Inte ”legat söimnåis” över det?Jerker skrev:
Tack! Jag har legat sömnlös sedan jag läste detta!
SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ligger också i hårdträning. Kommer bli några glasspauser längs vägenjoel80 skrev:Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren!
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra åretjoel80 skrev:Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren!]
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jisses, det blir inga glassar på dina stopp.iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året
Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Visst är det så, även om det kanske inte är just Joel jag får vänta på vid laddarna. Kommer fortfarande på mig själv med att emellanåt småskratta åt hans episka avvikelse från E4 rätt in i skogen någonstans i Småland förra året! Men du har kanske lärt dig vägen sen dess JoelGeneralbogge skrev:Jisses, det blir inga glassar på dina stopp.iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året
Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll
I vilket fall, tror resan kommer bli både jobbigare och mindre njutbar för mig i år jämfört med tidigare år, om laddstoppen blir så här korta. Har svårt att först hur Model 3:orna fixade det hela vägen förra året. Jag gillar att dricka mitt kaffe i lugn och ro, men det blir nog inte mycket av det i år.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
iAkita skrev:Visst är det så, även om det kanske inte är just Joel jag får vänta på vid laddarna. Kommer fortfarande på mig själv med att emellanåt småskratta åt hans episka avvikelse från E4 rätt in i skogen någonstans i Småland förra året! Men du har kanske är dig vägen sen dess JoelGeneralbogge skrev:Jisses, det blir inga glassar på dina stopp.iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året
Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll
I vilket fall, tror resan kommer bli både jobbigare och mindre njutbar för mig i år jämfört med tidigare år, om laddstoppen blir så här korta. Har svårt att först hur Model 3:orna fixade det hela vägen förra året. Jag gillar att dricka mitt kaffe i lugn och ro, men det blir nog inte mycket av det i år.
Plötsligt händer det! I lördags han bilen ladda klart innan maten var färdig, Jag skulle handla dryck och tänkte att nu passar jag på att prova en Plant based burger, efter en halv evighet kommer burgarflipparen fram och säger att vego osten är tyvärr slut, jag svarar det är ok, efter det gick hen förmodligen ut och odlade fram råvarorna. Han till destinationen med 2 minuter tillgodo. Vilken härlig känsla att komma till en färdigladdad bil, som jag saknat den känslan
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Du fuskar ju och har bytt bil, då blir det ju ingen sport! Fegt rent av!iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra åretjoel80 skrev:Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren!]
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Drygt 4km vägarbete och pågår även vid nästa års tävlingDansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Fan va surt ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Tyvärr är det ta mig tusan vägarbetet från Helvetet som pågår - NYAB börjar bli legendariska för sina usla kringarrangemang vid sina byggen. Här i kommunens lokalblaska var det en platschef som försvarade kringvägar med kattskallar och jättegropar med att ”det var ju bra för det höll nere hastigheterna”… Dessutom Nordens absolut tråkigaste del av E4, men det vet Du ju redan.Jojje167 skrev:Drygt 4km vägarbete och pågår även vid nästa års tävlingDansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Jag brukar personligen ta omvägen via Sävar - Bullmark - Robertsfors - Töreboda, Era hjulupphängningar kommer att vara Er evigt tacksamma. Gillar Ni kurvor kommer Ni inte att bli besvikna på den första delen av omvägen
Mina 2p, ha en fin tur!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Massa vägarbeten.. gräsklippning mm.. ca 2h i förseningar.. laddar i töre just nu legat ca 130 där det har gått har ett snitt på 217kwh
Startade ca 19.30 i täby
Startade ca 19.30 i täby
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Låter som det kommer bli sämre tider i år även om det även förra året var ganska många vägbyggenDansson skrev:Massa vägarbeten.. gräsklippning mm.. ca 2h i förseningar.. laddar i töre just nu legat ca 130 där det har gått har ett snitt på 217kwh
Startade ca 19.30 i täby
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Förhppningsvis så är de klara med gräset.. inge kul att ligga i 7 kmh precis när det blev enkelfil och omkörning inte möjlig på en bra bit.. slapp precis stoppet som borde blivit av lastbilen som precis hade åkt i diket.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det?Dansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Gissningsvis går det snabbare på sträckorna med högre hastighetsbegränsning än att man kör 130 km/h oavsett vad skylten säger.fth skrev:Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det?
/fth
- Jimel
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
- Referralkod: ts.la/jimmie163492
- Kontakt:
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Märkligt att ”skryta” om sådant beteende tycker jag.fth skrev:Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det?Dansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
/fth
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-21 M3LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.
Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Tycker vi hamnat en bit ifrån trådämnet nu.
Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.
Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå.
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.)
Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.
Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå.
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det var precis min poäng, om vi antar att "strax under 8h" är 7:45h, och det behövdes sammanlagt 30 minuter för fika/toa/tanka under vägen så blir snitthastigheten >140 km/h.Jerker skrev:Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.
Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
För att hålla den snittfarten på en sträcka av 1020 km så måste man ha kört 50-100% för fort hela vägen, oavsett hastighetsbegränsning, som är 80-100 km/h huvuddelen av den sträckan.
Fullkomligt ansvarslöst om det är sant, det är synd att det inte är fler hastighetskontroller längs vägarna, då skulle nog många, med all rätt, bli av med körkortet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jerker skrev:Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.
Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
På glest trafikerad motorväg är det inga större problem att åtminstone köra 160-170 km/h. Vid uppåt 200 km/h så börjar det kännas lite knepigt dock.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jepp, och jag utgår från att vi kommer hålla oss till samma regler i år så man kan jämföra tidena? Skyltad hastighet gäller strikt, förutom när man behöver öka farten för att köra om på ett säkert sätt. Och hastighetsvisning på i Glympse. Rätt eller fel, det var iallafall så vi gjorde förra året.joel80 skrev:Tycker vi hamnat en bit ifrån trådämnet nu.
Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.
Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå.
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?joel80 skrev:Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
GPS-fart är väl det enda som är likvärdigt och rättvist?Lophornis skrev:Det är väl hastighetsmätaren som gäller?joel80 skrev:Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21