rödljus vid 16-tiden en vardag, där vägen dessutom är avstängd.
Kollade andra rutter lite snabbt i google maps och såg att det fanns en till bro längre ut mot kusten, så den fick det bli.

Andra laddstoppet, Hudiksvall
Inga konstigheter att ta sig hit. Regnet vräkte dock ner nu och tog höjd för det när jag räknade på vad jag behövde till nästa.

Tredje laddstoppet, Uppsala
Då regnet var mer intensivt än jag trodde så stack förbrukningen iväg. Trots det så drog jag aldrig ner på hastigheten då bilen konstant sa 0% vid ankomst till Sollentuna och det var jag nöjd med. Men efter ett tag så sjönk den ytterligare till -3% och då fick det bli Uppsala en snabbis för att ta mig vidare.

Fjärde laddstoppet, Sollentuna
Här blev första pisspausen då jag i Övik höll mig intill bilen utifall man behövde förhandla med någon som försökte sno laddparets andra stolpe, men det behövdes aldrig. I Hudik öste regnet ner som sagt så blev inget där heller.
Både ABRP och bilen måste fått fnatt efter förbrukningschocken (kommande rubrik i aftonbladet) i hällregnet. De båda tyckte att jag behövde ladda än mer för att ta mig till linköping, så då gjorde jag det, men väl på väg dit så ändrades beräknad ankomst till 17%.

Femte laddstoppet, Linköping
Anlände med 11%, vilket var på tok för mycket. Hade här kommit ikapp generalbogge såpass att vi hann heja innan han drog iväg.

Sjätte laddstoppet, Jönköping
Anlände med 4% och inget dramatiskt hände längs vägen. Temperaturen hade dock börjat sjunka en del vilket med erfarenhet från ett par nätter innan visat sig vara en förbrukningsdödare. Fyllde på med någon procent extra, vilket senare visades vara klokt.

Sjunde laddstoppet, Markaryd
Anlände med 2% och kopplade in mig, men upptäckte att jag inte fick ut mer än 139kW. Visste att stationen hade V3 250kW så blev lite brydd och kollar mot stolpen och ser två kablar. V2!! Jag min tröttmössa hade ställt mig vid fel stolpe. Snabbt koppla ur, lägga i backen och koppla in på rätt stolpe. Var mest stressad över att jag faktiskt passerat Joel strax innan och att jag hade möjlighet att köra om honom. Generalbogge var redan på plats, men han visste jag behövde ladda lite längre än jag behövde.
Joel passerade, men jag behövde ändå ett par minuter till. Hade jag inte klantat till det så kanske jag hade sparat in den tiden

Summerat så kändes resan ner mer oplanerad från min sida då det fanns många minuter att spara in på vid flera av laddningarna. Plus stoppet i Skellefteå då som ställde till det.
Men är ändå nöjd då tiden trots allt blev 9min snabbare än Segelflygarens rekordtid ifjol. Ser fram emot vad hans kommande plaid kan leverera!
20220803_131742.jpg
Trevlig summering och bra kört! Ioniq 6 kommer nog bli en svår konkurrenternt till Model 3 om någon hinner få den till nästa år. eGMP bilarna är verkligen riktiga laddmonster! Jag laddade 267 kWh på 1:33 på vägen tillbaka, att jämföra med din Model 3's 197 kWh på 1:42. Kan man kombinera 3:ans effektivitet med eGMP plattformens laddkurva skulle det gå undan!

Riktigt kul att du var med, i synnerhet med tanke på att du utgick från Sundsvall! Hoppas vi ses nästa år igen och att du kan vara med på middagen då också!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

