Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av NiklasTesla »

renes skrev:
mati skrev:
HenrikC skrev:
Det kommer alltid att finnas en grupp som inte går att övertyga. Jag tror allt prat om snabbladdare har gjort det värre snarare än bättre. Rekord i faktaresisten har nog mannen jag träffade på en camping för några år sedan som förfäktade att dieselbilar inte klarar att köras på motorväg. "Motorerna håller inte för det".

Så var beredda på att de mest hårdnackade elbilsmotståndarna även 2050 när hela fordonsflottan är utbytt påstår att man inte kan ladda hemma.
Det där med dieselbilar kommer jag ihåg. Att motorerna inte håller har jag visserligen aldrig hört, men de hade ju ryktet om sig att vara slöa och tråkiga och därmed inte lämpliga för motorvägsfart. Och att de var slöa stämde ju till viss del fram till början på 90-talet. Men vi körde dieselbil redan innan dess, det var ganska vanligt i Tyskland, medan man i Sverige knappt kunde tanka diesel nånstans. Det tog ganska lång tid innan vi dieseltankare ens fick ett tak över huvudet på svenska bensinmackar. Och så blev man utskrattad att man körde traktor. Så var det långt in på 00-talet faktiskt. Och plötsligt blev det en dieselboom. Man får väl hoppas att elbilar utvecklas ungefär på samma sätt.
Det kostade väl också en hel del i extra skatter att registrera en dieselbil i Sverige för dryga 20 år sen. När jag flyttade tillbaka till Sverige år 2001 försökte jag ta med mig en Belgiskregistrerad Ford Mondeo med diesel, men det blev såpass dyrt att registrera om den pga dieselmotorn att jag lät köra den tillbaka till Belgien för att säljas där.

Men sen vet jag inte när dessa straffskatter togs bort eller reducerades, eftersom jag i alla fall hade tappat intresset i dieselbilar.

OT men det blev dieselboom i samband med 120gram co2 per km och dom dieselbilarna som släppte ut mindre blev "miljöbilar" (kring 2007 om jag inte missminner strax efter Al Gores film en obekväm Sanning varpå hela debatten tog fart rejält kring global uppvärmning).

Borgarna och Centern genomförde skattereformen efter valet 2006.

MVH
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Jerker »

Mina föräldrar hade en Opel Rekord diesel som de köpte c:a 1977. Vi hade skaffat husvagn då och den SAAB 99 vi hade klarade inte riktigt ansträngningen i backar utan började koka vid iaf ett tillfälle.

Opeln var en 3-vxl automat med en topphastighet på 120 eller nåt sånt och den var verkligen slö! Dessutom fick man hålla på och stämpla kort i motorrummet och skicka in för kilometerskatten.

På den tiden var det nästan bara taxibilar som hade dieselmotorer.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av samuelsu »

-> Jag har också fått höra att det inte går ha elbil på landet för att det inte finns laddare där. Men så bor alla i villor och bondgårdar i orterna som åsyftas. Eh va sa du? Har ni inte fått el i byn eller?

Och det är dyrt att ladda på resan (jodå, ladda e-tron på SuC blir dyrare än den snåla bensinbilen per mil), men då får man ta till kaffe på stan-liknelsen:
* Ett kaffepaket har blivit dyrare senaste året, så även strömmen, så en kaffekopp hemma är nu dyrare än 2010, men
* En kaffe på stan är ju mycket dyrare än så, men ändå dricker folk kaffe på stan? (Ja, man vill ju det, ibland, man unnar sig osv)
Om man då drar i sig bulkmängden kaffe hemma och på jobbet, så kan man ju då och då unna sig en kaffe på stan utan att det påverkar totalkalkylen så värst, eller?

-> Äh, men hemma kan man ju inte ladda, då brinner ju huset upp eller så måste man säkra upp och köpa en laddare för 100.000.
När jag installerade laddbox i villan jag bodde i var jag själv inne på det, att jag måste ha trefas 16A för att liksom framtidssäkra, trots att jag hade en Leaf, som bara laddar på en fas.
Elektrikern som installerade min laddbox tyckte vi skulle koppla den på en fas 16A till att börja med, "så går det ju uppgradera sen" (boxen hade stöd för det). Han körde själv elbil (Tesla) och lärde mig några argument.
* Med trefas måste alla faser begränsas om du har en storförbrukare på någon fas - man kan alltså i ogynnsamma fall få lika "lite" från trefas som från enfas.
* Du behöver ju bara ladda tillbaka det du kört upp och en natt är ganska lång, ofta 10h (10*3,5 = 35 kWh)
* Står bilen ett dygn fyller du ju hela batteriet (24*3,5 = 84kWh)

Jag behövde aldrig uppgradera. Det hände väl nån gång att jag hade varit betjänt av lite snabbare laddning med Teslan jag skaffade sen, men en sån gång behövde jag bara åka lite tidigare och stanna till på SuC.
Nu bor jag i samfällighet som ogillar att man laddar i garaget, så jag ställer EVSEn på 50% "för säkerhets skull" och bilen får 1,1kW. Det är lite klent, det får jag erkänna. Jobbigt om man hamnar lite back och kör varje dag.
Men det finns en 11kW-laddare för 2kr/kWh i närheten där jag kan stå en natt ifall behov uppstår och så finns ju SuC - nu även för Audi-ägare!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Jwe »

Väldigt OT men apropå Mati ´s inlägg:
Intressant läsning om att inte bara vissa politiker kan styra klimatet, det finns andra fenomen också:
http://www.tomaslindblad.se/Fornyade/Vulkaner.html
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av Jwe »

