Det låter inte som du åker bil, mer moppe med tak eller nåt. Jag köper inte en dyr bil för att sitta och huttra, då kan man spara massa pengar på att transportera sig på annat visflaco skrev:Jag har haft outlander phev i drygt två år.
Efter ca 5000 mil har jag en snittförbrukning på 0,395 l/mil sedan start. Oftast kör jag på enbart el, till och från jobbet, men ett par gånger i månaden blir det 30 mil tur/retur till landet.
Visserligen gör jag allt för att bensinmotorn inte går igång, även på vintern. Det handlar om disciplin, jag värmer alltid bilen vid lägre temperatur än +10, kör mina knappa fyra mil i lugnt tempo utan klimatanläggningen på, vevar ner rutan vid imma, huttrar lite, men biter ihop
Dunjacka och handskar har varit på sedan oktober.
Det jag vill säga är att de som hävdar att bensinmotorn alltid går igång vid kallare väder har fel.
Laddhybrider på vintern
Moderator: Redaktion
Re: Laddhybrider på vintern
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddhybrider på vintern
har inte haft min V60 TE så länge än men är inte riktigt lika "sparsam".
Jag förvärmer också så ofta jag kan, och jag har temperaturen i kupén lite lägre än vad jag skulle ha med en fossilbil, men kör då med sätesvärme och rattvärme så det blir bekvämt ändå. (Min uppfattning är att det borde ta mindre ström att värma stol och ratt än hela kupén...)
Har med 4 resor på över 16-18 mil på senaste tanken ändå hamnat på 0,39l/mil nu vid tankning.
Körde totalt 110 mil på en tank (tanken är på 45 liter, tankade 43) så förutom de längre resorna på totalt ca 70 mil har jag kört ca 40 mil kortare resor. De flesta av dom har gått helt på el.
Med tanke på att jag också haft laddat vid start av längre resorna uppskattar jag att ungefär hälften av milen för mig också varit på el.. Sen har jag också testat lite i power-läget nu när bilen varit ny.. så kan kanske komma ner lite i förbrukning sen också..
Jag förvärmer också så ofta jag kan, och jag har temperaturen i kupén lite lägre än vad jag skulle ha med en fossilbil, men kör då med sätesvärme och rattvärme så det blir bekvämt ändå. (Min uppfattning är att det borde ta mindre ström att värma stol och ratt än hela kupén...)
Har med 4 resor på över 16-18 mil på senaste tanken ändå hamnat på 0,39l/mil nu vid tankning.
Körde totalt 110 mil på en tank (tanken är på 45 liter, tankade 43) så förutom de längre resorna på totalt ca 70 mil har jag kört ca 40 mil kortare resor. De flesta av dom har gått helt på el.
Med tanke på att jag också haft laddat vid start av längre resorna uppskattar jag att ungefär hälften av milen för mig också varit på el.. Sen har jag också testat lite i power-läget nu när bilen varit ny.. så kan kanske komma ner lite i förbrukning sen också..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddhybrider på vintern
Framför allt tar ratt- och sätesvärme el från annat batteri.joel80 skrev:har inte haft min V60 TE så länge än men är inte riktigt lika "sparsam".
Jag förvärmer också så ofta jag kan, och jag har temperaturen i kupén lite lägre än vad jag skulle ha med en fossilbil, men kör då med sätesvärme och rattvärme så det blir bekvämt ändå. (Min uppfattning är att det borde ta mindre ström att värma stol och ratt än hela kupén...)
Kupévärme tas från stora batteriet och minskar därmed räckvidden.
Ratt- och sätesvärme tar däremot el från separata lilla 12V-batteriet, och påverkar därmed ej räckvidden.
Re: Laddhybrider på vintern
Är det så? Är du säker på det? Tur att den laddar det batteriet också när man har i sladden då! Känns som att man rätt fort kan göra av med den "lilla" 12v-batteriet på sånt annars.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddhybrider på vintern
Nja. Skulle tro att det lilla 12V batteriet laddas från det stora. Så är det i alla fall på de andra elbilar/laddhybrider jag känner till.
Stolsvärme/elruta drar avsevärt mycket mindre 10-20% av vad klimatanläggningen drar då den jobbar hyfsat mycket.
Stolsvärme/elruta drar avsevärt mycket mindre 10-20% av vad klimatanläggningen drar då den jobbar hyfsat mycket.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddhybrider på vintern
Nu erkänner jag att jag inte är 100% säker, men jag tror det är så här rent allmänt i elbilar och laddhybrider:
lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar
Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.
Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar
Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.
Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
Re: Laddhybrider på vintern
Loggade spänningen på mitt lilla batteri under ett par timmar för nån månad sedan.TiborBlomhall skrev:Nu erkänner jag att jag inte är 100% säker, men jag tror det är så här rent allmänt i elbilar och laddhybrider:
lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar
Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.
Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
När sladden var inkopplad i bilen igång, så höll den igång laddning på lilla batterier hela tiden. Resten va tiden verkar det som om den drar igång den när den gör under en viss nivå.
Verkade variera något, men känns som om laddnivå hålls över 70% hela tiden på lilla batteriet.
Har räcker göra en bättre mätning vid tillfälle, men har inte blivit av än.
Återkommer kanske i ärendet.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddhybrider på vintern
Jo, tack... Jag kanske provar tipsen någon gång...danni skrev:Om du läser min post i ämnet lite längre upp i tråden kan du få lite tips om hur du kan använda klimatanläggningen utan att trigga igång motorn även när det är lite kallare.
Men det är mer macho att köra omkring med fruset snor hängande från kranen
Förhoppningsvis är det sista vintern innan jag får en riktig bil... Håller tummarna att Model S kommer med dragkrok snart.
Re: Laddhybrider på vintern
Hoppas du kör i T-shirt då också annars är det inte lika macho.flaco skrev:
Jo, tack... Jag kanske provar tipsen någon gång...
Men det är mer macho att köra omkring med fruset snor hängande från kranen
Re: Laddhybrider på vintern
Hej.
Har en Outlander phev..
Har varit nöjd tills nu.. vinter..
Hur jag än gör får jag ingen värme alls in i cupen.
Jag har koll på kylvatten värmen med en app och odb läsare..
Om det ör 80-90 grader så blir det ändå ingen värme
Jag har bytt termostat då jag trodde det var den.. men icke.
Jag har luftat men det är ingen vidare sprutt i flödet. Kommer lite.. sen inget.. sen kommer lite.. sen inget osv .
Har 3 allternativ..
antingen är det ändå luft i värmepketet..
Eller det tempgivaren i cupen.
Eller är det cirkulationspumpen (har hört att det aka sitta en sådan någonstans) men den kostar en del så vill vara säker på att det är den i så fall..
Är det någon som vet / känner igen problemet?
Är det någon som vet om det "trycker" in kylvatten i värmepaketet eller suger den?
/P
Har en Outlander phev..
Har varit nöjd tills nu.. vinter..
Hur jag än gör får jag ingen värme alls in i cupen.
Jag har koll på kylvatten värmen med en app och odb läsare..
Om det ör 80-90 grader så blir det ändå ingen värme
Jag har bytt termostat då jag trodde det var den.. men icke.
Jag har luftat men det är ingen vidare sprutt i flödet. Kommer lite.. sen inget.. sen kommer lite.. sen inget osv .
Har 3 allternativ..
antingen är det ändå luft i värmepketet..
Eller det tempgivaren i cupen.
Eller är det cirkulationspumpen (har hört att det aka sitta en sådan någonstans) men den kostar en del så vill vara säker på att det är den i så fall..
Är det någon som vet / känner igen problemet?
Är det någon som vet om det "trycker" in kylvatten i värmepaketet eller suger den?
/P
-
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Inte helt insatt men det sitter nåt filter (kupé/tork/annat) som kan stocks igen och då verkar Kurt värmen försvinna.
En googling på det borde va ett bra ställe att börja på.
//benke
En googling på det borde va ett bra ställe att börja på.
//benke
-
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Kolla här:
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddhybrider på vintern
Å faan .
Jäkligt bra tips.. tackar och bockar!!
Jag har googlat om fanken men hittar bara folk som har problem med dålig värme . Jag har ingen värme alls!
Men detta ska undersökas . Kanon.. synd bra att det ser ut som filtret sitter innanför torpedväggen..
Men men .
Tuaen tack..
Jäkligt bra tips.. tackar och bockar!!
Jag har googlat om fanken men hittar bara folk som har problem med dålig värme . Jag har ingen värme alls!
Men detta ska undersökas . Kanon.. synd bra att det ser ut som filtret sitter innanför torpedväggen..
Men men .
Tuaen tack..
Re: Laddhybrider på vintern
[quote="benke_berguv"]Kolla här:
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Fanken så bra!! Har fixat filtret nu.. och har värme..
Det satt på utsidan torpedväggen innan luftningen. Först tolkade jag bilden som om den satt efter luftningen..
Tusen tusen tack..!!
Kan passa på att fråga hur många km ni har efter en fulladdning nu på vintern?
Min bara kryper nedåt.. jag har 20 km nu !?
Tycker ändå jag kör så echo jag kan..
Vet att dt basserar sig på förra körningen..
Jag kör nästan aldrig slut på batteriet. Har 1 mil till jobbet.. sen laddar jag.. ibland åker jag iväg tur o retur till stan igen samma dag/kväll också det 2 mil..
Får väl ändra laddrutinerna o se om det hjälper!?
Än en gång tusen tack @benke_berguv
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Fanken så bra!! Har fixat filtret nu.. och har värme..
Det satt på utsidan torpedväggen innan luftningen. Först tolkade jag bilden som om den satt efter luftningen..
Tusen tusen tack..!!
Kan passa på att fråga hur många km ni har efter en fulladdning nu på vintern?
Min bara kryper nedåt.. jag har 20 km nu !?
Tycker ändå jag kör så echo jag kan..
Vet att dt basserar sig på förra körningen..
Jag kör nästan aldrig slut på batteriet. Har 1 mil till jobbet.. sen laddar jag.. ibland åker jag iväg tur o retur till stan igen samma dag/kväll också det 2 mil..
Får väl ändra laddrutinerna o se om det hjälper!?
Än en gång tusen tack @benke_berguv
Re: Laddhybrider på vintern
Helsicke . Den glädjen blev inte långvarig..
Vörmen försvann igen..
Ser 3 möjligheter..
1. Luft i systemet
2. Skit i syatemet så filtret satt igen igen
3. Kan det vara så att elektiska kylvätskan och bensinmotorns kylvätska har separata cirkulationspumpar...
I så fall kan pumpen till bensinmotorns kylsystem lagt av
Är det någon som vet om det är 2 olika cirkulationspumpar till kylsystemen?
Vörmen försvann igen..
Ser 3 möjligheter..
1. Luft i systemet
2. Skit i syatemet så filtret satt igen igen
3. Kan det vara så att elektiska kylvätskan och bensinmotorns kylvätska har separata cirkulationspumpar...
I så fall kan pumpen till bensinmotorns kylsystem lagt av
Är det någon som vet om det är 2 olika cirkulationspumpar till kylsystemen?
-
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Jag hade börjat med filtret igen bara för att utesluta det om det är lättåtkomligt.
Jag har 15-20km på min 2017 med värmen påslagen. Kommer dock noll km nu när det konstant är kallare än -10 ut och bilen tokvänster köra på bara el (som tidigare år) snittar 2-2,5 liter per mil just nu vilket gör att ett bilbyte ligger nära tillhands..
