elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av fth »

PapaD skrev:
Det blev en CUx, just hämtat den från Täby. Jag köpte ett sk cross-ställ som jag körde hem den på. Fungerande fint, lagligt också tom. Kroken på ID3 är stämplad för 75 kg, stället väger 13 o moppen 60 tjänstevikt. Och med batteriet ur är det 10 kg marginal.
Jag körde grabbens Super Soco på ett sådant, tyckte dock det var väldigt svårt att få det stabilt på kulan, jag satt och sneglade på back-kameran hela vägen med hjärtat i halsgropen. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av PapaD »

Å tusan. Den var jäkligt robust för oss, kunde rycka o dra i den utan problem. Tog ett bra tag att skruva förstås, och fem spännband.

Det enda smolket i bägaren är att säljaren inte hade QR kod till appen. Jag har surfat lite o det verkar kört om man slarvat bort den. Så ingen app tycks det som. Fattar inte varför den inte hör ihop med keyfob, som har en stämplad kod på sig. Trist.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av PapaD »

Sådär, första provtur en gjord. Tyvärr är det för dålig marginal, jag hade hoppats på mer än 20% till godo men det blev 14%. Blåsigt var det, så vid vindstilla blir det bättre men vid kyla blir det sämre. O det går ju inte... Synd. Ska se om det går att rädda med annat batteri, men jag har inga höga förväntningar på att jag kommer på nåt. Den gick bra iaf, orkade fint i motvinden.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av fth »

Inga möjligheter att ladda i skolan?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av PapaD »

Kommunen, finns inte en chans att ngn vågar ge ok för det. Tänker inte ens försöka. Jag jobbar på ett storföretag själv, och här är det absolut förbjudet att ladda batterier utom på avsedda platser. Som inte finns På riktigt, det är en av alla våra policys. Och en kommun, herregud! Det går inte att få ok för någonting!
Den enda möjligheten jag ser är att jag åker förbi under dagen och byta till ett laddat om jag köper ett extra.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av Flagada »

Cux verkar ju vara enda Socomodellen som inte har plats för ett extra batteri, däremot verkar det gå köpa kinabatterier på upp till 60A, men surt att behöva ersätta originalet.
2022-07-05_220410.jpg
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av juristen »

Flagada skrev:
Cux verkar ju vara enda Socomodellen som inte har plats för ett extra batteri, däremot verkar det gå köpa kinabatterier på upp till 60A, men surt att behöva ersätta originalet.
2022-07-05_220410.jpg
Ett kinabatteri som är "specat" till 60A kan i verkligheten vara klart sämre än originalet... Det varierar så klart, men det kan vara väldigt liberalt med uppgifter i specar från Kina.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av PapaD »

Ja, jag är skeptisk till att köpa batteri direkt från Ali etc. Det mesta är litet för dåligt för att vara bra, som de säger. :) Huvudspåret nu är att sälja den vidare. Och köpa något med två batterier.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: elmoppe för 4 Mil daglig tur?

Inlägg av fth »

Finns det plats att ta med en ”reservdunk”?

En sån här bör ge 15-20% extra räckvidd om den kopplas in vid skolan:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... 808.17952/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar