Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Moderator: Redaktion
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Havsnivån var alltså optimal 1880 eller hur ska man tolka det.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Skrämmande 2mm/år i snitt om jag tolkar grafen rätt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Den senaste siffran jag hörde för kanske 10 år sen var minst 3 mm per år. Så ungefär 1 cm var tredje år. Det var dock typ 10 år sen. Vad den är idag vet jag inte.MangeT skrev:Skrämmande 2mm/år i snitt om jag tolkar grafen rätt.
Återigen: Du tycker inte att den kurvan börjar lika en exponentialkurva?...
Och tänk nu på att:
1) Jag är bara lekman på det här. Min högsta avslutade utbildning inom naturvetenskap var (el)tekniskt gymnasie (typ natur men med teknik ist. för fortsättningskurser i Kemi och Biologi). En fackman inom området skulle kunna argumentera oändligt mkt bättre än mig...
2) Det är relativt gigantiska skeenden vi diskuterar här så tidsperspektiven blir därefter – både att sabba havsnivån och att försöka göra något åt det.
3) Koldioxidhalten ca år 1880 var ungefär 280 ppm (parts per million). Idag är vi uppe på nästan 419 ppm. Och som jag förstår det så kommer allt över 350 ppm att fortsätta höja havnivån. 350 ppm blåste vi förbi 1988. Gissar att du inte hade någon som helst koll på det jag skriver här under [3)] heller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Jag tolkade bara siffrorna från grafen som du lagt upp och de ger knappt 2mm/år i snitt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Inte eftersom havsnivåhöjningen har accelererat de senaste decennierna. Oavsett så är det minst 3 mm/år för närvarande.MangeT skrev:Jag tolkade bara siffrorna från grafen som du lagt upp och de ger knappt 2mm/år i snitt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Oj. 3mm låter verkligen skrämmande.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Alamerande. Om 50 år är det säkert 6 mm per år.SwedishAdvocate skrev:Inte eftersom havsnivåhöjningen har accelererat de senaste decennierna. Oavsett så är det minst 3 mm/år för närvarande.MangeT skrev:Jag tolkade bara siffrorna från grafen som du lagt upp och de ger knappt 2mm/år i snitt.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Som sagt: Jag är bara lekman på det här.MWall skrev:Alamerande. Om 50 år är det säkert 6 mm per år.SwedishAdvocate skrev:Inte eftersom havsnivåhöjningen har accelererat de senaste decennierna. Oavsett så är det minst 3 mm/år för närvarande.MangeT skrev:Jag tolkade bara siffrorna från grafen som du lagt upp och de ger knappt 2mm/år i snitt.
Vet att det finns folk som har bra mycket bättre koll på det här än mig här på forumet – iAkita t.ex. Men som synes är det ju ni som förefaller vara klimatvetenskapsförnekare som dominerar rätt rejält på det här forumet...
Tyvärr och ironiskt nog är det här elbilsforumet(!) till stor del eran egna lilla filterbubbla. Och jag pallar tyvärr inte tangentbordsfäktas mer med er över det här...
Så om MangeT, MWall & Co ska få några motargument så får ni andra på forumet ta och hjälpa till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
För att återgå till ämnet.
När jag började köra Tesla 2015, så pratades det alltid att elbilar är stadsbilar. Både på nätet och på TV pratades det om elbilar=stadsbilar.
Förstod aldrig dom argumenten, då jag bor på landsbygden och där funkar elbilen riktigt bra. Eluttag att ladda bilen har alla som bor i villa/gård. Man har en bit att köra varje dag till jobbet, hämta/lämna ungar, handla osv...
Så för mig fungerar det ypperligt, slipper åka och tanka då jag inte passerar någon mack, utan var tvungen att åka åt "fel" håll när jag hade fossilbil.
När jag började köra Tesla 2015, så pratades det alltid att elbilar är stadsbilar. Både på nätet och på TV pratades det om elbilar=stadsbilar.
Förstod aldrig dom argumenten, då jag bor på landsbygden och där funkar elbilen riktigt bra. Eluttag att ladda bilen har alla som bor i villa/gård. Man har en bit att köra varje dag till jobbet, hämta/lämna ungar, handla osv...
Så för mig fungerar det ypperligt, slipper åka och tanka då jag inte passerar någon mack, utan var tvungen att åka åt "fel" håll när jag hade fossilbil.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Det jag inte riktigt får ihop är varför havsnivån uppenbarligen har stigit hela tiden. Om man extrapolerar kurvan bakåt så ser det ju ut som att den steg redan innan 1880. Då var det väl inte tal om global uppvärmning och smältande glaciärer. Jag håller med om att den ser ut att accelerera senaste tiden, säkerligen orsakat av klimatförändringarna. Men varför steg den redan innan? Nån som vet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Vi hade en istid för 10 000 år sedan. Havsnivå, klimat och temperatur har alltid varierat, väldigt mycket t.o.m.mati skrev:Det jag inte riktigt får ihop är varför havsnivån uppenbarligen har stigit hela tiden. Om man extrapolerar kurvan bakåt så ser det ju ut som att den steg redan innan 1880. Då var det väl inte tal om global uppvärmning och smältande glaciärer. Jag håller med om att den ser ut att accelerera senaste tiden, säkerligen orsakat av klimatförändringarna. Men varför steg den redan innan? Nån som vet?
Skillnaden är det går mycket fortare nu...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Ja, det begriper jag. Men om man till exempel tittar på kurvorna för temperaturökningen i haven så är det ju ganska tydligt att den börjar öka nånstans runt mitten eller slutet av förra seklet. Fram till 1910 nånting minskar temperaturen till och med. Kurvorna för havstemperatur och temperatur på land liknar varandra, fast haven släpar efter något. Det är logiskt att havsnivån stiger när vattnet värms upp. Och om det dessutom tillkommer smältvatten från polarisen så stiger havsnivån ännu mer. Det fattar jag. Men vad är det som får havsnivån att stiga före 1930? Det kan inte vara temperaturökningen, för det fanns ingen.mikebike skrev:Vi hade en istid för 10 000 år sedan. Havsnivå, klimat och temperatur har alltid varierat, väldigt mycket t.o.m.mati skrev:Det jag inte riktigt får ihop är varför havsnivån uppenbarligen har stigit hela tiden. Om man extrapolerar kurvan bakåt så ser det ju ut som att den steg redan innan 1880. Då var det väl inte tal om global uppvärmning och smältande glaciärer. Jag håller med om att den ser ut att accelerera senaste tiden, säkerligen orsakat av klimatförändringarna. Men varför steg den redan innan? Nån som vet?
Skillnaden är det går mycket fortare nu...
Källa: https://www.epa.gov/climate-indicators/ ... emperature
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Temperatur i haven?mati skrev:Ja, det begriper jag att det varierar. Men om man till exempel tittar på kurvorna för temperaturökningen i haven så är det ju ganska tydligt att den börjar öka nånstans runt mitten eller slutet av förra seklet. Fram till 1910 nånting minskar temperaturen till och med. Kurvorna för havstemperatur och temperatur på land liknar varandra, fast haven släpar efter något. Det är logiskt att havsnivån stiger när vattnet värms upp. Och om det dessutom tillkommer smältvatten från polarisen så stiger havsnivån ännu mer. Det fattar jag. Men vad är det som får havsnivån att öka före 1930? Det kan inte vara temperaturökningen, för det fanns ingen.mikebike skrev:Vi hade en istid för 10 000 år sedan. Havsnivå, klimat och temperatur har alltid varierat, väldigt mycket t.o.m.mati skrev:Det jag inte riktigt får ihop är varför havsnivån uppenbarligen har stigit hela tiden. Om man extrapolerar kurvan bakåt så ser det ju ut som att den steg redan innan 1880. Då var det väl inte tal om global uppvärmning och smältande glaciärer. Jag håller med om att den ser ut att accelerera senaste tiden, säkerligen orsakat av klimatförändringarna. Men varför steg den redan innan? Nån som vet?
