Jag kom helt plötsligt att tänka på att det finns regler om kör och vilotider för yrkestrafik. Var rädd om din familj.OfarligTesla skrev:när hon är på väg hem från en jobbresa och skall köra 45 mil när hon jobbat klart för dagen.
Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Är ingen fara, när man bara övervakar när bilen kör blir man bra mycket mindre trött. Sedan har frun inte kört bil hela dagen innan heller utan det är bara transport hem.Elbilisten skrev:
Jag kom helt plötsligt att tänka på att det finns regler om kör och vilotider för yrkestrafik. Var rädd om din familj.
Värre var det när man inte bara slog på autopiloten och sen övervakade och skulle köra 100+ mil ensam på så kort tid som möjligt.
Hon körde hem från Göteborg nu under kvällen, ett stopp på runt en halvtimme var allt som egentligen behövdes, hon hade nog inte varit glad i att behöva stanna mer och längre än så.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Skulle vara en Turbo S, men prislappen på den är direkt fånig när man jämför prestanda/varvtider med min 3 Performance.martinot skrev:Kanske Taycan kan vara ett intressantare alternativ nu med (delvis) tillgång till SuC?
Och hur är infotainment i den? Spotify? Youtube?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om vi bortser från Kina så finns det inget som lockar med Polestar 2, 48 mil wltp och 0-100 på 4,7 sekunder. Det enda som talar för den skulle väl vara infotainment-systemet, men det kompenserar inte.SwedishAdvocate skrev:Och i en annan tråd så var du ju inte så pigg på att köpa en bil av en kinesisk biltillverkare (om jag minns rätt), så därmed gissar jag att Polestar 2 går bort...
Är det ngn av de andra som är intressanta?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:
Skulle vara en Turbo S, men prislappen på den är direkt fånig när man jämför prestanda/varvtider med min 3 Performance.
Och hur är infotainment i den? Spotify? Youtube?
Har lekt en del med Taycans infotainmentsystem då jag hade den som kandidat till en Model S. Gillar det inte alls, är bland det värsta moderna jag använt faktiskt. De har en modern design på det men ändå är upplevelsen gammalmodigt.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Har också tänkt tanken på vad som skulle kunna vara ett alternativ till Model Y som förhoppningsvis dimper ner hemma hos oss snart.
Gärna billigare då, 720k är en rejäl hög pengar för oss även om det är hanterbart. Men frågan är vilka alternativen är, trebarnsfamilj, vill ha IRL-räckvidd mot 40 mil (då behöver jag nästan aldrig stanna bara för att ladda på våra längre resor). Och som kan levereras allra senast i höst. Jag tror inte det finns något.. dessutom spelar ju faktorer som miljöbilspremien och det faktum att priser på bilar har gått upp sen vi beställde Y.
Gärna billigare då, 720k är en rejäl hög pengar för oss även om det är hanterbart. Men frågan är vilka alternativen är, trebarnsfamilj, vill ha IRL-räckvidd mot 40 mil (då behöver jag nästan aldrig stanna bara för att ladda på våra längre resor). Och som kan levereras allra senast i höst. Jag tror inte det finns något.. dessutom spelar ju faktorer som miljöbilspremien och det faktum att priser på bilar har gått upp sen vi beställde Y.
Model Y LR AWD 2022
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jag leker med tanken att beställa en Ioniq 5 AWD. Leveranstiden avskräckte tidigare så jag köpte en Model 3 LR istället, men nu skulle jag kunna köra 3:an tills en Ioniq 5 kommer om ett år eller så och förhoppningsvis har de fått till barnsjukdomarna tills dess.
Jag gillar designen skarpt på Ioniq 5, priset är bra, den är praktisk, bekväm och har drag. Laddar supersnabbt med rätt laddare. De stora nackdelarna var att den drar mycket ström i landsvägsfart och begränsat laddnätverk här i norr, men med tillgång till SuC så blir den mycket mer intressant.