//benke
Jag har 15-20km på min 2017 med värmen påslagen. Kommer dock noll km nu när det konstant är kallare än -10 ut och bilen tokvänster köra på bara el (som tidigare år) snittar 2-2,5 liter per mil just nu vilket gör att ett bilbyte ligger nära tillhands..
//benke
Re: Laddhybrider på vintern
Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider på vintern
Gå direkt på helt elektriskt. Vår gamla Golf GTE drog igång motorn vid minus för att värma kupén. Drog mer än dubbelt mot vad specen sade.Teslaspolen skrev:Eftergårdagens artikel om laddhybrider diskuterade jag detta med ett par andra. Slutklämmen på de andras sida på den diskussionen blev "Ja, laddhybrid utan motorvärmare är ju inget att ha."
Hjälper verkligen motorvärmare? Använder man sådant till laddhybrider? Hur blir det om man skulle köra på all el först för att sedan gå på fossilmotorn, den måste ju hunnit bli kall igen till dess? Eller används batteriström för att underhålla motorn som kanske eller kanske inte kommer användas?
Jag får det inte riktigt att gå ihop.
MVH
-
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Får väl lägga till att den där förbrukningen sjunker markant när man kör längre än 3 km (sträckan till jobbet för mig). Räcker med 5 km så är förbrukningen halverad och sjunker säkert ännu mer. Hjälper dock inte mig, kan ju inte börja ta omvägar till jobbet för att få lägre förbrukningPadda skrev:Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
//benke
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhybrider på vintern
Köra bil till jobbet 3 km?benke_berguv skrev:Får väl lägga till att den där förbrukningen sjunker markant när man kör längre än 3 km (sträckan till jobbet för mig). Räcker med 5 km så är förbrukningen halverad och sjunker säkert ännu mer. Hjälper dock inte mig, kan ju inte börja ta omvägar till jobbet för att få lägre förbrukningPadda skrev:Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
//benke
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhybrider på vintern
Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
27,8 kWp solceller
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhybrider på vintern
Vi veckohandlar med bil (1,5 km), men då har vi mycket att bära. Dessutom laddas bilen medan vi handlar.Dafro skrev:Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
Till jobbet (4,5 km) cyklar jag. Då blir jag genomvarm, det blir jag inte när jag tar bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhybrider på vintern
Det blir jag, förvärmer bilen. Detta är oftast när man har bråttom och har glömt något. Om vi ska bli on topic så är kagnhelnöjd med min hybrid då den värmer kupén med elmochninte som min förra Volvo som drog 0,25 i bränsle bara för att värma kupén.mikebike skrev:Vi veckohandlar med bil (1,5 km), men då har vi mycket att bära. Dessutom laddas bilen medan vi handlar.Dafro skrev:Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
Till jobbet (4,5 km) cyklar jag. Då blir jag genomvarm, det blir jag inte när jag tar bilen.
27,8 kWp solceller
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddhybrider på vintern
Trådstarten skedde i en helt annan tidsålder.NiklasTesla skrev:Gå direkt på helt elektriskt. Vår gamla Golf GTE drog igång motorn vid minus för att värma kupén. Drog mer än dubbelt mot vad specen sade.Teslaspolen skrev:Eftergårdagens artikel om laddhybrider diskuterade jag detta med ett par andra. Slutklämmen på de andras sida på den diskussionen blev "Ja, laddhybrid utan motorvärmare är ju inget att ha."
Hjälper verkligen motorvärmare? Använder man sådant till laddhybrider? Hur blir det om man skulle köra på all el först för att sedan gå på fossilmotorn, den måste ju hunnit bli kall igen till dess? Eller används batteriström för att underhålla motorn som kanske eller kanske inte kommer användas?
Jag får det inte riktigt att gå ihop.
MVH
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A