SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Varför start så sent? Dottern vill delta om hon bara klarar uppkörningen, hon brukar somna vid 20:00, känns som att jag får köra största delen av resan med våran kraftigt nerfade P85 som förmodligen behöver +24 timmar.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Då tycker jag vi startar 13 som sist.
För mig skulle vi kunna köra 12 också men kanske är många som har en bit att köra innan start (jag kör ner från Gävle redan dagen innan) och vill hinna ladda upp innan start.
@Sophie
Jag tror inte det kommer ta så lång tid för er. Den nerfade model S som var med förra året klarade det på drygt 21h om jag kommer ihåg rätt. Och då hann han med att köra förbi hemma i Västerås och montera bort handbromsen som pajade under resan.
För mig skulle vi kunna köra 12 också men kanske är många som har en bit att köra innan start (jag kör ner från Gävle redan dagen innan) och vill hinna ladda upp innan start.
@Sophie
Jag tror inte det kommer ta så lång tid för er. Den nerfade model S som var med förra året klarade det på drygt 21h om jag kommer ihåg rätt. Och då hann han med att köra förbi hemma i Västerås och montera bort handbromsen som pajade under resan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Heja din dotter, hoppas det går bra på uppkörningen.Sofie skrev:Varför start så sent? Dottern vill delta om hon bara klarar uppkörningen, hon brukar somna vid 20:00, känns som att jag får köra största delen av resan med våran kraftigt nerfade P85 som förmodligen behöver +24 timmar.
Om hon somnar så tidigt, så får hon väl ta morgonpasset
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:
Stadshotellets Plankstek
Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.
395:-/person
Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese
159:-/15cl glas
Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Stadshotellets Plankstek
Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.
395:-/person
Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese
159:-/15cl glas
Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Model S 90D -2017 Titanium
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det funkar fint för migGeneralbogge skrev:Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:
Stadshotellets Plankstek
Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.
395:-/person
Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese
159:-/15cl glas
Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Låter gott, men vi kanske har nån vegetarian... om så tycker jag vi ska få hotellet att ta fram ett alternativ där också.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Funkar för mig.Generalbogge skrev:Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:
Stadshotellets Plankstek
Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.
395:-/person
Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese
159:-/15cl glas
Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Inga problem med den menyn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Funkar för mig också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Funkar för mig med. sist va allt magiskt gott kanske var det att man var eventuellt lite trött i huvudet
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Japp trötthet är bästa kryddan gammalt ordspråk…Robin_j skrev:Funkar för mig med. sist va allt magiskt gott kanske var det att man var eventuellt lite trött i huvudet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Håller med, maten var bra sist! Fast frukosten i Ystad var mest jobbig, då ville jag bara iväg för att få sova några timmar innan jag skulle köra hem. Då kände jag mig rätt sliten och inte speciellt social.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Tycker att matförslaget låter jättebra! Det blev en kanonfin middag förra året! Inga invändningar från mig.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Funkar fint för oss, skulle tom kunna nedlåta mig till att äta gratinerat potatismos.Generalbogge skrev:Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:
Stadshotellets Plankstek
Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.
395:-/person
Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese
159:-/15cl glas
Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Om man kör rätt laddstrategi (fråga Robin om hur den är) så går det ganska snabbt med en nerfad S också. När vi körde 2020 så var ju hela SuC-nätverket begränsat till 118 kW (tack för det Tesla. Jag tappade inte lika mycket då...) men förra året så var det ju full fart på laddningen och jag skulle ha tappat mycket mera. Dock så beter sig en S85 helt annorlunda mot en nerfad S90. 85:an laddar på med bra effekt från början men tappar snart effekt så då får man pipa vidare mot nästa om man ska kunna hänga på (Robins taktik) medan en nerfad S90 aldrig kommer upp i några höga effekter utan i praktiken kommer att vara långsammare än en S85. Dock kan man ladda lite mera innan effekten tokdyker så det blir ju en tidsvinst. Vi får väl se hur det går i år beroende på vilka som kommer till start. (jag tittar nog på Glympse)Generalbogge skrev:Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir.Jwe skrev:Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ser fram emot om fler nerfade Teslor deltar! Då kan vi tävla om jumboplatsernas jumboplats, jag ligger bra till med kolloslt nerfad och dessutom energiklass D på däcken. Men någon måste ju komma sist, så det kan jag bjuda på.Jwe skrev:Eftersom laddkurvorna är som de är, spelar toppeffekten mindre roll än integralen under kurvan.
Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.
Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag förbereder för sändningen.
Det här kan delas sen när det kommer lite närmre. Kanske gör Tibor en separat sida för SECC2022 som tidigare?
Jag skrev in Glympse-taggen i beskrivningen på videon nedan. Gissar att vi kör med det i år också?
Får dela upp det på två videos, kanske t.o.m blir en tredje. Youtube är knöliga och det kan vara problem att sända mer än 10h i sträck. (Då stängs inspelning av)
Del 2
Är det nån som är mer grafiskt lagd än mig och mår illa av tumnageln så är det fritt fram att komma med förslag! Den blev lite för rörig.
Det här kan delas sen när det kommer lite närmre. Kanske gör Tibor en separat sida för SECC2022 som tidigare?
Jag skrev in Glympse-taggen i beskrivningen på videon nedan. Gissar att vi kör med det i år också?
Får dela upp det på två videos, kanske t.o.m blir en tredje. Youtube är knöliga och det kan vara problem att sända mer än 10h i sträck. (Då stängs inspelning av)
Del 2
Är det nån som är mer grafiskt lagd än mig och mår illa av tumnageln så är det fritt fram att komma med förslag! Den blev lite för rörig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Känns som att vi kör på middag på stadshotellet. Jag meddelar dem det. Så får vi återkoppla till dem senare med hur många vi blir.
Model S 90D -2017 Titanium
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagenDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Model S 90D -2017 Titanium
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Sist kommer garanterat bli jag.. råkar alltid köra sönder något av någon märklig anledningDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagenDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafallSofie skrev:Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagenDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning
Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Är det någon fokus på förbrukningen? Det är ju ett gyllene tillfälle att få se skillnaden mellan olika bilar, då alla givetvis kommer köra optimalt med sina egna bilar. Det borde bli mycket mer realistiska förbrukningssifror än när reportrar provkör en bil. @ Robin J Vinterdäcken är ju snålare i förbrukning, i alla fall var mina fd Nokis R2 supersnåla när dom var slut på våren/försommaren.Robin_j skrev:Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafallSofie skrev:Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagenDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning
Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Senast redigerad av Sofie, redigerad totalt 2 gång.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Vi kommer inte med i år. Men när jag fått min Sono Sion tror jag att vi hakar på. Den har iaf 70 kW laddning.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.