Laddhybrider på vintern

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av mikebike »

benke_berguv skrev:
Padda skrev:
Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
Får väl lägga till att den där förbrukningen sjunker markant när man kör längre än 3 km (sträckan till jobbet för mig). Räcker med 5 km så är förbrukningen halverad och sjunker säkert ännu mer. Hjälper dock inte mig, kan ju inte börja ta omvägar till jobbet för att få lägre förbrukning Bild

//benke
Köra bil till jobbet 3 km?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Dafro »

Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev:
Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
Vi veckohandlar med bil (1,5 km), men då har vi mycket att bära. Dessutom laddas bilen medan vi handlar.
Till jobbet (4,5 km) cyklar jag. Då blir jag genomvarm, det blir jag inte när jag tar bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev:
Dafro skrev:
Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
Vi veckohandlar med bil (1,5 km), men då har vi mycket att bära. Dessutom laddas bilen medan vi handlar.
Till jobbet (4,5 km) cyklar jag. Då blir jag genomvarm, det blir jag inte när jag tar bilen.
Det blir jag, förvärmer bilen. Detta är oftast när man har bråttom och har glömt något. Om vi ska bli on topic så är kagnhelnöjd med min hybrid då den värmer kupén med elmochninte som min förra Volvo som drog 0,25 i bränsle bara för att värma kupén.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Teslaspolen »

NiklasTesla skrev:
Teslaspolen skrev:
Eftergårdagens artikel om laddhybrider diskuterade jag detta med ett par andra. Slutklämmen på de andras sida på den diskussionen blev "Ja, laddhybrid utan motorvärmare är ju inget att ha."

Hjälper verkligen motorvärmare? Använder man sådant till laddhybrider? Hur blir det om man skulle köra på all el först för att sedan gå på fossilmotorn, den måste ju hunnit bli kall igen till dess? Eller används batteriström för att underhålla motorn som kanske eller kanske inte kommer användas?

Jag får det inte riktigt att gå ihop. :?
Gå direkt på helt elektriskt. Vår gamla Golf GTE drog igång motorn vid minus för att värma kupén. Drog mer än dubbelt mot vad specen sade.

MVH
Trådstarten skedde i en helt annan tidsålder. :)
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av benke_berguv »

mikebike skrev:
benke_berguv skrev:
Padda skrev:
Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
Får väl lägga till att den där förbrukningen sjunker markant när man kör längre än 3 km (sträckan till jobbet för mig). Räcker med 5 km så är förbrukningen halverad och sjunker säkert ännu mer. Hjälper dock inte mig, kan ju inte börja ta omvägar till jobbet för att få lägre förbrukning Bild

//benke
Köra bil till jobbet 3 km?
Ja naturligtvis, annars vore ju detta inget problem eller hur BildBild

Dagens tips - Utgå inte från dina behov när du klurar varför andra har andra behov, du har ju ingen aning om varför jag har bilen med dit eller hur..

//benke
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Jontez »

För att sätta lite perspektiv på en 6 år gammal tråd.

Vi har en Kia Ceed SW laddhybrid från 2020. Den saknar möjlighet till förvärmning och saknar även motorvärmare (det fanns som tillval. Då skulle jag alltså haft 2 kablar in i bilen??). Så fort man ska köra iväg startar motorn för att ge värme i kupén. När det är varmare än 12 grader ute så klarar den av att köra värmen på el. Alternativet är att trycka av värmen men då immar rutorna igen på 2 minuter.

Det är tjejen som har bilen till jobbet (4km) och förbrukningen ligger i snitt på 0,8l/mil. Det är lika mycket som vi hade i våran bensin-Audi vi bytte ifrån. Längtar till leasingen går ut på den där...

Alltså samma problem som laddhybriderna hade 2015, heja KIA!
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Padda
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2021 16:08

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Padda »

benke_berguv skrev:
Jag hade börjat med filtret igen bara för att utesluta det om det är lättåtkomligt.

Jag har 15-20km på min 2017 med värmen påslagen. Kommer dock noll km nu när det konstant är kallare än -10 ut och bilen tokvänster köra på bara el (som tidigare år) snittar 2-2,5 liter per mil just nu vilket gör att ett bilbyte ligger nära tillhands..

//benke

Kollade filtret igen... Lite klegg va det igen.. !? :cry:
Rengjorde det igen.. ska kolla igen till helgen.
Lustigt är det för nu får jag i alla fall vörme på röret in i värmeelementet.. men den ut är inte varm och vörme får jag bara en liten liten stund och då är det lite ljummen värme som kommer..
Tog bort slangen på utgående från värmeelement för att se om det kom någon kylvötska.. det gjorde det..
Men tanken slog mig senare att den utgående slangen sög.. den suger alltså kylvätskan genom värmeelementet..
Det kan ju inneburit att det var vätskan som fanns i värmeelementet som sprutade ut..
Att det alltså är stop i värmeelementet ändå..
Ska spola ur värmeelementet i helgen också..
Bara jag får tid..
Har även en gammal odb läsare som jag "installerat" så jag kan se vörmen på kylvätskan.. för det kan man ju inte annars..

Lite info för någon som behöver kanske.
Så fort man höjer från 15- 15,5 så kör den igång bensinmotorn upp till 50 grader på kylvattnet sen slår den av..
Eftersom den inte gör av med värmen i värmeelementet så sjunker graderna rätt sakta.. har inte kollat när bensinmotorn slår på igen..

I övrigt är jag väldigt nöjd med bilen... Hittils.. bara jag kan få ordning på värmen så..
Jag klara mig på elen som sagt. Även vintertid( om jag inte använder värmen men den funkar ju inte nu så det är ingen ide att höja värmen .. har 1 mil till jobbet..
Padda
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2021 16:08

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Padda »

*#$@$&_$##
Blir galen..
Kollade cirkulationspumpen i helgen. Bröt sönder den då slangarna satt så hårt.. beställt en ny och monterat..
Nu vet jag att jag har luft i systemet.
Har försökt lufta som en jäxxx idiot .
Men blir inte av med luften!
Det finns ju en luftskruv men den sitter på inkommande ? Cirkulationspumpen suger på utgående så luftar man där suger den ju luft????
Tips på hur man ska lufta någon?
Skriv svar