Trevligt Henric, jag lägger till dig i listan. Kul med fler icke Teslor, Ska bli kul att se hur olika laddstrategier och/eller olika vägval kommer att spela in.HOsterlindh skrev:Hej Alla
Ny i tesla forumet (men kanske inte så ny i elbils sverige)
Jag skulle vilja ställa upp i SECC2022 och se hur min något energihungriga Ioniq5 awd Advanced 72,6kWh står sig, kanske inte kan räkna med nån pallplats men kul att ställa upp.
/Henric
SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Moderator: Redaktion
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Generalbogge skrev:Preliminär deltagarlista:
iAkita - KIA EV6 -22
Lophornis - M3 LR -21 MIC 18" utan kåpa.
Generalbogge - MS 90D -17
joel80 - Polestar LRDM, 19" däck
Niklas z - M3 LR -20
robin_j - MS P85+ -14
Datzun - ID.4 ?
EnTraktor - MY eller MX
Wilson - Ioniq 5 LR RWD
Jojje167 - M3 LR -21 82kWh 18" med aerokåpor
HOsterlindh - Ioniq5 awd Advanced 72,6kWh
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.joel80 skrev:
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Vad jag kan se så finns det totalt 16st publika AC-stolpar i området där varav två av dessa är tesla destination chargers.Generalbogge skrev:Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.joel80 skrev:
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC.
Jag har en trefas UMC, så hittas det ett sånt uttag så är det inga problem för mig att stå där
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Hade varit kul att ställa upp med Ioniqen för att se hur den står sig, men tyvärr krockar racet med Rolling Stones...
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag har också en kabel så jag kan ladda från rött 16A trefasuttag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 1 gånger.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det var en nerfad Model S med förra året. Den klarade sig förvånansvärt bra.Jwe skrev:Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det fanns/finns två tesla destination chargers vid före detta Frasses, men de kommer man nog inte åt längre dessvärre, nu när de har stängt igen.Jojje167 skrev:
Vad jag kan se så finns det totalt 16st publika AC-stolpar i området där varav två av dessa är tesla destination chargers.
Jag har en trefas UMC, så hittas det ett sånt uttag så är det inga problem för mig att stå där
Och de vid stadshotellet ger nog bara 10A så de hjälper oss bara för att toppa upp. Hade varit skönt om vi hade lite fler pålitligta alternativ.
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir.Jwe skrev:Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Model S 90D -2017 Titanium
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det är lätt att smulera i ABRP, precis som du säger så gör det mindre skillnad än man kanske tror.Generalbogge skrev:Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir.
Jag gjorde själv en hel del beräkningar och simuleringar när mitt 90-batteri blev (tillfälligt) nerfat, och kom fram till att tidsförlusten på mina normala långresor var i det närmaste försumbar.
Man får komma ihåg att det främst är maxeffekt som begränsats, stora delar av laddkurvan, dvs vid högre SoC, är i princip oförändrad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Då har min bil drabbat av helt annan nerfning än din.
Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.
När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.
Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.
När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Robin med en P85 kom fyra förra året:
https://teslaclubsweden.se/secc-2021-2/
Då stannade ändå Robin på vägen för att reparera parkeringsbromsen.
https://teslaclubsweden.se/secc-2021-2/
Då stannade ändå Robin på vägen för att reparera parkeringsbromsen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ok, det låter ju inte roligt, min nerfning satte alltså ett "tak" på c:a 90 kW, men den senare delen av kurvan var oförändrad, det gav som sagt tämligen obetydlig effekt på den total restiden.Jwe skrev:Då har min bil drabbat av helt annan nerfning än din.
Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.
När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Eftersom laddkurvorna är som de är, spelar toppeffekten mindre roll än integralen under kurvan.
Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.
Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.
Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.
Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.Generalbogge skrev:Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.joel80 skrev:
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Efter kontakt med hotellet så har de bara motorvärmar uttag att ladda från enligt svar.joel80 skrev:Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.Generalbogge skrev:Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.joel80 skrev:
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag ställde frågan till Haparanda kommun, om de kunde hjälpa oss. Eller om de kan förmedla kontakt till någon annan som kan. Får se om vi får något Napp. Skrev att vi såklart kunde betala för den el vi förbrukar i så fall.joel80 skrev:Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.Generalbogge skrev:Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.joel80 skrev:
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Är du säker på att PS2 kan ta emot 32A på 1-fas? (förutsatt att kabeln klarar det då)joel80 skrev:
Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Min far provade det med sin PS2 och han fick bara ut 16A från den medan min Model 3 fick ut 32A. Det var vid en publik stolpe med fast kabel, 1-fas 32A
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jodå! Jag laddade med ca 7kW från enfasstolpe i just Haparanda sist (vid IKEA), hade först fel kabel (min klarade bara 16A trefas) men fick låna en annan. Man får se till att man inte ställt ner A i bilen till 16A eller nått.Jojje167 skrev:Är du säker på att PS2 kan ta emot 32A på 1-fas? (förutsatt att kabeln klarar det då)joel80 skrev:
Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Min far provade det med sin PS2 och han fick bara ut 16A från den medan min Model 3 fick ut 32A. Det var vid en publik stolpe med fast kabel, 1-fas 32A
På Polestars sida kan du se specifikationen: https://www.polestar.com/se/manual/pole ... addeffekt/
I USA och England där man mest använder enfas klarar bilarna t.o.m upp till 48A enfas.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Dina önskemål ser ut att besannas. Med de uppöppningar av SuC som nu verkar bli, så kommer det att bli ännu jämnare upp till Umeå i alla fall. Ser ut att bli en ännu mer intressant tävling än tidigare årjoel80 skrev:Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Har det kommit något nytt kring det senaste dagarna?Generalbogge skrev:Dina önskemål ser ut att besannas. Med de uppöppningar av SuC som nu verkar bli, så kommer det att bli ännu jämnare upp till Umeå i alla fall. Ser ut att bli en ännu mer intressant tävling än tidigare årjoel80 skrev:Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe.
Edit:
Ah, hittade här!
https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-sup ... stationer/
Och de finns i appen och verkar bara vara att ladda!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ja, håller med om Töre t.ex. Den har ju ändå 8 platser. Men det kanske kommer fler om några veckor.joel80 skrev:Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Model S 90D -2017 Titanium