Laddhybrider på vintern

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

Det borde kunna lösas genom att man knappar in vart man ska i gps:en, sen kan bilen räkna ut om bensin behövs eller om batteriet klarar hela resan inkl uppvärmning. Det borde väl inte vara särskilt svårt att implementera?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Det borde kunna lösas genom att man knappar in vart man ska i gps:en, sen kan bilen räkna ut om bensin behövs eller om batteriet klarar hela resan inkl uppvärmning. Det borde väl inte vara särskilt svårt att implementera?
Mwahahahahahaha, de tekniska lösningarna i Outlandern befinner sig inte riktigt på den nivån att jag hade förväntat mig nåt sånt :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av joel80 »

Jag har än så länge inte så lång erfarenhet då jag plockade ut min V60 hybrid för två veckor sen.. Men jag har klarat runt 3-4 mil nu i 0-gradigt. Närmre 4 mil om jag kör i pure-läget då klimatanläggningen lägger sig i eco. Man får då väldigt lite värme, men har man förvärmt bilen går det bra tyxker jag. Förvärmning funkar fint via el om man är inkopplad, annars får man köra dieselvärmare med förbrukning på ca 6dl/h.. 20-30 min räcker gott både för att värma upp och smälta is på rutor när det är några minus.

Jag har märkt att mitt behov av värme i kupén kan minskas rätt rejält om jag har stols och rattvärmen igång.. Och även om dom två drar ström är det inte lika mycket som klimatanläggningen.

Man kan också välja i menyerna att stänga av extravärme via dieselvärmaren under färd.. Gör man inte det kan den hå igång om det blir för kallt ute.. Jag har inte riktigt hunnit få full koll på allt sånt dock.. Får se om vi får nån vecka med -10 - -15 så får vi se hur det funkar då.

För stadskörning kör jag så gott som all min körning på el nu i allafall. Har ca 3 mil tur och retur och endast en dag, då jag inte körde klimatanläggningen i eco, har den slagit över på diesel innan 30km. (2 sista kilometrarna gick då delvis på diesel..)

Långresor blir nästan som en vanlig dieselbil.. I allafall en snål en. T.o.r Gävle - Stockholm landade på 0.48l/mil.. Då hade jag möjlighet att ladda i Stockholm.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Det borde kunna lösas genom att man knappar in vart man ska i gps:en, sen kan bilen räkna ut om bensin behövs eller om batteriet klarar hela resan inkl uppvärmning. Det borde väl inte vara särskilt svårt att implementera?
Mwahahahahahaha, de tekniska lösningarna i Outlandern befinner sig inte riktigt på den nivån att jag hade förväntat mig nåt sånt :D
jag tänkte iofs generellt på laddhybrider. Det borde vara mer eller mindre standard på alla tycker jag, så att man får utnyttjat batteriet optimalt. Men det är klart att de äldre modellerna kan bli svåra att eftermontera på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

Läste en intressant artikel där Volvo Norge har analyserat hur stor andel av körda kilometer hos deras PHEV:er är rent elektriska; nästan hälften faktiskt. Imponerande! Vet dock inte hur stort mätunderlag som är från vinterkörning. Antar att det mesta är tiden efter förra vintern och nu med tanke på hur få som blev sålda innan förra vintern.

http://www.tu.no/industri/2015/12/09/sa ... ter-weekly
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Läste en intressant artikel där Volvo Norge har analyserat hur stor andel av körda kilometer hos deras PHEV:er är rent elektriska; nästan hälften faktiskt. Imponerande! Vet dock inte hur stort mätunderlag som är från vinterkörning. Antar att det mesta är tiden efter förra vintern och nu med tanke på hur få som blev sålda innan förra vintern.

http://www.tu.no/industri/2015/12/09/sa ... ter-weekly
Tror nog att många som köper Dessa kör mycket korta sträckor och är noga med att ladda så fort som kan.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av flaco »

Jag har haft outlander phev i drygt två år.
Efter ca 5000 mil har jag en snittförbrukning på 0,395 l/mil sedan start. Oftast kör jag på enbart el, till och från jobbet, men ett par gånger i månaden blir det 30 mil tur/retur till landet.
Visserligen gör jag allt för att bensinmotorn inte går igång, även på vintern. Det handlar om disciplin, jag värmer alltid bilen vid lägre temperatur än +10, kör mina knappa fyra mil i lugnt tempo utan klimatanläggningen på, vevar ner rutan vid imma, huttrar lite, men biter ihop :D
Dunjacka och handskar har varit på sedan oktober.

