Bara för nöjet att prova något nytt, det har ett värde i sig för mig.MWall skrev:Ja, men om man hittar en bil man trivs med, varför byta?
Vad kommer efter Polestar 2?
Moderator: Redaktion
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Riskerar att bli sämre också.Maw skrev:Bara för nöjet att prova något nytt, det har ett värde i sig för mig.MWall skrev:Ja, men om man hittar en bil man trivs med, varför byta?
Jag är nöjd som det är. Är ibland sugen på att byta men då tänker jag på vad jag förlorar och så går det över.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
För mig uppfyller i4 M50 allt det som jag saknade hos Polestar 2 performance: bl.a. inställbar fjädring inne i bilen, HUD, upplevd kvalitet ändå högre än PS2, bättre förbrukning/räckvidd, bättre laddhastighet. Men leveranstiden är naturligtvis svår att göra något med. Men kommer du över en M50, så har jag svårt att tro att du blir missnöjd när du redan gillar PS2.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
MYP eller EQE?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Var i liknande sits förra sommaren när jag skulle byta min gamla M3 innan förmånsvärdena höjdes. Var inne på PS2 och Taycan eller M3P. PS2 föll bort då jag är rätt lång och slog i högerknät i mittkonsolen, och Taycan föll bort på priset på all extrautrustning (även om den startade på 800-900, så hamnade den på 1,5 mille när den hade all utrustning som motsvarade en M3 eller PS2). Orsaken till att M3P gick bort var sjukt mycket högre förmånsvärde, så blev (lite trist kanske) en M3 LR igen, men i annan färg och med en hel del förbättringar.Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen
Har inte hunnit testa i4 50, men är ju BMW-fan, och tror att det är en mycket intressant bil att utvärdera. Skulle jag köpt en bil privat så hade jag inte heller skippar M3 P (var som sagt förmånsvärdet det föll på för mig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5450
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Maw verkar inte intresserad av en SUV/Crossover.taliz skrev:MYP eller EQE?
EQE däremot är väl det enda kvarvarande alternativet som inte diskuterats...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Skulle tro att alla dom tre är ett eller flera snäpp upp i pris jämfört med en polestar2. Macan ICE börjar t.ex. på 670’. Jag skulle gissa på strax under miljonen.Edward123 skrev:Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Tänket att de kommer vara något billigare än Taycan/Etron GT så strax under miljonen känns rimligt.Fredrik j skrev:Skulle tro att alla dom tre är ett eller flera snäpp upp i pris jämfört med en polestar2. Macan ICE börjar t.ex. på 670’. Jag skulle gissa på strax under miljonen.Edward123 skrev:Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen
Fisker Ocean ligger dock lite lägre även på toppmodellen som de säger att de ska börja leverera i år.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Låter taskigt, då man gärna ser nya biltillverkare som Fisker (precis som Tesla var en gång), men själv så kan jag inte låta bli att vara lite försiktig att inte våga satsa på en helt oetablerad aktör med okänd framtid. Men det är lite dubbelt för samtidigt som jag känner den skepsisen själv att inte chansa på en ny oprövad aktör, så vill jag ju gärna se att någon annan gör det.Edward123 skrev:Tänket att de kommer vara något billigare än Taycan/Etron GT så strax under miljonen känns rimligt.Fredrik j skrev:Skulle tro att alla dom tre är ett eller flera snäpp upp i pris jämfört med en polestar2. Macan ICE börjar t.ex. på 670’. Jag skulle gissa på strax under miljonen.Edward123 skrev:
Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.
Fisker Ocean ligger dock lite lägre även på toppmodellen som de säger att de ska börja leverera i år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Vilken färg var det på den som hade känslig lack?OfarligTesla skrev:Blev en LR igen, mest för jag inte vill ha 20". Ingen perfekt bil och hatar lacken på Model 3, får bli stenskottsfolie igen så den håller sig fin, tycker också att den åldras sämre än andra bilar jag haft vad gäller interiören. Hade jag kunnat få en i4 M50 relativt snabbt hade jag kanske valt en sådan ändå men men.Maw skrev:
Ja, den långa leveranstiden på BMW är en nackdel och kanske priset också, jag har inte räknat ännu.
Vilken M3 blev det?
Var den byggd i USA?
Tyvärr så är väl åldrande interiör lite typiskt för Amerikanska bilar, lite "slit och släng"-tänk
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Blå är det på den Model 3 jag har nu som inte är speciellt rolig, hade en vit också men den hade stenskottsfolie. Tyvärr tycker jag inte det finns något klockrent alternativ just nu, Polestar 2 vinner på design för mig, Model 3 vinner på effektivitet/laddhastighet/infotainment/utrymme och BMW i4 vinner på körkänsla/upplevd kvalitet/komfort, men tycker väl egentligen att alla är ganska nära varandra. Allt som allt var Model 3 LR det jag tyckte var vettigast för pengarna även om det blir en kostnad i att lägga stenskottsfolie på den, blev en grå denna gång.Maw skrev:Vilken färg var det på den som hade känslig lack?
