Mercedes EQS Suv går att beställa

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Tenk »

EQS 450+ SUV kör upp till 633 kilometer på en laddning och är utrustad med bakhjulsdrift från en elmotor som ger 360 hästkrafter och ett vridmoment på 568 Nm. Priset startar från 1.477.000 kr.

EQS 450 4MATIC SUV kör upp till 597 kilometer på laddning och är utrustad med fyrhjulsdrift via två elmotorer som tillsammans också ger 360 hästkrafter – men överträffar bakhjulsdriften med ett vridmoment på 800 Nm. Priset startar från 1.477.000 kr.

EQS 580 4MATIC SUV är den mest kraftfulla versionen med en räckvidd på upp till 594 kilometer och med två kraftfulla elmotorer som säkerställer 544 hästkrafter och 858 Nm. Priset startar från 1.785.000 kr.



https://click.email.mercedes-benz.se/?q ... 1821bf85f7
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av MWall »

Kan ju inte bli nån storsäljare. De nya förmånsreglerna gör ju att det blir dyrt även på företaget.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Legato »

Märklig logik att bakhjulsdrivna kostar lika mkt som fyrhjulsdrivna.

Dyr bil, men vill man ha annat än Tesla och eldrift så finns det ju inte så mkt alternativ om man behöver 7 vettiga säten.

X LR lär väl kosta 1,2-1,3 så ingen jätteskillnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Legato »

Varje gång jag kikar på nån tysk bil blir jag bara trött av konfiguratorn.

Alltid helt ologiskt och rörigt. Valde tex till en tredje sätesrad, då var man tvungen att ta bort uppvärmning av framrutan. Varför? :o

La man till akustikglas för 15000:- så måste man ta ett paket utöver glaset med bla Burmeister-ljud för totalt 100.000:-.... :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev:
Varje gång jag kikar på nån tysk bil blir jag bara trött av konfiguratorn.

Alltid helt ologiskt och rörigt. Valde tex till en tredje sätesrad, då var man tvungen att ta bort uppvärmning av framrutan. Varför? :o

La man till akustikglas för 15000:- så måste man ta ett paket utöver glaset med bla Burmeister-ljud för totalt 100.000:-.... :lol:
Nu har ju jag tyvärr inte varit i den trevliga sitsen att jag kunnat beställa en sån här 'tysking' för 500K+. Men om jag hade varit det, och riktigt seriöst intresserad hade jag nog bokat tid med en 'välrenommerad' återförsäljare för att se till att konfigurationen verkligen blev rätt och att jag inte hade missat något möjligt val. Sen hade jag sagt att jag behövde fundera, men så klart sett till att jag fått med mig en kopia av den färdiga konfigurationen. Oavsett så skulle jag vilja klämma på och provköra en först.

Därefter är det väl bara att spela olika återförsäljare mot varandra och se vad de vill ha för just min konfiguration. Fast det kanske är svårt att få ngn rabatt på de första exemplaren av just den här modellen – vad vet jag...

Är vidare rätt säker på att det förekommit vissa (mindre?) felaktigheter i konfiguratorn till en eller flera av Porsches modeller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Curik »

Legato skrev:
Varje gång jag kikar på nån tysk bil blir jag bara trött av konfiguratorn.

Alltid helt ologiskt och rörigt. Valde tex till en tredje sätesrad, då var man tvungen att ta bort uppvärmning av framrutan. Varför? :o

La man till akustikglas för 15000:- så måste man ta ett paket utöver glaset med bla Burmeister-ljud för totalt 100.000:-.... :lol:
Haha! Jag kollade på alternativ i våras och tyskarna är helt bedrövligt komplicerade när det gäller konfigurering av bilar. VW hade någon bugg där det stod att framsäte ingick i ett av deras paket. :lol:

Jag stod inte ut. Bland annat KIA och Tesla gör ett bra jobb där!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av MWall »

Mercedes har inga återförsäljare längre.
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Matte »

Legato skrev:
Varje gång jag kikar på nån tysk bil blir jag bara trött av konfiguratorn.

Alltid helt ologiskt och rörigt. Valde tex till en tredje sätesrad, då var man tvungen att ta bort uppvärmning av framrutan. Varför? :o

La man till akustikglas för 15000:- så måste man ta ett paket utöver glaset med bla Burmeister-ljud för totalt 100.000:-.... :lol:
Jag tror (!?? Varför måste jag tro o hur kan det inte vara glasklart) att jag var tvungen att ta bort dragkrok när jag valde 7 säten. Annars tycker jag bilen inte verkar speciellt dyr jämfört med model x. Ca 20%+ o då kan man ha taxbox samt får en Mercedes 8-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
Varje gång jag kikar på nån tysk bil blir jag bara trött av konfiguratorn.

Alltid helt ologiskt och rörigt. Valde tex till en tredje sätesrad, då var man tvungen att ta bort uppvärmning av framrutan. Varför? :o

La man till akustikglas för 15000:- så måste man ta ett paket utöver glaset med bla Burmeister-ljud för totalt 100.000:-.... :lol:
Nu har ju jag tyvärr inte varit i den trevliga sitsen att jag kunnat beställa en sån här 'tysking' för 500K+. Men om jag hade varit det, och riktigt seriöst intresserad hade jag nog bokat tid med en 'välrenommerad' återförsäljare för att...
Det sista jag skulle vilja göra är att stå och diskutera konfigurationer med en säljare. Hela poängen med att kunna konfigurera bilar online är ju att slippa sånt :D

Tycker det är obeskrivligt uselt. Å andra sidan ska gudarna veta att Tesla långt ifrån gör allt bra också.

Jag är väl gnällig, men tycker någonstans att man borde kunna förvänta sig att allt grundläggande är tillfredsställande när man beställer en bil för 1,5 mille.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Remuz »

Fast priset på 1.5 Mille har ju bakat in märket, eldriften, att dom kommer tillverkas extremt långsamt osv. Man kan ju sälja en hög med sopor för 1.5 mille om man kallar det konst och har rätt namn. Tycker Tesla har levt på det också, jag betalade massor för eldrift och prestanda. Resten var mindre viktigt, men jag stör mig som attan på att den inte torkar rutan när det regnar tex...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av taliz »

Ju dyrare bil ju mindre standardutrustning
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
Varje gång jag kikar på nån tysk bil blir jag bara trött av konfiguratorn.

Alltid helt ologiskt och rörigt. Valde tex till en tredje sätesrad, då var man tvungen att ta bort uppvärmning av framrutan. Varför? :o

La man till akustikglas för 15000:- så måste man ta ett paket utöver glaset med bla Burmeister-ljud för totalt 100.000:-.... :lol:
Nu har ju jag tyvärr inte varit i den trevliga sitsen att jag kunnat beställa en sån här 'tysking' för 500K+. Men om jag hade varit det, och riktigt seriöst intresserad hade jag nog bokat tid med en 'välrenommerad' återförsäljare för att...
Det sista jag skulle vilja göra är att stå och diskutera konfigurationer med en säljare. Hela poängen med att kunna konfigurera bilar online är ju att slippa sånt :D

Tycker det är obeskrivligt uselt. Å andra sidan ska gudarna veta att Tesla långt ifrån gör allt bra också.

Jag är väl gnällig, men tycker någonstans att man borde kunna förvänta sig att allt grundläggande är tillfredsställande när man beställer en bil för 1,5 mille.
Förr var det ju halva nöjet. Att dribbla med utrustningen och så där. Kan sakna det lite ibland men jag saknar inte att priset sticker iväg...
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av jeppe_sthlm »

Typ dubbla från-priset jämfört med vanliga EQS. Lite udda
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av Legato »

jeppe_sthlm skrev:
Typ dubbla från-priset jämfört med vanliga EQS. Lite udda
Nah, du blandar nog ihop med EQE.

EQS startar på 1,245 MSEK.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av taliz »

Kommer ju en EQE SUV också inom kort, borde få lite mer humana priser.
Blir som GLS vs GLE.
Är väl oklart om EQE SUV får 7 säten dock, tror GLE kan ha det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Mercedes EQS Suv går att beställa

Inlägg av jeppe_sthlm »

Legato skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Typ dubbla från-priset jämfört med vanliga EQS. Lite udda
Nah, du blandar nog ihop med EQE.

EQS startar på 1,245 MSEK.
Ja, det gör jag ju Bild. Kanske dags för läsglasögon. Då var diffen mer rimlig!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar