dstr skrev:Inpirationen till den här tråden kommer från alla som "beklagat" sig över att Tesla nu öppnat suc för andra märken, "...nu hade jag inte behövt köpa en tesla."
Det har i många år pratats om "tesla-dödare". Bentley verkar ha ambitionen att bygga en sådan, men den lär döda min ekonomi också.
Så - jag har en X och 3 (båda performance) - vilka konkurrenter finns det, vad borde jag provköra? Prestanda, räckvidd, Netflix, pruttkudde, xmas-show, lastutrymme, dragvikt är faktorer som jag värderar högt.
Jag sitter fast i min Model S tills vidare. Bilen är helt ok. Den är snabb, snygg, har bra räckvidd, laddar gratis på SuC, jag sitter bekvämt, bilen ligger bra på vägen...
Dock en del brister som verkligen retar mig. På vintern är det karmlösa dörrar, dålig vindrutespolning och medelmåttiga strålkastare. På sommaren tycker jag den är lite bullrig på sommardäcken och så är det dålig sprutt i AC:n bak. Ungarna klagar och hunden blir överhettad. Alternativt är att sätta på sig rejält med kläder fram och sätta AC:n på 16 grader... Vore kanske även trevligt med dragkrok även om det inte är något jag saknar i dagsläget.
Vi behöver dock en riktigt stor bil. Helst med rejäl räckvidd. Och de är väldigt få. Är egentligen bara EQS som duger. Men den är alldeles för dyr. Särskilt nu när de ändrat hur förmånsvärdena ska beräknas på elbilar. E-Tron kanske skulle funka men det tar emot att byta till en bil med ~10 mil kortare räckvidd. Och så gillar jag inte SUV:ar eller Audi särskilt mycket. i4 M50 hade varit prima om den varit en storlek större.
Mot bättre vetande tänkte jag ändå åka och provköra E-Tron nån dag. Den är trots allt ganska snygg och ska vara riktigt tyst och skön att åka i. Men ska det bli en E-Tron så måste det bli en begagnad som har det lägre förmånsvärdet. Tror jag. Har inte kollat upp exakt hur det nya beräkningssättet slår på den.