Det jag vill säga är att de som hävdar att bensinmotorn alltid går igång vid kallare väder har fel.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av ovelundkvist »

Låter inte så mysigt. Sorgligt att ingen tillverkare erbjuder större batterier så att man slipper frysa för att komma 4 mil...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av danni »

flaco skrev:
Det jag vill säga är att de som hävdar att bensinmotorn alltid går igång vid kallare väder har fel.
Om du läser min post i ämnet lite längre upp i tråden kan du få lite tips om hur du kan använda klimatanläggningen utan att trigga igång motorn även när det är lite kallare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Läste en intressant artikel där Volvo Norge har analyserat hur stor andel av körda kilometer hos deras PHEV:er är rent elektriska; nästan hälften faktiskt. Imponerande! Vet dock inte hur stort mätunderlag som är från vinterkörning. Antar att det mesta är tiden efter förra vintern och nu med tanke på hur få som blev sålda innan förra vintern.

http://www.tu.no/industri/2015/12/09/sa ... ter-weekly
Tror nog att många som köper Dessa kör mycket korta sträckor och är noga med att ladda så fort som kan.
Ja och det är ju det artikeln vill visa. Tidigare har det ju varit ostämdhet kring om bilarna faktiskt kommer användas på detta sätt eller inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

flaco skrev:
Jag har haft outlander phev i drygt två år.
Efter ca 5000 mil har jag en snittförbrukning på 0,395 l/mil sedan start. Oftast kör jag på enbart el, till och från jobbet, men ett par gånger i månaden blir det 30 mil tur/retur till landet.
Visserligen gör jag allt för att bensinmotorn inte går igång, även på vintern. Det handlar om disciplin, jag värmer alltid bilen vid lägre temperatur än +10, kör mina knappa fyra mil i lugnt tempo utan klimatanläggningen på, vevar ner rutan vid imma, huttrar lite, men biter ihop :D
Dunjacka och handskar har varit på sedan oktober.

Det jag vill säga är att de som hävdar att bensinmotorn alltid går igång vid kallare väder har fel.
Det låter inte som du åker bil, mer moppe med tak eller nåt. Jag köper inte en dyr bil för att sitta och huttra, då kan man spara massa pengar på att transportera sig på annat vis ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av joel80 »

har inte haft min V60 TE så länge än men är inte riktigt lika "sparsam".
Jag förvärmer också så ofta jag kan, och jag har temperaturen i kupén lite lägre än vad jag skulle ha med en fossilbil, men kör då med sätesvärme och rattvärme så det blir bekvämt ändå. (Min uppfattning är att det borde ta mindre ström att värma stol och ratt än hela kupén...)
Har med 4 resor på över 16-18 mil på senaste tanken ändå hamnat på 0,39l/mil nu vid tankning.
Körde totalt 110 mil på en tank (tanken är på 45 liter, tankade 43) så förutom de längre resorna på totalt ca 70 mil har jag kört ca 40 mil kortare resor. De flesta av dom har gått helt på el.

Med tanke på att jag också haft laddat vid start av längre resorna uppskattar jag att ungefär hälften av milen för mig också varit på el.. Sen har jag också testat lite i power-läget nu när bilen varit ny.. så kan kanske komma ner lite i förbrukning sen också..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av TiborBlomhall »

joel80 skrev:
har inte haft min V60 TE så länge än men är inte riktigt lika "sparsam".
Jag förvärmer också så ofta jag kan, och jag har temperaturen i kupén lite lägre än vad jag skulle ha med en fossilbil, men kör då med sätesvärme och rattvärme så det blir bekvämt ändå. (Min uppfattning är att det borde ta mindre ström att värma stol och ratt än hela kupén...)
Framför allt tar ratt- och sätesvärme el från annat batteri.
Kupévärme tas från stora batteriet och minskar därmed räckvidden.
Ratt- och sätesvärme tar däremot el från separata lilla 12V-batteriet, och påverkar därmed ej räckvidden. :idea:
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av joel80 »

Är det så? Är du säker på det? Tur att den laddar det batteriet också när man har i sladden då! :) Känns som att man rätt fort kan göra av med den "lilla" 12v-batteriet på sånt annars.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Leo »

Nja. Skulle tro att det lilla 12V batteriet laddas från det stora. Så är det i alla fall på de andra elbilar/laddhybrider jag känner till.

Stolsvärme/elruta drar avsevärt mycket mindre 10-20% av vad klimatanläggningen drar då den jobbar hyfsat mycket.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu erkänner jag att jag inte är 100% säker, men jag tror det är så här rent allmänt i elbilar och laddhybrider:

lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar

Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.

Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Nu erkänner jag att jag inte är 100% säker, men jag tror det är så här rent allmänt i elbilar och laddhybrider:

lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar

Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.

Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
Loggade spänningen på mitt lilla batteri under ett par timmar för nån månad sedan.
När sladden var inkopplad i bilen igång, så höll den igång laddning på lilla batterier hela tiden. Resten va tiden verkar det som om den drar igång den när den gör under en viss nivå.
Verkade variera något, men känns som om laddnivå hålls över 70% hela tiden på lilla batteriet.
Har räcker göra en bättre mätning vid tillfälle, men har inte blivit av än.
Återkommer kanske i ärendet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av TiborBlomhall »

Så det verkar vara som jag trodde. Skönt.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av flaco »

danni skrev:
Om du läser min post i ämnet lite längre upp i tråden kan du få lite tips om hur du kan använda klimatanläggningen utan att trigga igång motorn även när det är lite kallare.
Jo, tack... Jag kanske provar tipsen någon gång...
Men det är mer macho att köra omkring med fruset snor hängande från kranen ;-)

Förhoppningsvis är det sista vintern innan jag får en riktig bil... Håller tummarna att Model S kommer med dragkrok snart.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Martinen »

flaco skrev:

Jo, tack... Jag kanske provar tipsen någon gång...
Men det är mer macho att köra omkring med fruset snor hängande från kranen ;-)
Hoppas du kör i T-shirt då också annars är det inte lika macho. :D
Padda
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2021 16:08

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Padda »

Hej.
Har en Outlander phev..
Har varit nöjd tills nu.. vinter..
Hur jag än gör får jag ingen värme alls in i cupen.
Jag har koll på kylvatten värmen med en app och odb läsare..
Om det ör 80-90 grader så blir det ändå ingen värme :cry:
Jag har bytt termostat då jag trodde det var den.. men icke.
Jag har luftat men det är ingen vidare sprutt i flödet. Kommer lite.. sen inget.. sen kommer lite.. sen inget osv .
Har 3 allternativ..
antingen är det ändå luft i värmepketet..
Eller det tempgivaren i cupen.
Eller är det cirkulationspumpen (har hört att det aka sitta en sådan någonstans) men den kostar en del så vill vara säker på att det är den i så fall..

Är det någon som vet / känner igen problemet?
Är det någon som vet om det "trycker" in kylvatten i värmepaketet eller suger den?
/P
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av benke_berguv »

Inte helt insatt men det sitter nåt filter (kupé/tork/annat) som kan stocks igen och då verkar Kurt värmen försvinna.
En googling på det borde va ett bra ställe att börja på.

//benke
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av benke_berguv »

Kolla här:

https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Padda
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2021 16:08

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Padda »

Å faan .
Jäkligt bra tips.. :D tackar och bockar!!
Jag har googlat om fanken men hittar bara folk som har problem med dålig värme . Jag har ingen värme alls!
Men detta ska undersökas . Kanon.. synd bra att det ser ut som filtret sitter innanför torpedväggen..
Men men .

Tuaen tack..
Padda
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2021 16:08

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Padda »

[quote="benke_berguv"]Kolla här:

https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/

Bild


Fanken så bra!! Har fixat filtret nu.. och har värme..
Det satt på utsidan torpedväggen innan luftningen. Först tolkade jag bilden som om den satt efter luftningen..
Tusen tusen tack..!! :D

Kan passa på att fråga hur många km ni har efter en fulladdning nu på vintern?
Min bara kryper nedåt.. jag har 20 km nu !?
Tycker ändå jag kör så echo jag kan..
Vet att dt basserar sig på förra körningen..
Jag kör nästan aldrig slut på batteriet. Har 1 mil till jobbet.. sen laddar jag.. ibland åker jag iväg tur o retur till stan igen samma dag/kväll också det 2 mil..
Får väl ändra laddrutinerna o se om det hjälper!?

Än en gång tusen tack @benke_berguv
Skriv svar