Som det ser ut finns det goda möjligheter att kunna gå plus på min model 3 om ett år men man kan ju räkna när det blir dags och jämföra med vad slutsumman på en ny Ioniq 5 blir med förusättingarna för bonus osv. Som jag fattat det verkar det inte vara några direkta problem att hoppa av en beställning eller överlåta den till någon annan.
Jag gillar designen skarpt på Ioniq 5, priset är bra, den är praktisk, bekväm och har drag. Laddar supersnabbt med rätt laddare. De stora nackdelarna var att den drar mycket ström i landsvägsfart och begränsat laddnätverk här i norr, men med tillgång till SuC så blir den mycket mer intressant.
Som det ser ut finns det goda möjligheter att kunna gå plus på min model 3 om ett år men man kan ju räkna när det blir dags och jämföra med vad slutsumman på en ny Ioniq 5 blir med förusättingarna för bonus osv. Som jag fattat det verkar det inte vara några direkta problem att hoppa av en beställning eller överlåta den till någon annan.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Vet någon varför vissa bilar anges wltp som en range (ex 522km-567km). Medan Tesla endast anger en? Vilken av dom anger Tesla? Tycker det är svårt att jämföra.
Jag är sugen på eqs suv, men den kommer till hösten :/
Jag är sugen på eqs suv, men den kommer till hösten :/
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Att man anger en range är väl för att det kanske är olika för olika utrustningspaket (t ex fälg-storlek).Matte skrev:Vet någon varför vissa bilar anges wltp som en range (ex 522km-567km). Medan Tesla endast anger en? Vilken av dom anger Tesla? Tycker det är svårt att jämföra.
Jag är sugen på eqs suv, men den kommer till hösten :/
Sedan är det ju bra att tänka på att siffrorna gäller vindstilla och sommartemperatur. Det är sannolikt 20-40% sämre under en normal vinterdag.
Tesla och många andra anger fantasisiffror jämfört med t ex Porsche eller Mercedes. Dra av 10% direkt på Tesla. Jag skulle rekommendera att kolla på konsument-tester (gärna från Norden, ex Tesla-Björn), och lita inte på vad tillverkarna säger.
Se t ex: https://insideevs.com/reviews/443791/ev ... t-results/
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Definiera konkurrenter, elbilar en massa, elbilstillverkare som tjänar pengar på sina elbilar från ax till limpa, inga.
Exakt samma story som när Apple lanserade iPhone och ett tag hade mer än 100% av vinsterna i mobilbranschen (då räknades det som att samtliga konkurrenter gick med förlust därav "mer än 100%" - kan man tycka vad man vill om hur det lades fram men så var det iaf med ekonomin).
Vi kommer över tid se några enstaka tillverkare få till economy of scale men det kommer vara en bråkdel mot idag. Med en liten recession på agendan framöver kommer också pengarna snabbt försvinna från alla tillverkares enormt ambitiösa mål att investera 100 tals miljarder dollar på allt möjligt inom EV genren, något som funkade i en 0-ränte värld där riskkapital fanns i överflöd. Så kommer inte vara fallet framöver likaså kommer räntan för tillverkarnas enorma lån och skulder att driva ett flertal till konkurs eller enorma strukturella förändringsresor som heter duga.
Exakt samma story som när Apple lanserade iPhone och ett tag hade mer än 100% av vinsterna i mobilbranschen (då räknades det som att samtliga konkurrenter gick med förlust därav "mer än 100%" - kan man tycka vad man vill om hur det lades fram men så var det iaf med ekonomin).
Vi kommer över tid se några enstaka tillverkare få till economy of scale men det kommer vara en bråkdel mot idag. Med en liten recession på agendan framöver kommer också pengarna snabbt försvinna från alla tillverkares enormt ambitiösa mål att investera 100 tals miljarder dollar på allt möjligt inom EV genren, något som funkade i en 0-ränte värld där riskkapital fanns i överflöd. Så kommer inte vara fallet framöver likaså kommer räntan för tillverkarnas enorma lån och skulder att driva ett flertal till konkurs eller enorma strukturella förändringsresor som heter duga.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:Inpirationen till den här tråden kommer från alla som "beklagat" sig över att Tesla nu öppnat suc för andra märken, "...nu hade jag inte behövt köpa en tesla."
Det har i många år pratats om "tesla-dödare". Bentley verkar ha ambitionen att bygga en sådan, men den lär döda min ekonomi också.
Så - jag har en X och 3 (båda performance) - vilka konkurrenter finns det, vad borde jag provköra? Prestanda, räckvidd, Netflix, pruttkudde, xmas-show, lastutrymme, dragvikt är faktorer som jag värderar högt.
Jag sitter fast i min Model S tills vidare. Bilen är helt ok. Den är snabb, snygg, har bra räckvidd, laddar gratis på SuC, jag sitter bekvämt, bilen ligger bra på vägen...
Dock en del brister som verkligen retar mig. På vintern är det karmlösa dörrar, dålig vindrutespolning och medelmåttiga strålkastare. På sommaren tycker jag den är lite bullrig på sommardäcken och så är det dålig sprutt i AC:n bak. Ungarna klagar och hunden blir överhettad. Alternativt är att sätta på sig rejält med kläder fram och sätta AC:n på 16 grader... Vore kanske även trevligt med dragkrok även om det inte är något jag saknar i dagsläget.
Vi behöver dock en riktigt stor bil. Helst med rejäl räckvidd. Och de är väldigt få. Är egentligen bara EQS som duger. Men den är alldeles för dyr. Särskilt nu när de ändrat hur förmånsvärdena ska beräknas på elbilar. E-Tron kanske skulle funka men det tar emot att byta till en bil med ~10 mil kortare räckvidd. Och så gillar jag inte SUV:ar eller Audi särskilt mycket. i4 M50 hade varit prima om den varit en storlek större.
Mot bättre vetande tänkte jag ändå åka och provköra E-Tron nån dag. Den är trots allt ganska snygg och ska vara riktigt tyst och skön att åka i. Men ska det bli en E-Tron så måste det bli en begagnad som har det lägre förmånsvärdet. Tror jag. Har inte kollat upp exakt hur det nya beräkningssättet slår på den.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Lucid är ju på väg till EU, borde vara en vass konkurrent till MS med bättre räckvidd, tystare och med mer påkostad interiör.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
E-tron när den kommer med uppdaterat batteri snart, samt Polestar 3 tycker jag, men som finns tillgängligt här och nu och få något 2022 så är det väl bara Polestar 2 allt annat får man inte i år...
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ska dyka upp i Juni påstås det, så det är väl i så fall inte så långt borta...Maw skrev:Lucid är ju på väg till EU, borde vara en vass konkurrent till MS med bättre räckvidd, tystare och med mer påkostad interiör.
Källa:
https://www.dagensps.se/motor/lucid-air ... pfNFgLgflc
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Behöver man tre sätesrader och kan vänta till nästa år är väl efterföljaren till XC90 ett bättre alternativ än Polestar 3? Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Egentligen är väl MY den bil som inte har särskilt många konkurrenter just nu sett till det lite större formatet? Vi ska ersätta andrabilen nästa år och några av de bilar jag tror kommer att vara aktuell är just MY, Volvo eller Polestar 3. Det handlar då om familjens ”stora” bil, P2:an kommer fortsatt att fungera som nöjesbil under ytterligare ett antal år. Den uppgiften sköter den med den äran
Egentligen är väl MY den bil som inte har särskilt många konkurrenter just nu sett till det lite större formatet? Vi ska ersätta andrabilen nästa år och några av de bilar jag tror kommer att vara aktuell är just MY, Volvo eller Polestar 3. Det handlar då om familjens ”stora” bil, P2:an kommer fortsatt att fungera som nöjesbil under ytterligare ett antal år. Den uppgiften sköter den med den äran
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om det inte spelar någon roll var laddluckan sitter så finns ju Merca EQE också. Men den verkar det inte skrivas så mycket om på forumet...
Audi e-tron GT finns ju med, men den kostar väl lika mycket som en Taycan... Eller?
Audi e-tron GT finns ju med, men den kostar väl lika mycket som en Taycan... Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
T ex MB EQB, VW ID4 och Mustang MachE borde väl vara i samma segment som MYroffe_s skrev:Behöver man tre sätesrader och kan vänta till nästa år är väl efterföljaren till XC90 ett bättre alternativ än Polestar 3? Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Egentligen är väl MY den bil som inte har särskilt många konkurrenter just nu sett till det lite större formatet? Vi ska ersätta andrabilen nästa år och några av de bilar jag tror kommer att vara aktuell är just MY, Volvo eller Polestar 3. Det handlar då om familjens ”stora” bil, P2:an kommer fortsatt att fungera som nöjesbil under ytterligare ett antal år. Den uppgiften sköter den med den äran
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Säkert är de aktuella, men min (eller den hundägande hustruns) upplevelse är att i alla fall Mach E och ID4 inte riktigt har samma generösa burvänliga akterkastell. EQB har vi ännu inte klämt på annat än att jag sett dom på vägarna, men vår gamla E-klass var uppskattad så den är säkert väl att beakta.Maw skrev:T ex MB EQB, VW ID4 och Mustang MachE borde väl vara i samma segment som MYroffe_s skrev:Behöver man tre sätesrader och kan vänta till nästa år är väl efterföljaren till XC90 ett bättre alternativ än Polestar 3? Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Egentligen är väl MY den bil som inte har särskilt många konkurrenter just nu sett till det lite större formatet? Vi ska ersätta andrabilen nästa år och några av de bilar jag tror kommer att vara aktuell är just MY, Volvo eller Polestar 3. Det handlar då om familjens ”stora” bil, P2:an kommer fortsatt att fungera som nöjesbil under ytterligare ett antal år. Den uppgiften sköter den med den äran
Det är som sagt ett år kvar till dess att bilen ska bytas ut så vi tänkte engagera oss lite mer i detta kring senhösten då lite fler modeller är släppta
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikttslaqqq skrev:Definiera konkurrenter,
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.roffe_s skrev:Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
I så fall så är det väl bara att köra på Model 3dstr skrev:Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.roffe_s skrev:Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Alla bilar är kompromisser och har för och nackdelar, om du tycker att Tesla har gjort rätt kompromisser med Model 3 så blir valet enkelt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Håller helt med, har försökt hitta något annat ett tag nu men det är rätt stora kompromisser på det grundläggande för en bil, transport A till B. Även om man som jag värderar komfort/ljudnivå relativt högt blir det svårt, BMW i4 är bättre på den punkten men går väl mer eller mindre inte att få tag på men resten är mer eller mindre samma eller sämre än en Model 3 på de punkterna. Kan du ge upp vettig laddning/räckvidd så är ändå i4 M50 roligare att köra än Model 3 enligt mig, mer tryck i den också.dstr skrev:Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.
Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nu finns den inte ännu... men Zeekr 001 klappar hjärtat lite för. Bra prestanda utlovas och läcker bil.
Men bland bilar som finns så är ju absolut både BMW i4 och Taycan Sport Turismo riktigt läckra, med bra prestanda.
Dock har jag märkt att jag numera blir väldigt överväldigad av alla knappar i bilen. Jag är väl Model 3-skadad på det viset. Jag kör ganska många olika bilar, men ingen är lika skön som att sätta mig i min Model 3 intrycksmässigt... Jag behöver en ratt, växelväljare och pedaler för att köra. Allt annat kan komma sedan, men i många bilar med mycket knappar tar de för mycket fokus.
Men bland bilar som finns så är ju absolut både BMW i4 och Taycan Sport Turismo riktigt läckra, med bra prestanda.
Dock har jag märkt att jag numera blir väldigt överväldigad av alla knappar i bilen. Jag är väl Model 3-skadad på det viset. Jag kör ganska många olika bilar, men ingen är lika skön som att sätta mig i min Model 3 intrycksmässigt... Jag behöver en ratt, växelväljare och pedaler för att köra. Allt annat kan komma sedan, men i många bilar med mycket knappar tar de för mycket fokus.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
-
- Inlägg: 179
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Det är väl ganska subjektivt från ett konsumentperspektiv vad som är konkurrenskraftigt.
Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.
Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.
Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.
Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.
Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.
Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.
Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.
Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.
Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.
Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.