TiborBlomhall skrev:
Bilder från tävlingen emottages tacksamt! Speciellt en (högupplöst) bild med de tävlande i rad!
Skriver artikel till tidningen Elbilen i Sverige.
(Tog bort bilden pga synliga reg.nr och har skickat den till Tibor)
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev:
Jag funderade lite kring detta med förbrukningsskillnaden mellan min bil och Jojjes ett år nyare. En faktor var att vi var två i bilen och dessutom hade ungefär 100 kg böcker i bagageluckan. Vi hade alltså ungefär 180 kg extra i bilen. Från starten i Ystad till Linköping låg Jojje bakom mig, så vi körde samma sträcka och höll samma hastighet. Båda hade 18 " Aerohjul. Min drog 149 Wh/km och hans drog 142 Wh/km. När jag växlar mellan 0 kg last och 180 kg last i ABRP får jag 4 Wh/km högre förbrukning, så ungefär halva skillnaden kan förklaras av vikten. På sträckorna längre norrut var skillnaden större och det förklaras nog huvudsakligen av värmepumpen i de nyare bilarna, eftersom temperaturen sjönk på kvällen och natten.
Nån liten. wh/km kan också komma från däcktryck (och typ men ni har väl lika gissar jag), minns inte
om du skrev nåt om dina tryck…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:
Jag funderade lite kring detta med förbrukningsskillnaden mellan min bil och Jojjes ett år nyare. En faktor var att vi var två i bilen och dessutom hade ungefär 100 kg böcker i bagageluckan. Vi hade alltså ungefär 180 kg extra i bilen. Från starten i Ystad till Linköping låg Jojje bakom mig, så vi körde samma sträcka och höll samma hastighet. Båda hade 18 " Aerohjul. Min drog 149 Wh/km och hans drog 142 Wh/km. När jag växlar mellan 0 kg last och 180 kg last i ABRP får jag 4 Wh/km högre förbrukning, så ungefär halva skillnaden kan förklaras av vikten. På sträckorna längre norrut var skillnaden större och det förklaras nog huvudsakligen av värmepumpen i de nyare bilarna, eftersom temperaturen sjönk på kvällen och natten.
Nån liten. wh/km kan också komma från däcktryck (och typ men ni har väl lika gissar jag), minns inte
om du skrev nåt om dina tryck…
Jag hade 3,2 bar fram och 3,3 bak om jag minns rätt. Jojje hade ungefär samma, men egentligen borde jag nog ha haft högre än honom, med tanke på den extra vikten.
När jag körde hem till Uppsala släppte jag ut drygt en halv bar. Bilen fick mycket bättre rullkomfort och även vägljudet minskade märkbart. Till vardags vill jag inte köra med högt lufttryck i däcken, men är det tävling så är det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Sofie »

Niklas Z skrev:
Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:
Jag funderade lite kring detta med förbrukningsskillnaden mellan min bil och Jojjes ett år nyare. En faktor var att vi var två i bilen och dessutom hade ungefär 100 kg böcker i bagageluckan. Vi hade alltså ungefär 180 kg extra i bilen. Från starten i Ystad till Linköping låg Jojje bakom mig, så vi körde samma sträcka och höll samma hastighet. Båda hade 18 " Aerohjul. Min drog 149 Wh/km och hans drog 142 Wh/km. När jag växlar mellan 0 kg last och 180 kg last i ABRP får jag 4 Wh/km högre förbrukning, så ungefär halva skillnaden kan förklaras av vikten. På sträckorna längre norrut var skillnaden större och det förklaras nog huvudsakligen av värmepumpen i de nyare bilarna, eftersom temperaturen sjönk på kvällen och natten.
Nån liten. wh/km kan också komma från däcktryck (och typ men ni har väl lika gissar jag), minns inte
om du skrev nåt om dina tryck…
Jag hade 3,2 bar fram och 3,3 bak om jag minns rätt. Jojje hade ungefär samma, men egentligen borde jag nog ha haft högre än honom, med tanke på den extra vikten.
När jag körde hem till Uppsala släppte jag ut drygt en halv bar. Bilen fick mycket bättre rullkomfort och även vägljudet minskade märkbart. Till vardags vill jag inte köra med högt lufttryck i däcken, men är det tävling så är det.
Det var även stor skillnad i förbrukningen på våra äldre P85 bilar, då dom laddar extremt långsamt så spelar energiförbrukningen ännu större roll. Fick veta av Robin att han bla sänkt sin bil till 11cm och körde med 235 breda däck mot våra 245 breda, fälgarna var identiska. Att komma till laddaren så nära 0 SOC som möjligt är viktigt, jag fegade och siktade på 2 till 4% Gissar att våran flitiga användning av farthållare påverkade negativt. Det skillde hela 1 timma och 6 minuter bara på sträckan Gävle-Haparanda .Kul evenemang som gav mycket motion då jag joggade 1km varje gång vi laddade för att hålla mig pigg mellan dom 12 laddningarna på vägen upp.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Ystad - Haparanda.

Sedan jag körde för två år sedan, så har det sannerligen hänt saker. Nya laddstationer framför allt i Ystad, gav mig bättre förutsättningar. Senast hade jag laddat fullt hemma, och kom därför till start inte helt fulladdad. Men denna gången var det 100% laddning som gällde. Förra gången fanns inte heller SuC i Jönköping, så då blev första stopp Toftaholm. I år satte jag istället siktet på Ödeshög. Bilen visade 397km vid 100% SOC och det är 356km dit från start. Med tanke på att det är mycket 120 väg, så var jag lite orolig att det inte skulle gå. Ville därför ta närmsta möjliga väg, så det blev väg 13 upp till Höör och sedan vidare till Hässleholm. Där valde jag att spara in ytterligare 1-2km genom att köra igenom Hässleholm istället för runt om.

Det var ideala förhållanden denna lördag, och vägen upp till Markaryd gav låg förbrukning. Körde dessutom mestadels med AC avstängd, och öppnade takluckan när jag kom in i de samhällena där det var 50, för att släppa ut lite varmluft. När jag närmar mig Jönköping, så känns det fortfarande lugnt, Ödeshög ska inte vara några problem. Enda farhågan som kvarstår är om det ska vara laddkö, eller många som laddar. Men det är ett nästan öde Ödeshög som möter upp mig. Endast Robin och en annan bil är där. Det ser t.o.m. ut som att jag kanske hade klarat mig hela vägen till Linköping då jag fortfarande har några mil kvar i batteriet.

Eftersom min bil toppar runt 145kW, och dalar ner till 90-80 när man närmar sig 50%, så vill jag inte ladda mycket mer än så. Så lagom avstånd till nästa SuC är Sillekrog, cirka 19 mil bort.

Inga bekymmer fram till Sillekrog, jag har följe en bra bit av en bil som håller hastigheten, och kan ligga bakom denna. På Sillekrog är laddstolparna utspridda lite annorlunda, och jag tar en ledig vid transformatorstationen, men det visar sig att den delar med en annan stolpe, som inte är den närmsta. Och där står en norsk bil och laddar. Men jag ser det rätt snabbt, och kan flytta till ett ledigt par.

Nästa station på lagom avstånd är Uppsala 15 mil bort. Och resan dit flyter på problemfritt. Det börjar nu bli sent på kvällen, så risken för laddkö känns nu minimal.

Jag försöker hela tiden köra mellan 10-20 mil, innan nästa laddstopp. Så det blir Söderhamn, Sundsvall, Ö-vik, Umeå, Skellefteå, och slutligen Töre som gäller. Uppe i Luleå, så försvinner den en bilen efter den andra framför mig, in för laddning, och jag ligger nu 3:a efter de båda suveräna 3:orna. Men jag måste stanna kort i Töre för att klara sista biten. Ser att de som laddat i Luleå nu är en bit bakom mig, och att det skiljer 5-10 min. Så det blir plågsamt att kolla bilarna närma sig i Glympse, och samtidigt se laddningen krypa upp sakta sakta vid laddningen i Töre. Jag måste släppa både Wilson och iAkita framför mig, men när Lophornis närmar sig i Glympse sliter jag ut kabeln och beger mig vidare. Väl på påfarten till E4:an så möter jag Lophornis som svängt av för att ladda han också. Så jag hade inte hunnit komma framför honom om han kört vidare. Men Joel som kommer strax bakom hinner jag före. Så det blir en lite överraskande 5:e plats för mig. Joel kryper dock närmre inne i Haparanda, och jag slår honom bara med en billängd.

Min tid från 2020 var 20.33, och lite chockartat ser jag att det nu blev 19.34. Nästan en timmes förbättring. Det är nytt rekord för en MS på sträckan i SECC sammanhang.

Haparanda - Ystad.

Tänkte först köra till Skellefteå som första laddstopp, men Robin tycker att jag borde klara mig hela vägen till Umeå. Det är 389 km till SuC i Umeå, och bilen visar mindre räckvidd än så. Men det är en fin dag i norra Sverige. Jag börjar lugnt och kör utan AC, och slipstreamar när det är möjligt. Vid Skellefteå så måste jag ta ett beslut. Stanna eller köra vidare. Det ser ok ut, och jag vet att det kommer en sträcka nära Umeå med vägarbeten, som kommer att dra ner på farten. Det bör gå, det MÅSTE gå. Jag anländer med 2% (6km) kvar tack vare en medelförbrukning på 168 Wh/km.
Jag kopplar in bilen på laddning, går in och beställer lite mat, hinner gå på toaletten, sedan hämta maten, och heja lite snabbt på Datzun och Lophornis, innan jag far vidare. Laddstopp på en kvart är lagom stressande bara det, om man har några saker att uträtta. Maten äts i bilen.

