Polestar 3
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 3
Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Fruktansvärt störande video iaftaliz skrev:
Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig?
100% fokus på honom och inte bilen, ville ju se bilen……
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Polestar 3
Narcissist?OscarA skrev:
Fruktansvärt störande video iaf
100% fokus på honom och inte bilen, ville ju se bilen……
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Polestar 3
taliz skrev:
Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig?
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Polestar 3
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.backe skrev:
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Polestar 3
Kan dom leverera till det priset så kommer dom göra det, finns säkert något Force majeure i extrema fall.ChristerSjo skrev:De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.backe skrev:
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Polestar 3
Beställde ny tjänstebil (Model 3) i juni/juli tror jag det var och leverans senast feb 2023. Bilreda som adminstrerarar det hela slog bakut att det fanns en sådan ny paragraf och stoppade beställning. Bilen blev slutligen beställd och jag vet inte om det vara Bilreda eller Tesla som gav sig. + 6 månader är ju en ganska lång tid i dessa osäkra tider var gäller prisutveckling på olika komponenter och det går inte alltid att för företagen hedga sig för det.backe skrev:Kan dom leverera till det priset så kommer dom göra det, finns säkert något Force majeure i extrema fall.ChristerSjo skrev:De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.backe skrev:
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Polestar 3
Jo, det gör dom självklart! Du kan inte ändra priset i ett avtal bara för att officiella prislistan går upp. Finns några få undantag, men väldigt få. Nästan alla bilar jag har i min signatur blev beställda långt innan de fanns att provköra och priserna gick ofta upp flera gånger innan jag tog leverans. Självklart fick jag det pris jag signerade på, hur skulle man annars kunna beställa ngt om man inte vet vad slutpriset blir?ChristerSjo skrev:De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.backe skrev:
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Tyvärr inte. Stora tunga och mindre oaerodynamiska SUV:ar är extra dåligt på just elbilar.SwedishAdvocate skrev:Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...LarsOJ skrev:Man ska inte stirra sig blind på Cd (cW) värdet när man pratar om energiförbrukning i bilar utan då är det CdA som är intressant.
” As drag area CdA is the fundamental value that determines power required for a given cruise speed it is a critical parameter for fuel consumption at a steady speed.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... oefficient
En lastbil kan ju t.ex ha ett lågt Cd värde men med en stor frontarea så blir CdA högt och därmed förbrukningen.
Sedan verkar ju just PS3 inte bli det värsta exemplet.
Verkar ju dessutom komma med en bra effektiv drivlina (till skillnad från PS2/XC40 som är rätt ineffektiv).
Men håller, generellt, med om att trenden med SUV är extra olycklig på just elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Polestar 3
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.taliz skrev:Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Re: Polestar 3
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.Fredrik j skrev:Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.taliz skrev:Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.taliz skrev:Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.Fredrik j skrev:Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.taliz skrev:Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Re: Polestar 3
Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.Fredrik j skrev:Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.taliz skrev:Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.Fredrik j skrev:Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.taliz skrev:Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Men nu var det inte lätta lastbilar vi pratade om utan att det blir problem när törstiga SUV ska bli elbilar.taliz skrev:Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.Fredrik j skrev:Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.taliz skrev:Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.Fredrik j skrev:Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.taliz skrev:Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Re: Polestar 3
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.Fredrik j skrev:Men nu var det inte lätta lastbilar vi pratade om utan att det blir problem när törstiga SUV ska bli elbilar.taliz skrev:Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.Fredrik j skrev:Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.taliz skrev:Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.Fredrik j skrev:
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.taliz skrev:Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Re: Polestar 3
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.Fredrik j skrev:Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.taliz skrev:Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Precis. Tog en stund att lösa.taliz skrev:Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.Fredrik j skrev:Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.taliz skrev:Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Re: Polestar 3
Äschh. Jag har en e-tron 55 och tycker inte direkt räckvidden i den är kort. Ca 32-33mil i motorvägstempo sommartid. Hög förbrukning ja, kort räckvidd nja.Fredrik j skrev:Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.taliz skrev:Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Polestar 3
För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.Fredrik j skrev:Precis. Tog en stund att lösa.taliz skrev:Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.Fredrik j skrev:Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.taliz skrev:Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Antar du avser MX, vad hade den för batteri och räckvidd för ”många” år sedan, och vilket år. Har inte koll, därav min fråga.taliz skrev:För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.Fredrik j skrev:Precis. Tog en stund att lösa.taliz skrev:Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.Fredrik j skrev:Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.taliz skrev:Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Hitta nu model X 60D som kom 2016, vilket kanske är det du avser som länge sen, men 32 mil är ju inte bättre än E-tron som kom -18, -19. Men visst den ör snålare.
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 3
Model X släpptes först som 90D 2016, 60D(som egentligen var 75) var budgetalternativet som kom senare(och sen slutade säljas).Dafro skrev:Antar du avser MX, vad hade den för batteri och räckvidd för ”många” år sedan, och vilket år. Har inte koll, därav min fråga.taliz skrev:För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.Fredrik j skrev:Precis. Tog en stund att lösa.taliz skrev:Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.Fredrik j skrev:
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Hitta nu model X 60D som kom 2016, vilket kanske är det du avser som länge sen, men 32 mil är ju inte bättre än E-tron som kom -18, -19. Men visst den ör snålare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Tack, och jo det är ju några år tidigare.
Tillbaka till P3, kommer det finnas några att provköra innan nästa höst, eller blir det att köpa grisen i säcken?
Tillbaka till P3, kommer det finnas några att provköra innan nästa höst, eller blir det att köpa grisen i säcken?
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 3
Hade varit bra att veta. De ska iaf visa den på ngn elbilsmässa i Gbg i närtid fick jag mail om. Man kan hoppas att några av de här förseriebilarna iaf kan visas upp i deras showrooms snart. Då kan man iallafall titta på vilen. Köra lär ju dröja ett tag eftersom bilen inte är färdigutvecklad. Ska knalla in och fråga när jag får tillfälle.Dafro skrev:Tack, och jo det är ju några år tidigare.
Tillbaka till P3, kommer det finnas några att provköra innan nästa höst, eller blir det att köpa grisen i säcken?