Tycker denna video var mycket intressant: youtube.com/watch?v=nGan_iPPdqk.
Videon visar tydligt hur mycket utrymme som finns tillgängligt i en elbil om man konstruerar den från scratch istället för att försöka konvertera en existerande ICE-plattform. Är speciellt imponerad av hur kompakt de lyckats paketera komponenterna i fronten på bilen:
Jämför Mercedes EQS:
Blir faktiskt lite förvånad att Mercedes med alla sina duktiga ingenjörer inte kan få till en bättre paketering i fronten på bilen.
Lucid Air Tech talk
Moderator: Redaktion
Re: Lucid Air Tech talk
Det handlar inte om kunnande. Det är economies of scale som gäller. Det är sannolikt billigare för MB att bygga den som MB gör pga befintliga avtal med UL och återanvändning.tesla newbie skrev:Blir faktiskt lite förvånad att Mercedes med alla sina duktiga ingenjörer inte kan få till en bättre paketering i fronten på bilen.
Börjar man med ett blankt papper är det klart det blir "snyggare".
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Lucid Air Tech talk
Jo det blir ju billigare för MB, men resultatet blir en onödigt tung och onödigt stor bil. EQS väger ju smått absurda 2,7 ton.spacecoin skrev:Det handlar inte om kunnande. Det är economies of scale som gäller. Det är sannolikt billigare för MB att bygga den som MB gör pga befintliga avtal med UL och återanvändning.tesla newbie skrev:Blir faktiskt lite förvånad att Mercedes med alla sina duktiga ingenjörer inte kan få till en bättre paketering i fronten på bilen.
Börjar man med ett blankt papper är det klart det blir "snyggare".
Re: Lucid Air Tech talk
Ja, ineffektikt, BMW har på samma sätt får en 3-/4-serie att väga in på 2.3 ton, och då ändå med inte alltför imponerande räckvidd.
Någon gång kommer tyskarna att hoppa i med bägge benen, då får vi förhoppningsvis se på sauerkraut.
Någon gång kommer tyskarna att hoppa i med bägge benen, då får vi förhoppningsvis se på sauerkraut.