På 80 talet var diesel straffbeskattat.
Det utnyttjade bekanta genom att köra vw jetta som var för tiden extremt snål.
Vid utresa ur Sverige "stämplade" man ut, och kilometerskatten upphörde under resorna utomlands som då blev extremt billiga ty priset på diesel var då mycket billigt och vill minnas extra billigt i Sverige pga kilometerskatten, så full tank i Sverige, Luxemburg, Andorra, Samnaun i Schweiz maximerade därtill effekten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av mati »

samuelsu skrev:
... och köpa en laddare för 100.000.
Detta eldas ju dessutom på av artiklar som påstår att det krävs så-och-så-många miljoner laddare i Sverige om alla ska skaffa elbil. Många tänker då förmodligen snabbladdare. Och man ska ju såklart ladda snabbt, även hemma. Allt annat måste ju rimligen vara en nödlösning. Jag märker detta hela tiden, folk förstår liksom inte att det är okej (och meningen) att hemmaladdning tar flera timmar. Det är någon form av mental spärr som en del verkar ha. Laddning likställs med att tanka, och det får rimligen inte ta flera timmar. Även om man ligger och sover under tiden.
Det kan också vara så att många helt enkelt inte är medvetna om att en elbil kan snabbladdas och långsamladdas. Det är en möjlighet som egentligen inte har gått upp för mig förrän på senare tid. För mig har det alltid varit självklart, men det är ju i ärlighetens namn inte helt uppenbart för en oinsatt fossilbilist. När man säger att det tar typ hela natten att ladda bilen så tror en del att det alltid tar så lång tid. Men tvärtom är det likadant. När jag säger att min Ioniq kan laddas till 80% på lite drygt en kvart så kan en del komma på tanken att man måste ha en 200kW-laddare i garaget för att kunna köpa en sådan bil. Det är egentligen inte så konstigt att folk inte fattar detta. Det krävs betydligt mindre kunskaper när det kommer till fossilbilar. Åk till macken, stoppa in slangen. Vänta tills det är fullt. Betala. Den enda intellektuella utmaningen är att ta rätt slang. Och till och med det verkar ju en del ha problem med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av samuelsu »

mati skrev:
samuelsu skrev:
... och köpa en laddare för 100.000.
Och man ska ju såklart ladda snabbt, även hemma. Allt annat måste ju rimligen vara en nödlösning. Jag märker detta hela tiden, folk förstår liksom inte att det är okej (och meningen) att hemmaladdning tar flera timmar. Det är någon form av mental spärr som en del verkar ha. Laddning likställs med att tanka, och det får rimligen inte ta flera timmar. Även om man ligger och sover under tiden. Det kan också vara så att många helt enkelt inte är medvetna om att en elbil kan snabbladdas och långsamladdas. Det är en möjlighet som egentligen inte har gått upp för mig förrän på senare tid.
Här tror jag du har nåt! Ska ta med mig det och klura på ett bra sätt att förklara det på.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jwe skrev:
Väldigt OT men apropå Mati ´s inlägg:
Intressant läsning om att inte bara vissa politiker kan styra klimatet, det finns andra fenomen också:
http://www.tomaslindblad.se/Fornyade/Vulkaner.html
Och? Hur skulle det vara "intressant"?

Om vulkaner:
What The Science Says:
A drop of volcanic activity in the early 20th century may have had a warming effect. However, volcanoes have had very little impact on the last 40 years of global warming. [Min fetstil.] /...

Källa:
https://skepticalscience.com/print.php?r=133
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
mati skrev:
mikebike skrev:
mati skrev:
Det jag inte riktigt får ihop är varför havsnivån uppenbarligen har stigit hela tiden. Om man extrapolerar kurvan bakåt så ser det ju ut som att den steg redan innan 1880. Då var det väl inte tal om global uppvärmning och smältande glaciärer. Jag håller med om att den ser ut att accelerera senaste tiden, säkerligen orsakat av klimatförändringarna. Men varför steg den redan innan? Nån som vet?
Vi hade en istid för 10 000 år sedan. Havsnivå, klimat och temperatur har alltid varierat, väldigt mycket t.o.m.
Skillnaden är det går mycket fortare nu...
Ja, det begriper jag att det varierar. Men om man till exempel tittar på kurvorna för temperaturökningen i haven så är det ju ganska tydligt att den börjar öka nånstans runt mitten eller slutet av förra seklet. Fram till 1910 nånting minskar temperaturen till och med. Kurvorna för havstemperatur och temperatur på land liknar varandra, fast haven släpar efter något. Det är logiskt att havsnivån stiger när vattnet värms upp. Och om det dessutom tillkommer smältvatten från polarisen så stiger havsnivån ännu mer. Det fattar jag. Men vad är det som får havsnivån att öka före 1930? Det kan inte vara temperaturökningen, för det fanns ingen.

Bild

Källa: https://www.epa.gov/climate-indicators/ ... emperature
Temperatur i haven?
Det krävs extremt stora energinivåer för att värma upp oceaner.

Havnivån ökar när is smälter från glaciärer, på höga berg och vid polerna. Medeltemperaturen kan ändå vara oförändrad eller lägre lokalt eller globalt.
Dessutom lär tillförsel av smältvatten snarare sänka temperaturen hos havet?
[Min understrykning.]
Det är liksom inte så det funkar...
How is climate change impacting the world’s ocean

The ocean has long taken the brunt of the impacts of human-made global warming, says UN Climate Change. As the planet’s greatest carbon sink, the ocean absorbs excess heat and energy released from rising greenhouse gas emissions trapped in the Earth’s system. Today, the ocean has absorbed about 90 percent of the heat generated by rising emissions. [Min fetstil.] /...

Källa:
https://www.un.org/en/climatechange/sci ... 0emissions.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar