Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Moderator: Redaktion
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om jag ska beskriva minnet jag har efter provkörning av i4 med ett ord så blir det "förlegad".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Det var en långlunch idag. Jag var även förbi Mercedes och sneglade på EQE och EQS.
Innan folk går bananas så vill jag få det fört till protokollet att det finns tre bilmärken som jag haft 3st av. BMW, Mercedes och Tesla. Porsche och Ford(!) 2st och resten bara en. Jag kan absolut tänka mig både BMW och Mercedes igen - om dom lyckas bygga en bil som lockar.
BMW'n spenderade jag 10 minuter med. Mercedesarna lockade inte ens till att provsitta. EQS var direkt ful irl, inte alls som på bild/film.
Med lite tur så kanske dom lyckas bättre med EQS SUV och att det kan bli en ersättare till vår X Performance, men något säger mig att den kommer prisa ut sig i AMG-utförandet. EQS är 5-600k för dyr.
Innan folk går bananas så vill jag få det fört till protokollet att det finns tre bilmärken som jag haft 3st av. BMW, Mercedes och Tesla. Porsche och Ford(!) 2st och resten bara en. Jag kan absolut tänka mig både BMW och Mercedes igen - om dom lyckas bygga en bil som lockar.
BMW'n spenderade jag 10 minuter med. Mercedesarna lockade inte ens till att provsitta. EQS var direkt ful irl, inte alls som på bild/film.
Med lite tur så kanske dom lyckas bättre med EQS SUV och att det kan bli en ersättare till vår X Performance, men något säger mig att den kommer prisa ut sig i AMG-utförandet. EQS är 5-600k för dyr.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:Jag ser saker ur mitt perspektiv med mina behov. Uppenbarligen har du andra behov/referensramar.MWall skrev:Walker skrev:…och du låter som en BMW-fanatiker. Trist det också.
…jag undrar när man ska sluta häckla alla som faktiskt gillar bilarna som kommer från Tesla och inte bli stämplad som fanatiker bara för att man föredrar den före ett annat (valfritt) märke.
Jag kritiserade även BMW:n som du säkert inte märkte. Men för mig är saker som HUD, ljudisolering, bättre strålkastare, halvkombi, smidigare dragkrok, bättre sidostöd i stolarna osv osv objektiva kvaliteter på en bil. Har inget med fanatism att göra utan det är ren pragmatism.
Visst är det väl trist att menyerna laggar lite men kom igen. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter. Allt dstr skrivit i den här tråden har ju bara handlat om att försöka fastställa att han gjort rätt val. Finns inte ett uns objektivitet i det han skriver. Allt är fokuserat på Teslans styrkor medan han påpassligt "glömmer" att nämna dess svagheter. Ingen bil är perfekt. Inte ens Model 3.
För nästan samma pengar som en i4 M50 så får jag en begagnad 991 GT3. För mig så är M3P 250.000 bättre än i4'an, därav min spaning på vad den borde kosta.
Ska man konkurrera med Tesla så behöver man komma med "bil 2.0". Massor av knappar, inget netflix, inga spel och menyer som laggar drar ner i4 till bil 1.0. Bättre sidostöd i stolarna? Inte i den som står hos Bmw i Kista iaf.
Det här är inte för att rättfärdiga mitt bilval, 3'ans dagar är "räknade". Vi får se vad som ersätter den. Corvette, 991 GT3, Viper, Huracan är några av blocketbevakningarna. Kanske en S Plaid om dom hinner komma innan jag "är klar" med 3'an.
Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller.
Nu backar jag ur tråden...
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nja, om det inte finns något i samma "kalliber" så kan man ju lik väl prova något helt annat.MWall skrev:Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller.
Nu backar jag ur tråden...
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?dstr skrev:Nja, om det inte finns något i samma "kalliber" så kan man ju lik väl prova något helt annat.MWall skrev:Fast nu motsäger du dig själv. Tror inte du hittar Netflix eller spel i nån av de bilarna du räknar upp heller.
Nu backar jag ur tråden...
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Tesla överdriver sina siffror och BMW underdriver sina.dstr skrev:18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Jag förmodar att du känner till att de i verkligheten är i princip lika snabba till 100 och att i4 är ca 2 sekunder snabbare till 200?
M3P är däremot snabbare till 50.
Men det blir lite märkligt att påstå att i4 inte är av samma kaliber, speciellt när du jämför med ett antal ICE-bilar som väl inte är snabbare än MP3? Har ifs inte jämfört eftersom jag inte är intresserad av dem.
Jag har själv jämfört i4 och MP3 senaste veckorna och valt att beställa MP3 framför i4 M50, men inte för att de skulle vara av olika kaliber vad gäller prestanda.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
dstr skrev:18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Fast 18% snabbare stämmer inte i verkligheten. Där är i4 aningen snabbare förutom i väldigt låga hastigheter. Och du lär väl veta att 0-50 km/h inte är så relevant?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Helt klart att det inte verkar skilja så mycket mellan bilarna i realiteten.MWall skrev:dstr skrev:18% är en rätt märkbar skillnad i 0-100.Maw skrev:Om du med "kaliber" menar acceleration, toppfart och styrka så logger väl i4 väl så bra till som Model 3?
Märkligt, eftersom i4 påstår att dom har mer hästkrafter.
Fast 18% snabbare stämmer inte i verkligheten. Där är i4 aningen snabbare förutom i väldigt låga hastigheter. Och du lär väl veta att 0-50 km/h inte är så relevant?
På pappret gör Tesla 0-100 på 3,3 medans BMW gör det på 3,9 i realiteten verkar skillnaden vara mindre men ändå med fördel Tesla upp till 100 km/h.
BMW verkar snabbare i högre farter och vinner racet 0-200 km/h.
Ska man titta på vad som är relevant och användbart i vardagssituationer så skulle jag nog våga hävda att Tesla tar hem det.
För BMW behöver man aktivera både sport mode+ boost samt använda launch control för att lycakas med dessa siffror.
Dessutom verkar Tesla ha bättre "pick-up" och acceleration från typ 50-120 km/h vilket också nog påminner mer om vardagssituationer än 0-200km/h.
Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Vilka effektsiffror använder du då?Wolf78 skrev:Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Eftersom BMW vinner vid längre acceleration borde den ha bättre vikt/effektförhållande medan Teslan antagligen ger snabbare upprampning av vridmomentet och kanske även har bättre vikt/vridmomentsförhållande vid låga varvtal.
Oavsett så är det fel att påstå att de är av olika kaliber, det handlar om ytterst små skillnader.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
För Tesla 476hk och BMW 544hkMaw skrev:Vilka effektsiffror använder du då?Wolf78 skrev:Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Eftersom BMW vinner vid längre acceleration borde den ha bättre vikt/effektförhållande medan Teslan antagligen ger snabbare upprampning av vridmomentet och kanske även har bättre vikt/vridmomentsförhållande vid låga varvtal.
Oavsett så är det fel att påstå att de är av olika kaliber, det handlar om ytterst små skillnader.
Ja det är ganska marginella skillnader får man säga. BMW’ är grym och riktigt fin att köra, känns verkligen BMW. Lite förvånad över EPA (combined) siffrorna bara då det är så stor skillnad 365 km med 20” fälg…
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Kollar bromsvätskan med testmätare (kostar ca 220sek på Biltema). På gamla dieselbilen så var det milstyrt/datumstyrt när vätskan skulle bytas och bromsarna slets fortare då man inte kunde använda regen och ladda upp batteriet istället för att slita på belägg.Skatbo skrev:Bromsvätskan börjar dra åt sig fukt från att du öppnar den förslutna leveransförpackningen. Bromsvätskebehållaren i bilen är inte hermetiskt tillsluten så bromsvätskan fortsätter att dra till sig fukt däri även om du inte bromsar allsNiklasTesla skrev:Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).
MVH
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.
Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
300k mer för en MS över en M3 låter jättebra, de pengarna borde du få tillbaka med rejäl ränta vid nästa byte.OfarligTesla skrev:Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.
Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
En inkommande bil som kanske kan vara intressant i Model S territoriet är väl Lucid Air, med den så klarar man 80 mil i motorvägsfart (i gynsannt väder) eller drygt 60% längre än Model 3 LR så behovet av att snabbladda överhuvudtaget borde var ganska litet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ja om Tesla faktiskt säljer en S för priset på min bokning så är i precis över miljonen för en LR med färg och EAP så det är väl ett väldigt bra pris i denna marknad, frågan är väl vad som händer på 2-3 års sikt. Går priserna ned på nytt så kommer nog förlusten på en S bli markant högre än en 3a så då måste det vara värt det. I grund och botten får det nog dock bestämmas av ifall jag orkar klämma in en större bil på garageplatsen eller inte.Maw skrev:300k mer för en MS över en M3 låter jättebra, de pengarna borde du få tillbaka med rejäl ränta vid nästa byte.
En inkommande bil som kanske kan vara intressant i Model S territoriet är väl Lucid Air, med den så klarar man 80 mil i motorvägsfart (i gynsannt väder) eller drygt 60% längre än Model 3 LR så behovet av att snabbladda överhuvudtaget borde var ganska litet.
Lucid Air verkar riktigt trevlig men blir nog för dyr faktiskt, en fyrhjulsdriven variant hamnar nog på 1,5 miljoner här (bara översatt amerikanskt pris med tull/moms) så det blir drygt 500k mer än den S jag har bokning på vilket är en slant.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
EQE?OfarligTesla skrev:Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.
Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ja jag noterade igår kväll att den fanns för provkörning nu, så tänkte pallra mig iväg och göra det faktiskt. Den är väl stor som en S dock och kostar mer men det kanske är värt det, det får en provkörning utröna. Tack för tipset oavsett.taliz skrev:EQE?
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Nja den är väl snarare lite mindre, och grundpriset betydligt lägre.OfarligTesla skrev:Ja jag noterade igår kväll att den fanns för provkörning nu, så tänkte pallra mig iväg och göra det faktiskt. Den är väl stor som en S dock och kostar mer men det kanske är värt det, det får en provkörning utröna. Tack för tipset oavsett.taliz skrev:EQE?
Ska man ha massa utrustning kan man säkert komma upp i S-priser dock.
När jag byggde en hamnade jag strax under 900.
Lite rabatt på det och bonus så är man under 800...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ja men jag vill nog ändå ha fyrhjulsdrift så då är startpriset ca 100k över min S bokning efter rabatt och så krävs iaf lite utrustning på det, den stora skärmen verkar inte vara standard t.ex.. Bonus tror jag inte jag kommer få på någon av bilarna så som läget verkar, har man tur kanske man får det på en 3a.taliz skrev:
Nja den är väl snarare lite mindre, och grundpriset betydligt lägre.
Ska man ha massa utrustning kan man säkert komma upp i S-priser dock.
När jag byggde en hamnade jag strax under 900.
Lite rabatt på det och bonus så är man under 800...
Däremot hade jag inte koll på att den faktiskt var mindre än en S och det har du ju rätt i, ganska markant mindre bred.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...
Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.
Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.
Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Är bara EQE 43 AMG som går att beställa för tillfället.Legato skrev:EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...
Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.
Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Vad har den långsammaste för effekt? 292 hästar? Det räcker ju egentligen väldigt bra. Kommer på mig själv med att i stort sett aldrig göra omkörningar med mer än halv gas.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Själv nöjer jag mig med RWD och stora skärmen tycker jag är mkt fulare, så den vill jag ändå inte ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Vilka alternativ finns? (istället för konkurrenter). Då menar jag för resp sort i samma prisklass. (bortsett från prestanda och effektivitet)
model 3: id3? c40 xc40.
model y: id4,id5 ioniq5 ev6.
model x: audis svindyra suvar, bmw diton
model s: ?? taycan ??
model 3: id3? c40 xc40.
model y: id4,id5 ioniq5 ev6.
model x: audis svindyra suvar, bmw diton
model s: ?? taycan ??
Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Ligger massor av "vanliga" 350 på Blocket också, måste väl gå att beställa? Eller du menar kanske såna man kan konfigurera fritt själv?MWall skrev:Är bara EQE 43 AMG som går att beställa för tillfället.Legato skrev:EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...
Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.
Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Vad har den långsammaste för effekt? 292 hästar? Det räcker ju egentligen väldigt bra. Kommer på mig själv med att i stort sett aldrig göra omkörningar med mer än halv gas.
Ja, 292, 476, 626 och 687 hästar verkar vara de alternativ som finns. Men prishoppet för att gå upp i effekt är "som vanligt" stort.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021