SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Jag kollade hur det såg ut i Gränna flera gånger efter starten kl. 13 och det var alltid minst en laddare ledig. Inga problem i Södertälje heller, även om jag lyckades få sista lediga platsen. Leo som kom strax efter fick också plats direk. Så det där känns väldigt överdrivet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

iAkita skrev:
Jag kollade hur det såg ut i Gränna flera gånger efter starten kl. 13 och det var alltid minst en laddare ledig. Inga problem i Södertälje heller, även om jag lyckades få sista lediga platsen. Leo som kom strax efter fick också plats direk. Så det där känns väldigt överdrivet.
Både ja och nej. Det är en jäkla skillnad mot förra året. 167' reggade elbilar nu, varav 75' har tillkommit sista året. Och såå mycket har inte laddarantalet ökat. Beläggningen är helt klart högre och under de senaste veckorna har jag hamnat i kö rätt många gånger,på Ionity, iaf i södra Sverige. Om man ser att en laddare är ledig i appen kan det lika gärna bero på att någon håller på att koppla in/ur just då. Körde ju förbi Gränna under tävlingen på vägen upp för att det var fullt. På vägen hem från ystad hamnade jag i kö i såväl Värnamo som Mantorp. Men man skall inte göra problemet större än vad det är. Genomströmningen är (oftast) rätt bra, så väntetiden är inte galen. Har kört 1000 mil i Sverige/Norge under de tre senaste veckorna, och som mest väntat i 20 minuter. Längre väntetider än så känns som outlier-obeservatoner och inte representativt för läget. Men visst.. jag skulle gärna se att antalet laddare ökade markant till nästa sommar, för nu är det på gränsen under högsäsongen.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Esterox »

Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

Zalman3 skrev:
Wilson skrev:
Förresten, det här med laddutbudet i Norrland. Det är i princip bara Tesla som tagit någon form av ansvar här, och Ionity funkar fint upp till Sundsvall. Men sedan då? Det är lite av ett mysterium för det finns hyggligt stora städer i form av Umeå/Skellefteå/Luleå. Visst har det funnits enskaka initiativ för att få till lite snabbare laddning, men ensamma laddare som visar sig fungera dåligt, eller inte alls gör ingen glad. Skellefteå borde visa på lite ambition här, speciellt nu när batterifabriken tar form och många resor dit kommer ske med elbil.
Det handlar säkerligen om kundunderlag och därför har satsningarna fokuserats till södra Sverige. Men jag vill hävda att yttäckning, med laddare av bra kvalitet är viktig för att omställningen till eldrift skall gå så fort som möjligt. Varje enstaka laddstolpe behöver inte gå med vinst. Bara att den finns där är viktig för viljan gå över till eldrift. Bilen har alltid varit en frihetssymbol. Jag kan åka vart jag vill, när jag vill. Och även om jag aldrig får för mig att åka till Korpolombolo, vill jag ändå ha möjligheteten och det måste finnas laddare som stöder det.
Och här borde stödsystemen från staten och dylikt utformas för att premiera detta. ”Visst hjälper vi dig att sätta upp 30 laddare på prime-locations, men då får du också åta dig att sätta upp ett par likadana i Korpolombolo”.

Finnarna verkar resonera annorlunda, för precis över gränsen finns en Kempower-anläggning på delade 250kW och en Recharge stolpe som delar upp 300kW vid behov. Förutom SuC är nästa snabbare laddare på svenska sidan en rätt sorglig syn. På en grusplan i Luleå finns en ensam 175kW stolpe, som i helgen inte gav mer än ca 60kW. 2022 borde vi ha kommit lite längre.

Gillar den här intervjun med en representant Fortum inför att ett nätverk av 150kW laddare skulle sättas upp i norska Finnmark. En bra bit norr om Haparanda alltså. Visar på hur diskussionerna gått mellan myndigheter och operatörer, för att kunna få till en affärsmodell och tekniska förutsättningar för att få detta till stånd. Detta var för tre år sedan, men vi här i Sverige kan nog lära oss en del av deras resa.

Det byggs faktisk febrilt med laddare i Västerbotten och Norrbotten nu.
Målet är att det max ska vara 10 mil mellan laddare med minst 150kW.
Och det ska stå klart i oktober i år.
Dock vet vi redan nu att man inte kommer nå ända fram till oktober. Men det blir klart bättre.

OKQ8 är ju stora i Norrland och de bygger mycket snabbladdare nu.
Exempel IKEA Umeå ska få 24 snabbladdare.

Och landets snabbaste laddare finns faktiskt i Sollefteå med 360kW.

Frågan man ställer sig dock.
Hur många laddare har man per site.
Det kan nog dröja innan BÅDE laddhastihet och antal är tillräckligt.
Detta glädjer mig oerhört! Senfärdigheten i detta har överraskat mig något. Har ändå uppfattat att man i Norrland varit ganska progressiva i många frågor, men tyvärr inte levererat när det gäller detta. Tror att vi kommer att se en ordentlig ketchupeffekt när det väl tar fart där uppe. Elbilar är som gjorda för Norrland. Långa avstånd och många gången goda förutsättningar för hemmaladdning iom motorvärmare. Utan att vara insatt öht tänker jag mig lite fördomsfullt att det borde vara lättare att hitta effekt i näten till några snabbladdare, men det behöver ju inte spegla hur väl utbyggda näten verkligen är. Kul att höra iaf!
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

Esterox skrev:
Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid
Äsch. Nu skall vi inte bli så dramatiska! Hybrider har sina sidor. Livskvalitet är inte en av dem ;)
Vet inte hur mycket du använder snabbladdarnätverket, men att svälja fossildriftens nackdelar under hela året för att slippa kö under några få sommarvecor känns överilat. Vet iofs inte hur du värderar din tid i kön, och vet inte hur mycket du värderar att ha en tyst, snabb, kul och billig bil all annan tid. Och nej, jag njuter inte heller i laddkön.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Gustafsson »

Esterox skrev:
Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid
Elbil är fortfarande inte för alla. Men hybrid finns inte på min karta. Kört laddbart sedan 2012 och ren elbil sedan 2015. Varför är just laddkö på några minuter så laddat (ursäkta vitsen), men inte kö på mc Donalds, vid vägarbete, vid in incheckning på hotell mm, mm, så irriterande för många.? Köerna är få och tillfälliga. Oftast ingen kö alls.
Och det blir fler och fler laddstationer hela tiden.
För mig handlar det om en minimal planering, så ser man öht inte någon kö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av LasseTM »

Esterox skrev:
Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

LasseTM skrev:
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.
Precis. Men från denna månad är Bonnet inte längre ett bra alternativ prismässigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Niklas Z skrev:
LasseTM skrev:
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.
Precis. Men från denna månad är Bonnet inte längre ett bra alternativ prismässigt.
Jag laddade med bonnet på ionity inför och efter tävlingen. Hade fått ihop såpass med referrals att jag fick en månad gratis med en pott på 200kWh och därefter 3,1kr/kWh. Potten tog slut i Uppsala på hemvägen, så fick betala i Hudik och trodde givetvis att jag hade det lägre priset åtminstone denna månaden ut då jag köpt en månad, men upptäckte rätt snart när kostnaden för sista laddningen blev 163kr för 21kWh (7,8kr/kWh) att det inte kostade 3,1kr längre.

Alternativet nu är VW's app Elli som ger 3,15kr/kWh för 129kr/mån och det kan alla märken använda. Enda haken är bindningstiden på 12mån, så jag kommer fortsätta hålla mig till SuC framöver. Åker mycket bil, men snabbladdar inte jätteofta då jag klarar mig på hemmaladdningen så länge jag håller mig inom en 20-25mils radie hemifrån.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av LasseTM »

Jojje167 skrev:
Niklas Z skrev:
LasseTM skrev:
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.
Precis. Men från denna månad är Bonnet inte längre ett bra alternativ prismässigt.
Jag laddade med bonnet på ionity inför och efter tävlingen. Hade fått ihop såpass med referrals att jag fick en månad gratis med en pott på 200kWh och därefter 3,1kr/kWh. Potten tog slut i Uppsala på hemvägen, så fick betala i Hudik och trodde givetvis att jag hade det lägre priset åtminstone denna månaden ut då jag köpt en månad, men upptäckte rätt snart när kostnaden för sista laddningen blev 163kr för 21kWh (7,8kr/kWh) att det inte kostade 3,1kr längre.

Alternativet nu är VW's app Elli som ger 3,15kr/kWh för 129kr/mån och det kan alla märken använda. Enda haken är bindningstiden på 12mån, så jag kommer fortsätta hålla mig till SuC framöver. Åker mycket bil, men snabbladdar inte jätteofta då jag klarar mig på hemmaladdningen så länge jag håller mig inom en 20-25mils radie hemifrån.
Jo det är så jag också kommer att jobba.
Men när jag vet att jag ska åka långt var det smidigt att köpa 1 månad med Bonnet för att få ett bra pris.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 689
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Lophornis »

Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Lophornis skrev:
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?
Appen tessie. Värvningar ger varsin månad gratis medlemskap
https://tessie.app.link/bYfqVoRfYrb
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Robin_j »

Jojje167 skrev:
Lophornis skrev:
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?
Appen tessie. Värvningar ger varsin månad gratis medlemskap
https://tessie.app.link/bYfqVoRfYrb
Spännande testar jag med
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Dafro »

TiborBlomhall skrev:
Bilder från tävlingen emottages tacksamt! Speciellt en (högupplöst) bild med de tävlande i rad!
Skriver artikel till tidningen Elbilen i Sverige.

Kul och bra att du skriver artikel om detta och såg att tävlingen var omnämnd i automotorsport också dock med ont om tider. Det har dock smugit sig in ett fel Med 2an Niklas Z laddtider. Han har summerat ihop det till 110 minuter (fast till ditt försvar är inte min utrskrivet) i sitt protokoll som du har skrivit som !: 10 h fast det borde vara 1:50 h. Upptäckte detta när jag läste en kommentar från Jojje på AMS.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Det stämmer bra, Dafro.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 689
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Lophornis »

M3_MIC_SUC_250kW.JPG
M3_MIC_SUC_150kW.JPG
Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Lophornis skrev:
M3_MIC_SUC_250kW.JPG
M3_MIC_SUC_150kW.JPG
Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.
Intressant att det är så lite skillnad på din bil.
Men för racets skull så vill man kanske bara ladda upp till 35-50 procent för att komma vidare till nästa laddstation. Och då känns 250kW laddarna som en liten fördel. Aningen snabbare, och ingen risk att behöva dela par med någon annan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev:
P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Kul!
Hoppas du är med nästa år också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Kul!
Hoppas du är med nästa år också.
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jojje167 »

Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.
Dock är jag osäker på om det skulle ge en snabbare tid totalt då vädret var så gynsamt under hela resan upp, vilket säkert bidrog till en del tidsbesparing som kan bli svårt att köra in nästa gång.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev:
Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.
Dock är jag osäker på om det skulle ge en snabbare tid totalt då vädret var så gynsamt under hela resan upp, vilket säkert bidrog till en del tidsbesparing som kan bli svårt att köra in nästa gång.
Ja, både Ö-vik och Skellefteå toppade på ungefär 125 kW för mig och det var väl ungefär samma för dig. Där finns helt klart tid att spara om dessa kunde ersättas med V3. Vädret var bra i Götaland och Svealand. I Norrland var det dock ganska kallt på natten. Lite högre nattemperatur hade nog kunnat spara några Wh/km, men å andra sidan kan man råka ut för regnväder av den sort ni fick på vägen söderut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Datzun »

Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av MrRun »

Datzun skrev:
Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Samma här, och framförallt.... varför hade ni med dom? :D
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar