Lucid Air Tech talk

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Lucid Air Tech talk

Inlägg av tesla newbie »

Tycker denna video var mycket intressant: youtube.com/watch?v=nGan_iPPdqk.

Videon visar tydligt hur mycket utrymme som finns tillgängligt i en elbil om man konstruerar den från scratch istället för att försöka konvertera en existerande ICE-plattform. Är speciellt imponerad av hur kompakt de lyckats paketera komponenterna i fronten på bilen:
Lucid frunk 1.PNG
lucid-air-motor.jpg
Jämför Mercedes EQS:
EQS frunk 3.PNG
Blir faktiskt lite förvånad att Mercedes med alla sina duktiga ingenjörer inte kan få till en bättre paketering i fronten på bilen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Lucid Air Tech talk

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev:
Blir faktiskt lite förvånad att Mercedes med alla sina duktiga ingenjörer inte kan få till en bättre paketering i fronten på bilen.
Det handlar inte om kunnande. Det är economies of scale som gäller. Det är sannolikt billigare för MB att bygga den som MB gör pga befintliga avtal med UL och återanvändning.

Börjar man med ett blankt papper är det klart det blir "snyggare".
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Lucid Air Tech talk

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Blir faktiskt lite förvånad att Mercedes med alla sina duktiga ingenjörer inte kan få till en bättre paketering i fronten på bilen.
Det handlar inte om kunnande. Det är economies of scale som gäller. Det är sannolikt billigare för MB att bygga den som MB gör pga befintliga avtal med UL och återanvändning.

Börjar man med ett blankt papper är det klart det blir "snyggare".
Jo det blir ju billigare för MB, men resultatet blir en onödigt tung och onödigt stor bil. EQS väger ju smått absurda 2,7 ton.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Lucid Air Tech talk

Inlägg av Lurkern »

Ja, ineffektikt, BMW har på samma sätt får en 3-/4-serie att väga in på 2.3 ton, och då ändå med inte alltför imponerande räckvidd.

Någon gång kommer tyskarna att hoppa i med bägge benen, då får vi förhoppningsvis se på sauerkraut.
Skriv svar