Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Är du säker på att PS2 kan ta emot 32A på 1-fas? (förutsatt att kabeln klarar det då)
Min far provade det med sin PS2 och han fick bara ut 16A från den medan min Model 3 fick ut 32A. Det var vid en publik stolpe med fast kabel, 1-fas 32A
Jodå! Jag laddade med ca 7kW från enfasstolpe i just Haparanda sist (vid IKEA), hade först fel kabel (min klarade bara 16A trefas) men fick låna en annan. Man får se till att man inte ställt ner A i bilen till 16A eller nått.
Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe.
Dina önskemål ser ut att besannas. Med de uppöppningar av SuC som nu verkar bli, så kommer det att bli ännu jämnare upp till Umeå i alla fall. Ser ut att bli en ännu mer intressant tävling än tidigare år
Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe.
Dina önskemål ser ut att besannas. Med de uppöppningar av SuC som nu verkar bli, så kommer det att bli ännu jämnare upp till Umeå i alla fall. Ser ut att bli en ännu mer intressant tävling än tidigare år
Har det kommit något nytt kring det senaste dagarna?
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Ja, håller med om Töre t.ex. Den har ju ändå 8 platser. Men det kanske kommer fler om några veckor.
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Ja, håller med om Töre t.ex. Den har ju ändå 8 platser. Men det kanske kommer fler om några veckor.
Ah, de två andra har bara 6 platser var. Mmm... då förstår jag varför de inte är med nu. Hoppas de kan byggas ut, men i Skellefteå verkar det ev vara svårt att få fram matning, de som finns där är bara på 120kW.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Ja, håller med om Töre t.ex. Den har ju ändå 8 platser. Men det kanske kommer fler om några veckor.
Ah, de två andra har bara 6 platser var. Mmm... då förstår jag varför de inte är med nu. Hoppas de kan byggas ut, men i Skellefteå verkar det ev vara svårt att få fram matning, de som finns där är bara på 120kW.
Vid OKQ8 på södra sidan schtaan finns 2 st 100kW laddare som driftas via Skelleftekraft/Fortum. De har dock varit off-line under långa tider men nu verkar de i alla fall vara igång. I övrigt är det 50-60kW som gäller där.
Men innan Ni är iväg tror jag att det finns chans att läget kan se avsevärt ljusare ut…
Vid OKQ8 på södra sidan schtaan finns 2 st 100kW laddare som driftas via Skelleftekraft/Fortum. De har dock varit off-line under långa tider men nu verkar de i alla fall vara igång. I övrigt är det 50-60kW som gäller där.
Men innan Ni är iväg tror jag att det finns chans att läget kan se avsevärt ljusare ut…
Ja dom var inte igång förra året. Då vlev det 80kW bredvid Teslas, men dom gick ner till 50kW när man var två som laddade. Vet du om de på södra sidan delar så det går långsamt om man är två?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det föreslogs att starta först vid 14-tiden av någon här i tråden... vad sa folk om det? Kommer vi köra 13:00 som förra året eller flyttar vi fram starten för att inte komma i mån "för tidigt" i Haparanda?
Vinnartiden kommer väl hamna på kring 19 timmar den här gången också så runt kl 8:00 om man startar 13:00. Det känns i och för sig inte som så tidigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det föreslogs att starta först vid 14-tiden av någon här i tråden... vad sa folk om det? Kommer vi köra 13:00 som förra året eller flyttar vi fram starten för att inte komma i mån "för tidigt" i Haparanda?
Vinnartiden kommer väl hamna på kring 19 timmar den här gången också så runt kl 8:00 om man startar 13:00. Det känns i och för sig inte som så tidigt.
Det spelar inte mig någon större roll. En fördel med att starta lite tidigare är att vi hinner komma längre norrut innan det blir mörkt, och att det således blir ljusare lite tidigare. Och att vi får en timme mer att ladda uppe i Haparanda.
Varför start så sent? Dottern vill delta om hon bara klarar uppkörningen, hon brukar somna vid 20:00, känns som att jag får köra största delen av resan med våran kraftigt nerfade P85 som förmodligen behöver +24 timmar.
Då tycker jag vi startar 13 som sist.
För mig skulle vi kunna köra 12 också men kanske är många som har en bit att köra innan start (jag kör ner från Gävle redan dagen innan) och vill hinna ladda upp innan start.
@Sophie
Jag tror inte det kommer ta så lång tid för er. Den nerfade model S som var med förra året klarade det på drygt 21h om jag kommer ihåg rätt. Och då hann han med att köra förbi hemma i Västerås och montera bort handbromsen som pajade under resan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Varför start så sent? Dottern vill delta om hon bara klarar uppkörningen, hon brukar somna vid 20:00, känns som att jag får köra största delen av resan med våran kraftigt nerfade P85 som förmodligen behöver +24 timmar.
Heja din dotter, hoppas det går bra på uppkörningen.
Om hon somnar så tidigt, så får hon väl ta morgonpasset
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Håller med, maten var bra sist! Fast frukosten i Ystad var mest jobbig, då ville jag bara iväg för att få sova några timmar innan jag skulle köra hem. Då kände jag mig rätt sliten och inte speciellt social.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir.
Om man kör rätt laddstrategi (fråga Robin om hur den är) så går det ganska snabbt med en nerfad S också. När vi körde 2020 så var ju hela SuC-nätverket begränsat till 118 kW (tack för det Tesla. Jag tappade inte lika mycket då...) men förra året så var det ju full fart på laddningen och jag skulle ha tappat mycket mera. Dock så beter sig en S85 helt annorlunda mot en nerfad S90. 85:an laddar på med bra effekt från början men tappar snart effekt så då får man pipa vidare mot nästa om man ska kunna hänga på (Robins taktik) medan en nerfad S90 aldrig kommer upp i några höga effekter utan i praktiken kommer att vara långsammare än en S85. Dock kan man ladda lite mera innan effekten tokdyker så det blir ju en tidsvinst. Vi får väl se hur det går i år beroende på vilka som kommer till start. (jag tittar nog på Glympse)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.