Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trilla av

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trilla av

Inlägg av tommyd »



Jag trodde huvudpoängen med att köpa en Toyota är att Toyota tillverkar världens bästa bilar vad gäller att de håller väldigt länge, krånglar sällan, samt har billiga reservdelar och arbetskostnad för reparationer. Har Toyota blivit sämre nu eller gjorde de detta riktigt dåliga misstag för att de är totala nybörjare på att bygga BEV-elbilar? Har de "slarvat med flit" för att de bara tillverkar ett litet antal BEV-elbilar för att undvika att bestraffas ekonomiskt av myndigheter som kräver att biltillverkare tillverkar en viss procent BEV-elbilar?

Jag vet inte men att Toyota recallar alla sina Toyota Bz4x-bilar pga att hjulen kan trilla av har gjort mig mycket mindre benägen att köpa en Toyota i framtiden. Det känns som att det minsta man kan begära av en ny bil är att hjulen inte ska trilla av. Kommer Toyota förlora sitt goda rykte om byggkvalitet, hållbarhet och total cost of ownership nu? Vilket företag kommer ta Toyotas historiska första plats vad gäller dessa faktorer i så fall?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av Bjelke »

Det känns som att dom har tagit ställning mot elbilar tillräckligt hårt
sedan flera år tillbaks nu, så dom har gått fetbort för mig för länge sedan, och
det ska mycket till innan jag köper någon bil från dom öht…
Men visst är det lite spännande att tänka att det här är lite med flit… på något stört sätt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av fth »

Den går inte heller att ladda när det är kallt, det blir nog en storsäljare det här! :D :D
https://www.motortrend.com/news/2023-to ... mperature/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av d3marcus »

Fattar inte hur en återkallelse kan tolkas negativt. Visar ju bara på att tillverkaren sätter kundens säkerhet först.

Tänk om Tesla kunde vara lika kundtillvänjda istället för att vänta på myndighetsbeslut, exempelvis när det gäller undermåliga bärarmar som återkallats i Kina efter myndighetskrav.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av fth »

d3marcus skrev:
Fattar inte hur en återkallelse kan tolkas negativt. Visar ju bara på att tillverkaren sätter kundens säkerhet först.

Tänk om Tesla kunde vara lika kundtillvänjda istället för att vänta på myndighetsbeslut, exempelvis när det gäller undermåliga bärarmar som återkallats i Kina efter myndighetskrav.
Toyota-bashingen beror nog till stor del på att dom som bekant är sämst i klassen vad gäller elbilar, dom har helt enkelt inte råd att släppa en sån här kalkon, som dessutom tappar hjulen. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av PapaD »

Kvalitet på elbil? Nissan säger jag då, med Leaf som ref. Synd att de inte följde upp i tid, Ariya känns för litet o för sent. Hoppas på VW, men osvuret är bäst. Vad säger ni, vilket märke tar kvalitetskronan när Toyota inte längre har den?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av iAkita »

PapaD skrev:
Kvalitet på elbil? Nissan säger jag då, med Leaf som ref. Synd att de inte följde upp i tid, Ariya känns för litet o för sent. Hoppas på VW, men osvuret är bäst. Vad säger ni, vilket märke tar kvalitetskronan när Toyota inte längre har den?
Kia's elbilar verkar drabbas av väldigt få problem. Är visst en del e-Niro som haft problem med 12V batteriet, men förutom det har jag inte hört om några större problem under de år jag varit med i olika Kia EV grupper. Har ingen offentlig statistik att luta mig mot dock.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av Blipblop »

d3marcus skrev:
Fattar inte hur en återkallelse kan tolkas negativt. Visar ju bara på att tillverkaren sätter kundens säkerhet först.

Tänk om Tesla kunde vara lika kundtillvänjda istället för att vänta på myndighetsbeslut, exempelvis när det gäller undermåliga bärarmar som återkallats i Kina efter myndighetskrav.
Tänk om tesla hade kört recall på alla problem istället för att kunden ska leka service från uthämtning av bil till försäljning… håller med dig.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Toyota Bz4x och Subaru Solterra recall: hjulen kan trill

Inlägg av Aida »

Det är ju iofs rätt pinsamt att behöva gå ut med att alla ägare uppmanas att inte köra bilarna, inga provkörningar för journalister eller hos bilförsäljare eftersom hjulen kan trilla av vid kraftig undanmanöver samtidigt som man bromsar…

Är ngt fel på hjulmuttrarna. Kan ju inte ha att göra med att det är en elbil - inte tyngden heller (en Land Cruiser el LS600 väger väl lika mycket?)
Skriv svar