Laddhybrider på vintern

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Laddhybrider på vintern

Inlägg av Teslaspolen »

Eftergårdagens artikel om laddhybrider diskuterade jag detta med ett par andra. Slutklämmen på de andras sida på den diskussionen blev "Ja, laddhybrid utan motorvärmare är ju inget att ha."

Hjälper verkligen motorvärmare? Använder man sådant till laddhybrider? Hur blir det om man skulle köra på all el först för att sedan gå på fossilmotorn, den måste ju hunnit bli kall igen till dess? Eller används batteriström för att underhålla motorn som kanske eller kanske inte kommer användas?

Jag får det inte riktigt att gå ihop. :?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av TiborBlomhall »

Till att börja med: vinterproblemet verkar vara enbart hos Mitsubishi Outlander. Andra, som Volvo och VW klarar köra el (med värme) även på vintern.

Motorvärmaren skulle man då behöva ansluta separat, med separat sladd. Så den kan inte vara på under färd heller, senare. (Jag vet inte om Outlander öht kan fås med fabriksmonterad motorvärmare.)

Jag fick intrycket på de forum jag besökte att även om du kör utan värme går motorn igång, men flera har hört av sig och sagt att den inte gör det. Kan bero på att de inte upplevt riktigt vinterkallt än?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Teslaspolen »

Det jag tänker som du skrev är att motorn behöver vara varm för att kunna startas, vid till exempel en omkörning. Om detta är ett specifikt problem med Outlander, hur kommer andra runt detta problem?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Gustafsson »

Toyota Prius plug-in kan köras på el vintertid- om man stänger av klimatanläggningen. Annars startar bensinmotorn direkt. Den använder dock avgaserna för värmeväxling så värmen kommer ganska fort ( innan motorn blivit ordentligt varm).
/70D
Tillägg:
Och det är så korkat att man behöver en sladd till för motorvärmaren + kupévärmare ( !) inklusive extern timer till den. Man har alltså två sladdar till bilen på vintern, dock inte på samma fas samtidigt för då går proppen ...
Förbrukningen går nog ner lite, men imponerande ?
Njaa.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Laban »

Jag är hyfsat säker på att Volvon startar motorn på vintern vid behov:

http://www.gronabilister.se/biltester/2014/volvo-v60-d6
Det är lätt att tro att Pure innebär ren eldrift, och så är det som princip, men principer har som bekant undantag och dieselmotorn kan tränga in även i det här läget. Det händer föga förvånande om man trycker väl hårt på gasen – elmotorn har trots allt bara sjuttio hästar – men mer oväntat också om man blir stående lite för länge vid rödljuset, om motorn är för kall, och vid andra tillfällen där logiken inte känns självklar och dieselmotorns knatter är verkligen ovälkommet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Laban »

Teslaspolen skrev:
Eftergårdagens artikel om laddhybrider diskuterade jag detta med ett par andra. Slutklämmen på de andras sida på den diskussionen blev "Ja, laddhybrid utan motorvärmare är ju inget att ha."

Hjälper verkligen motorvärmare? Använder man sådant till laddhybrider? Hur blir det om man skulle köra på all el först för att sedan gå på fossilmotorn, den måste ju hunnit bli kall igen till dess? Eller används batteriström för att underhålla motorn som kanske eller kanske inte kommer användas?

Jag får det inte riktigt att gå ihop. :?
Jag har motorvärmare på Outlandern, hur mycket det hjälper låter jag vara osagt. Men problemet är nog faktiskt främst batteriet, och batteriet sitter inte på samma krets så tyvärr värmer motorvärmaren inte upp batteriet. Det man kan göra är att förvärma bilen genom att ställa in en tid för detta. Då värms bilen upp via bilens egen anläggning och även då batteriet. Problemet är att appen för detta suger, samt att bilen inte har 3G koppling. Det ska tydligen göra stor skillnad, speciellt om det är lite kallare , < -10C. Kanske man kan lösa detta via Telias kommande lösning: http://www.telia.se/privat/bredband/tja ... elia-sense. Det hade varit väldigt intressant för Outlandern, om det ex gick att via en app köra "förmvärm" bilen 20-30 minuter innan avfärd. Precis som med en Tesla, antar jag...
Ta reda på var din bil befinner sig och identifiera problemen innan de blir problem. Telia Sense ansluter till bilens färddator, vilket ger dig tillgång till viktig information och gör att du kan fjärrstyra vissa funktioner som t.ex. tuta om du inte hittar bilen på parkeringen och sätta på motorvärmaren eller se om bilen är låst.
Beroende på kostnad och om "sätta på motorvärmaren" är det jag är ute efter så kommer jag skaffa Sense.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av chpaulin »

Fick reda på hos VW att man kan få en bensindriven motorvärmare till GTE:n :) Bra miljöval, köra på el men värma bilen med bensin!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Leo »

Både Passat och Golf GTE har en form av elektrisk värmare som standard. Så att man får kupen varm då man kör omkring på el. Den går självklart att fjärrstyra eller tidsprogrammera så bilen är värmd elektriskt när man ska åka iväg också.

Sen kan man komplettera/välja till extra fjärrstyrd bensinvärmare för att kunna värma bilen. Då man kört slut på elen i batteriet och inte har möjlighet att ansluta sladden för att ladda.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av SR-71-BlackBird »

En kompis lånade en BMW 540E tror jag den heter, vid den lilla köldknäppen för ett par veckor sedan fick han ut 16 km på batteriet :shock:
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Till att börja med: vinterproblemet verkar vara enbart hos Mitsubishi Outlander. Andra, som Volvo och VW klarar köra el (med värme) även på vintern.

Motorvärmaren skulle man då behöva ansluta separat, med separat sladd. Så den kan inte vara på under färd heller, senare. (Jag vet inte om Outlander öht kan fås med fabriksmonterad motorvärmare.)

Jag fick intrycket på de forum jag besökte att även om du kör utan värme går motorn igång, men flera har hört av sig och sagt att den inte gör det. Kan bero på att de inte upplevt riktigt vinterkallt än?
Jag som har haft en Outlander PHEV och brottats med det här problemet kan ge lite mer info. Att motorn går igång är för värmens skull. När den känner att den behöver över en viss effekt på värmesystemet (tror det är 4,5 kW) så kommer den starta motorn för att ge mer värme. Har du klimatanläggningen avstängd kommer den aldrig att starta motorn utan att du på något sätt triggat det manuellt (med knapparna, genom att ge för mycket gas, eller köra slut på batteriet). Har du bilen i Eco-mode minskar sannolikheten att bilen startar motorn, likaså om du ställt värmen i klimatanläggningen lågt. I vanliga fall med Eco-mode av så kommer motorn börja hoppa igång så fort utetemperaturen är under ca 10 grader. Med Eco-mode och/eller lågt ställd värme kan man ner på minusgrader utan att den startar. Ett problem är dock att den inte kommer ihåg Eco-mode mellan gångerna, utan alltid starta med Eco-mode avstängt. Vad man kan göra då är lite akrobatik i form av att trycka på power-knappen utan att ha foten på bromsen, sen först dra ner värmen i klimatanläggningen och därefter stänga av klimatanläggningen, sen sätta foten på bromsen och trycka power igen (så bilen startar fullt ut och går i läge "Ready" dvs körklar). Sen kan du aktivera Eco-mode och slå på klimatanläggningen. Ta upp energiförbrukningen i displayen och börja höja upp temperaturen på klimatanläggningen - när den nått upp i att dra ca 4 kW till värme så får du sluta höja temperaturen. När så kraften som används till värmen börjar gå ner för att bilen får upp värmen i kupén kan man höja temperaturen ytterligare. Extremt bökig workaround men det funkar. För kortare turer kanske man helt enkelt väljer att behålla klimatanläggningen av och köra med stolsvärme.

Jag kan till viss del förstå varför de gjort såhär. Det är ganska slösaktigt att använda el till att värma i många lägen. Säg t.ex. att det är kallt ute, bilen är kall, och du ska köra 10 mil, dvs bra mycket längre än du kommer på batteriet. Om du då först använder upp massa ström ur batteriet för att värma bilen så kommer du dra ur batteriet onödigt fort, men när motorn sen startar och börjar generera spillvärme så behövs inte all den värmen längre. Att då köra motorn direkt för att få upp värmen, och sen gå över på batteridrift igen, gör alltså att den totala mängden bensin som behövs för just den resan blir lägre. Makes perfect sense. Problemet jag hade var att jag väldigt ofta gjorde korta resor som jag visste att batteriet skulle räcka på även om den brassade full värme hela vägen. Då hade jag velat välja att kunna låta bli att använda bensin överhuvudtaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

Det borde kunna lösas genom att man knappar in vart man ska i gps:en, sen kan bilen räkna ut om bensin behövs eller om batteriet klarar hela resan inkl uppvärmning. Det borde väl inte vara särskilt svårt att implementera?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Det borde kunna lösas genom att man knappar in vart man ska i gps:en, sen kan bilen räkna ut om bensin behövs eller om batteriet klarar hela resan inkl uppvärmning. Det borde väl inte vara särskilt svårt att implementera?
Mwahahahahahaha, de tekniska lösningarna i Outlandern befinner sig inte riktigt på den nivån att jag hade förväntat mig nåt sånt :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av joel80 »

Jag har än så länge inte så lång erfarenhet då jag plockade ut min V60 hybrid för två veckor sen.. Men jag har klarat runt 3-4 mil nu i 0-gradigt. Närmre 4 mil om jag kör i pure-läget då klimatanläggningen lägger sig i eco. Man får då väldigt lite värme, men har man förvärmt bilen går det bra tyxker jag. Förvärmning funkar fint via el om man är inkopplad, annars får man köra dieselvärmare med förbrukning på ca 6dl/h.. 20-30 min räcker gott både för att värma upp och smälta is på rutor när det är några minus.

Jag har märkt att mitt behov av värme i kupén kan minskas rätt rejält om jag har stols och rattvärmen igång.. Och även om dom två drar ström är det inte lika mycket som klimatanläggningen.

Man kan också välja i menyerna att stänga av extravärme via dieselvärmaren under färd.. Gör man inte det kan den hå igång om det blir för kallt ute.. Jag har inte riktigt hunnit få full koll på allt sånt dock.. Får se om vi får nån vecka med -10 - -15 så får vi se hur det funkar då.

För stadskörning kör jag så gott som all min körning på el nu i allafall. Har ca 3 mil tur och retur och endast en dag, då jag inte körde klimatanläggningen i eco, har den slagit över på diesel innan 30km. (2 sista kilometrarna gick då delvis på diesel..)

Långresor blir nästan som en vanlig dieselbil.. I allafall en snål en. T.o.r Gävle - Stockholm landade på 0.48l/mil.. Då hade jag möjlighet att ladda i Stockholm.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Det borde kunna lösas genom att man knappar in vart man ska i gps:en, sen kan bilen räkna ut om bensin behövs eller om batteriet klarar hela resan inkl uppvärmning. Det borde väl inte vara särskilt svårt att implementera?
Mwahahahahahaha, de tekniska lösningarna i Outlandern befinner sig inte riktigt på den nivån att jag hade förväntat mig nåt sånt :D
jag tänkte iofs generellt på laddhybrider. Det borde vara mer eller mindre standard på alla tycker jag, så att man får utnyttjat batteriet optimalt. Men det är klart att de äldre modellerna kan bli svåra att eftermontera på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

Läste en intressant artikel där Volvo Norge har analyserat hur stor andel av körda kilometer hos deras PHEV:er är rent elektriska; nästan hälften faktiskt. Imponerande! Vet dock inte hur stort mätunderlag som är från vinterkörning. Antar att det mesta är tiden efter förra vintern och nu med tanke på hur få som blev sålda innan förra vintern.

http://www.tu.no/industri/2015/12/09/sa ... ter-weekly
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Läste en intressant artikel där Volvo Norge har analyserat hur stor andel av körda kilometer hos deras PHEV:er är rent elektriska; nästan hälften faktiskt. Imponerande! Vet dock inte hur stort mätunderlag som är från vinterkörning. Antar att det mesta är tiden efter förra vintern och nu med tanke på hur få som blev sålda innan förra vintern.

http://www.tu.no/industri/2015/12/09/sa ... ter-weekly
Tror nog att många som köper Dessa kör mycket korta sträckor och är noga med att ladda så fort som kan.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av flaco »

Jag har haft outlander phev i drygt två år.
Efter ca 5000 mil har jag en snittförbrukning på 0,395 l/mil sedan start. Oftast kör jag på enbart el, till och från jobbet, men ett par gånger i månaden blir det 30 mil tur/retur till landet.
Visserligen gör jag allt för att bensinmotorn inte går igång, även på vintern. Det handlar om disciplin, jag värmer alltid bilen vid lägre temperatur än +10, kör mina knappa fyra mil i lugnt tempo utan klimatanläggningen på, vevar ner rutan vid imma, huttrar lite, men biter ihop :D
Dunjacka och handskar har varit på sedan oktober.

Det jag vill säga är att de som hävdar att bensinmotorn alltid går igång vid kallare väder har fel.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av ovelundkvist »

Låter inte så mysigt. Sorgligt att ingen tillverkare erbjuder större batterier så att man slipper frysa för att komma 4 mil...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av danni »

flaco skrev:
Det jag vill säga är att de som hävdar att bensinmotorn alltid går igång vid kallare väder har fel.
Om du läser min post i ämnet lite längre upp i tråden kan du få lite tips om hur du kan använda klimatanläggningen utan att trigga igång motorn även när det är lite kallare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Läste en intressant artikel där Volvo Norge har analyserat hur stor andel av körda kilometer hos deras PHEV:er är rent elektriska; nästan hälften faktiskt. Imponerande! Vet dock inte hur stort mätunderlag som är från vinterkörning. Antar att det mesta är tiden efter förra vintern och nu med tanke på hur få som blev sålda innan förra vintern.

http://www.tu.no/industri/2015/12/09/sa ... ter-weekly
Tror nog att många som köper Dessa kör mycket korta sträckor och är noga med att ladda så fort som kan.
Ja och det är ju det artikeln vill visa. Tidigare har det ju varit ostämdhet kring om bilarna faktiskt kommer användas på detta sätt eller inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av HelectriC »

flaco skrev:
Jag har haft outlander phev i drygt två år.
Efter ca 5000 mil har jag en snittförbrukning på 0,395 l/mil sedan start. Oftast kör jag på enbart el, till och från jobbet, men ett par gånger i månaden blir det 30 mil tur/retur till landet.
Visserligen gör jag allt för att bensinmotorn inte går igång, även på vintern. Det handlar om disciplin, jag värmer alltid bilen vid lägre temperatur än +10, kör mina knappa fyra mil i lugnt tempo utan klimatanläggningen på, vevar ner rutan vid imma, huttrar lite, men biter ihop :D
Dunjacka och handskar har varit på sedan oktober.

Det jag vill säga är att de som hävdar att bensinmotorn alltid går igång vid kallare väder har fel.
Det låter inte som du åker bil, mer moppe med tak eller nåt. Jag köper inte en dyr bil för att sitta och huttra, då kan man spara massa pengar på att transportera sig på annat vis ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av joel80 »

har inte haft min V60 TE så länge än men är inte riktigt lika "sparsam".
Jag förvärmer också så ofta jag kan, och jag har temperaturen i kupén lite lägre än vad jag skulle ha med en fossilbil, men kör då med sätesvärme och rattvärme så det blir bekvämt ändå. (Min uppfattning är att det borde ta mindre ström att värma stol och ratt än hela kupén...)
Har med 4 resor på över 16-18 mil på senaste tanken ändå hamnat på 0,39l/mil nu vid tankning.
Körde totalt 110 mil på en tank (tanken är på 45 liter, tankade 43) så förutom de längre resorna på totalt ca 70 mil har jag kört ca 40 mil kortare resor. De flesta av dom har gått helt på el.

Med tanke på att jag också haft laddat vid start av längre resorna uppskattar jag att ungefär hälften av milen för mig också varit på el.. Sen har jag också testat lite i power-läget nu när bilen varit ny.. så kan kanske komma ner lite i förbrukning sen också..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av TiborBlomhall »

joel80 skrev:
har inte haft min V60 TE så länge än men är inte riktigt lika "sparsam".
Jag förvärmer också så ofta jag kan, och jag har temperaturen i kupén lite lägre än vad jag skulle ha med en fossilbil, men kör då med sätesvärme och rattvärme så det blir bekvämt ändå. (Min uppfattning är att det borde ta mindre ström att värma stol och ratt än hela kupén...)
Framför allt tar ratt- och sätesvärme el från annat batteri.
Kupévärme tas från stora batteriet och minskar därmed räckvidden.
Ratt- och sätesvärme tar däremot el från separata lilla 12V-batteriet, och påverkar därmed ej räckvidden. :idea:
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av joel80 »

Är det så? Är du säker på det? Tur att den laddar det batteriet också när man har i sladden då! :) Känns som att man rätt fort kan göra av med den "lilla" 12v-batteriet på sånt annars.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddhybrider på vintern

Inlägg av Leo »

Nja. Skulle tro att det lilla 12V batteriet laddas från det stora. Så är det i alla fall på de andra elbilar/laddhybrider jag känner till.

Stolsvärme/elruta drar avsevärt mycket mindre 10-20% av vad klimatanläggningen drar då den jobbar hyfsat mycket.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar