Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Moderator: Redaktion
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Vet inte vad du syftar på men vår id3 kostar oss ca 2500 - 3000 kr (minns inte exakt) för halvförsäkring privat fria mil, har inte hört någpn m3 i de nivåerna. Jag ser inte kopplingen elbil mot försäkringskostnad.NiklasTesla skrev:Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).chaffis75 skrev:Glöm inte bort att Tesla ofta är en ganska dyr bil att försäkra så de du sparar på servicen äts upp snabbt.NiklasTesla skrev:En annan sak att betänka som påverkar kalkylen rejält... Finns det något annat elfordonsmärke där service inte påverkar garantin?
Detta är ju stort plus för Tesla då elbilar knappt behöver service (lagt ca 500sek på service under vår Model 3s 12000mil borträknat däck och en hjulinställning).
MVH
Sen är ju inte en Tesla service fri, tex måste man byta bromsolja lika ofta som på vilken bil som. De är mest motoroljebyte och tändstift som i praktiken skiljer sen har tesla valt att säga att de inte behövs service vilket jag tycker är vilseledande.
MVH
Bromsvätska har inte med hur mycket man bomsar att göra, de är hur den tar till sig vatten/fukt som har betydelse. Så ja bromsolja får bytas på samma sätt oavsett om de är elbil eller annat bränsle.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Bromsvätskan börjar dra åt sig fukt från att du öppnar den förslutna leveransförpackningen. Bromsvätskebehållaren i bilen är inte hermetiskt tillsluten så bromsvätskan fortsätter att dra till sig fukt däri även om du inte bromsar allsNiklasTesla skrev:Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).
M3SR+ (21Q3)
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Du resonerar mer och mer som en fanatiker. Trist.
Mycket av det du säger är helt enkelt subjektiva saker. Det om knappar osv.
Visste inte ens att Track mode var särskilt bra för faktisk bankörning utan trodde det var en gimmick. Såg nån video på FB där nån åkte med i en specialbyggd Model 3P runt Nürburgring och den föraren dissade track mode helt och hållet. På i4:an kan du slå av antisladd och antispinn helt om du vill. (rekommenderas dock kanske inte... )
Baksätet? Det är en plats för barn.
Vad gäller prestanda så matchar den en Model 3 Performance i verkligheten. Iaf enligt fastestlaps.com. Model 3 är nån tiondel snabbare till 100 km/h men långsammare till 200 km/h. Dvs tar du bort det där Tesla-typiska rycket i låg hastighet så är BMW:n faktiskt snabbare.
Jätteskönt att slippa påflugna säljare så att du fick titta i lugn och ro. Hade du verkligen velat ha bilen så hade du ju gått fram och frågat, eller hur?
Att hävda att den skulle kosta det priset är ju bara fjantigt. Du får väl inte ens en 320d för 500 tkr? Jag tycker priset är helt ok på i4:an. Finns ju viss rabatt att få också. TCO blir väldigt mycket lägre än på t ex den 440i GC som den baseras på. Visst kan man jämföra med Tesla men jag tycker inte Tesla är på samma nivå.
Finns stora fördelar med BMW:n också. Dragkrok som fälls ut med ett knapptryck, mycket bättre ljudisolering, riktiga stolar som har sidostöd, HUD, aktiva strålkastare även i praktiken, inga spökbromsningar, ingen dålig lack, halvkombilucka som gör bilen avsevärt mer praktisk för såna som har skrymmande saker de vill frakta ibland. Typ hund, barnvagn osv.
Finns dock en del saker att kritisera på i4:an också.
1. Vikten. Den är löjligt tung.
2. Frånvaron av frunk. Kanske en löjlig grej men jag gillar att ha kablar och paraplyer där fram.
3. Den orimliga leveranstiden. Vilket iofs borgar för ett bättre andrahandsvärde än för Teslan.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.MWall skrev:dstr skrev:Nu har jag varit och tittat på en i4 M50. Ja, det blev bara en titt.
Den är inte tillräckligt nära för att kunna benämnas som en konkurrent till 3 Performance, så jag frågade inte om en provkörning.
Jag spenderade 10 minuter i/vid bilen. En väldigt massa knappar. Bara en var intiutivt placerad, och det var för rattvärmen. Utöver det så gillar jag stödet för android auto. Men det är nog det enda positiva jag hittar att säga om i4'an.
Menysystemet var rörigt med olika meny-nivåer som i en nivå visade allt och i en annan filtrerade bort. Det lär man väl sig kanske med tiden. Gränssnittet laggade ordentligt. När man scrollade så såg det ut som ikonerna stannade upp, och så tryckte jag på en men så hade den visst inte scrollat klart, utan scrollade en rad till varpå min tryckning kom på ikonen under. Det hände mer än en gång. Navigering och allt annat andades "bil 1.0".
Sportkörningsinställningarna var ljusår ifrån 3'ans track mode. Inte alls tänkt för bankörning. Jag hittade inget driftmode heller.
Takutrymmet i baksätet var i lägsta laget, och då är jag en rätt kort person. Kupéutrymmet generellt kändes trängre än trean, utan att för den delen bli "mysigt" så som det kan vara i en Mclaren. Bagageutrymmet var väl "ok", men halva reservhjulsbaljan var upptagen av subwoofern. Är det en klassisk placering utifrån utrymmen som finns över i fossilbilarna?
Utseendet var väl ok, "äntligen en elbil som ser ut som en bil." Fronten är inte så hemsk på riktigt som alla säger. Men prislappen i förhållande till prestanda, räckvidd och tekniska finesser gör att den borde knappt hälften. 5-600k vore ett mer rimligt pris.
Säljarna lät mig vara helt och hållet, så mina frågor om 100% rwd, app-funktioner, leveranstid osv förblev obesvarade. Jag behåller min 3'a.
Du resonerar mer och mer som en fanatiker. Trist.
Mycket av det du säger är helt enkelt subjektiva saker. Det om knappar osv.
Visste inte ens att Track mode var särskilt bra för faktisk bankörning utan trodde det var en gimmick. Såg nån video på FB där nån åkte med i en specialbyggd Model 3P runt Nürburgring och den föraren dissade track mode helt och hållet. På i4:an kan du slå av antisladd och antispinn helt om du vill. (rekommenderas dock kanske inte... )
Baksätet? Det är en plats för barn.
Vad gäller prestanda så matchar den en Model 3 Performance i verkligheten. Iaf enligt fastestlaps.com. Model 3 är nån tiondel snabbare till 100 km/h men långsammare till 200 km/h. Dvs tar du bort det där Tesla-typiska rycket i låg hastighet så är BMW:n faktiskt snabbare.
Jätteskönt att slippa påflugna säljare så att du fick titta i lugn och ro. Hade du verkligen velat ha bilen så hade du ju gått fram och frågat, eller hur?
Att hävda att den skulle kosta det priset är ju bara fjantigt. Du får väl inte ens en 320d för 500 tkr? Jag tycker priset är helt ok på i4:an. Finns ju viss rabatt att få också. TCO blir väldigt mycket lägre än på t ex den 440i GC som den baseras på. Visst kan man jämföra med Tesla men jag tycker inte Tesla är på samma nivå.
Finns stora fördelar med BMW:n också. Dragkrok som fälls ut med ett knapptryck, mycket bättre ljudisolering, riktiga stolar som har sidostöd, HUD, aktiva strålkastare även i praktiken, inga spökbromsningar, ingen dålig lack, halvkombilucka som gör bilen avsevärt mer praktisk för såna som har skrymmande saker de vill frakta ibland. Typ hund, barnvagn osv.
Finns dock en del saker att kritisera på i4:an också.
1. Vikten. Den är löjligt tung.
2. Frånvaron av frunk. Kanske en löjlig grej men jag gillar att ha kablar och paraplyer där fram.
3. Den orimliga leveranstiden. Vilket iofs borgar för ett bättre andrahandsvärde än för Teslan.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Walker skrev:…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.
Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.
Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
MWall skrev:
Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.
Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3.
Fast huruvida en smidig dragkrok är viktigt är lika subjektivt som hur viktigt det är med ett modernt infotainmentsystem som inte laggar och där man slipper leta bland en massa fysiska knappar. Dragkrok är helt meningslöst enligt mig, skulle inte ens komma på en situation där jag hade behövt det. Tråden handlar ju om ett vall som dstr skall göra så det är väl inte så konstigt att skriva utifrån sina egna preferenser då?
Personligen föredrar jag nog BMWn före Model 3 men är inte villig att betala kring 150-200k mer för den samtidigt som jag får vänta i 13-14 månader. Om jag lyckas få miljöbilspremie på 3an som kommer i höst så skiljer det 70k till mellan dem.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jo, blir ju lite annat fokus då iofs. Lätt att man blandar in sina egna preferenser. Nu är det ju hans tråd och då får det väl kanske vara så då.OfarligTesla skrev:MWall skrev:
Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.
Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3.
Fast huruvida en smidig dragkrok är viktigt är lika subjektivt som hur viktigt det är med ett modernt infotainmentsystem som inte laggar och där man slipper leta bland en massa fysiska knappar. Dragkrok är helt meningslöst enligt mig, skulle inte ens komma på en situation där jag hade behövt det. Tråden handlar ju om ett vall som dstr skall göra så det är väl inte så konstigt att skriva utifrån sina egna preferenser då?
Personligen föredrar jag nog BMWn före Model 3 men är inte villig att betala kring 150-200k mer för den samtidigt som jag får vänta i 13-14 månader. Om jag lyckas få miljöbilspremie på 3an som kommer i höst så skiljer det 70k till mellan dem.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jag ser saker ur mitt perspektiv med mina behov. Uppenbarligen har du andra behov/referensramar.MWall skrev:Walker skrev:…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.
Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.
Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3.
För nästan samma pengar som en i4 M50 så får jag en begagnad 991 GT3. För mig så är M3P 250.000 bättre än i4'an, därav min spaning på vad den borde kosta.
Ska man konkurrera med Tesla så behöver man komma med "bil 2.0". Massor av knappar, inget netflix, inga spel och menyer som laggar drar ner i4 till bil 1.0. Bättre sidostöd i stolarna? Inte i den som står hos Bmw i Kista iaf.
Det här är inte för att rättfärdiga mitt bilval, 3'ans dagar är "räknade". Vi får se vad som ersätter den. Corvette, 991 GT3, Viper, Huracan är några av blocketbevakningarna. Kanske en S Plaid om dom hinner komma innan jag "är klar" med 3'an.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om jag ska beskriva minnet jag har efter provkörning av i4 med ett ord så blir det "förlegad".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Det var en långlunch idag. Jag var även förbi Mercedes och sneglade på EQE och EQS.
Innan folk går bananas så vill jag få det fört till protokollet att det finns tre bilmärken som jag haft 3st av. BMW, Mercedes och Tesla. Porsche och Ford(!) 2st och resten bara en. Jag kan absolut tänka mig både BMW och Mercedes igen - om dom lyckas bygga en bil som lockar.
BMW'n spenderade jag 10 minuter med. Mercedesarna lockade inte ens till att provsitta. EQS var direkt ful irl, inte alls som på bild/film.
Med lite tur så kanske dom lyckas bättre med EQS SUV och att det kan bli en ersättare till vår X Performance, men något säger mig att den kommer prisa ut sig i AMG-utförandet. EQS är 5-600k för dyr.
Innan folk går bananas så vill jag få det fört till protokollet att det finns tre bilmärken som jag haft 3st av. BMW, Mercedes och Tesla. Porsche och Ford(!) 2st och resten bara en. Jag kan absolut tänka mig både BMW och Mercedes igen - om dom lyckas bygga en bil som lockar.
BMW'n spenderade jag 10 minuter med. Mercedesarna lockade inte ens till att provsitta. EQS var direkt ful irl, inte alls som på bild/film.
Med lite tur så kanske dom lyckas bättre med EQS SUV och att det kan bli en ersättare till vår X Performance, men något säger mig att den kommer prisa ut sig i AMG-utförandet. EQS är 5-600k för dyr.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:Jag ser saker ur mitt perspektiv med mina behov. Uppenbarligen har du andra behov/referensramar.MWall skrev:Walker skrev:…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.
Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.
Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3.
För nästan samma pengar som en i4 M50 så får jag en begagnad 991 GT3. För mig så är M3P 250.000 bättre än i4'an, därav min spaning på vad den borde kosta.
Ska man konkurrera med Tesla så behöver man komma med "bil 2.0". Massor av knappar, inget netflix, inga spel och menyer som laggar drar ner i4 till bil 1.0. Bättre sidostöd i stolarna? Inte i den som står hos Bmw i Kista iaf.
Det här är inte för att rättfärdiga mitt bilval, 3'ans dagar är "räknade". Vi får se vad som ersätter den. Corvette, 991 GT3, Viper, Huracan är några av blocketbevakningarna. Kanske en S Plaid om dom hinner komma innan jag "är klar" med 3'an.
Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller.
Nu backar jag ur tråden...
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nja, om det inte finns något i samma "kalliber" så kan man ju lik väl prova något helt annat.MWall skrev:Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller.
Nu backar jag ur tråden...
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?dstr skrev:Nja, om det inte finns något i samma "kalliber" så kan man ju lik väl prova något helt annat.MWall skrev:Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller.
Nu backar jag ur tråden...
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Tesla överdriver sina siffror och BMW underdriver sina.dstr skrev:18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Jag förmodar att du känner till att de i verkligheten är i princip lika snabba till 100 och att i4 är ca 2 sekunder snabbare till 200?
M3P är däremot snabbare till 50.
Men det blir lite märkligt att påstå att i4 inte är av samma kaliber, speciellt när du jämför med ett antal ICE-bilar som väl inte är snabbare än MP3? Har ifs inte jämfört eftersom jag inte är intresserad av dem.
Jag har själv jämfört i4 och MP3 senaste veckorna och valt att beställa MP3 framför i4 M50, men inte för att de skulle vara av olika kaliber vad gäller prestanda.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Fast 18% snabbare stämmer inte i verkligheten. Där är i4 aningen snabbare förutom i väldigt låga hastigheter. Och du lär väl veta att 0-50 km/h inte är så relevant?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Helt klart att det inte verkar skilja så mycket mellan bilarna i realiteten.MWall skrev:dstr skrev:18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Fast 18% snabbare stämmer inte i verkligheten. Där är i4 aningen snabbare förutom i väldigt låga hastigheter. Och du lär väl veta att 0-50 km/h inte är så relevant?
På pappret gör Tesla 0-100 på 3,3 medans BMW gör det på 3,9 i realiteten verkar skillnaden vara mindre men ändå med fördel Tesla upp till 100 km/h.
BMW verkar snabbare i högre farter och vinner racet 0-200 km/h.
Ska man titta på vad som är relevant och användbart i vardagssituationer så skulle jag nog våga hävda att Tesla tar hem det.
För BMW behöver man aktivera både sport mode+ boost samt använda launch control för att lycakas med dessa siffror.
Dessutom verkar Tesla ha bättre "pick-up" och acceleration från typ 50-120 km/h vilket också nog påminner mer om vardagssituationer än 0-200km/h.
Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Vilka effektsiffror använder du då?Wolf78 skrev:Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Eftersom BMW vinner vid längre acceleration borde den ha bättre vikt/effektförhållande medan Teslan antagligen ger snabbare upprampning av vridmomentet och kanske även har bättre vikt/vridmomentsförhållande vid låga varvtal.
Oavsett så är det fel att påstå att de är av olika kaliber, det handlar om ytterst små skillnader.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
För Tesla 476hk och BMW 544hkMaw skrev:Vilka effektsiffror använder du då?Wolf78 skrev:Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Eftersom BMW vinner vid längre acceleration borde den ha bättre vikt/effektförhållande medan Teslan antagligen ger snabbare upprampning av vridmomentet och kanske även har bättre vikt/vridmomentsförhållande vid låga varvtal.
Oavsett så är det fel att påstå att de är av olika kaliber, det handlar om ytterst små skillnader.
Ja det är ganska marginella skillnader får man säga. BMW’ är grym och riktigt fin att köra, känns verkligen BMW. Lite förvånad över EPA (combined) siffrorna bara då det är så stor skillnad 365 km med 20” fälg…
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Kollar bromsvätskan med testmätare (kostar ca 220sek på Biltema). På gamla dieselbilen så var det milstyrt/datumstyrt när vätskan skulle bytas och bromsarna slets fortare då man inte kunde använda regen och ladda upp batteriet istället för att slita på belägg.Skatbo skrev:Bromsvätskan börjar dra åt sig fukt från att du öppnar den förslutna leveransförpackningen. Bromsvätskebehållaren i bilen är inte hermetiskt tillsluten så bromsvätskan fortsätter att dra till sig fukt däri även om du inte bromsar allsNiklasTesla skrev:Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).
MVH
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.
Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
300k mer för en MS över en M3 låter jättebra, de pengarna borde du få tillbaka med rejäl ränta vid nästa byte.OfarligTesla skrev:Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.
Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
En inkommande bil som kanske kan vara intressant i Model S territoriet är väl Lucid Air, med den så klarar man 80 mil i motorvägsfart (i gynsannt väder) eller drygt 60% längre än Model 3 LR så behovet av att snabbladda överhuvudtaget borde var ganska litet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ja om Tesla faktiskt säljer en S för priset på min bokning så är i precis över miljonen för en LR med färg och EAP så det är väl ett väldigt bra pris i denna marknad, frågan är väl vad som händer på 2-3 års sikt. Går priserna ned på nytt så kommer nog förlusten på en S bli markant högre än en 3a så då måste det vara värt det. I grund och botten får det nog dock bestämmas av ifall jag orkar klämma in en större bil på garageplatsen eller inte.Maw skrev:300k mer för en MS över en M3 låter jättebra, de pengarna borde du få tillbaka med rejäl ränta vid nästa byte.
En inkommande bil som kanske kan vara intressant i Model S territoriet är väl Lucid Air, med den så klarar man 80 mil i motorvägsfart (i gynsannt väder) eller drygt 60% längre än Model 3 LR så behovet av att snabbladda överhuvudtaget borde var ganska litet.
Lucid Air verkar riktigt trevlig men blir nog för dyr faktiskt, en fyrhjulsdriven variant hamnar nog på 1,5 miljoner här (bara översatt amerikanskt pris med tull/moms) så det blir drygt 500k mer än den S jag har bokning på vilket är en slant.