Vi hade en Mustang som hyrbil en vecka när vår MS fick lite kärlek. Jag var generellt positiv till den men bagaget är verkligen litet och är jämfört med både MS och MY helt värdelöst. Det funkar kanske om man inte brukar ha med sig så mycket på sina resor men för oss med 3 barn så skulle det aldrig funka (och då har vi ändå rest med en Toyota Prius PHEV tidigare).VilkenElbilBlirDet skrev:Det är väl ganska subjektivt från ett konsumentperspektiv vad som är konkurrenskraftigt.
Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.
Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.
Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.
Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.
Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.
Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Moderator: Redaktion
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Det är slående vad dåligt man utnyttjat utrymmet när de lyfter kåpan under huven...Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Bavaria i Kista hade sist jag kollade, likaså Bilia Nacka.dstr skrev:Finns det ngn bmw-handlare i Stockholm som har en i4 M50 för provkörning?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Blir ju så när dom inte bygger på en skateboard plattaLegato skrev:Det är slående vad dåligt man utnyttjat utrymmet när de lyfter kåpan under huven...Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Instämmer 100% med dig där. Tester, och även andras åsikter, är oftast intressant att läsa, titta och höra på, men det som gäller i verkligheten är att köra, testa och jämföra själv. Det är det helt klart absolut viktigaste.OfarligTesla skrev:Finns tester som går åt båda hållen, det är dock enkelt att gå ut och testa själv och se vad man tycker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Som om han skulle digga nån Tesla istället?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?MWall skrev:Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Som om han skulle digga nån Tesla istället?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Harry är i en klass för sig helt klart, inte alls som "Peder", sen har han faktiskt testat Tesla M3P också.martinot skrev:Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?MWall skrev:Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Som om han skulle digga nån Tesla istället?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nej, Harry är ingen elbilshatare men det betyder ju inte att han nödvändigtvis vill äga en elbil själv. Tror inte Harry hatar så mycket rent generellt utan är en bilentusiast av den lite äldre typen.Wolf78 skrev:Harry är i en klass för sig helt klart, inte alls som "Peder", sen har han faktiskt testat Tesla M3P också.martinot skrev:Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?MWall skrev:Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Som om han skulle digga nån Tesla istället?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Han verkar ju inte riktigt ha koll på naturvetenskapen kring klimatpåverkan från elbilar kontra 'förnybara' fossilbensin-substitut...Fredrik j skrev:Nej, Harry är ingen elbilshatare men det betyder ju inte att han nödvändigtvis vill äga en elbil själv. Tror inte Harry hatar så mycket rent generellt utan är en bilentusiast av den lite äldre typen.Wolf78 skrev:Harry [Metcalfe] är i en klass för sig helt klart, inte alls som "Peder", sen har han faktiskt testat Tesla M3P också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Han har en del elbilar och hybrider i artiklarna, säkert delvis följande UK:s olika lanseringsprogram.martinot skrev:Är inte han mest petrolhead, och som sådan ogillar elbilar generellt, och Tesla speciellt (som de flesta som ogillar elbilar i grunden hatar mest)?MWall skrev:Lurkern skrev:
Diggar Harry, och han diggar inte i4 E50.
Som om han skulle digga nån Tesla istället?
Verkar inte som han är en bra referens gällande bilar, och speciellt inte gällande elbilar. Känns lite som en brittisk motsvarighet till knäppgöken/tönten "Peder" (fast kanske inte riktigt fullt så illa)?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jag skulle beskriva Harry som nyfiken bilentusiast som ändå inte riktigt är beredd att slänga entusiastbilsintresset på skroten utan försöka kombinera.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Service påverkar inte kalkylen "rejält". Det är en struntsumma i sammanhanget.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
MWall skrev:NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Service påverkar inte kalkylen "rejält". Det är en struntsumma i sammanhanget.
Mm.. jag gjorde nyligen första och enda(?) obligatoriska servicen på Polestaren vid 3000 mil. Kostade exakt 0 kr så den påverkar inte kalkylen speciellt mycket
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Halverade försäkringen (båda bilarna var/är företagsleasade = dyrare försäkring av någon anledning gentemot privatägd) när jag bytte från 2019 M3 LR till 2021 MY LR.chaffis75 skrev:Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jag skulle beskriva honom som en person som drar en mängd felaktiga slutsatser baserat på en rätt bristfällig förståelse av naturvetenskap.Fredrik j skrev:Jag skulle beskriva Harry som nyfiken bilentusiast som ändå inte riktigt är beredd att slänga entusiastbilsintresset på skroten utan försöka kombinera.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).chaffis75 skrev:Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
MVH
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Min helt oproffesionella uppfattning är att man har bytt bromsvätska alldeles för ofta på bilarna när man bytt vartannat år eller vad det nu ärNiklasTesla skrev:Nja som vilken elbil somhelst. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).chaffis75 skrev:Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
MVH
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Vet inte vad du syftar på men vår id3 kostar oss ca 2500 - 3000 kr (minns inte exakt) för halvförsäkring privat fria mil, har inte hört någpn m3 i de nivåerna. Jag ser inte kopplingen elbil mot försäkringskostnad.NiklasTesla skrev:Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).chaffis75 skrev:Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
MVH
Bromsvätska har inte med hur mycket man bomsar att göra, de är hur den tar till sig vatten/fukt som har betydelse. Så ja bromsolja får bytas på samma sätt oavsett om de är elbil eller annat bränsle.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Bromsvätskan börjar dra åt sig fukt från att du öppnar den förslutna leveransförpackningen. Bromsvätskebehållaren i bilen är inte hermetiskt tillsluten så bromsvätskan fortsätter att dra till sig fukt däri även om du inte bromsar allsNiklasTesla skrev:Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).
M3SR+ (21Q3)
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Du resonerar mer och mer som en fanatiker. Trist.
Mycket av det du säger är helt enkelt subjektiva saker. Det om knappar osv.
Visste inte ens att Track mode var särskilt bra för faktisk bankörning utan trodde det var en gimmick. Såg nån video på FB där nån åkte med i en specialbyggd Model 3P runt Nürburgring och den föraren dissade track mode helt och hållet. På i4:an kan du slå av antisladd och antispinn helt om du vill. (rekommenderas dock kanske inte... )
Baksätet? Det är en plats för barn.
Vad gäller prestanda så matchar den en Model 3 Performance i verkligheten. Iaf enligt fastestlaps.com. Model 3 är nån tiondel snabbare till 100 km/h men långsammare till 200 km/h. Dvs tar du bort det där Tesla-typiska rycket i låg hastighet så är BMW:n faktiskt snabbare.
Jätteskönt att slippa påflugna säljare så att du fick titta i lugn och ro. Hade du verkligen velat ha bilen så hade du ju gått fram och frågat, eller hur?
Att hävda att den skulle kosta det priset är ju bara fjantigt. Du får väl inte ens en 320d för 500 tkr? Jag tycker priset är helt ok på i4:an. Finns ju viss rabatt att få också. TCO blir väldigt mycket lägre än på t ex den 440i GC som den baseras på. Visst kan man jämföra med Tesla men jag tycker inte Tesla är på samma nivå.
Finns stora fördelar med BMW:n också. Dragkrok som fälls ut med ett knapptryck, mycket bättre ljudisolering, riktiga stolar som har sidostöd, HUD, aktiva strålkastare även i praktiken, inga spökbromsningar, ingen dålig lack, halvkombilucka som gör bilen avsevärt mer praktisk för såna som har skrymmande saker de vill frakta ibland. Typ hund, barnvagn osv.
Finns dock en del saker att kritisera på i4:an också.
1. Vikten. Den är löjligt tung.
2. Frånvaron av frunk. Kanske en löjlig grej men jag gillar att ha kablar och paraplyer där fram.
3. Den orimliga leveranstiden. Vilket iofs borgar för ett bättre andrahandsvärde än för Teslan.