Har fått en bra start och ligger väl 4-5 så här långt. Men i Ö-vik, så är det många som laddar. Så det innebär delad effekt. Tur i oturen så verkar min laddkompis närma sig fullt, och jag får ändå 90kW. När bilen bredvid äntligen lämnar hoppar laddningen upp till 95kW, men då är det nästan dags för mig att fara vidare. Har nu blivit passerad av de flesta.

Strax innan Sundsvall så öppnar sig himlen och det regnar kopiösa mängder. Och på gamla SuC i Sundsvall, så måste jag ånyo dela stolpe. Och när jag får eget par, så går inte heller laddeffekten upp, så jag måste koppla ur och koppla in på nytt för att det ska hoppa upp. Inte bra i kampen mot Polestaren. 24 minuter är i längsta laget.

Resan mellan SuC i Sundsvall, Söderhamn och Uppsala, präglas av mycket regnande och stundtals måste farten sänkas rejält för att det ska kännas tryggt. Två mil innan Uppsala så är det äntligen slut på regnet.

Som tidigare så försöker jag hålla nere delsträckorna runt 10-20 mil. Så det blir Sillekrog, Linköping, Jönköping och till sist Markaryd som blir mina sista laddstopp.
I Linköping kommer så Jojje ifatt mig. Jag kopplar typ ur när han kopplar in så det känns som att det kanske kan vara jämnt ner till Markaryd. Men när jag kört en bit, så har Jojje redan lämnat Linköping efter bara typ 6 minuter. I Jönköping blir han klar innan mig, och nu känns sistaplatsen spikad.

Jag rullar till slut in på tiden 20.12. Det ger mig totaltiden 39.46, och jag klarar därmed 40 timmars gränsen. Och det är jag riktigt nöjd med.
Model S 90D -2017 Titanium
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Generalbogge skrev:
Ystad - Haparanda.
Men Joel som kommer strax bakom hinner jag före. Så det blir en lite överraskande 5:e plats för mig. Joel kryper dock närmre inne i Haparanda, och jag slår honom bara med en billängd.

Min tid från 2020 var 20.33, och lite chockartat ser jag att det nu blev 19.34. Nästan en timmes förbättring. Det är nytt rekord för en MS på sträckan i SECC sammanhang.
Jag ser det helt klart som delad 5:e plats på samma tid till Umeå! Jag svängde dessutom in framför Stadshotellet före dig då du svängde in på parkeringen till höger!!! ;) :lol: :lol: :lol:


Men det var galet jämnt, inte bara mellan oss! Sjukt att vi var så många med så enormt liten margial mellan varandra i Haparanda.
Mellan 19:30h till 19:41h kom 6 st av oss i mål (placering 3-8) Lägger vi till 25 minuter så var vi 8st inom den perioden!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Roade mig med att göra en lista över alla totaltider genom åren.

1. Jojje167 (Tesla Model 3 LR - 2021): 18:22 + 18:46 = 37:08 (2022)
2. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47 (2021)
3. iAkita (Kia EV6 - GT-Line): 19:33 + 19:14 = 38:47 (2022)
4. Wilson (Hyundai Ioniq RWD): 19:30 + 19:36 = 39:06 (2022)
5. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:27 + 19:40 = 39:07 (2021)
6. Datzun (Volkswagen ID4): 19:35 + 19:43 = 39:18 (2022)
7. Joel80 (Polestar 2 AWD): 19:34 + 19:56 = 39:30 (2022)
8. Lophornis (Tesla Model 3 LR - 2021): 19:41 + 19:57 = 39:38 (2022)
9. Generalbogge (2017 års Tesla Model S 90D) : 19:34 + 20:12 = 39:46 (2022)
10. iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51 (2021)
11. Generalbogge (2017 års Tesla Model S 90D): 20:33 + 21:29 = 42:02 (2020)
12. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:26 + 21:06 = 42:32 (2021)
13. Shven (Tesla Model X LR): 21:28 + 21:10 = 42:38 (2020)
14. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:40 + 21:10 = 42:50 (2021)
15. Lator (2016 års Tesla Model S 90D): 22:06 + 21:56 = 44:02 (2020)
16. iAkita (Kia e-Niro): 22:36 + 21:34 = 44:10 (2020)
17. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 + 22:13 = 44:51 (2021)
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar