SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Bjelke »

Robin_j skrev:
Funkar för mig med. sist va allt magiskt gott kanske var det att man var eventuellt lite trött i huvudet :D
Japp trötthet är bästa kryddan :lol: gammalt ordspråk…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Håller med, maten var bra sist! Fast frukosten i Ystad var mest jobbig, då ville jag bara iväg för att få sova några timmar innan jag skulle köra hem. Då kände jag mig rätt sliten och inte speciellt social. :roll:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

Tycker att matförslaget låter jättebra! Det blev en kanonfin middag förra året! Inga invändningar från mig.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Sofie »

Generalbogge skrev:
Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:

Stadshotellets Plankstek

Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.

395:-/person

Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese

159:-/15cl glas

Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Funkar fint för oss, skulle tom kunna nedlåta mig till att äta gratinerat potatismos.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av lator »

Generalbogge skrev:
Jwe skrev:
Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir. :)
Om man kör rätt laddstrategi (fråga Robin om hur den är) så går det ganska snabbt med en nerfad S också. När vi körde 2020 så var ju hela SuC-nätverket begränsat till 118 kW (tack för det Tesla. Jag tappade inte lika mycket då...) men förra året så var det ju full fart på laddningen och jag skulle ha tappat mycket mera. Dock så beter sig en S85 helt annorlunda mot en nerfad S90. 85:an laddar på med bra effekt från början men tappar snart effekt så då får man pipa vidare mot nästa om man ska kunna hänga på (Robins taktik) medan en nerfad S90 aldrig kommer upp i några höga effekter utan i praktiken kommer att vara långsammare än en S85. Dock kan man ladda lite mera innan effekten tokdyker så det blir ju en tidsvinst. Vi får väl se hur det går i år beroende på vilka som kommer till start. (jag tittar nog på Glympse)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Sofie »

Jwe skrev:
Eftersom laddkurvorna är som de är, spelar toppeffekten mindre roll än integralen under kurvan.

Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.

Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.
Ser fram emot om fler nerfade Teslor deltar! Då kan vi tävla om jumboplatsernas jumboplats, jag ligger bra till med kolloslt nerfad och dessutom energiklass D på däcken. Men någon måste ju komma sist, så det kan jag bjuda på.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Jag förbereder för sändningen. :P

Det här kan delas sen när det kommer lite närmre. Kanske gör Tibor en separat sida för SECC2022 som tidigare?
Jag skrev in Glympse-taggen i beskrivningen på videon nedan. Gissar att vi kör med det i år också? :)

Får dela upp det på två videos, kanske t.o.m blir en tredje. Youtube är knöliga och det kan vara problem att sända mer än 10h i sträck. (Då stängs inspelning av)




Del 2




Är det nån som är mer grafiskt lagd än mig och mår illa av tumnageln så är det fritt fram att komma med förslag! Den blev lite för rörig. :lol:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Känns som att vi kör på middag på stadshotellet. Jag meddelar dem det. Så får vi återkoppla till dem senare med hur många vi blir.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Datzun »

Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Robin_j »

Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sist kommer garanterat bli jag.. råkar alltid köra sönder något av någon märklig anledning :roll:
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Sofie »

Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Robin_j »

Sofie skrev:
Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafall :D
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning

Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Sofie »

Robin_j skrev:
Sofie skrev:
Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafall :D
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning

Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Är det någon fokus på förbrukningen? Det är ju ett gyllene tillfälle att få se skillnaden mellan olika bilar, då alla givetvis kommer köra optimalt med sina egna bilar. Det borde bli mycket mer realistiska förbrukningssifror än när reportrar provkör en bil. @ Robin J Vinterdäcken är ju snålare i förbrukning, i alla fall var mina fd Nokis R2 supersnåla när dom var slut på våren/försommaren.
Senast redigerad av Sofie, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jerker »

Generalbogge skrev:
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Vi kommer inte med i år. Men när jag fått min Sono Sion tror jag att vi hakar på. Den har iaf 70 kW laddning. ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)

ID4an var snabbare än mig förra året. Även snabbare än Robin med Model S tror jag? Eller så var det inom några få minuter.
Även Skodan som var med förra året fick stryk av ID4an samt Audin som var med.
I år bör det dessutom gå snabbare för oss utan Tesla då infrastrukturen med laddare blivit mycket bättre på många ställen. :)

Vore kul om du körde ID4an så man kan jämföra lite mot förra årets resultat.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Sofie skrev:
Robin_j skrev:
Sofie skrev:
Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafall :D
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning

Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Är det någon fokus på förbrukningen? Det är ju ett gyllene tillfälle att få se skillnaden mellan olika bilar, då alla givetvis kommer köra optimalt med sina egna bilar. Det borde bli mycket mer realistiska förbrukningssifror än när reportrar provkör en bil. @ Robin J Vinterdäcken är ju snålare i förbrukning, i alla fall var mina fd Nokis R2 supersnåla när dom var slut på våren/försommaren.
Vi rapporterade alla vår förbrukning förra året. Model 3 låg såklart lägst med förbrukning kring 1.5kWh/mil. Jag hamnade på 2,07 på väg upp om jag kommer ihåg rätt och närmre 2,2kWh/mil på väg söderut då vi hamnade i flera rätt kraftiga regn samt tog vägen över Stockholm då med mer motorväg/högre snittfart.


För att följa varandra och att alla som ville följa tävlingen från dator skulle kunna följa oss så använde vi Glympse och gjorde en "grupp" (man lägger till en tagg, vi kan hjälpas åt att få igång allt det innan starten i Ystad, men ladda gärna ner och testa appen innan) så alla syntes, samt hastighet så att inte av oss "fuskade" och körde för fort. ;)

Många av oss la upp bilder och rapporter i en tråd på forumet under resan, och jag kör livesändning på Youtube. Det är märkligt hur taggad man blev av alla andra man kunde följa under resan. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av dfa »

Följde tävligen förra året. Det var skitkul, så rapportera gärna så mycket ni orkar ni som kör - det uppskattas mycket!
Men helt klart en "guilty pleasure" som jag inte vågat dela med någon IRL :lol:
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Du menar att man sitter i timmar och kollar Youtube på nån idiot som kör mil efter mil på svensk motorväg mitt i natten?
:lol:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

joel80 skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)

ID4an var snabbare än mig förra året. Även snabbare än Robin med Model S tror jag? Eller så var det inom några få minuter.
Även Skodan som var med förra året fick stryk av ID4an samt Audin som var med.
I år bör det dessutom gå snabbare för oss utan Tesla då infrastrukturen med laddare blivit mycket bättre på många ställen. :)
Stämmer bra det, jag var först i mål med min ID4 på vägen upp (efter de två Model 3) förra året :D Min sammanlagda tid på 41:51 var dessutom hela 11 minuter snabbare än Generalbogges vinnartid från året innan. En titel som han tog hem med sin Model S 90D, alltså samma bil som jag tror han ställer upp med i år. Så det finns nog goda chanser att du kan vara med och konkurrera om platserna bakom alla Model 3, även om du kör ID4:an. Skulle vara spännande att se om de utökade laddmöjligheterna jämför med förra året gör att min tid får se sig slagen.

Och nej, att jag skriver det här är inte alls för att jag vill hamna på prispallen även i år 8-)
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Jag kommer kunna konkurrera bättre med ID4an i år. Alla OTA under året har fixat till laddkurvan på P2 så den är lite bättre och det har även gjort lite på förbrukningen. Det blir spännande.

Och du måste väl mena 41 timmar för totalen? Du körde på 20:45 upp om jsg kommer ihåg rätt. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av mikaELbil »

joel80 skrev:
Du menar att man sitter i timmar och kollar Youtube på nån idiot som kör mil efter mil på svensk motorväg mitt i natten?
:lol:
Man kan väl också säga att man (jag) sitter som en idiot och kollar. Kul är det i alla fall!

Och jag är ny på denna forumsida. Väntar otåligt på min första helelbil, en MB EQB 300. Beräknad leverans sept/okt. Kör nu en volvo xc60 T5 från 2017.
Bor i Ystad och kommer vinka av er. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

joel80 skrev:
Jag kommer kunna konkurrera bättre med ID4an i år. Alla OTA under året har fixat till laddkurvan på P2 så den är lite bättre och det har även gjort lite på förbrukningen. Det blir spännande.

Och du måste väl mena 41 timmar för totalen? Du körde på 20:45 upp om jsg kommer ihåg rätt. ;)
Ha ha, ja, 21 timmar totalt blir svårt om man ska hålla hastighetsbegränsningen :D Redigerar inlägget.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Asefa
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2022 15:12

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Asefa »

Hur gör man om man vill delta ? Är ny på forumet men sugen på att köra . Haft min nya elbil i 3 månader i morgon 8/6 och kört 800mil älskar att köra bil och speciellt denna så är ni redo för lite damer som deltar??
Asefa
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2022 15:12

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Asefa »

Hej!

Ny på forumet och verkligen sugen på att delta i år .
Ganska erfaren tesla campare så sover gott i bilen .
Hur gör jag nu för att bli med ? Dags för lite damer att köra . Har en MY LR

Asefa
Skriv svar