Har du beställt en EQS? Vad är leveranstid isf?spacecoin skrev:Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.
Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Moderator: Redaktion
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Helt rätt taktik håller jag med om. Svårt att få båda i en.dstr skrev:Jag har ju en av varje, en trackdaybil och en "familjesuv" - för att slippa den kompromissen.martinot skrev:Sedan/sportig eller SUV/lastutrymme?dstr skrev:En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikttslaqqq skrev:Definiera konkurrenter,
Frågan är ställd på båda fronterna - vad finns det för konkurrenter jag borde titta på? Jag har svårt att hitta några.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Fast visst är det ganska deppigt att man behöver välja mellan så grundläggande saker när det gäller elbilar? Det är mycket större saker man gör avkall på oavsett vad man väljer jämfört med hur det var att välja fossilbil.MWall skrev:Många säger att de trivs bättre med konkurrenternas lane keep assists än med Teslas nervösa skapelse.
I övrigt känns det faktiskt som att du skapade det här ämnet för att visa att det inte finns bättre alternativ. Du trycker ju på Teslas starka sidor men inte alls på de svagare. Då är ju Tesla rätt för dig.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Finns inget pris i Sverige ännu och "höst" har jag hört.martinot skrev:Har du beställt en EQS? Vad är leveranstid isf?spacecoin skrev:Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Tycker också EQE känns riktigt intressant. Ser fram emot att nån gång ha en sedan igen när kidsen växt liteSwedishAdvocate skrev:Om det inte spelar någon roll var laddluckan sitter så finns ju Merca EQE också. Men den verkar det inte skrivas så mycket om på forumet...
Audi e-tron GT finns ju med, men den kostar väl lika mycket som en Taycan... Eller?
Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ser fram emot vår Born som bör komma om några veckor. Givetvis är Model 3 en bättre bil på många punkter, men jag ser fram emot att ha en elbil som jag verkligen tycker är snygg!NiklasTesla skrev:Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Var i Europa ska du åka där du tycker det känns problematiskt med Ionity + Tesla-laddare idag?
På pappret tycker jag min resa med e-tron genom hela Europa i sommar ser ganska smidig ut, särskilt nu när det tillkommit ett antal Tesla-laddare. Det är egentligen bara mellersta/södra Spanien som ser lite bökigt ut. I Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien tycker jag det verkar finnas väldigt gott om laddare. Uppriktigt sagt så upplever jag att det ser lättare ut med "icke-Tesla" nu än det var med Tesla 2017-2019 och då tyckte jag ändå det senare funkade smidigt då.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Gillar inte alls e-tron GT. Tycker det är en riktigt ful bil. Föredrar helt klart Taycan som är grymt mycket snyggare (förutom luftintagen vid lamporna).Legato skrev:Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
När får vi se fler bilar i storleksklass Model 3, i4, Polestar 2 där man satsat lite på förbrukning och laddning utöver prestanda? Finns många andra roliga bilar men de brukar inte vara lika bra på laddtid på resorna, med elbil så skall det inte längre behöva vara antingen eller så är det mågra på G som verkar bra?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
GT har en märklig front. Man får välja en svart isf. Men jag skulle välja en Taycan "kombi" som andrabil om jag hade råd.martinot skrev:Gillar inte alls e-tron GT. Tycker det är en riktigt ful bil. Föredrar helt klart Taycan som är grymt mycket snyggare (förutom luftintagen vid lamporna).Legato skrev:Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Haft Tesla sedan 2019 så det är det jag jämför med. Vill kunna åka till östra Europa (Warszawa mm) och södra Spanien så det blir att behålla Teslan ett tag till.Legato skrev:Ser fram emot vår Born som bör komma om några veckor. Givetvis är Model 3 en bättre bil på många punkter, men jag ser fram emot att ha en elbil som jag verkligen tycker är snygg!NiklasTesla skrev:Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Var i Europa ska du åka där du tycker det känns problematiskt med Ionity + Tesla-laddare idag?
På pappret tycker jag min resa med e-tron genom hela Europa i sommar ser ganska smidig ut, särskilt nu när det tillkommit ett antal Tesla-laddare. Det är egentligen bara mellersta/södra Spanien som ser lite bökigt ut. I Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien tycker jag det verkar finnas väldigt gott om laddare. Uppriktigt sagt så upplever jag att det ser lättare ut med "icke-Tesla" nu än det var med Tesla 2017-2019 och då tyckte jag ändå det senare funkade smidigt då.
MVH
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.OfarligTesla skrev:Håller helt med, har försökt hitta något annat ett tag nu men det är rätt stora kompromisser på det grundläggande för en bil, transport A till B. Även om man som jag värderar komfort/ljudnivå relativt högt blir det svårt, BMW i4 är bättre på den punkten men går väl mer eller mindre inte att få tag på men resten är mer eller mindre samma eller sämre än en Model 3 på de punkterna. Kan du ge upp vettig laddning/räckvidd så är ändå i4 M50 roligare att köra än Model 3 enligt mig, mer tryck i den också.dstr skrev:Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.
Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Beror helt på vad man är ute efter, Model 3 har mer direkt styrning men den är väldigt bortkopplad från vägen i jämförelse med BMWn, för mig är direkt styrning i sig inget som gör bilen sportigare. Tycker också chassit/fjädringen är bättre i kurvorna i BMWn kontra Model 3.martinot skrev:Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.
Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.
Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Helt OK och fritt att tycka.OfarligTesla skrev:Beror helt på vad man är ute efter, Model 3 har mer direkt styrning men den är väldigt bortkopplad från vägen i jämförelse med BMWn, för mig är direkt styrning i sig inget som gör bilen sportigare. Tycker också chassit/fjädringen är bättre i kurvorna i BMWn kontra Model 3.martinot skrev:Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.
Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.
Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
Dock så stämmer det inte med de tester som jag läst och sett (som de ovan - var de som jag refererade till). Där tycker de styrkänslan är bättre i M3 vs M50 och Taycan. Där tycker de även att chassi/fjädring på M3 är bättre i kurvor, men M50 och Tyacan bekvämare på motorväg.
Men bra med olika input och tyckanden!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Får du ens en hel Taycan el i4 för priset av en M3P ?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Finns tester som går åt båda hållen, det är dock enkelt att gå ut och testa själv och se vad man tycker. Tycker t.ex. det är mer ”body-roll” i en Model 3 jämfört med i4 vilket inte hjälps av att stolarna är så osportiga så de inte har tillräckligt med sidostöd.martinot skrev:Helt OK och fritt att tycka.
Dock så stämmer det inte med de tester som jag läst och sett (som de ovan - var de som jag refererade till). Där tycker de styrkänslan är bättre i M3 vs M50 och Taycan. Där tycker de även att chassi/fjädring på M3 är bättre i kurvor, men M50 och Tyacan bekvämare på motorväg.
Men bra med olika input och tyckanden!
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
I4a ja, Taycan nej.tslaqqq skrev:Får du ens en hel Taycan el i4 för priset av en M3P ?
Men har någon påstått det?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nej vad har det med saken o göra? Snarare ytterligare ett faktum att det inte finns mycket alternativ på marknaden speciellt inte till samma peng
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
.
Senast redigerad av Lurkern, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Finns det ngn bmw-handlare i Stockholm som har en i4 M50 för provkörning?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Vi hade en Mustang som hyrbil en vecka när vår MS fick lite kärlek. Jag var generellt positiv till den men bagaget är verkligen litet och är jämfört med både MS och MY helt värdelöst. Det funkar kanske om man inte brukar ha med sig så mycket på sina resor men för oss med 3 barn så skulle det aldrig funka (och då har vi ändå rest med en Toyota Prius PHEV tidigare).VilkenElbilBlirDet skrev:Det är väl ganska subjektivt från ett konsumentperspektiv vad som är konkurrenskraftigt.
Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.
Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.
Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.
Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.
Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Det är slående vad dåligt man utnyttjat utrymmet när de lyfter kåpan under huven...Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Bavaria i Kista hade sist jag kollade, likaså Bilia Nacka.dstr skrev:Finns det ngn bmw-handlare i Stockholm som har en i4 M50 för provkörning?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Blir ju så när dom inte bygger på en skateboard plattaLegato skrev:Det är slående vad dåligt man utnyttjat utrymmet när de lyfter kåpan under huven...Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Instämmer 100% med dig där. Tester, och även andras åsikter, är oftast intressant att läsa, titta och höra på, men det som gäller i verkligheten är att köra, testa och jämföra själv. Det är det helt klart absolut viktigaste.OfarligTesla skrev:Finns tester som går åt båda hållen, det är dock enkelt att gå ut och testa själv och se vad man tycker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik