renes skrev:Det kostade väl också en hel del i extra skatter att registrera en dieselbil i Sverige för dryga 20 år sen. När jag flyttade tillbaka till Sverige år 2001 försökte jag ta med mig en Belgiskregistrerad Ford Mondeo med diesel, men det blev såpass dyrt att registrera om den pga dieselmotorn att jag lät köra den tillbaka till Belgien för att säljas där.mati skrev:Det där med dieselbilar kommer jag ihåg. Att motorerna inte håller har jag visserligen aldrig hört, men de hade ju ryktet om sig att vara slöa och tråkiga och därmed inte lämpliga för motorvägsfart. Och att de var slöa stämde ju till viss del fram till början på 90-talet. Men vi körde dieselbil redan innan dess, det var ganska vanligt i Tyskland, medan man i Sverige knappt kunde tanka diesel nånstans. Det tog ganska lång tid innan vi dieseltankare ens fick ett tak över huvudet på svenska bensinmackar. Och så blev man utskrattad att man körde traktor. Så var det långt in på 00-talet faktiskt. Och plötsligt blev det en dieselboom. Man får väl hoppas att elbilar utvecklas ungefär på samma sätt.HenrikC skrev:Det kommer alltid att finnas en grupp som inte går att övertyga. Jag tror allt prat om snabbladdare har gjort det värre snarare än bättre. Rekord i faktaresisten har nog mannen jag träffade på en camping för några år sedan som förfäktade att dieselbilar inte klarar att köras på motorväg. "Motorerna håller inte för det".
Så var beredda på att de mest hårdnackade elbilsmotståndarna även 2050 när hela fordonsflottan är utbytt påstår att man inte kan ladda hemma.
Men sen vet jag inte när dessa straffskatter togs bort eller reducerades, eftersom jag i alla fall hade tappat intresset i dieselbilar.
OT men det blev dieselboom i samband med 120gram co2 per km och dom dieselbilarna som släppte ut mindre blev "miljöbilar" (kring 2007 om jag inte missminner strax efter Al Gores film en obekväm Sanning varpå hela debatten tog fart rejält kring global uppvärmning).
Borgarna och Centern genomförde skattereformen efter valet 2006.
MVH