Vad kommer efter Polestar 2?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ja, den långa leveranstiden på BMW är en nackdel och kanske priset också, jag har inte räknat ännu.

Vilken M3 blev det?
Blev en LR igen, mest för jag inte vill ha 20". Ingen perfekt bil och hatar lacken på Model 3, får bli stenskottsfolie igen så den håller sig fin, tycker också att den åldras sämre än andra bilar jag haft vad gäller interiören. Hade jag kunnat få en i4 M50 relativt snabbt hade jag kanske valt en sådan ändå men men.
Vilken färg var det på den som hade känslig lack?
Var den byggd i USA?

Tyvärr så är väl åldrande interiör lite typiskt för Amerikanska bilar, lite "slit och släng"-tänk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Vilken färg var det på den som hade känslig lack?
Var den byggd i USA?

Tyvärr så är väl åldrande interiör lite typiskt för Amerikanska bilar, lite "slit och släng"-tänk
Blå är det på den Model 3 jag har nu som inte är speciellt rolig, hade en vit också men den hade stenskottsfolie. Tyvärr tycker jag inte det finns något klockrent alternativ just nu, Polestar 2 vinner på design för mig, Model 3 vinner på effektivitet/laddhastighet/infotainment/utrymme och BMW i4 vinner på körkänsla/upplevd kvalitet/komfort, men tycker väl egentligen att alla är ganska nära varandra. Allt som allt var Model 3 LR det jag tyckte var vettigast för pengarna även om det blir en kostnad i att lägga stenskottsfolie på den, blev en grå denna gång.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
.../ tycker också att den åldras sämre än andra bilar jag haft vad gäller interiören. /...
Kan du några konkreta exempel på hur detta manifesterade sig?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Kan du några konkreta exempel på hur detta manifesterade sig?...
Alla 3 Teslor jag haft har fått något litet skaller efter ett tag, visst kan man lösa det och det brukar gå att få Tesla att ordna det men tycker det är fler än det varit i andra bilar. Nu senast är det "spakarna" för att fälla baksätet som är väldigt lösa och verkar skallra över ojämn väg, oklart om det är knapparna i sig eller något i mekanismen inne i sätet. Sedan är det vissa plastdelar som helt enkelt ser smutsiga ut trots att de inte blivit smutsiga och de går inte att göra rent, t.ex. handsfacket, se nedan för ett extremt exempel tagit från internet. Sedan tycker jag det blir fler smårepor på sina ställen i interiören än jag haft tidigare.

Bild
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av Imolarot »

OfarligTesla skrev:
Sedan är det vissa plastdelar som helt enkelt ser smutsiga ut trots att de inte blivit smutsiga och de går inte att göra rent, t.ex. handsfacket, se nedan för ett extremt exempel tagit från internet. Sedan tycker jag det blir fler smårepor på sina ställen i interiören än jag haft tidigare.
Ja, materialvalen är gjorda enbart för att spara pengar och är billig skit. Ingen har ens tänkt tanken att folk skall använda bilen. Jag är extremt försiktig och har fler märken interiört i Teslan än jag haft på samtliga bilar senaste 20 åren totalt. Bara man nuddar något blir det ett märke eller repa.
Senast redigerad av Imolarot, redigerad totalt 2 gång.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av Maw »

Efter lite funderingar fram och tillbaka.... :D
Screenshot_20220523-000320_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Efter lite funderingar fram och tillbaka.... :D
Oj oj, vad bidde det? LR? P?

Berätta gärna om ditt resonemang jämfört med PS2 också, vad var det som lockade?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Efter lite funderingar fram och tillbaka.... :D
Oj oj, vad bidde det? LR? P?

Berätta gärna om ditt resonemang jämfört med PS2 också, vad var det som lockade?
En M3P.

Det som lockar jämfört med PS2 är ännu bättre acceleration, track mode och att prova något nytt :)

Förhoppningsvis håller sig andrahandsvärdet på min PS2 tills Teslan kommer. Om miljöbonusen fortfarande finns kvar kommer jag nog ta Teslan privat, om inte får det bli genom jobbet. :)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av tslaqqq »

Är inte PS2 också i behov av mer frekvent laddning/kortare räckvidd än M3/Y - sägs ju ofta här o där att det är nästan halva räckvidden mot en M3 LR.. vad är din åsikt som har en 8-)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Är inte PS2 också i behov av mer frekvent laddning/kortare räckvidd än M3/Y - sägs ju ofta här o där att det är nästan halva räckvidden mot en M3 LR.. vad är din åsikt som har en 8-)
Mer räckvidd är trevligt men har inte varit något problem för mig med PS2. Laddningen kommer också gå lite fortare, särskilt vid låg soc vilket är trevligt men har inte heller varit något bekymmer.

Det är i princip lika stort batteri i PS2 som i M3/Y men PS2 drar lite mer än MY som i sin tur drar lite mer än M3. Vi (min fru) har en MY LR och mina föräldrar har en M3 LR, båda tillverkade i år och med värmepump och om jag jämför de tre bilarna så skiljer det ungefär lika mycket mellan PS2 och MY som mellan MY och M3, dvs ungefär 20 - 30 Wh per km. Min PS2 har 19" fälgar precis som vår MY men har inte värmepump. I praktiken skiljer nog räckvidden ungefär 5-7 mil mellan vardera av bilarna med fulladdade batterier.

En M3P kommer väl ha ungefär samma räckvidd som en MY LR?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av tslaqqq »

El mycket kortare pga mer aggresiv körning med en P kan man tänka kan bli vanligt hehe
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
El mycket kortare pga mer aggresiv körning med en P kan man tänka kan bli vanligt hehe
Så kan det säkert bli :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad kommer efter Polestar 2?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

En M3P.

Det som lockar jämfört med PS2 är ännu bättre acceleration, track mode och att prova något nytt :)

Förhoppningsvis håller sig andrahandsvärdet på min PS2 tills Teslan kommer. Om miljöbonusen fortfarande finns kvar kommer jag nog ta Teslan privat, om inte får det bli genom jobbet. :)
Trevligt! Ja att prova någonting nytt skall man inte underskatta, alltid kul att testa runt.
Skriv svar