Skillnaden är det går mycket fortare nu...
Källa: https://www.epa.gov/climate-indicators/ ... emperature
Det krävs extremt stora energinivåer för att värma upp oceaner.
Havnivån ökar när is smälter från glaciärer, på höga berg och vid polerna. Medeltemperaturen kan ändå vara oförändrad eller lägre lokalt eller globalt.
Dessutom lär tillförsel av smältvatten snarare sänka temperaturen hos havet?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Intressant vore förstås att se data över längre tid (1000-100.000-10 miljoner år), även om den inte är lika exakt och baseras på annat material.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Det var ju det jag skrev. Havsnivån ökar när vattnet blir varmare (eftersom det expanderar) och när polarisen eller andra glaciärer smälter. Men har glaciärerna alltså börjat smälta redan innan industrialiseringen och CO2-utsläppen tog fart? Jag trodde att det var hyfsat stabila förhållanden (med vissa variationer såklart) under en längre tidsperiod innan dess.mikebike skrev:Havnivån ökar när is smälter från glaciärer, på höga berg och vid polerna. Medeltemperaturen kan ändå vara oförändrad eller lägre lokalt eller globalt.
Ja, jag vet att vi hade en istid och att det fanns varmare och kallare perioder som hade naturliga orsaker, men nu pratar jag bara om tiden mellan 1880 och 1930, dvs när det inte fanns någon global uppvärmning att tala om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
*Hittar en tråd som heter "Folk har inte fattat det här med hemmaladdning" med många visningar. Klickar direkt på sista sidan och ser grafer och domedags profetior i form av översvämmningar.*
*Lutar mig tillbaka i stolen och gnuggar mig på hakan.*
*Går ut och stänger av min hemmaladdning medans jag tänker att "när jag köpte bilen så var det fan ingen som sa att hemmaladdning höjde havsnivåerna, skit också!".
*Lutar mig tillbaka i stolen och gnuggar mig på hakan.*
*Går ut och stänger av min hemmaladdning medans jag tänker att "när jag köpte bilen så var det fan ingen som sa att hemmaladdning höjde havsnivåerna, skit också!".
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Jag försökte få tråden tillbaka till ämnet på förra sidan, men gick betChilla skrev:*Hittar en tråd som heter "Folk har inte fattat det här med hemmaladdning" med många visningar. Klickar direkt på sista sidan och ser grafer och domedags profetior i form av översvämmningar.*
*Lutar mig tillbaka i stolen och gnuggar mig på hakan.*
*Går ut och stänger av min hemmaladdning medans jag tänker att "när jag köpte bilen så var det fan ingen som sa att hemmaladdning höjde havsnivåerna, skit också!".
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Det kommer alltid att finnas en grupp som inte går att övertyga. Jag tror allt prat om snabbladdare har gjort det värre snarare än bättre. Rekord i faktaresisten har nog mannen jag träffade på en camping för några år sedan som förfäktade att dieselbilar inte klarar att köras på motorväg. "Motorerna håller inte för det".
Så var beredda på att de mest hårdnackade elbilsmotståndarna även 2050 när hela fordonsflottan är utbytt påstår att man inte kan ladda hemma.
Så var beredda på att de mest hårdnackade elbilsmotståndarna även 2050 när hela fordonsflottan är utbytt påstår att man inte kan ladda hemma.
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Det där med dieselbilar kommer jag ihåg. Att motorerna inte håller har jag visserligen aldrig hört, men de hade ju ryktet om sig att vara slöa och tråkiga och därmed inte lämpliga för motorvägsfart. Och att de var slöa stämde ju till viss del fram till början på 90-talet. Men vi körde dieselbil redan innan dess, det var ganska vanligt i Tyskland, medan man i Sverige knappt kunde tanka diesel nånstans. Det tog ganska lång tid innan vi dieseltankare ens fick ett tak över huvudet på svenska bensinmackar. Och så blev man utskrattad att man körde traktor. Så var det långt in på 00-talet faktiskt. Och plötsligt blev det en dieselboom. Man får väl hoppas att elbilar utvecklas ungefär på samma sätt.HenrikC skrev:Det kommer alltid att finnas en grupp som inte går att övertyga. Jag tror allt prat om snabbladdare har gjort det värre snarare än bättre. Rekord i faktaresisten har nog mannen jag träffade på en camping för några år sedan som förfäktade att dieselbilar inte klarar att köras på motorväg. "Motorerna håller inte för det".
Så var beredda på att de mest hårdnackade elbilsmotståndarna även 2050 när hela fordonsflottan är utbytt påstår att man inte kan ladda hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Det kostade väl också en hel del i extra skatter att registrera en dieselbil i Sverige för dryga 20 år sen. När jag flyttade tillbaka till Sverige år 2001 försökte jag ta med mig en Belgiskregistrerad Ford Mondeo med diesel, men det blev såpass dyrt att registrera om den pga dieselmotorn att jag lät köra den tillbaka till Belgien för att säljas där.mati skrev:Det där med dieselbilar kommer jag ihåg. Att motorerna inte håller har jag visserligen aldrig hört, men de hade ju ryktet om sig att vara slöa och tråkiga och därmed inte lämpliga för motorvägsfart. Och att de var slöa stämde ju till viss del fram till början på 90-talet. Men vi körde dieselbil redan innan dess, det var ganska vanligt i Tyskland, medan man i Sverige knappt kunde tanka diesel nånstans. Det tog ganska lång tid innan vi dieseltankare ens fick ett tak över huvudet på svenska bensinmackar. Och så blev man utskrattad att man körde traktor. Så var det långt in på 00-talet faktiskt. Och plötsligt blev det en dieselboom. Man får väl hoppas att elbilar utvecklas ungefär på samma sätt.HenrikC skrev:Det kommer alltid att finnas en grupp som inte går att övertyga. Jag tror allt prat om snabbladdare har gjort det värre snarare än bättre. Rekord i faktaresisten har nog mannen jag träffade på en camping för några år sedan som förfäktade att dieselbilar inte klarar att köras på motorväg. "Motorerna håller inte för det".
Så var beredda på att de mest hårdnackade elbilsmotståndarna även 2050 när hela fordonsflottan är utbytt påstår att man inte kan ladda hemma.
Men sen vet jag inte när dessa straffskatter togs bort eller reducerades, eftersom jag i alla fall hade tappat intresset i dieselbilar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2408
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
renes skrev:Det kostade väl också en hel del i extra skatter att registrera en dieselbil i Sverige för dryga 20 år sen. När jag flyttade tillbaka till Sverige år 2001 försökte jag ta med mig en Belgiskregistrerad Ford Mondeo med diesel, men det blev såpass dyrt att registrera om den pga dieselmotorn att jag lät köra den tillbaka till Belgien för att säljas där.mati skrev:Det där med dieselbilar kommer jag ihåg. Att motorerna inte håller har jag visserligen aldrig hört, men de hade ju ryktet om sig att vara slöa och tråkiga och därmed inte lämpliga för motorvägsfart. Och att de var slöa stämde ju till viss del fram till början på 90-talet. Men vi körde dieselbil redan innan dess, det var ganska vanligt i Tyskland, medan man i Sverige knappt kunde tanka diesel nånstans. Det tog ganska lång tid innan vi dieseltankare ens fick ett tak över huvudet på svenska bensinmackar. Och så blev man utskrattad att man körde traktor. Så var det långt in på 00-talet faktiskt. Och plötsligt blev det en dieselboom. Man får väl hoppas att elbilar utvecklas ungefär på samma sätt.HenrikC skrev:Det kommer alltid att finnas en grupp som inte går att övertyga. Jag tror allt prat om snabbladdare har gjort det värre snarare än bättre. Rekord i faktaresisten har nog mannen jag träffade på en camping för några år sedan som förfäktade att dieselbilar inte klarar att köras på motorväg. "Motorerna håller inte för det".
Så var beredda på att de mest hårdnackade elbilsmotståndarna även 2050 när hela fordonsflottan är utbytt påstår att man inte kan ladda hemma.
Men sen vet jag inte när dessa straffskatter togs bort eller reducerades, eftersom jag i alla fall hade tappat intresset i dieselbilar.
OT men det blev dieselboom i samband med 120gram co2 per km och dom dieselbilarna som släppte ut mindre blev "miljöbilar" (kring 2007 om jag inte missminner strax efter Al Gores film en obekväm Sanning varpå hela debatten tog fart rejält kring global uppvärmning).
Borgarna och Centern genomförde skattereformen efter valet 2006.
MVH
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Mina föräldrar hade en Opel Rekord diesel som de köpte c:a 1977. Vi hade skaffat husvagn då och den SAAB 99 vi hade klarade inte riktigt ansträngningen i backar utan började koka vid iaf ett tillfälle.
Opeln var en 3-vxl automat med en topphastighet på 120 eller nåt sånt och den var verkligen slö! Dessutom fick man hålla på och stämpla kort i motorrummet och skicka in för kilometerskatten.
På den tiden var det nästan bara taxibilar som hade dieselmotorer.
Opeln var en 3-vxl automat med en topphastighet på 120 eller nåt sånt och den var verkligen slö! Dessutom fick man hålla på och stämpla kort i motorrummet och skicka in för kilometerskatten.
På den tiden var det nästan bara taxibilar som hade dieselmotorer.
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
-> Jag har också fått höra att det inte går ha elbil på landet för att det inte finns laddare där. Men så bor alla i villor och bondgårdar i orterna som åsyftas. Eh va sa du? Har ni inte fått el i byn eller?
Och det är dyrt att ladda på resan (jodå, ladda e-tron på SuC blir dyrare än den snåla bensinbilen per mil), men då får man ta till kaffe på stan-liknelsen:
* Ett kaffepaket har blivit dyrare senaste året, så även strömmen, så en kaffekopp hemma är nu dyrare än 2010, men
* En kaffe på stan är ju mycket dyrare än så, men ändå dricker folk kaffe på stan? (Ja, man vill ju det, ibland, man unnar sig osv)
Om man då drar i sig bulkmängden kaffe hemma och på jobbet, så kan man ju då och då unna sig en kaffe på stan utan att det påverkar totalkalkylen så värst, eller?
-> Äh, men hemma kan man ju inte ladda, då brinner ju huset upp eller så måste man säkra upp och köpa en laddare för 100.000.
När jag installerade laddbox i villan jag bodde i var jag själv inne på det, att jag måste ha trefas 16A för att liksom framtidssäkra, trots att jag hade en Leaf, som bara laddar på en fas.
Elektrikern som installerade min laddbox tyckte vi skulle koppla den på en fas 16A till att börja med, "så går det ju uppgradera sen" (boxen hade stöd för det). Han körde själv elbil (Tesla) och lärde mig några argument.
* Med trefas måste alla faser begränsas om du har en storförbrukare på någon fas - man kan alltså i ogynnsamma fall få lika "lite" från trefas som från enfas.
* Du behöver ju bara ladda tillbaka det du kört upp och en natt är ganska lång, ofta 10h (10*3,5 = 35 kWh)
* Står bilen ett dygn fyller du ju hela batteriet (24*3,5 = 84kWh)
Jag behövde aldrig uppgradera. Det hände väl nån gång att jag hade varit betjänt av lite snabbare laddning med Teslan jag skaffade sen, men en sån gång behövde jag bara åka lite tidigare och stanna till på SuC.
Nu bor jag i samfällighet som ogillar att man laddar i garaget, så jag ställer EVSEn på 50% "för säkerhets skull" och bilen får 1,1kW. Det är lite klent, det får jag erkänna. Jobbigt om man hamnar lite back och kör varje dag.
Men det finns en 11kW-laddare för 2kr/kWh i närheten där jag kan stå en natt ifall behov uppstår och så finns ju SuC - nu även för Audi-ägare!
Och det är dyrt att ladda på resan (jodå, ladda e-tron på SuC blir dyrare än den snåla bensinbilen per mil), men då får man ta till kaffe på stan-liknelsen:
* Ett kaffepaket har blivit dyrare senaste året, så även strömmen, så en kaffekopp hemma är nu dyrare än 2010, men
* En kaffe på stan är ju mycket dyrare än så, men ändå dricker folk kaffe på stan? (Ja, man vill ju det, ibland, man unnar sig osv)
Om man då drar i sig bulkmängden kaffe hemma och på jobbet, så kan man ju då och då unna sig en kaffe på stan utan att det påverkar totalkalkylen så värst, eller?
-> Äh, men hemma kan man ju inte ladda, då brinner ju huset upp eller så måste man säkra upp och köpa en laddare för 100.000.
När jag installerade laddbox i villan jag bodde i var jag själv inne på det, att jag måste ha trefas 16A för att liksom framtidssäkra, trots att jag hade en Leaf, som bara laddar på en fas.
Elektrikern som installerade min laddbox tyckte vi skulle koppla den på en fas 16A till att börja med, "så går det ju uppgradera sen" (boxen hade stöd för det). Han körde själv elbil (Tesla) och lärde mig några argument.
* Med trefas måste alla faser begränsas om du har en storförbrukare på någon fas - man kan alltså i ogynnsamma fall få lika "lite" från trefas som från enfas.
* Du behöver ju bara ladda tillbaka det du kört upp och en natt är ganska lång, ofta 10h (10*3,5 = 35 kWh)
* Står bilen ett dygn fyller du ju hela batteriet (24*3,5 = 84kWh)
Jag behövde aldrig uppgradera. Det hände väl nån gång att jag hade varit betjänt av lite snabbare laddning med Teslan jag skaffade sen, men en sån gång behövde jag bara åka lite tidigare och stanna till på SuC.
Nu bor jag i samfällighet som ogillar att man laddar i garaget, så jag ställer EVSEn på 50% "för säkerhets skull" och bilen får 1,1kW. Det är lite klent, det får jag erkänna. Jobbigt om man hamnar lite back och kör varje dag.
Men det finns en 11kW-laddare för 2kr/kWh i närheten där jag kan stå en natt ifall behov uppstår och så finns ju SuC - nu även för Audi-ägare!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
Väldigt OT men apropå Mati ´s inlägg:
Intressant läsning om att inte bara vissa politiker kan styra klimatet, det finns andra fenomen också:
http://www.tomaslindblad.se/Fornyade/Vulkaner.html
Intressant läsning om att inte bara vissa politiker kan styra klimatet, det finns andra fenomen också:
http://www.tomaslindblad.se/Fornyade/Vulkaner.html
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Folk har inte fattat det här med hemmaladdning
På 80 talet var diesel straffbeskattat.
Det utnyttjade bekanta genom att köra vw jetta som var för tiden extremt snål.
Vid utresa ur Sverige "stämplade" man ut, och kilometerskatten upphörde under resorna utomlands som då blev extremt billiga ty priset på diesel var då mycket billigt och vill minnas extra billigt i Sverige pga kilometerskatten, så full tank i Sverige, Luxemburg, Andorra, Samnaun i Schweiz maximerade därtill effekten.
Det utnyttjade bekanta genom att köra vw jetta som var för tiden extremt snål.
Vid utresa ur Sverige "stämplade" man ut, och kilometerskatten upphörde under resorna utomlands som då blev extremt billiga ty priset på diesel var då mycket billigt och vill minnas extra billigt i Sverige pga kilometerskatten, så full tank i Sverige, Luxemburg, Andorra, Samnaun i Schweiz maximerade därtill effekten.