Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?

Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).

MVH

Service påverkar inte kalkylen "rejält". Det är en struntsumma i sammanhanget.

Mm.. jag gjorde nyligen första och enda(?) obligatoriska servicen på Polestaren vid 3000 mil. Kostade exakt 0 kr så den påverkar inte kalkylen speciellt mycket :D
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av tslaqqq »

chaffis75 skrev:
NiklasTesla skrev:
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?

Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).

MVH
Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.

Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
Halverade försäkringen (båda bilarna var/är företagsleasade = dyrare försäkring av någon anledning gentemot privatägd) när jag bytte från 2019 M3 LR till 2021 MY LR.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Jag skulle beskriva Harry som nyfiken bilentusiast som ändå inte riktigt är beredd att slänga entusiastbilsintresset på skroten utan försöka kombinera.
Jag skulle beskriva honom som en person som drar en mängd felaktiga slutsatser baserat på en rätt bristfällig förståelse av naturvetenskap.

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
NiklasTesla skrev:
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?

Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).

MVH
Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.

Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).

MVH
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
NiklasTesla skrev:
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?

Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).

MVH
Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.

Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
Nja som vilken elbil somhelst. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).

MVH
Min helt oproffesionella uppfattning är att man har bytt bromsvätska alldeles för ofta på bilarna när man bytt vartannat år eller vad det nu är :)
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Lurkern »

Enkla pengar att lugga kunderna på.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
NiklasTesla skrev:
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?

Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).

MVH
Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.

Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).

MVH
Vet inte vad du syftar på men vår id3 kostar oss ca 2500 - 3000 kr (minns inte exakt) för halvförsäkring privat fria mil, har inte hört någpn m3 i de nivåerna. Jag ser inte kopplingen elbil mot försäkringskostnad.

Bromsvätska har inte med hur mycket man bomsar att göra, de är hur den tar till sig vatten/fukt som har betydelse. Så ja bromsolja får bytas på samma sätt oavsett om de är elbil eller annat bränsle.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Skatbo »

NiklasTesla skrev:
Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).
Bromsvätskan börjar dra åt sig fukt från att du öppnar den förslutna leveransförpackningen. Bromsvätskebehållaren i bilen är inte hermetiskt tillsluten så bromsvätskan fortsätter att dra till sig fukt däri även om du inte bromsar alls
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.

Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.

Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.

Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".

Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.

Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?

Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.

Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.

Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.

Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.

Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".

Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.

Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?

Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.

Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.

Du resonerar mer och mer som en fanatiker. Trist.

Mycket av det du säger är helt enkelt subjektiva saker. Det om knappar osv.

Visste inte ens att Track mode var särskilt bra för faktisk bankörning utan trodde det var en gimmick. Såg nån video på FB där nån åkte med i en specialbyggd Model 3P runt Nürburgring och den föraren dissade track mode helt och hållet. På i4:an kan du slå av antisladd och antispinn helt om du vill. (rekommenderas dock kanske inte... :D)

Baksätet? Det är en plats för barn. :D

Vad gäller prestanda så matchar den en Model 3 Performance i verkligheten. Iaf enligt fastestlaps.com. Model 3 är nån tiondel snabbare till 100 km/h men långsammare till 200 km/h. Dvs tar du bort det där Tesla-typiska rycket i låg hastighet så är BMW:n faktiskt snabbare.

Jätteskönt att slippa påflugna säljare så att du fick titta i lugn och ro. Hade du verkligen velat ha bilen så hade du ju gått fram och frågat, eller hur? ;)

Att hävda att den skulle kosta det priset är ju bara fjantigt. Du får väl inte ens en 320d för 500 tkr? Jag tycker priset är helt ok på i4:an. Finns ju viss rabatt att få också. TCO blir väldigt mycket lägre än på t ex den 440i GC som den baseras på. Visst kan man jämföra med Tesla men jag tycker inte Tesla är på samma nivå.

Finns stora fördelar med BMW:n också. Dragkrok som fälls ut med ett knapptryck, mycket bättre ljudisolering, riktiga stolar som har sidostöd, HUD, aktiva strålkastare även i praktiken, inga spökbromsningar, ingen dålig lack, halvkombilucka som gör bilen avsevärt mer praktisk för såna som har skrymmande saker de vill frakta ibland. Typ hund, barnvagn osv.

Finns dock en del saker att kritisera på i4:an också.

1. Vikten. Den är löjligt tung.
2. Frånvaron av frunk. Kanske en löjlig grej men jag gillar att ha kablar och paraplyer där fram.
3. Den orimliga leveranstiden. Vilket iofs borgar för ett bättre andrahandsvärde än för Teslan.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
dstr skrev:
Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.

Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.

Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.

Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".

Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.

Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?

Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.

Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.

Du resonerar mer och mer som en fanatiker. Trist.

Mycket av det du säger är helt enkelt subjektiva saker. Det om knappar osv.

Visste inte ens att Track mode var särskilt bra för faktisk bankörning utan trodde det var en gimmick. Såg nån video på FB där nån åkte med i en specialbyggd Model 3P runt Nürburgring och den föraren dissade track mode helt och hållet. På i4:an kan du slå av antisladd och antispinn helt om du vill. (rekommenderas dock kanske inte... :D)

Baksätet? Det är en plats för barn. :D

Vad gäller prestanda så matchar den en Model 3 Performance i verkligheten. Iaf enligt fastestlaps.com. Model 3 är nån tiondel snabbare till 100 km/h men långsammare till 200 km/h. Dvs tar du bort det där Tesla-typiska rycket i låg hastighet så är BMW:n faktiskt snabbare.

Jätteskönt att slippa påflugna säljare så att du fick titta i lugn och ro. Hade du verkligen velat ha bilen så hade du ju gått fram och frågat, eller hur? ;)

Att hävda att den skulle kosta det priset är ju bara fjantigt. Du får väl inte ens en 320d för 500 tkr? Jag tycker priset är helt ok på i4:an. Finns ju viss rabatt att få också. TCO blir väldigt mycket lägre än på t ex den 440i GC som den baseras på. Visst kan man jämföra med Tesla men jag tycker inte Tesla är på samma nivå.

Finns stora fördelar med BMW:n också. Dragkrok som fälls ut med ett knapptryck, mycket bättre ljudisolering, riktiga stolar som har sidostöd, HUD, aktiva strålkastare även i praktiken, inga spökbromsningar, ingen dålig lack, halvkombilucka som gör bilen avsevärt mer praktisk för såna som har skrymmande saker de vill frakta ibland. Typ hund, barnvagn osv.

Finns dock en del saker att kritisera på i4:an också.

1. Vikten. Den är löjligt tung.
2. Frånvaron av frunk. Kanske en löjlig grej men jag gillar att ha kablar och paraplyer där fram.
3. Den orimliga leveranstiden. Vilket iofs borgar för ett bättre andrahandsvärde än för Teslan.
…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.

Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.

Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3. ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.

Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3. ;)

Fast huruvida en smidig dragkrok är viktigt är lika subjektivt som hur viktigt det är med ett modernt infotainmentsystem som inte laggar och där man slipper leta bland en massa fysiska knappar. Dragkrok är helt meningslöst enligt mig, skulle inte ens komma på en situation där jag hade behövt det. Tråden handlar ju om ett vall som dstr skall göra så det är väl inte så konstigt att skriva utifrån sina egna preferenser då?

Personligen föredrar jag nog BMWn före Model 3 men är inte villig att betala kring 150-200k mer för den samtidigt som jag får vänta i 13-14 månader. Om jag lyckas få miljöbilspremie på 3an som kommer i höst så skiljer det 70k till mellan dem.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.

Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3. ;)

Fast huruvida en smidig dragkrok är viktigt är lika subjektivt som hur viktigt det är med ett modernt infotainmentsystem som inte laggar och där man slipper leta bland en massa fysiska knappar. Dragkrok är helt meningslöst enligt mig, skulle inte ens komma på en situation där jag hade behövt det. Tråden handlar ju om ett vall som dstr skall göra så det är väl inte så konstigt att skriva utifrån sina egna preferenser då?

Personligen föredrar jag nog BMWn före Model 3 men är inte villig att betala kring 150-200k mer för den samtidigt som jag får vänta i 13-14 månader. Om jag lyckas få miljöbilspremie på 3an som kommer i höst så skiljer det 70k till mellan dem.
Jo, blir ju lite annat fokus då iofs. Lätt att man blandar in sina egna preferenser. Nu är det ju hans tråd och då får det väl kanske vara så då. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

MWall skrev:
Walker skrev:
…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.

Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.

Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3. ;)
Jag ser saker ur mitt perspektiv med mina behov. Uppenbarligen har du andra behov/referensramar.

För nästan samma pengar som en i4 M50 så får jag en begagnad 991 GT3. För mig så är M3P 250.000 bättre än i4'an, därav min spaning på vad den borde kosta.

Ska man konkurrera med Tesla så behöver man komma med "bil 2.0". Massor av knappar, inget netflix, inga spel och menyer som laggar drar ner i4 till bil 1.0. Bättre sidostöd i stolarna? Inte i den som står hos Bmw i Kista iaf.

Det här är inte för att rättfärdiga mitt bilval, 3'ans dagar är "räknade". Vi får se vad som ersätter den. Corvette, 991 GT3, Viper, Huracan är några av blocketbevakningarna. Kanske en S Plaid om dom hinner komma innan jag "är klar" med 3'an.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

Om jag ska beskriva minnet jag har efter provkörning av i4 med ett ord så blir det "förlegad".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

Det var en långlunch idag. Jag var även förbi Mercedes och sneglade på EQE och EQS.

Innan folk går bananas så vill jag få det fört till protokollet att det finns tre bilmärken som jag haft 3st av. BMW, Mercedes och Tesla. Porsche och Ford(!) 2st och resten bara en. Jag kan absolut tänka mig både BMW och Mercedes igen - om dom lyckas bygga en bil som lockar.

BMW'n spenderade jag 10 minuter med. Mercedesarna lockade inte ens till att provsitta. EQS var direkt ful irl, inte alls som på bild/film. :(

Med lite tur så kanske dom lyckas bättre med EQS SUV och att det kan bli en ersättare till vår X Performance, men något säger mig att den kommer prisa ut sig i AMG-utförandet. EQS är 5-600k för dyr.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
MWall skrev:
Walker skrev:
…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.

Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.

Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3. ;)
Jag ser saker ur mitt perspektiv med mina behov. Uppenbarligen har du andra behov/referensramar.

För nästan samma pengar som en i4 M50 så får jag en begagnad 991 GT3. För mig så är M3P 250.000 bättre än i4'an, därav min spaning på vad den borde kosta.

Ska man konkurrera med Tesla så behöver man komma med "bil 2.0". Massor av knappar, inget netflix, inga spel och menyer som laggar drar ner i4 till bil 1.0. Bättre sidostöd i stolarna? Inte i den som står hos Bmw i Kista iaf.

Det här är inte för att rättfärdiga mitt bilval, 3'ans dagar är "räknade". Vi får se vad som ersätter den. Corvette, 991 GT3, Viper, Huracan är några av blocketbevakningarna. Kanske en S Plaid om dom hinner komma innan jag "är klar" med 3'an.

Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller. ;)

Nu backar jag ur tråden...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

MWall skrev:
Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller. ;)

Nu backar jag ur tråden...
Nja, om det inte finns något i samma "kalliber" så kan man ju lik väl prova något helt annat.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

dstr skrev:
MWall skrev:
Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller. ;)

Nu backar jag ur tråden...
Nja, om det inte finns något i samma "kalliber" så kan man ju lik väl prova något helt annat.
Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

Maw skrev:
Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.

Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

dstr skrev:
Maw skrev:
Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.

Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Tesla överdriver sina siffror och BMW underdriver sina.

Jag förmodar att du känner till att de i verkligheten är i princip lika snabba till 100 och att i4 är ca 2 sekunder snabbare till 200?

M3P är däremot snabbare till 50.

Men det blir lite märkligt att påstå att i4 inte är av samma kaliber, speciellt när du jämför med ett antal ICE-bilar som väl inte är snabbare än MP3? Har ifs inte jämfört eftersom jag inte är intresserad av dem.

Jag har själv jämfört i4 och MP3 senaste veckorna och valt att beställa MP3 framför i4 M50, men inte för att de skulle vara av olika kaliber vad gäller prestanda. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
Maw skrev:
Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.

Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.

Fast 18% snabbare stämmer inte i verkligheten. Där är i4 aningen snabbare förutom i väldigt låga hastigheter. Och du lär väl veta att 0-50 km/h inte är så relevant?
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Wolf78 »

MWall skrev:
dstr skrev:
Maw skrev:
Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.

Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.

Fast 18% snabbare stämmer inte i verkligheten. Där är i4 aningen snabbare förutom i väldigt låga hastigheter. Och du lär väl veta att 0-50 km/h inte är så relevant?
Helt klart att det inte verkar skilja så mycket mellan bilarna i realiteten.
På pappret gör Tesla 0-100 på 3,3 medans BMW gör det på 3,9 i realiteten verkar skillnaden vara mindre men ändå med fördel Tesla upp till 100 km/h.
BMW verkar snabbare i högre farter och vinner racet 0-200 km/h.
Ska man titta på vad som är relevant och användbart i vardagssituationer så skulle jag nog våga hävda att Tesla tar hem det.
För BMW behöver man aktivera både sport mode+ boost samt använda launch control för att lycakas med dessa siffror.
Dessutom verkar Tesla ha bättre "pick-up" och acceleration från typ 50-120 km/h vilket också nog påminner mer om vardagssituationer än 0-200km/h.
Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

Wolf78 skrev:
Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Vilka effektsiffror använder du då?

Eftersom BMW vinner vid längre acceleration borde den ha bättre vikt/effektförhållande medan Teslan antagligen ger snabbare upprampning av vridmomentet och kanske även har bättre vikt/vridmomentsförhållande vid låga varvtal.

Oavsett så är det fel att påstå att de är av olika kaliber, det handlar om ytterst små skillnader.
Skriv svar