Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Hade en ID4 Pure som hyrbil för ett tag sedan. Hade inte ens backkamera. Märkte dock inte att jag led av stolarna.
Fanns det ens stolar i den?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av big-olle »

https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... olkswagen/

Skriv in orgnummer, skicka ansökan, klart. Det gick för mig senast iaf.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av taliz »

Standardstolarna är ju som stora fåtöljer, inkl armstöd.
Enda som saknas är justerbar lumbar.
För mig funkar det dock bra att luta stolen bakåt rejält, gangsta style. Då blir det riktigt bekvämt.

Förövrigt gav jag 430 för min efter bonus. Kan nog sälja för betydligt mer nu om jag vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av lem »

Jag är trött på att köra fast på åkrar när jag kör ut vildsvinsfoder med teslan.

Jag konfigurerade en snikbil med drag och utan den skitfula grå lacken vilket blev 609 kSEK före premie o LRF.

- Dottern har ett lantbruk så jag tänkte försöka använda LRF rabatten om ca 5 % = 30 kSEK. Kan det vara några problem här?

- Det är 12 mån leveranstid! Riskerar jag att det då inte finns någon premie om ca 50 kSEK (inte hängt med i alla turer)?

- Något annat tänkvärt (Model Y är för dyr som andrabil…)?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av PapaD »

En ID4 har knappt märkbar bättre terrängegenskaper än en model3. Lägg några tusen på en riktig terrängbil och ha vid sidan om, det blir mycket billigare och bättre.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
En ID4 har knappt märkbar bättre terrängegenskaper än en model3. Lägg några tusen på en riktig terrängbil och ha vid sidan om, det blir mycket billigare och bättre.
En ID4 är ju dessutom ganska så tung. Spontant hade jag sagt att en e-tron hade kanske varit ett bättre val eftersom den har luftfjädring med offroad-läge. Men den är ju ännu tyngre. Det hjälper ju inte med en massa fyrhjulsdrift och markfrigång när bilen sjunker ner 10 cm i leran.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av Zalman3 »

Att köra ut vildsvinsfoder på en lerig åker låter som ett uppdrag för en traktor/fyrhjuling eller pickup. Inte för en personbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
PapaD skrev:
En ID4 har knappt märkbar bättre terrängegenskaper än en model3. Lägg några tusen på en riktig terrängbil och ha vid sidan om, det blir mycket billigare och bättre.
En ID4 är ju dessutom ganska så tung. Spontant hade jag sagt att en e-tron hade kanske varit ett bättre val eftersom den har luftfjädring med offroad-läge. Men den är ju ännu tyngre. Det hjälper ju inte med en massa fyrhjulsdrift och markfrigång när bilen sjunker ner 10 cm i leran.
Om det nästan går med den Teslan han har idag – varför skulle det då inte kunna gå med en fyrhjulsdriven ID.4? I värsta fall kan man väl ta bredaste däckdimensionen och köra med lägsta möjliga däcktryck. Är man lite orolig kan man väl säkert be om att få testköra ett av handlarens visningsex. och se om man kör fast eller inte...

Varför förpesta världen med en fossilbil om man inte behöver? Jag trodde det här var ett elbils-forum...

¯\_(ツ)_/¯
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av PapaD »

Var o en gör som den vill med sina pengar. Nästan. O jag fick uppfattningen att pengar spelade roll eftersom hen tyckte en Y var för dyr för uppgiften. Så därför gav jag rådet, om det var din fråga. Det finns väl ingen elbil som går att köra off road ännu, förutom X, Rivian, Ford 150, o de är ju inte aktuella.
Snart kommer kanske Dacia billig bil till Sverige, den kanske går med snökedjor på? Ser lätt o hög ut, så den kan funka. Men den finns inte heller här i Sverige. https://ev-database.org/car/1705/Dacia-Spring-Electric
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av SwedishAdvocate »

PapaD skrev:
.../ Det finns väl ingen elbil som går att köra off road ännu, förutom X, Rivian, Ford 150, o de är ju inte aktuella. /...
Men handlade det om "off road"? Jag tycker det verkar som det handlar om att köra lite vildsvinsfoder någon gång då och då... Något som idag nästan alltid går finfint med en bakhjulsdriven(?) Tesla med normal(?) markfrigång... Och lem verkar ju själv göra bedömningen att detta ska gå med en fyrhulsdriven ID.4...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av PapaD »

Grisarna ska ha mat oavsett väder, o är det regn så är all mark mjuk. :D Men för all del, det kan gå med en ID. Ta med dubbla uppsättningar snökedjor så är chansen större iaf.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av Dafro »

PapaD skrev:
Var o en gör som den vill med sina pengar. Nästan. O jag fick uppfattningen att pengar spelade roll eftersom hen tyckte en Y var för dyr för uppgiften. Så därför gav jag rådet, om det var din fråga. Det finns väl ingen elbil som går att köra off road ännu, förutom X, Rivian, Ford 150, o de är ju inte aktuella.
Snart kommer kanske Dacia billig bil till Sverige, den kanske går med snökedjor på? Ser lätt o hög ut, så den kan funka. Men den finns inte heller här i Sverige. https://ev-database.org/car/1705/Dacia-Spring-Electric
Du missade E-tron som har nästan 2 cm till i markfrigång men elbilar är lite tunga tyvärr. Men den är väl också för dyr.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av lem »

PapaD skrev:
Var o en gör som den vill med sina pengar. Nästan. O jag fick uppfattningen att pengar spelade roll eftersom hen tyckte en Y var för dyr för uppgiften. Så därför gav jag rådet, om det var din fråga. Det finns väl ingen elbil som går att köra off road ännu, förutom X, Rivian, Ford 150, o de är ju inte aktuella.
Snart kommer kanske Dacia billig bil till Sverige, den kanske går med snökedjor på? Ser lätt o hög ut, så den kan funka. Men den finns inte heller här i Sverige. https://ev-database.org/car/1705/Dacia-Spring-Electric
Dacia spring ser lite SUV-aktig ut men verkar ha oanständigt litet batteri/räckvidd?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av PapaD »

Det är en extremt billig bil (jämfört med andra BEV), så det blir naturligtvis en bil för korta sträckor. Jag tycker inte det ser ut som en SUV, det ser mer ut som en Renault 4 L. Och det är väl tanken också, en bonnbil för fattigt folk Eller en extra bil för skuttresor.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av SwedishAdvocate »

PapaD skrev:
Grisarna ska ha mat oavsett väder, o är det regn så är all mark mjuk. :D Men för all del, det kan gå med en ID. Ta med dubbla uppsättningar snökedjor så är chansen större iaf.
Eller så är det kanske så att det rör sig om ett 'problematiskt' område på grismatningssträckan. Kanske kan man dika ut det området lite grann och/eller hälla ut lite stensingel för att eliminera risken att fastna med en fyrhjulsdriven elbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Volkswagen ID4 4WD för 485.655kr. Bra pris?

Inlägg av Blipblop »

PapaD skrev:
Det är en extremt billig bil (jämfört med andra BEV), så det blir naturligtvis en bil för korta sträckor. Jag tycker inte det ser ut som en SUV, det ser mer ut som en Renault 4 L. Och det är väl tanken också, en bonnbil för fattigt folk Eller en extra bil för skuttresor.
Här drar vi hela fördomsregistret.
Skriv svar