Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

Inpirationen till den här tråden kommer från alla som "beklagat" sig över att Tesla nu öppnat suc för andra märken, "...nu hade jag inte behövt köpa en tesla."

Det har i många år pratats om "tesla-dödare". Bentley verkar ha ambitionen att bygga en sådan, men den lär döda min ekonomi också.


Så - jag har en X och 3 (båda performance) - vilka konkurrenter finns det, vad borde jag provköra? Prestanda, räckvidd, Netflix, pruttkudde, xmas-show, lastutrymme, dragvikt är faktorer som jag värderar högt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av spacecoin »

Du kan definitivt byta ut X:en mot en EQS SUV och en iPad. Det finns säkert appar för pruttkudden. Nu är ju SuC öppet för allt dessutom.
EQS:en har ju ingen frunk, men kan ha takbox istället.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Du kan definitivt byta ut X:en mot en EQS SUV och en iPad. Det finns säkert appar för pruttkudden. Nu är ju SuC öppet för allt dessutom.
EQS:en har ju ingen frunk, men kan ha takbox istället.
När byter du din X mot EQS SUV?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

dstr skrev:
Inpirationen till den här tråden kommer från alla som "beklagat" sig över att Tesla nu öppnat suc för andra märken, "...nu hade jag inte behövt köpa en tesla." /.../

Så - jag har en X och 3 (båda performance) - vilka konkurrenter finns det, vad borde jag provköra? Prestanda, räckvidd, Netflix, pruttkudde, xmas-show, lastutrymme, dragvikt är faktorer som jag värderar högt.
Finns det något intressant som har laddporten så den passar Teslas laddstationer?

Enligt Tibor är det bara dessa bilarna som har laddporten på 'rätt' ställe: Polestar 2, Opel Corsa-E, Volvo XC40 och Hyundai Ioniq (i och för sig publicerat den 3 november, 2021...).

Källa:
https://teslaclubsweden.se/tesla-har-bo ... a-elbilar/

Och i en annan tråd så var du ju inte så pigg på att köpa en bil av en kinesisk biltillverkare (om jag minns rätt), så därmed gissar jag att Polestar 2 går bort...

Är det ngn av de andra som är intressanta?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
Du kan definitivt byta ut X:en mot en EQS SUV och en iPad. Det finns säkert appar för pruttkudden. Nu är ju SuC öppet för allt dessutom.
EQS:en har ju ingen frunk, men kan ha takbox istället.
När byter du din X mot EQS SUV?
När jag fått FSD som jag betalade för. ;)
Nä, rätt nöjd med MX:en (och har fri SuC), men blir nog en sedan om det kommer någon med bra drag. Tysk bil nästa gång dock skulle jag tro. Eller så blir det en EQS SUV... Vågar inte provköra.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

spacecoin skrev:
Du kan definitivt byta ut X:en mot en EQS SUV och en iPad. Det finns säkert appar för pruttkudden. Nu är ju SuC öppet för allt dessutom.
EQS:en har ju ingen frunk, men kan ha takbox istället.
0-100 på 4.9 och 1800 kg i dragvikt.

Nah, lockar inte.

Edit: går den ens att köpa?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av spacecoin »

dstr skrev:
spacecoin skrev:
Du kan definitivt byta ut X:en mot en EQS SUV och en iPad. Det finns säkert appar för pruttkudden. Nu är ju SuC öppet för allt dessutom.
EQS:en har ju ingen frunk, men kan ha takbox istället.
0-100 på 4.9 och 1800 kg i dragvikt.

Nah, lockar inte.

Edit: går den ens att köpa?
Det är väl lättare/snabbare att få en EQS SUV än än MX i alla fall... (tyvärr). Leverans i höst tror jag på EQS:en.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

spacecoin skrev:
dstr skrev:
spacecoin skrev:
Du kan definitivt byta ut X:en mot en EQS SUV och en iPad. Det finns säkert appar för pruttkudden. Nu är ju SuC öppet för allt dessutom.
EQS:en har ju ingen frunk, men kan ha takbox istället.
0-100 på 4.9 och 1800 kg i dragvikt.

Nah, lockar inte.

Edit: går den ens att köpa?
Det är väl lättare/snabbare att få en EQS SUV än än MX i alla fall... (tyvärr). Leverans i höst tror jag på EQS:en.
X har jag ju redan - och det finns på blocket.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

BMW i4 M50 skulle jag säga står sig väldigt bra om man inte kör mycket långresor alternativt inte bryr sig om att stanna länge för att ladda, det är väl den jag tycker ligger närmast till hand för mig iaf. Den är helt klart mer "premium" vad gäller interiören och bekvämare samt sportigare att köra än Model 3. Infotainment är enligt mig lika tråkigt som alla andra, man kan i var fall få navigationen från telefonen i instrumentpanelen så det är väl en bra sak men inge kul direkt. Dyr och tar lång tid att få dock, hade jag kunnat få en i år hade det nog blivit köp för att det är kul att testa något nytt.

Polestar 2 är enligt mig jäkligt snygg också, däremot har jag nu prövat 4 olika och tycker den är mer högljudd än vår 3a och framförallt läcker den mycket ljud från andra bilar och omgivningen. Roligt infotainment dock även om mittenskärmen är lite liten, den har dock skärm framför föraren så det uppskattas. Den har också samma problem som BMWn att A till B tar mycket längre tid än Model 3. Filhållaren var inte alls lika tillförlitlig heller, den kopplade ur mitt i en kurva två gånger på 5 mil på motorväg utan någon anledning.

Det är väl de bilarna jag själv sneglar på men jag tror inte frun skulle uppskatta det mycket pga laddtiderna. Hon hade nog svurit åt mig när hon är på väg hem från en jobbresa och skall köra 45 mil när hon jobbat klart för dagen. BMWn lockar dock pga hur trevlig den var att sitta i, Polestar 2 lockar pga designen och Android på insidan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av martinot »

Kanske Taycan kan vara ett intressantare alternativ nu med (delvis) tillgång till SuC?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Elbilisten »

OfarligTesla skrev:
när hon är på väg hem från en jobbresa och skall köra 45 mil när hon jobbat klart för dagen.
Jag kom helt plötsligt att tänka på att det finns regler om kör och vilotider för yrkestrafik. Var rädd om din familj.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Elbilisten skrev:

Jag kom helt plötsligt att tänka på att det finns regler om kör och vilotider för yrkestrafik. Var rädd om din familj.
Är ingen fara, när man bara övervakar när bilen kör blir man bra mycket mindre trött. Sedan har frun inte kört bil hela dagen innan heller utan det är bara transport hem.

Värre var det när man inte bara slog på autopiloten och sen övervakade och skulle köra 100+ mil ensam på så kort tid som möjligt.

Hon körde hem från Göteborg nu under kvällen, ett stopp på runt en halvtimme var allt som egentligen behövdes, hon hade nog inte varit glad i att behöva stanna mer och längre än så.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

martinot skrev:
Kanske Taycan kan vara ett intressantare alternativ nu med (delvis) tillgång till SuC?
Skulle vara en Turbo S, men prislappen på den är direkt fånig när man jämför prestanda/varvtider med min 3 Performance.

Och hur är infotainment i den? Spotify? Youtube?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av dstr »

SwedishAdvocate skrev:
Och i en annan tråd så var du ju inte så pigg på att köpa en bil av en kinesisk biltillverkare (om jag minns rätt), så därmed gissar jag att Polestar 2 går bort...

Är det ngn av de andra som är intressanta?
Om vi bortser från Kina så finns det inget som lockar med Polestar 2, 48 mil wltp och 0-100 på 4,7 sekunder. Det enda som talar för den skulle väl vara infotainment-systemet, men det kompenserar inte.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:

Skulle vara en Turbo S, men prislappen på den är direkt fånig när man jämför prestanda/varvtider med min 3 Performance.

Och hur är infotainment i den? Spotify? Youtube?

Har lekt en del med Taycans infotainmentsystem då jag hade den som kandidat till en Model S. Gillar det inte alls, är bland det värsta moderna jag använt faktiskt. De har en modern design på det men ändå är upplevelsen gammalmodigt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av jonasl »

Har också tänkt tanken på vad som skulle kunna vara ett alternativ till Model Y som förhoppningsvis dimper ner hemma hos oss snart.

Gärna billigare då, 720k är en rejäl hög pengar för oss även om det är hanterbart. Men frågan är vilka alternativen är, trebarnsfamilj, vill ha IRL-räckvidd mot 40 mil (då behöver jag nästan aldrig stanna bara för att ladda på våra längre resor). Och som kan levereras allra senast i höst. Jag tror inte det finns något.. dessutom spelar ju faktorer som miljöbilspremien och det faktum att priser på bilar har gått upp sen vi beställde Y.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av juristen »

Jag leker med tanken att beställa en Ioniq 5 AWD. Leveranstiden avskräckte tidigare så jag köpte en Model 3 LR istället, men nu skulle jag kunna köra 3:an tills en Ioniq 5 kommer om ett år eller så och förhoppningsvis har de fått till barnsjukdomarna tills dess.

Jag gillar designen skarpt på Ioniq 5, priset är bra, den är praktisk, bekväm och har drag. Laddar supersnabbt med rätt laddare. De stora nackdelarna var att den drar mycket ström i landsvägsfart och begränsat laddnätverk här i norr, men med tillgång till SuC så blir den mycket mer intressant.

Som det ser ut finns det goda möjligheter att kunna gå plus på min model 3 om ett år men man kan ju räkna när det blir dags och jämföra med vad slutsumman på en ny Ioniq 5 blir med förusättingarna för bonus osv. Som jag fattat det verkar det inte vara några direkta problem att hoppa av en beställning eller överlåta den till någon annan.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Matte »

Vet någon varför vissa bilar anges wltp som en range (ex 522km-567km). Medan Tesla endast anger en? Vilken av dom anger Tesla? Tycker det är svårt att jämföra.

Jag är sugen på eqs suv, men den kommer till hösten :/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av spacecoin »

Matte skrev:
Vet någon varför vissa bilar anges wltp som en range (ex 522km-567km). Medan Tesla endast anger en? Vilken av dom anger Tesla? Tycker det är svårt att jämföra.

Jag är sugen på eqs suv, men den kommer till hösten :/
Att man anger en range är väl för att det kanske är olika för olika utrustningspaket (t ex fälg-storlek).
Sedan är det ju bra att tänka på att siffrorna gäller vindstilla och sommartemperatur. Det är sannolikt 20-40% sämre under en normal vinterdag.

Tesla och många andra anger fantasisiffror jämfört med t ex Porsche eller Mercedes. Dra av 10% direkt på Tesla. Jag skulle rekommendera att kolla på konsument-tester (gärna från Norden, ex Tesla-Björn), och lita inte på vad tillverkarna säger.

Se t ex: https://insideevs.com/reviews/443791/ev ... t-results/
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av tslaqqq »

Definiera konkurrenter, elbilar en massa, elbilstillverkare som tjänar pengar på sina elbilar från ax till limpa, inga.
Exakt samma story som när Apple lanserade iPhone och ett tag hade mer än 100% av vinsterna i mobilbranschen (då räknades det som att samtliga konkurrenter gick med förlust därav "mer än 100%" - kan man tycka vad man vill om hur det lades fram men så var det iaf med ekonomin).

Vi kommer över tid se några enstaka tillverkare få till economy of scale men det kommer vara en bråkdel mot idag. Med en liten recession på agendan framöver kommer också pengarna snabbt försvinna från alla tillverkares enormt ambitiösa mål att investera 100 tals miljarder dollar på allt möjligt inom EV genren, något som funkade i en 0-ränte värld där riskkapital fanns i överflöd. Så kommer inte vara fallet framöver likaså kommer räntan för tillverkarnas enorma lån och skulder att driva ett flertal till konkurs eller enorma strukturella förändringsresor som heter duga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
Inpirationen till den här tråden kommer från alla som "beklagat" sig över att Tesla nu öppnat suc för andra märken, "...nu hade jag inte behövt köpa en tesla."

Det har i många år pratats om "tesla-dödare". Bentley verkar ha ambitionen att bygga en sådan, men den lär döda min ekonomi också.


Så - jag har en X och 3 (båda performance) - vilka konkurrenter finns det, vad borde jag provköra? Prestanda, räckvidd, Netflix, pruttkudde, xmas-show, lastutrymme, dragvikt är faktorer som jag värderar högt.

Jag sitter fast i min Model S tills vidare. Bilen är helt ok. Den är snabb, snygg, har bra räckvidd, laddar gratis på SuC, jag sitter bekvämt, bilen ligger bra på vägen...

Dock en del brister som verkligen retar mig. På vintern är det karmlösa dörrar, dålig vindrutespolning och medelmåttiga strålkastare. På sommaren tycker jag den är lite bullrig på sommardäcken och så är det dålig sprutt i AC:n bak. Ungarna klagar och hunden blir överhettad. Alternativt är att sätta på sig rejält med kläder fram och sätta AC:n på 16 grader... Vore kanske även trevligt med dragkrok även om det inte är något jag saknar i dagsläget.

Vi behöver dock en riktigt stor bil. Helst med rejäl räckvidd. Och de är väldigt få. Är egentligen bara EQS som duger. Men den är alldeles för dyr. Särskilt nu när de ändrat hur förmånsvärdena ska beräknas på elbilar. E-Tron kanske skulle funka men det tar emot att byta till en bil med ~10 mil kortare räckvidd. Och så gillar jag inte SUV:ar eller Audi särskilt mycket. i4 M50 hade varit prima om den varit en storlek större.

Mot bättre vetande tänkte jag ändå åka och provköra E-Tron nån dag. Den är trots allt ganska snygg och ska vara riktigt tyst och skön att åka i. Men ska det bli en E-Tron så måste det bli en begagnad som har det lägre förmånsvärdet. Tror jag. Har inte kollat upp exakt hur det nya beräkningssättet slår på den.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

Lucid är ju på väg till EU, borde vara en vass konkurrent till MS med bättre räckvidd, tystare och med mer påkostad interiör.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Honkan »

E-tron när den kommer med uppdaterat batteri snart, samt Polestar 3 tycker jag, men som finns tillgängligt här och nu och få något 2022 så är det väl bara Polestar 2 allt annat får man inte i år...
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Lucid är ju på väg till EU, borde vara en vass konkurrent till MS med bättre räckvidd, tystare och med mer påkostad interiör.
Ska dyka upp i Juni påstås det, så det är väl i så fall inte så långt borta...

Källa:
https://www.dagensps.se/motor/lucid-air ... pfNFgLgflc
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av roffe_s »

Behöver man tre sätesrader och kan vänta till nästa år är väl efterföljaren till XC90 ett bättre alternativ än Polestar 3? Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.

Egentligen är väl MY den bil som inte har särskilt många konkurrenter just nu sett till det lite större formatet? Vi ska ersätta andrabilen nästa år och några av de bilar jag tror kommer att vara aktuell är just MY, Volvo eller Polestar 3. Det handlar då om familjens ”stora” bil, P2:an kommer fortsatt att fungera som nöjesbil under ytterligare ett antal år. Den uppgiften sköter den med den äran :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar