Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Håller helt med, har försökt hitta något annat ett tag nu men det är rätt stora kompromisser på det grundläggande för en bil, transport A till B. Även om man som jag värderar komfort/ljudnivå relativt högt blir det svårt, BMW i4 är bättre på den punkten men går väl mer eller mindre inte att få tag på men resten är mer eller mindre samma eller sämre än en Model 3 på de punkterna. Kan du ge upp vettig laddning/räckvidd så är ändå i4 M50 roligare att köra än Model 3 enligt mig, mer tryck i den också.
Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.
Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.
Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.
Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.
Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
Beror helt på vad man är ute efter, Model 3 har mer direkt styrning men den är väldigt bortkopplad från vägen i jämförelse med BMWn, för mig är direkt styrning i sig inget som gör bilen sportigare. Tycker också chassit/fjädringen är bättre i kurvorna i BMWn kontra Model 3.
Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.
Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.
Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
Beror helt på vad man är ute efter, Model 3 har mer direkt styrning men den är väldigt bortkopplad från vägen i jämförelse med BMWn, för mig är direkt styrning i sig inget som gör bilen sportigare. Tycker också chassit/fjädringen är bättre i kurvorna i BMWn kontra Model 3.
Helt OK och fritt att tycka.
Dock så stämmer det inte med de tester som jag läst och sett (som de ovan - var de som jag refererade till). Där tycker de styrkänslan är bättre i M3 vs M50 och Taycan. Där tycker de även att chassi/fjädring på M3 är bättre i kurvor, men M50 och Tyacan bekvämare på motorväg.
Men bra med olika input och tyckanden!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dock så stämmer det inte med de tester som jag läst och sett (som de ovan - var de som jag refererade till). Där tycker de styrkänslan är bättre i M3 vs M50 och Taycan. Där tycker de även att chassi/fjädring på M3 är bättre i kurvor, men M50 och Tyacan bekvämare på motorväg.
Men bra med olika input och tyckanden!
Finns tester som går åt båda hållen, det är dock enkelt att gå ut och testa själv och se vad man tycker. Tycker t.ex. det är mer ”body-roll” i en Model 3 jämfört med i4 vilket inte hjälps av att stolarna är så osportiga så de inte har tillräckligt med sidostöd.
Det är väl ganska subjektivt från ett konsumentperspektiv vad som är konkurrenskraftigt.
Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.
Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.
Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.
Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.
Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.
Vi hade en Mustang som hyrbil en vecka när vår MS fick lite kärlek. Jag var generellt positiv till den men bagaget är verkligen litet och är jämfört med både MS och MY helt värdelöst. Det funkar kanske om man inte brukar ha med sig så mycket på sina resor men för oss med 3 barn så skulle det aldrig funka (och då har vi ändå rest med en Toyota Prius PHEV tidigare).
Finns tester som går åt båda hållen, det är dock enkelt att gå ut och testa själv och se vad man tycker.
Instämmer 100% med dig där. Tester, och även andras åsikter, är oftast intressant att läsa, titta och höra på, men det som gäller i verkligheten är att köra, testa och jämföra själv. Det är det helt klart absolut viktigaste.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
Harry är i en klass för sig helt klart, inte alls som "Peder", sen har han faktiskt testat Tesla M3P också.
Tesla M3P 2022 Tesla Model S 75D 2018 Tesla Model 3 LR 2020 Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
Harry är i en klass för sig helt klart, inte alls som "Peder", sen har han faktiskt testat Tesla M3P också.
Nej, Harry är ingen elbilshatare men det betyder ju inte att han nödvändigtvis vill äga en elbil själv. Tror inte Harry hatar så mycket rent generellt utan är en bilentusiast av den lite äldre typen.
Harry [Metcalfe] är i en klass för sig helt klart, inte alls som "Peder", sen har han faktiskt testat Tesla M3P också.
Nej, Harry är ingen elbilshatare men det betyder ju inte att han nödvändigtvis vill äga en elbil själv. Tror inte Harry hatar så mycket rent generellt utan är en bilentusiast av den lite äldre typen.
Han verkar ju inte riktigt ha koll på naturvetenskapen kring klimatpåverkan från elbilar kontra 'förnybara' fossilbensin-substitut...
Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
Han har en del elbilar och hybrider i artiklarna, säkert delvis följande UK:s olika lanseringsprogram.
Jag skulle beskriva Harry som nyfiken bilentusiast som ändå inte riktigt är beredd att slänga entusiastbilsintresset på skroten utan försöka kombinera.
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Service påverkar inte kalkylen "rejält". Det är en struntsumma i sammanhanget.
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.
Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.