Var den byggd i USA?
Tyvärr så är väl åldrande interiör lite typiskt för Amerikanska bilar, lite "slit och släng"-tänk
-
- Inlägg: 5450
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Kan du några konkreta exempel på hur detta manifesterade sig?...OfarligTesla skrev:.../ tycker också att den åldras sämre än andra bilar jag haft vad gäller interiören. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Alla 3 Teslor jag haft har fått något litet skaller efter ett tag, visst kan man lösa det och det brukar gå att få Tesla att ordna det men tycker det är fler än det varit i andra bilar. Nu senast är det "spakarna" för att fälla baksätet som är väldigt lösa och verkar skallra över ojämn väg, oklart om det är knapparna i sig eller något i mekanismen inne i sätet. Sedan är det vissa plastdelar som helt enkelt ser smutsiga ut trots att de inte blivit smutsiga och de går inte att göra rent, t.ex. handsfacket, se nedan för ett extremt exempel tagit från internet. Sedan tycker jag det blir fler smårepor på sina ställen i interiören än jag haft tidigare.SwedishAdvocate skrev:Kan du några konkreta exempel på hur detta manifesterade sig?...
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Ja, materialvalen är gjorda enbart för att spara pengar och är billig skit. Ingen har ens tänkt tanken att folk skall använda bilen. Jag är extremt försiktig och har fler märken interiört i Teslan än jag haft på samtliga bilar senaste 20 åren totalt. Bara man nuddar något blir det ett märke eller repa.OfarligTesla skrev:Sedan är det vissa plastdelar som helt enkelt ser smutsiga ut trots att de inte blivit smutsiga och de går inte att göra rent, t.ex. handsfacket, se nedan för ett extremt exempel tagit från internet. Sedan tycker jag det blir fler smårepor på sina ställen i interiören än jag haft tidigare.
Senast redigerad av Imolarot, redigerad totalt 2 gång.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Oj oj, vad bidde det? LR? P?Maw skrev:Efter lite funderingar fram och tillbaka....
Berätta gärna om ditt resonemang jämfört med PS2 också, vad var det som lockade?
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
En M3P.OfarligTesla skrev:Oj oj, vad bidde det? LR? P?Maw skrev:Efter lite funderingar fram och tillbaka....
Berätta gärna om ditt resonemang jämfört med PS2 också, vad var det som lockade?
Det som lockar jämfört med PS2 är ännu bättre acceleration, track mode och att prova något nytt
Förhoppningsvis håller sig andrahandsvärdet på min PS2 tills Teslan kommer. Om miljöbonusen fortfarande finns kvar kommer jag nog ta Teslan privat, om inte får det bli genom jobbet.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Är inte PS2 också i behov av mer frekvent laddning/kortare räckvidd än M3/Y - sägs ju ofta här o där att det är nästan halva räckvidden mot en M3 LR.. vad är din åsikt som har en
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Mer räckvidd är trevligt men har inte varit något problem för mig med PS2. Laddningen kommer också gå lite fortare, särskilt vid låg soc vilket är trevligt men har inte heller varit något bekymmer.tslaqqq skrev:Är inte PS2 också i behov av mer frekvent laddning/kortare räckvidd än M3/Y - sägs ju ofta här o där att det är nästan halva räckvidden mot en M3 LR.. vad är din åsikt som har en
Det är i princip lika stort batteri i PS2 som i M3/Y men PS2 drar lite mer än MY som i sin tur drar lite mer än M3. Vi (min fru) har en MY LR och mina föräldrar har en M3 LR, båda tillverkade i år och med värmepump och om jag jämför de tre bilarna så skiljer det ungefär lika mycket mellan PS2 och MY som mellan MY och M3, dvs ungefär 20 - 30 Wh per km. Min PS2 har 19" fälgar precis som vår MY men har inte värmepump. I praktiken skiljer nog räckvidden ungefär 5-7 mil mellan vardera av bilarna med fulladdade batterier.
En M3P kommer väl ha ungefär samma räckvidd som en MY LR?
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
El mycket kortare pga mer aggresiv körning med en P kan man tänka kan bli vanligt hehe
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Så kan det säkert blitslaqqq skrev:El mycket kortare pga mer aggresiv körning med en P kan man tänka kan bli vanligt hehe
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Trevligt! Ja att prova någonting nytt skall man inte underskatta, alltid kul att testa runt.Maw skrev:
En M3P.
Det som lockar jämfört med PS2 är ännu bättre acceleration, track mode och att prova något nytt
Förhoppningsvis håller sig andrahandsvärdet på min PS2 tills Teslan kommer. Om miljöbonusen fortfarande finns kvar kommer jag nog ta Teslan privat, om inte får det bli genom jobbet.