Frågor kring elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Eldatur
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jul 2022 15:24

Frågor kring elbil

Inlägg av Eldatur »

Hej. Förra månaden tankade jag diesel för över 2500kr och då har jag ändå en snål diesel bil som drar 0,4-0,5 liter milen. Det får vara nog känner jag.

Har under en viss period tittat på lite elbilar, de som intresserar mig mest är Polestar 2, Cupra Born, ID.3, alternativt en begagnad Tesla, Mustang Mach-E såg fräsig ut också tycker jag. Är öppen för andra prisvärda elbilar också ifall någon har förslag på en elbil som är bra, önskemål är väl att åtminstone kunna köra runt 30-40 mil på en laddning beroende på väder etc. Undrar vilken elbil som är mest prisvärd/roligast att köra med.

En annan fundering jag har är ifall man som privatperson ska leasa eller köpa bil där man har kontantinsats och tar lån på resten, vilket där är mest fördelaktigt för en privatperson? Har personer i min släkt som tycker att man är "helt dum i huvudet" om man leasar utan att direkt säga varför, samtidigt har jag jobbarkompisar som leasar sina elbilar privat och tycker det funkar fint eftersom de är rädda för värdeminskningen.

Hur ska man göra?
Användarvisningsbild
Roland R
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 jan 2022 20:47

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av Roland R »

Hej!
Kan du låna på ett hus skulle jag köpa en begagnad Tesla med fri laddning.
De håller värdet bra nu när elen är dyr.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av DanneLKPG »

Privatleasing är bra om man vill veta exakt vad bilen kommer kosta. Dock är det inte ovanligt nu med långa leveranstider att många sålt sina bilar med vinst och då har man gått miste om en bra deal genom att leasa. Det är svårt att sia om framtiden.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Roland R skrev:
.../ Kan du låna på ett hus skulle jag köpa en begagnad Tesla med fri laddning.
De håller värdet bra nu när elen är dyr.
En Model S med andra ord. I så fall bör man väl också kunna ha en viss buffert för reparationer ifall oturen skulle vara framme. Eller? T.ex. är det väl som jag förstår det 'bra' att byta vissa komponenter i hjulupphängningen ifall detta inte redan är gjort. Såg en uppgift på forumet att det skulle kosta ca 16.000:- men vet inte om det stämmer. Mer info här:

viewtopic.php?f=29&t=30101
viewtopic.php?f=8&t=22894
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eldatur skrev:
.../ Har under en viss period tittat på lite elbilar, de som intresserar mig mest är Polestar 2, Cupra Born, ID.3, alternativt en begagnad Tesla, Mustang Mach-E såg fräsig ut också tycker jag. /...
En sak att tänka på är att större bilar som t.ex. Mustang Mach-E har betydligt högre luftmotstånd än t.ex Cupra Born, ID.3 eller Model 3. Och detta kommer visa sig allra tydligast i de förhållanden som påverkar räckvidden för alla elbilar – dvs högre hastigheter runt 100-120 km/h. Addera sedan på det en kall vinterdag med lite snömodd, motvind och nederbörd så kommer det göra skillnad ifall bilen är en högbyggd SUV/Crossover eller inte...

Bra att tänka på är även att genomsnittshastigheten för angiven räckvidd enligt WLTP är 46,5 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eldatur skrev:
Hej. Förra månaden tankade jag diesel för över 2500kr och då har jag ändå en snål diesel bil som drar 0,4-0,5 liter milen. Det får vara nog känner jag. /.../

Undrar vilken elbil som är mest prisvärd/roligast att köra med. /...
Tror du kommer tycka att det är rätt bra tryck i de flesta elbilar jämfört med en snåldiesel... Annars är väl ett bra standardtips att kika på de tilltänkta elbilarnas vikt. Lägre vikt ger ju ofta även roligare bil... Och provkörning är ju så klart ytterligare ett standardtips...

Ytterligare grejer att tänka på är att kolla upp vad som gäller för takbox och dragkrok ifall det är viktigt. Model 3 kan t.ex. inte efterutrustas med dragkrok ifall du vill kunna dra släp lagligt i Sverige. För att det ska gå måste den ha dragkrok monterad från fabrik. Alla känner inte heller till att Model 3 (grundversionen och Long Range) går att beställa ny med dragkrok trots att det inte står ett knyst om det på Teslas hemsida. Dragkrok är tillgängligt "off menu" som Tesla kallar det...

Är osäker på hur det är med drag för Cupra Born och ID.3. Som jag minns det så finns det inte drag till dem – men kan minnas fel. Eller så kanske det har ändrats...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av PapaD »

Jag är rätt nöjd m min ID3 men det är en spartansk bil för pengarna. Jag brukar säga att jag har30 mil räckvidd i alla väder, men inte i alla hastigheter. På sommaren kan jag köra motorväg utan problem men absolut inte på vintern med den räckvidden. Prova bilarna, åk runt och känn på dem. Ett alternativ är att ha två bilar under övergångstid, en billigare elbil för alla vardagsresor och behålla oljebrännare för de få resor Elis inte räcker till.

Jag har krok på min, men den sitter högt och är bara godkänd för lyft (ställ), inte drag. Till nöds kan man ju köra till tippen men det kan ju bli dyrt. Det är helt crazy att bilen inte får dra, jag har aldrig sett en så robust dragkroksinstallation samt att bilen är ju hur stark som helst.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Eldatur
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jul 2022 15:24

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av Eldatur »

Dragkrok och takbox är inte direkt viktigt för mig, det jag undrar också ifall man köper är ifall det är värt att kolla på begagnat eller om man ska köpa ny pågrundav klimatbonusen.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eldatur skrev:
En annan fundering jag har är ifall man som privatperson ska leasa eller köpa bil där man har kontantinsats och tar lån på resten, vilket där är mest fördelaktigt för en privatperson? Har personer i min släkt som tycker att man är "helt dum i huvudet" om man leasar utan att direkt säga varför, samtidigt har jag jobbarkompisar som leasar sina elbilar privat och tycker det funkar fint eftersom de är rädda för värdeminskningen.

Hur ska man göra?
Eldatur skrev:
.../ det jag undrar också ifall man köper är ifall det är värt att kolla på begagnat eller om man ska köpa ny pågrundav klimatbonusen.
Som jag minns det så finns det en hel del skrivet om det här i andra trådar som bara är någon eller några månader gamla... Om du är intresserad av det kan du testa att söka lite...

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model 3" som 'ett sökord' enligt det ovanstående, så 'underlättar' det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som 'handlar om' "Model" – dvs även trådar om Model Y, S och X. Men det kände du säkert till... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av mati »

Att köpa nytt är kanske inte så roligt med leveranstider på ett år och mer. I så fall är en begagnad elbil ett alternativ men man får räkna med att den kostar mer än när den var ny. Och det är ju lite galet kanske.
Hyundai Kona eller Kia e-niro är helt klart potentiella kandidater ska skulle titta på om jag vore du. Mycket bil för pengarna, bra räckvidd, långa garantier. Eller så hittar du med lite tur en Ioniq5.
Kanske inte världens mest hippa märken, men koreanerna är faktiskt riktigt bra på elbilar som slår VW & Co rejält på fingrarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Eldatur
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jul 2022 15:24

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av Eldatur »

mati skrev:
Att köpa nytt är kanske inte så roligt med leveranstider på ett år och mer. I så fall är en begagnad elbil ett alternativ men man får räkna med att den kostar mer än när den var ny. Och det är ju lite galet kanske.
Hyundai Kona eller Kia e-niro är helt klart potentiella kandidater ska skulle titta på om jag vore du. Mycket bil för pengarna, bra räckvidd, långa garantier. Eller så hittar du med lite tur en Ioniq5.
Kanske inte världens mest hippa märken, men koreanerna är faktiskt riktigt bra på elbilar som slår VW & Co rejält på fingrarna.
Blir det nytt får jag försöka vänta isåfall, har väl inte bråttom direkt.

Ioniq 5 såg ju väldigt trevlig ut ändån, lite retro-futuristisk nästan, verkar vara otroligt snabb att ladda i de rätta förhållandena också. Ser rymlig och bra ut också, är helt klart intressant.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av spacecoin »

Eldatur skrev:
Hej. Förra månaden tankade jag diesel för över 2500kr och då har jag ändå en snål diesel bil som drar 0,4-0,5 liter milen. Det får vara nog känner jag.
Hur stor bil vill du ha? Hur ser dina körmönster ut? Snabbladdning är dyrt. Vad betalar du för elen hemma per kWh och hur mycket mer kostar elbilen än bensinaren? Det är alltid inte en klockren ROI.

Mitt tips är att räkna på det. Här kommer du ofta att få svaret att Tesla är bäst och att fossilbilar bara är skit.

Jag åker elbil för jag gillar körupplevelsen och jag har råd.

Det finns gott om el-bilar som funkar för de flesta nu, och det kommer att vara ännu bättre om ett par år.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Mitt tips är att räkna på det. Här kommer du ofta att få svaret att Tesla är bäst och att fossilbilar bara är skit.

Jag åker elbil för jag gillar körupplevelsen och jag har råd. /...
Andra åker elbilar för alla de små gulliga barnens skull (läs: miljöskäl), och för att de inte vill stödja Putlers folkmord och brott mot mänskligheten i Ukraina. Efter några år på det här forumet så har det visat sig att båda de här argumenten inte 'biter' på alla – men vem vet – kanske så är de av betydelse för den här trådstartaren...

Hope springs eternal!
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eldatur skrev:
.../ Ioniq 5 såg ju väldigt trevlig ut ändån, lite retro-futuristisk nästan, verkar vara otroligt snabb att ladda i de rätta förhållandena också. /...
Som jag minns det så har det skrivits om att Ioniq 5 (och Kia EV6) inte varit så snabb(a) att snabbladda när det är kallt ute (tror det hade något att göra med avsaknad av (tillräcklig?) förvärming av batteriet...). Men Hyundai/Kia har kanske fixat detta?...

Kanske värt att dubbelkolla ifall du är inne på en Ioniq 5?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av mati »

Eldatur skrev:
Ioniq 5 såg ju väldigt trevlig ut ändån, lite retro-futuristisk nästan, verkar vara otroligt snabb att ladda i de rätta förhållandena också. Ser rymlig och bra ut också, är helt klart intressant.
Ja, Ioniq5 är en ganska stor bil. Det är lätt att missbedöma storleken när man ser den på bild. Jag upplever den som betydligt rymligare än min tidigare e-tron, som ju är en rejäl bjässe. Du skriver inte vad du ska ha för storlek på bilen. Den kanske är rentav för stor?
Samtidgt som den är relativt "prisvärd" och välutrustad jämfört med konkurrenterna. Man får mycket bil för pengarna.
Nackdelen är att det är svårt att få tag på en Ioniq 5 här i Sverige.

Angående snabbladdning. Det är sant att den laddar långsammare på vintern när batteriet är kallt. Men långsamt är ett relativt begrepp, framförallt när teoretiska maxeffekten för laddning ligger på hiskeliga 225kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av DanneLKPG »

SwedishAdvocate skrev:
Eldatur skrev:
.../ Ioniq 5 såg ju väldigt trevlig ut ändån, lite retro-futuristisk nästan, verkar vara otroligt snabb att ladda i de rätta förhållandena också. /...
Som jag minns det så har det skrivits om att Ioniq 5 (och Kia EV6) inte varit så snabb(a) att snabbladda när det är kallt ute (tror det hade något att göra med avsaknad av (tillräcklig?) förvärming av batteriet...). Men Hyundai/Kia har kanske fixat detta?...

Kanske värt att dubbelkolla ifall du är inne på en Ioniq 5?...
Förvärmning finns från och med MY23. Hyundai säger även att det är på gång till MY22 också med en uppdatering. Sistnämnda får man se om det händer…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av Flagada »

Mustang e-mach nämndes i första inlägget, avsaknaden av värmepump verkar inte vara positivt i vårt klimat för vinterräckvidden.
Äger ingen själv, bara vad jag läst om, men enligt länken till vibilägare är den inte ensam om att tappa 20% av räckvidden;
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... n-inomhus/
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... rackvidden
https://newsbeezer.com/sweden/mustang-m ... te-mattet/
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av Speedy83 »

Lite samma tankar och tittar på en Born på leasing men har mer och mer börjat titta på en beggad Niro också.

Men störande nu är att man nästan får räkna med 50k i bonus vilket höjer leasingkostnaden en del samt att det är 6-9 mån väntetid.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av simin »

Som andrahandsvärdena på elbilar är just nu skulle jag säga att det är mer värt att köpa än att leasa om man har råd med kontantinsatsen som krävs för en bil som kommer ha en hög prislapp. Även om detta inte går att räkna med att det håller i framtiden såklart. Men leasingpriser verkar räkna med ett mer normalt värdetapp på 3 år. Men om nybilspriserna fortsätter att öka så gissar jag att andrahandsvärdet kommer stå sig hyfsat i kronor och ören ett tag till. Med dagens leveranstider kommer det ju ta ett tag innan begagnatmarknaden blir mättad tänker jag.

Angående modeller så är jag hyfsat nöjd med min ID3. Inte så sexig ens i 1st edition Max-utförandet som jag har, men den tjänar mina behov väl även om mjukvaran såklart inte är på tesla-nivå. Dock en billigare bil än M3 (framförallt att försäkra), och jag vet inte om E-Niro eller andra konkurrenter i samma prisklass är så mycket bättre. ID-bilarna kommer ju få lite förbättringar ”snart” med bättre rutt/ladd-planering etc. Storleken funkar bra för mig som inte har en familj att frakta runt. Betydligt rymligare interiört än vad den ser ut att vara, och helt okej räckvidd (just nu drygt 40 mil på full laddning med mitt körmönster i sommartemperatur). Ingen dragkrok eller takräcken kan såklart vara en dealbreaker om man har de behoven, men ett fodral längdskidor går t ex utan problem in utan att titta fram alltför mycket mellan framstolarna (med genomlastningslucka). Verkar faktiskt vara ganska exakt lika långt mellan baklucka och framstolar som i min golf Alltrack som jag bytte från, skidorna tittar fram lika mycket, även om bilen är betydligt kortare. Bilen är också tillräckligt pigg för att sticka ifrån de flesta fossilbilar i stadstrafik, och svängradien är riktigt snäv. Väldigt praktiskt om man kör mycket i stadstrafik!
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av Skyltspurtaren »

Kollat något på små el-bilar som alternativ? Vi är nämligen sjukt nöjda med vår e-Up! 2016. Man kan skratta åt modellen men gott om plats har den för fyra, med fällt baksäte lastar den massor, kort räckvidd på pappret men snabbladdar helt OK.

Jag är faktiskt förvånad över hur otroligt mycket korta resor vi gör med bil. Vi har gamla modellen med NEDC på 16 mil (typ WLTP 13 mil), kostade drygt 100’. Då behövdes inget leasingupplägg.

Vilket behov för bil har du?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av dstr »

Eldatur skrev:
En annan fundering jag har är ifall man som privatperson ska leasa eller köpa bil där man har kontantinsats och tar lån på resten, vilket där är mest fördelaktigt för en privatperson? Har personer i min släkt som tycker att man är "helt dum i huvudet" om man leasar utan att direkt säga varför, samtidigt har jag jobbarkompisar som leasar sina elbilar privat och tycker det funkar fint eftersom de är rädda för värdeminskningen.
Vid privatleasing så betalar du för en "brutal" värdeminskning. Det är skitdyrt. Vi privatleasade en vanlig fiat 500 relativt många år sedan. Det var rätt små pengar och beslutet var rätt impulsivt. Nypriset på bilen var 130k. Efter 3 år ville vi köpa loss den. Vi hade då betalat av hälften på bilen. Men istället för 65k så ville bilfirman ha 80k för bilen. Argument som "Ni slipper ta in den för test, tvätt/rekond och annonsering" bet inte alls. Dom var helt fyrkantiga. Marknadsvärdet var 80-100k. Vi tackade nej, och strax efter låg den på blocket för 89k. Den såldes på någon vecka.

Att ta en vanlig finansiering är mycket billigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av mati »

Just ju verkar det vara vansinne att leasa med fast/garanterat restvärde. För nåt år sedan hade jag utan tvekan valt det alternativet, eftersom begagnatpriserna var lite osäkra, men nu är det ju helt galet höga andrahandsvärden på i princip alla bilar, men elbilar i synnerhet.

Jag valde 50% restvärde på företagsleasingen för min Ioniq 5. Säljaren tyckte då (i december förra året) att det var för högt, men eftersom jag kör relativt lite så kan det funka sa han. Banken ville också sätta 40% restvärde efter 36 månader, men jag stod på mig. Spelar ingen roll egentligen, men man vill ju inte betala högre leasinghyra än nödvändigt. Även om man får tillbaka pengarna den dagen man säljer.
I nuläget hade det faktiskt funkat med 100% restvärde, och man hade förmodligen ändå fått pengar tillbaka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Frågor kring elbil

Inlägg av MWall »

Det har funnits erbjudanden på privatleasing som garanterat varit bättre än privatköp (tack vare bonusen) så att kategoriskt säga att det är dåligt ska man passa sig för. Var ju t ex nåt erbjudande på E-Tron som var riktigt bra.

Sen är det som med aktier. Svårt att spå framtiden. Blir det tuffare tider framåt med högre räntor, dyrare mat, högre elpris... Ja då kanske köplusten för dyra elbilar minskar också?
Skriv svar