Peugeot e-408

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Peugeot e-408

Inlägg av Zalman3 »

Ny och ursnygg Peugeot lanserad – med detaljer som borde locka norrmän.

Utlovar dragkrok, taklast och bra markfrigång. Och ja, den kommer som en fullfjädrad elbil.

(Elbil24): Först lanserade de Pugeot e-208 och e-2008. Då kunde Elbil24 avslöja att de även kommer att lansera e-308,
en helt eldriven version av 308:an som just nu är på väg in på marknaden som en laddbar hybrid. Men det stannar inte där.

Nu kan vi avslöja Peugeot e-408, en bil som kommer ut på marknaden 2024, och vi har redan sett den.

Laddningsbar hybrid först ut
Nyheten kom ut under ett event för jurymedlemmarna i den europeiska organisationen Årets Bil, där undertecknad är norsk representant.
Peugeot 408 kommer först som laddningsbara hybrider, modeller som hade kunnat vara intressanta för Norge, om det inte hade varit för att upp till nio av tio bilar som säljs i Norge nu är helt eldrivna.
Importören får alltså ha tålamod och vänta på elbilen innan det vänder, men de kommer också att lansera hybriderna. Dessa kommer att finnas på marknaden redan under andra kvartalet nästa år.
BRA MARKFRIGÅNG: 18,9 centimeter.

Mellan 508 och 3008
Med 408 följer Peugeot det traditionella modellutbudet. Sedan ligger det i korten att 408:an blir en större bil än 308:an, och därmed hamnar i det så kallade d-segmentet.

Bilen blir 4,69 meter lång, 1,85 meter bred och har en höjd på 1,48 meter. Hjulbasen blir 2,79 meter.
Men även om bilen bara är 1,48 meter hög kommer den ändå ha en markfrigång på hela 18,9 centimeter, vilket antyder att det är en ganska smal kaross.

Vi måste därför kunna kalla den en typisk crossover, även om vi vet att den inte kommer med fyrhjulsdrift. Arkitekturen är inriktad på framhjulsdrift, även för de laddbara hybriderna,
som lätt kunde ha haft en elmotor bak som hjälpmotor.

Elbilen blir inte heller fyrhjulsdriven, om vi ska tolka de första signalerna från ingenjörerna.

När det kommer till utformningen av exteriören är det typiskt för Peugeot, åtminstone framtill.
Den lågt liggande bakdelen ger bilen intrycket av att vara en Coupé, och våra minnen går tillbaka till Audi 100 Coupé, men givetvis med ett betydligt modernare utseende, anno 2022 än hittills.

Sedan återstår det att se om något kommer att förändras innan lanseringen.

Ny och ursnygg Peugeot lanserad – med detaljer som borde locka norrmän
Bra utrymme
Inuti fortsätter Peugeot filosofin kring i-Cockpit där de sätter in en liten ratt som är tillplattad upptill.
Detta ger gott om utrymme och insyn i instrumenten som är placerade ovanför ratten, som vi känner det från de andra bilarna med i-Cockpit.

Det fungerar väldigt bra, och den lilla ratten ger en direkt känsla med både hjul och vägbana.
Instrumenten framför ratten visas på en 10-tumsskärm, förutom den mittmonterade skärmen i mittkonsolen.
Traditionen tro är 408 även utrustad med stereoutrustning från franska Focal, även om vi inte ska förvänta oss att detta finns på instegsversionerna.

I framsätena är det sällan några bilar är trånga, men här har vi att göra med en bil som är så pass stor att det även finns gott om plats för de som sitter i baksätet – även vuxna.

Där bakom hittar vi ett bagageutrymme på 440 liter, alternativt 1200 liter när ryggstöden är nedfällda.
För att fälla ner dessa har du handtag för att frigöra baksätets ryggstöd från bagageutrymmet. De laddbara hybriderna kommer att få ett marginellt mindre bagageutrymme,
vilket vi också kan förvänta oss är fallet med elbilen, när den kommer.
Och bara så det är sagt, bilen kan bogseras, och den kan ta taklast.

6 färger
Två av utrustningsversionerna kommer att vara Allure och GT. Den förstnämnda kommer att ha 17-tumshjul som standard och automatisk avbländning av helljus. Den kommer också att ha autobroms som säkerhetsfunktion.
Utöver det som kan vara standard kommer Peugeot även att erbjuda utrustningspaket. Hur detta kommer att se ut i Norge beror på vilka val importören gör för att marknadsföra bilen så bra som möjligt i Norge.
Det finns mycket att ta av, som Night Vision, massagestolar med 10-vägsjustering och mycket mer.

GT-versionen har 19-tumshjul, LED Matrix-strålkastare, Alcantara-säten och aluminiumdetaljer. Dessutom får den en elektrisk baklucka och fotsensor.
Den får även Drive Assist, inklusive adaptiv farthållare med stop & go-funktion. Takluckor och 20-tumshjul finns på tillbehörslistan. Bilen på bilderna har 20-tummaren monterad.

Hur långt och hur länge?
Än så länge vet vi få detaljer om den elektriska versionen, men vet att de två laddbara hybriderna kommer att vara på 180 och 225 hästkrafter. Alla motoriseringar kommer också att levereras med automatlåda, och bara det.
Elversionen vi måste förvänta oss kommer med samma batteripaket och drivlina som i e-308. Denna har en kapacitet på 54 kWh brutto, beräknad till cirka 50 kWh nettoanvändbar kapacitet.

Med kunskap om storleken på 408:an får vi anta att Peugeot också är dräktig med ett större batteripaket, till exempel lösningen på drygt 70 kWh, som de redan har på lagerhyllorna sedan tidigare.
Detta är helt enkelt att hoppas på eftersom 54 kWh i en bil som denna onekligen verkar minst sagt gjord.

Peugeot e-308 uppges ha en räckvidd på runt 40 mil med batteriet på 54 kWh, och det finns liten grund för att e-408 ska klara något mer med ett liknande batteri, trots ett luftmotstånd och CD-värde på 0,28 .
Nu ska tilläggas att vi bara utgår ifrån detta, då Peugeot inte ville dela information om elbilen. Inte än.

För tillfället har vi heller inga priser att dela, så håll utkik. Vi återkommer med mer information så snart den är tillgänglig.
https://www.elbil24.no/nyheter/ny-og-le ... n/76424390
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Peugeot e-408

Inlägg av HelectriC »

ytterligare en framhjulsdriven elbil, blääää! Varför fattar dom inte att elbilar antingen ska vara bak- eller fyrhjulsdrivna?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Peugeot e-408

Inlägg av lloydfabege »

HelectriC skrev:
ytterligare en framhjulsdriven elbil, blääää! Varför fattar dom inte att elbilar antingen ska vara bak- eller fyrhjulsdrivna?
Nyfiken fråga, varför ska elbilarna inte vara framhjulsdrivna?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Peugeot e-408

Inlägg av SwedishAdvocate »

Förhoppningsvis gör de som Porsche och släpper en version med lägre markfrigång och utan alla skogsmullestylingsprylarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Peugeot e-408

Inlägg av tesla newbie »

lloydfabege skrev:
HelectriC skrev:
ytterligare en framhjulsdriven elbil, blääää! Varför fattar dom inte att elbilar antingen ska vara bak- eller fyrhjulsdrivna?
Nyfiken fråga, varför ska elbilarna inte vara framhjulsdrivna?
Därför att med elmotorns kraftiga vridmoment direkt från start så är det lätt att framhjulen tappar greppet, när vikten flyttar bak vid acceleration. Det är dessutom större risk för torque-steer. Så jag håller med elbilar ska vara antingen bak- eller fyrhjulsdrivna.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Peugeot e-408

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tycker vidare att formgivningen av 508 är flera snäpp bättre...

Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Peugeot e-408

Inlägg av R_Edvinsson »

Kanske en av Peugeots snyggare bilar sedan den gamla 205:an.

Men den inredningen skulle ge mig en stroke…
Fruktansvärd är bara förnamnet och det högt placerade clustet framför föraren är helt idiotiskt placerat, likt alla deras senaste modeller.

Placerar de en HUD ovanför det så hamnar det snudd på i panoramataket.
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Peugeot e-408

Inlägg av Alex-H »

R_Edvinsson skrev:
Kanske en av Peugeots snyggare bilar sedan den gamla 205:an.

Men den inredningen skulle ge mig en stroke…
Fruktansvärd är bara förnamnet och det högt placerade clustet framför föraren är helt idiotiskt placerat, likt alla deras senaste modeller.

Placerar de en HUD ovanför det så hamnar det snudd på i panoramataket.
En av de detaljerna jag gillar mest med Peugeot 8-)
Skriv svar