Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Tror att BYD Tang skulle sälja ungefär lika bra i Sverige som i Norge, där dom sålt 2.203 st.
MG var ju Sveriges mest sålda elbilsmärke i juli.
Det är nya tider nu.

Norge.
Screenshot_20220802-122429_Chrome.jpg
Tydligen är folk sugna på att åtminstone provköra en BYD.
Från Recharge.
MG gick förra året ut och sa att de satsade på att de skulle bli årets bäst säljande märke när det kom till laddbara bilar, då är det inte så imponerad att de klara det en månad.
Att det dessutom hände samtidigt som de släppte en helt ny modell för inte statistiken mindre missvisande. Annars kan vi ju konstatera att det Tesla tappade 97% av sin försäljning om vi jämför försäljningen i juli mot juni. Eller är det då helt plötsligt fel att kolla på enskilda månader?

Nä, låt oss se hur MG gör detta året, kommer de vara det bäst säljande märket av laddbara bilar eller var det bara en massa snack?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Larofo skrev:
Kina är en kommunistregim som plågar sin egen befolkning, krigsrustar till max och utgör
en stor fara för andra länders befolkningar och satt i system att stjäla företags IP.
Jag kommer därför aldrig någonsin köpa en kinaägd/kinatillverkad bil.
Det är nog illa hur beroende omvärlden är av kinesiska råvaror och tillverkning redan.
Att Tesla har tillverkning i landet gnager, den är visserligen helägd och högst lönsam
men det gnager som sagt.
Håller med dig.
Men hur resonerar europeiska biltillverkare egentligen?
Exempelvis VW har plockat bort alla sina elbilar från Sverigemarknaden som kostar under 400.000kr.
Då tvingar man en kund med begränsad ekonomi att söka sig till alternativ.
Så du håller med om att vi ska hålla oss borta från Kinesiska bilar men har ändå spenderat de senaste åren med att hylla hur fantastiska de kinesiska elbilarna är?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av Zalman3 »

Så du håller med om att vi ska hålla oss borta från Kinesiska bilar men har ändå spenderat de senaste åren med att hylla hur fantastiska de kinesiska elbilarna är?
Tycker inte alls att kinesiska bilar är så fantastiska eller att folk ska köpa dom.
MEN, jag tror att det är kineserna som ser till så vi får bättre konkurrens och billigare elbilar.
Vilket gynnar alla elbilsköpare.

För när jag sitter och ska köpa den europeiska elbilen.
Då kan jag säga, motsvarande kines kostar bara så här lite.
Då blir det svårt för säljaren att säga, det går inte sälja en elbil så billigt.

För ingen är gladare än jag om man kan köpa en bra och BILLIG europeisk elbil.

VW skröt ju med att ID3 skulle kosta från 25.000 euro.
Men det priset ändrades, Diess kanske satte ner foten och sa att kommer inte VW med en billig elbil, så avgår jag.
Och nu är Diess bortmanövererad, vilket jag ser som mycket oroväckande för Europeisk bilindustri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Tror att BYD Tang skulle sälja ungefär lika bra i Sverige som i Norge, där dom sålt 2.203 st.
MG var ju Sveriges mest sålda elbilsmärke i juli.
Det är nya tider nu.

Norge.
Screenshot_20220802-122429_Chrome.jpg
Tydligen är folk sugna på att åtminstone provköra en BYD.
Från Recharge.
Nej Zalman, det är inte försäljningssiffror. Det är registreringssiffror. Över tid är det naturligtvis samma sak men inte sett till enskilda månader. Hur många månaders försäljning är det som levererats?
Tesla model3 hamnade väl på 0 bilar i juli. Vad drar du för slutsatser av det?
Jag drar slutsatsen att man har en ackumulerad försäljning som man kommer leverera i augusti eller senast september. Då kommer man kanske slå rekord och du kommer skriva om det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av spacecoin »

Att bojkotta Kinatillverkat/ägt är svårt i praktiken. Jag kan tycka att det är märkligt att många "kan gå med på" att köpa en kina-tillverkad M3 eller en iPhone men kan absolut inte tänka sig en BYD på grund av regimen. Polestar verkar vara helt ok utan "kina-virus" lustigt nog, och även Volvo... Lite hårklyverier? Tesla, Apple och andra västerländska företag är jättesponsorer av kinesiska staten.

Vidare, Lucid är ju halvägt av Saudi. Osv osv.

Likt Zalman, så tycker jag att det behövs mer konkurrens - och även mindre bidrag. Ta bort skiten. Marknaden är överhettad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Att bojkotta Kinatillverkat/ägt är svårt i praktiken. Jag kan tycka att det är märkligt att många "kan gå med på" att köpa en kina-tillverkad M3 eller en iPhone men kan absolut inte tänka sig en BYD på grund av regimen. Polestar verkar vara helt ok utan "kina-virus" lustigt nog, och även Volvo... Lite hårklyverier? Tesla, Apple och andra västerländska företag är jättesponsorer av kinesiska staten.

Vidare, Lucid är ju halvägt av Saudi. Osv osv.

Likt Zalman, så tycker jag att det behövs mer konkurrens - och även mindre bidrag. Ta bort skiten. Marknaden är överhettad.
Alla bidrag är nog borta 2024.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Tror att BYD Tang skulle sälja ungefär lika bra i Sverige som i Norge, där dom sålt 2.203 st.
MG var ju Sveriges mest sålda elbilsmärke i juli.
Det är nya tider nu.
8-)
Norge.
Screenshot_20220802-122429_Chrome.jpg
Tydligen är folk sugna på att åtminstone provköra en BYD.
Från Recharge.
Går ju sådär för MG i Norge, enbart 26:e mest sålda i år (MG ZS EV) i Norge, Porsche Taycan ligger på platsen förre 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av Zalman3 »

Skulle europeiska tillverkare vara seriösa elbilstillverkare,
Och sälja billiga och bra elbilar, skulle det inte gå sälja en endaste kinesisk elbil I Europa.

Finns noll kunder som endast efterfrågar en kinesisk elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Skulle europeiska tillverkare vara seriösa elbilstillverkare,
Och sälja billiga och bra elbilar, skulle det inte gå sälja en endaste kinesisk elbil I Europa.

Finns noll kunder som endast efterfrågar en kinesisk elbil.
Det har aldrig slagit dig att kostnadsläget, arbetsrätt osv. skiljer sig en del mellan Kina och Europa och att de därför kan nisha in sig på att tillverka enkla bilar billigt (då arbetskostnader på enkla bilar är en större del av totalkostnaden)? Kinesiska premiumbilar (om man kan kalla P2 för det) ligger på samma prisnivå som bilar tillverkade i Europa.

Det faktum att europeiska biltillverkare fokuserar på dyrare bilar är helt naturligt, varför skulle de inte göra det? Och varför skulle det göra att de inte är "seriösa"? Vill du ha en billig bil så köp från ett billigt märke, inte svårare än så. Volkswagen har sålt rätt bra även om deras fossilbilar knappast har varit de billigaste. Du verkar inte kunna ta till dig att bilmarknaden är diffrentierad och att en stor del av konsumenterna inte ser lågt pris som den avgörande faktorn (inte så att Dacia dominerat fossilbilsmarknaden eller dragit ner prisnivån för premiumbilar).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av spacecoin »

Munro Live intervjuar Ford-exec:s inkl Doug Field och det är en det intressanta grejer, speciellt när det gäller billigare bilar och Kina:
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022

Inlägg av alvenzo »

Ingen statistik ni tittar på nu har någon betydelse för om någon ”bara snackar” eller om en elbil är populär eller inte. Först när alla kan leverera vad som efterfrågas kan man dra några slutsatser kring någon alls som ni sitter och käbblar om nu. Folk har väntat i snart ett år på sin MG, precis som många andra märken, så försäljningssiffror säger inget om efterfrågan, bara om leveranskapaciteten. Ni vet ju detta egentligen, släpp sargen.
Skriv svar